REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19043
Tytuł: W kotle parodii i pastiszu: o Mickiewiczu gotow(an)ym Uzdańskiego
Inne tytuły: In the cauldron of parody and pastiche: on Uzdański’s Mickiewicz improv(is)ed
Autorzy: Garlej, Beata
Słowa kluczowe: Adam Mickiewicz
pastiche
parody
Ukraine
Celina née Szymanowski
Grzegorz Uzdański
Metamodernism
Data wydania: 2025
Data dodania: 14-paź-2025
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT
Źródło: Adam Mickiewicz i Ukraina. Studia, Redakcja naukowa tomu i wstęp Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 191-205
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;45
Konferencja: Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, Białystok-Kijów, 22 września 2022 r.
Abstrakt: The paper aims to portray the literary depiction of Adam Mickiewicz depicted in Grzegorz Uzdański’s Wypiór. This modernized figure of the Bard, utilizing the mechanism of collaboration of two stylistic devices (pastiche and parody), is illuminated while underscoring the motifs indicating the titular character’s ties to Ukraine (the etymology of the word “wypiór,” the playful tone of Malorussian literature, the emotional qualities of longing and sadness characteristic of one of the Crimean sonnets, “The Akkerman Steppe”). The climax of the considerations is the proposition on the absence of devaluation of Adam Mickiewicz’s figure and work, the source of the presented creation, juxtaposed to contemporary culture, reality in general, and in particular, the lifestyle this culture favours (devaluing the notion “truth”).
Afiliacja: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Katedra Teorii Literatury, Wydział Nauk Humanistycznych
Nota biograficzna: Beata Garlej – dr hab., prof. UKSW, pracownik Katedry Teorii Literatury w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zajmuje się teorią literatury, poetyką dzieła literackiego, aksjologią i estetyką literacką przy szczególnym uwzględnieniu filozofii fenomenologicznej Romana Witolda Ingardena. Autorka licznych prac, w tym książek: Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015), Ingardenowskie jakości metafizyczne – między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016), O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej (Kraków 2018).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19043
ISBN: 978-83-7657-542-1
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-8737-7924
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025
Copyright by Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2025
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, 22 września 2022 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Garlej_W_kotle_parodii_i_pastiszu_o_Mickiewiczu.pdf140,19 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)