REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18999
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorUlmanek, Marcin-
dc.date.accessioned2025-10-09T11:26:31Z-
dc.date.available2025-10-09T11:26:31Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 29, 2025, s. 226-239pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18999-
dc.description.abstractThe article presents a contrastive discourse analysis of the concept of family in the statements of two politicians – Krzysztof Bosak (Poland) and Tino Chrupalla (Germany) – published on the social media platform X. The analysis is grounded in a multidisciplinary theoretical framework, combining discourse analysis, language ideologies, and the semantics of values. The empirical data (43 posts from 2020–2025) were classified into 12 ideologically significant discourse categories. The central assumption of the analysis is the observation that both politicians use the concept of family as an ideologically charged linguistic tool to express and reinforce a conservative worldview. The article also addresses issues of critical language awareness, advocating for the inclusion of such perspectives in philological education, where ideological content is rarely discussed. Ultimately, the author emphasizes the need to incorporate the analysis of socio political discourse into language education in order to foster the development of students’ indepth sociolinguistic and cultural competence.pl
dc.description.abstractArtykuł dotyczy kontrastywnej analizy dyskursywnej pojęcia rodziny w wypowiedziach polityków – Krzysztofa Bosaka (Polska) oraz Tino Chrupalli (Niemcy) – zamieszczonych na platformie społecznościowej X. Analiza opiera się na multidyscyplinarnym ujęciu teoretycznym, łączącym analizę dyskursu, ideologie językowe oraz semantykę wartości. Dane empiryczne (43 wpisy z lat 2020–2025) zostały zaklasyfikowane do 12 ideologicznie istotnych kategorii dyskursywnych. Centralnym założeniem analizy jest obserwacja, że obaj politycy wykorzystują pojęcie rodziny jako ideologicznie nacechowane narzędzie językowe służące wyrażaniu i umacnianiu konserwatywnego światopoglądu. Artykuł porusza też kwestie krytycznej świadomości językowej, postulując włączenie tego typu perspektyw do programów nauczania filologicznego, w których treści ideologiczne są rzadko podejmowane. Ostatecznie, autor podkreśla potrzebę włączenia analizy dyskursu społeczno-politycznego do edukacji językowej, by wspierać rozwój pogłębionej kompetencji socjolingwistycznej i kulturowej wśród studentów.pl
dc.language.isodepl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectdiscourse analysispl
dc.subjectideologypl
dc.subjectvaluespl
dc.subjectconservatismpl
dc.subjectfamilypl
dc.subjectanaliza dyskursupl
dc.subjectideologiapl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectkonserwatyzmpl
dc.subjectrodzinapl
dc.titleWerte und Ideologie als linguistische Prägung: Diskursanalytische Perspektiven auf die Familie im konservativen Sprachgebrauch – Eine kontrastive Analyse mit Implikationen für den Sprachunterrichtpl
dc.title.alternativeValues and ideology as linguistic impact: discourse-analytical perspectives on the concept of family in conservative language – a contrastive analysis with implications for foreign language teachingpl
dc.title.alternativeWartości i ideologia jako językowe piętno: perspektywy analizy dyskursu na pojęcie rodziny w konserwatywnym języku – analiza kontrastywna z implikacjami dla nauczania języków obcychpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2025.29.16-
dc.description.Emailmarcin.ulmanek@student.uj.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.description.referencesBakuła K., O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2012, 10 (20), S. 9–20.pl
dc.description.referencesBatyra I., How to Integrate the Practical English Syllabus with English beyond the Classroom, [in:] Specyficzne potrzeby studentów szkół wyższych a nauczanie języków obcych, M. Jedynak (Hrsg.), I, Wrocław 2017, S. 15–30.pl
dc.description.referencesBolitho R., Carter R., Hughes R., Ivanic R., Masuhara H., Tomlinson B., Ten questions about language awareness, “ELT Journal” 2003, 57, S. 251–259.pl
dc.description.referencesBugajski M., Ideologiczne podłoże myślenia o języku w dziejach polszczyzny, [in:] Ideologie w słowach i obrazach, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (Hrsg.), Wrocław 2008, S. 146–154.pl
dc.description.referencesBuschinger C., Politische Ideologie und politische Sprache. Das Vokabular der Antrittsreden peronistischer StaatspräsidentInnen, Inaugural-Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades an der Philologisch-Historischen Fakultät im Fachbereich Romanistik der Universität Augsburg, Augsburg 2016.pl
dc.description.referencesDUDEN, Cornelsen Verlag GmbH, 2025, [online], https://www.duden.de/rechtschreibung/Familie [Zugriff am 26.03.2025].pl
dc.description.referencesFelder E., Ideologie und Sprache – Diskursanalyse von politischer Sprache, Bundeszentrale für politische Bildung, [online], https://www.bpb.de/themen/parteien/sprache-und-politik/42740/diskursanalyse-von-politischer-sprache [Zugriff am 24.03.2025].pl
dc.description.referencesFelder E., Ideologie und Sprache – Einstieg, Bundeszentrale für politische Bildung, [online], https://www.bpb.de/themen/parteien/sprache-und-politik/42737/einstieg [Zugriff am: 24.03.2025].pl
dc.description.referencesHaslinger P., Janich N., Die Sprache der Politik – Politik mit Sprache, München 2005.pl
dc.description.referencesIvanova P., Sprachideologie und ihre Auswirkungen verstehen, iLab Academy, [online], https://ilab.academy/de/sprachideologie-und-ihre-auswirkungen-verstehen [Zugriff am 24.03.2025].pl
dc.description.referencesIwaniak K., Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni? Obecność humoru na lekcji – przegląd literatury przedmiotu „Języki Obce w Szkole” 2021, 2, S. 49–53.pl
dc.description.referencesKaczor I., Zum Phänomen des sprachlichen Weltbildes im Lichte der sprachphilosophischen Theorien. Ein Überblick, “Germanistische Werkstatt” 2021, 11, S. 163–174.pl
dc.description.referencesKizeweter A., 4:0 dla języka angielskiego. Czynniki hamujące motywację uczniów do nauki języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole” 2020, 1, S. 19–23.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Motywacja indywidualna a motywacje społeczne w polskiej edukacji językowej. Stare przyzwyczajenia, nowe potrzeby i kilka postulatów, „Języki Obce w Szkole” 2020, 1, S. 5–11.pl
dc.description.referencesMariański J., Rodzina jako wartość podstawowa w świadomości młodzieży szkolnej, „Copernicus Political and Legal Studies” 2023, 2, S. 80–102.pl
dc.description.referencesPoradnia Językowa PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2025, [online], https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/rodzina-i-rod;12806.html [Zugriff am: 26.03.2025].pl
dc.description.referencesSłownik Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2025, [online], https://sjp.pwn.pl/sjp/rodzina;2515555.html [Zugriff am: 26.03.2025].pl
dc.description.referencesUniwersytet Jagielloński, Studienplan: Filologia angielska z językiem niemieckim, [online], https://sylabus.uj.edu.pl/pl/7/1/2/14/39 [Zugriff am: 24.03.2025].pl
dc.description.referencesUniwersytet Jagielloński, Studienplan: Filologia germańska, [online], https://sylabus.uj.edu.pl/pl/7/1/2/14/41 [Zugriff am 24.03.2025].pl
dc.description.referencesvan Dijk T.A., Ideology. A Multidisciplinary Approach, London 1998.pl
dc.description.referencesWrase M., Wie politisch dürfen Lehrkräfte sein? Rechtliche Rahmenbedingungen und Perspektiven, Bundeszentrale für politische Bildung, [online], https://www.bpb.de/shop/zeitschrif ten/apuz/306955/wie-politisch-duerfen-lehrkraefte-sein [Zugriff am: 24.03.2025].pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume29pl
dc.description.firstpage226pl
dc.description.lastpage239pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0009-0009-1157-242X-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_29_2025_M_Ulmanek_Werte_und_Ideologie_als_linguistische_Pragung.pdf237,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons