Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18983
Tytuł: | Strategie komunikacji a strategie uczenia się – studium porównawcze |
Inne tytuły: | Communication strategies versus learning strategies – a comparative study |
Autorzy: | Cholewa, Justyna |
Słowa kluczowe: | strategie komunikacji strategie uczenia się uczenie się języka drugiego komunikacja trudności komunikacyjne communication strategies learning strategies second language learning communication communicative difficulties |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 8-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 85-96 |
Abstrakt: | Uczący się języka obcego napotykają w określonych sytuacjach komunikacyjnych trudności komunikacyjne, które wynikają z różnorodnych źródeł. W takich momentach mogą oni starać się unikać problemu komunikacyjnego poprzez np. zaniechanie kontynuacji wypowiedzi lub podtrzymać interakcję poprzez stosowanie alternatywnych planów. Zarówno pierwszy, jak i drugi sposób jest przejawem tzw. strategii komunikacji. Pojęcie
strategii komunikacji rozwijało się w opozycji do pojęcia strategii uczenia się. Dokonanie podziału między strategiami uczenia się a strategiami komunikacji nie jest proste, o czym świadczą liczne ich klasyfikacje. W literaturze przedmiotu dają się wyróżnić dwa stanowiska w kwestii rozdziału obu typów strategii. Jedni badacze rozgraniczają strategie komunikacji od strategii uczenia się, a inni nie dokonują takiego podziału. Celem
artykułu jest analiza obu stanowisk, podjęta w celu określenia istoty strategii komunikacji. Foreign language learners encounter communicative difficulties in certain communication settings for a variety of reasons. In such problematic situations they may solve the communication obstacles by, for example, abandoning the communication and not continuing to speak, or they may sustain the interaction by using alternative strategies. Both the first and second methods are manifestations of what is known as communication strategy. The concept of communication strategies developed in opposition to the concept of learning strategies. The distinction between learning strategies and communication strategies is not straightforward, as evidenced by their numerous classifications. In the literature, two attitudes can be distinguished regarding the separation of the two types of strategies. Some researchers distinguish between communication strategies and learning strategies, while others make no distinction. The purpose of this article is to analyze both attitudes, with the aim of defining the essence of communication strategies. |
Afiliacja: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
E-mail: | jchole@sgh.waw.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18983 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2025.29.06 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-0256-5078 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Cholewa_Strategie_komunikacji_a_strategie_uczenia_sie.pdf | 156,53 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL