REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18983
Tytuł: Strategie komunikacji a strategie uczenia się – studium porównawcze
Inne tytuły: Communication strategies versus learning strategies – a comparative study
Autorzy: Cholewa, Justyna
Słowa kluczowe: strategie komunikacji
strategie uczenia się
uczenie się języka drugiego
komunikacja
trudności komunikacyjne
communication strategies
learning strategies
second language learning
communication
communicative difficulties
Data wydania: 2025
Data dodania: 8-paź-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 85-96
Abstrakt: Uczący się języka obcego napotykają w określonych sytuacjach komunikacyjnych trudności komunikacyjne, które wynikają z różnorodnych źródeł. W takich momentach mogą oni starać się unikać problemu komunikacyjnego poprzez np. zaniechanie kontynuacji wypowiedzi lub podtrzymać interakcję poprzez stosowanie alternatywnych planów. Zarówno pierwszy, jak i drugi sposób jest przejawem tzw. strategii komunikacji. Pojęcie strategii komunikacji rozwijało się w opozycji do pojęcia strategii uczenia się. Dokonanie podziału między strategiami uczenia się a strategiami komunikacji nie jest proste, o czym świadczą liczne ich klasyfikacje. W literaturze przedmiotu dają się wyróżnić dwa stanowiska w kwestii rozdziału obu typów strategii. Jedni badacze rozgraniczają strategie komunikacji od strategii uczenia się, a inni nie dokonują takiego podziału. Celem artykułu jest analiza obu stanowisk, podjęta w celu określenia istoty strategii komunikacji.
Foreign language learners encounter communicative difficulties in certain communication settings for a variety of reasons. In such problematic situations they may solve the communication obstacles by, for example, abandoning the communication and not continuing to speak, or they may sustain the interaction by using alternative strategies. Both the first and second methods are manifestations of what is known as communication strategy. The concept of communication strategies developed in opposition to the concept of learning strategies. The distinction between learning strategies and communication strategies is not straightforward, as evidenced by their numerous classifications. In the literature, two attitudes can be distinguished regarding the separation of the two types of strategies. Some researchers distinguish between communication strategies and learning strategies, while others make no distinction. The purpose of this article is to analyze both attitudes, with the aim of defining the essence of communication strategies.
Afiliacja: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
E-mail: jchole@sgh.waw.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/18983
DOI: 10.15290/lingdid.2025.29.06
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-0256-5078
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Cholewa_Strategie_komunikacji_a_strategie_uczenia_sie.pdf156,53 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons