REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18980
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBuczek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2025-10-08T10:27:41Z-
dc.date.available2025-10-08T10:27:41Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 29, 2025, s. 53-71pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18980-
dc.description.abstractNiniejszy artykuł prezentuje wyniki badań dotyczące wpływu współczesnych wyzwań psychospołecznych, z jakimi borykają się młodzi ludzie, na efektywność nauki języków obcych. Celem badania było zidentyfikowanie kluczowych problemów oraz ukazanie, w jaki sposób mogą one wpływać na proces glottodydaktyczny. W badaniu zastosowano metodę ankietową oraz wywiady, ujawniając występujące problemy, a także omówiono, w jaki sposób czynniki te zakłócają proces glottodydaktyczny.pl
dc.description.abstractThis article presents the results of research on the impact of modern psychosocial challenges faced by young people on the effectiveness of foreign language learning. The aim of the study was to identify important psychosocial problems and show how they can affect the glottodidactic process. The study used surveys and interviews, revealing a range of issues. Furthermore, the article discusses how these factors disrupt the glottodidactic process.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectefektywność nauki języków obcychpl
dc.subjectwyzwania psychospołecznepl
dc.subjectproces glottodydaktycznypl
dc.subjecteffectiveness of language learningpl
dc.subjectpsychosocial challengespl
dc.subjectglottodidactic processpl
dc.titleEfektywność przyswajania języka obcego w kontekście współczesnych wyzwań psychospołecznych młodych ludzipl
dc.title.alternativeEffectiveness of foreign language learning in the context of modern psychosocial challenges faced by young peoplepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2025.29.04-
dc.description.Emailkbuczek@ur.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowskipl
dc.description.referencesFinc K., Fizjologia snu oraz jej znaczenie dla konsolidacji śladów pamięciowych, [w:] Poznańskie Forum Kognitywistyczne Teksty pokonferencyjne 7, Poznań 2013, s. 37–42.pl
dc.description.referencesGonzalez W., Czym jest filtr afektywny i dlaczego jest ważny w klasie?, 2021, [online], https://trendrep.net/pl/czym-jest-filtr-afektywny-i-dlaczego-jest-wa%c5%bcny-w-klasie/[dostęp: 20.01.2025].pl
dc.description.referencesGóralewska-Słońska A., Wypalenie szkolne, charakterystyka zjawiska – wzrastające zagrożenie w edukacji = School burnout, characteristics of the phenomenon – a growing threat in education, [w:] (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach, Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Zielona Góra 2024, s. 101–112, [online], http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=82198 [dostęp: 25.02.2025].pl
dc.description.referencesHarwas-Napierała B., Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesJak stres wpływa na funkcje poznawcze, [online], https://www.neurobigos.pl/jak-stres-wplywa-na-funkcje-mozgu-i-zachowanie [dostęp: 15.01.2025].pl
dc.description.referencesKrashen S.D., Second Language Acquistion and Second Language Learning, Prentice-Hall 1988.pl
dc.description.referencesKubiak H., Bezsenność w okresie adolescencji – od diagnozy do edukacji i terapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2022, 609 (4), s. 17–34.pl
dc.description.referencesMarchionni A., Fernandez A., The multi‐tasking paradox: perceptions, problems and strategies, 2008, [online], https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00251740810911966/full/htm [dostęp: 18.01.2025].pl
dc.description.referencesMłode głowy – raport z badania, [online], https://urlc.net/WCMQ [dostęp: 17.01.2025].pl
dc.description.referencesMuchacka-Cymerman A., Tomaszek K., Syndrom wypalenia w zawodzie nauczyciela i w roli ucznia. Przegląd literaturowy, „Forum Oświatowe” 2017, 30 (2), s. 95–115.pl
dc.description.referencesOrzeł-Gryglewska J., Zaburzenia snu związane z nadmierną ekspozycją na światło, „Polish Journal for Sustainable Development” 2017, 21/2, s. 91–100.pl
dc.description.referencesRekordowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, 2022/2023, [online], https://urlc.net/WCNa[dostęp: 15.01.2025].pl
dc.description.referencesSitek A., Sobolewska D., Smart control, czyli projektowanie wobec problemu nadużywania smartfonów przez uczniów, [online], https://www.researchgate.net/publication/363412284_SMART_CONTROL_czyli_projektowanie_wobec_problemu_naduzywania_smartfonow_przez_uczniow [dostęp: 8.03.2025].pl
dc.description.referencesStasiak H., Wybrane psychodydaktyczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych, Gdańsk 1992.pl
dc.description.referencesStecz P., Gutowska-Ciołek A., Używanie czy nadużywanie: zarządzanie komórką z głową, „Multidisciplinary Academic Magazine” 2022, 1, s. 100–129.pl
dc.description.referencesTomaszek K., Muchacka-Cymerman A., Wybrane środowiskowe przyczyny syndromu wypalenia uczniów ze szkół gimnazjalnych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2018, 2, s. 109–126.pl
dc.description.referencesUmańska Е., Pokolenie smartfonów – analiza socjologiczna na przykładzie warszawskiej młodzieży, 2022, [online], https://www.depotuw.ceon.pl/handle/item/4327 [dostęp: 8.03.2025].pl
dc.description.referencesUzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia, J. Jarczyńska (red.), Bydgoszcz 2014.pl
dc.description.referencesŻołnierek M., Gacoń E., Kotusiewicz W. i inni, Zaburzenia snu u młodych osób spowodowane korzystaniem z urządzeń emitujących światło niebieskie – praca poglądowa, „Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine” 2023, 26 (3–4), s. 53–59.pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume29pl
dc.description.firstpage53pl
dc.description.lastpage71pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0001-8307-3181-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Buczek_Efektywnosc_przyswajania_jezyka_obcego.pdf425,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons