REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18960
Tytuł: Emancypacja – tak, ale jaka? Mężczyzna Gabrieli Zapolskiej i Typ A Marii Morozowicz-Szczepkowskiej – paralele i rozbieżności
Inne tytuły: Emancipation: Yes, but What Kind of Emancipation? A Man by Gabriela Zapolska and Type A by Maria Morozowicz-Szczepkowska – Parallels and Divergences
Autorzy: Pekaniec, Anna
Słowa kluczowe: dramat
kobieta
Zapolska
Morozowicz-Szczepkowska
emancypacja
drama
woman
emancipation
Data wydania: 2022
Data dodania: 7-paź-2025
Wydawca: Collegium Columbinum SJ
Źródło: Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 211-246
Seria: Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50
Konferencja: I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r.
Abstrakt: This paper presents a comparative analysis of two plays, “A Man” by Gabriela Zapolska and “Type A” by Maria Morozowicz-Szczepkowska, profiled in order to characterize and then juxtapose their approaches to the issue of emancipation. The texts are nearly three decades apart, the two writers, who also had stage experience, present their understandings of emancipation in dynamic, well-constructed plays. They didn’t skip critical reflection about women’s rights and duties. Zapolska, living as a model emancipist, was ambivalent about demanding equal rights for women and men, suggesting that women should calm their emotions and particularistic aspirations in order to focus on the ethics of social concern, while Szczepkowska postulates women’s independence and financial autonomy to a much greater extent than her older predecessor. Both also address the topic of motherhood, significant for Zapolska, less important for Szczepkowska. Asking questions about the shape of emancipation, both authors gave answers that were clear, multidimensional and inclined to discuss their potential effectiveness in a male-centric world.
Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński
Nota biograficzna: ANNA PEKANIEC – dr hab., adiunktka w Katedrze Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki UJ w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół teorii i historii autobiografii i epistolografii kobiet, historii polskiej literatury kobiet od XIX wieku do współczesności, feministycznej krytyki literackiej oraz literatury i krytyki literackiej po 1989 roku, narracyjnych teorii tożsamości. Autorka dwóch monografii: Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej (Kraków 2013); Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet (Kraków 2020), licznych tekstów w publikacjach zbiorowych oraz szeregu artykułów naukowych zamieszczanych w punktowanych czasopismach naukowych, m.in. w „Pamiętniku Literackim”, „Wielogłosie” „Ruchu Literackim”, „Wieku XIX”. Kieruje Pracownią Badań Biografii i Autobiografii, współpracuje z Ośrodkiem Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej (WP UJ), jest członkinią Krakowskiego Komitetu Okręgowego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Mieszka w Krakowie, w wolnym czasie fotografuje i jeździ na rowerze.
URI: http://hdl.handle.net/11320/18960
ISBN: 978-83-7624-204-1
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-7516-1413
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
© Collegium Columbinum, Kraków 2022
© Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Pekaniec_Emancypacja_tak_ale_jaka.pdf323,29 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)