Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18960
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pekaniec, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T10:35:13Z | - |
dc.date.available | 2025-10-07T10:35:13Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 211-246 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7624-204-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18960 | - |
dc.description.abstract | This paper presents a comparative analysis of two plays, “A Man” by Gabriela Zapolska and “Type A” by Maria Morozowicz-Szczepkowska, profiled in order to characterize and then juxtapose their approaches to the issue of emancipation. The texts are nearly three decades apart, the two writers, who also had stage experience, present their understandings of emancipation in dynamic, well-constructed plays. They didn’t skip critical reflection about women’s rights and duties. Zapolska, living as a model emancipist, was ambivalent about demanding equal rights for women and men, suggesting that women should calm their emotions and particularistic aspirations in order to focus on the ethics of social concern, while Szczepkowska postulates women’s independence and financial autonomy to a much greater extent than her older predecessor. Both also address the topic of motherhood, significant for Zapolska, less important for Szczepkowska. Asking questions about the shape of emancipation, both authors gave answers that were clear, multidimensional and inclined to discuss their potential effectiveness in a male-centric world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Collegium Columbinum SJ | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50 | - |
dc.subject | dramat | pl |
dc.subject | kobieta | pl |
dc.subject | Zapolska | pl |
dc.subject | Morozowicz-Szczepkowska | pl |
dc.subject | emancypacja | pl |
dc.subject | drama | pl |
dc.subject | woman | pl |
dc.subject | emancipation | pl |
dc.title | Emancypacja – tak, ale jaka? Mężczyzna Gabrieli Zapolskiej i Typ A Marii Morozowicz-Szczepkowskiej – paralele i rozbieżności | pl |
dc.title.alternative | Emancipation: Yes, but What Kind of Emancipation? A Man by Gabriela Zapolska and Type A by Maria Morozowicz-Szczepkowska – Parallels and Divergences | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Collegium Columbinum, Kraków 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ANNA PEKANIEC – dr hab., adiunktka w Katedrze Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki UJ w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół teorii i historii autobiografii i epistolografii kobiet, historii polskiej literatury kobiet od XIX wieku do współczesności, feministycznej krytyki literackiej oraz literatury i krytyki literackiej po 1989 roku, narracyjnych teorii tożsamości. Autorka dwóch monografii: Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej (Kraków 2013); Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet (Kraków 2020), licznych tekstów w publikacjach zbiorowych oraz szeregu artykułów naukowych zamieszczanych w punktowanych czasopismach naukowych, m.in. w „Pamiętniku Literackim”, „Wielogłosie” „Ruchu Literackim”, „Wieku XIX”. Kieruje Pracownią Badań Biografii i Autobiografii, współpracuje z Ośrodkiem Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej (WP UJ), jest członkinią Krakowskiego Komitetu Okręgowego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Mieszka w Krakowie, w wolnym czasie fotografuje i jeździ na rowerze. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.references | Adamiecka-Sitek A., Emancypacja, [w:] Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatu, pod red. A. Chałupnik i A. Łukszy, wybór A. Adamiecka-Sitek i in., Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Baluch W., Sugiera M., Zając J., Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Brzozowski S., Współczesna powieść i krytyka literacka, oprac. i wstępem opatrz. J.Z. Jakubowski, Warszawa 1971. | pl |
dc.description.references | Chałupnik A., Sztandar ze spódnicy. Zapolska i Nałkowska. O kobiecym doświadczeniu ciała, Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Duniec K., Dwudziestolecie. Przedstawienia, Warszawa 2017. | pl |
dc.description.references | Gawin M., Apostazja Gabrieli Zapolskiej. Przeciw równouprawnieniu, [w:] tejże, Spór o równouprawnienie kobiet (1864–1919), Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Gubernat I., Przedsionek piekła. O powieściopisarstwie Gabrieli Zapolskiej, Słupsk 1998. | pl |
dc.description.references | Iwasiów I., Teatr, dramat, gender – wyznaczniki przestrzeni komunikacyjnej, [w:] Inna scena. Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego, pod red. A. Adamieckiej-Sitek i D. Buchwald, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Janicka A., Małżeństwo w projekcie emancypacyjnym Gabrieli Zapolskiej, [w:] Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Janicka A., Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2015. | pl |
dc.description.references | Janus A., Dramaturgia Marii Morozowicz-Szczepkowskiej – próba przedstawienia i systematyzacji, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2014, nr 4. | pl |
dc.description.references | Jaxa-Rożen H., Jewtuch K., Myśl emancypacyjna we wspomnieniach Marii Morozowicz-Szczepkowskiej, [w:] Kobiece dwudziestolecie 1918–1939, pod red. R. Siomy, ze wstępem B. Czarneckiej, Toruń 2018. | pl |
dc.description.references | Kałwa D., Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Krzywicka I., Polska „Komedia ludzka”, [w:] tejże, Kontrola współczesności. Wybór międzywojennej publicystyki społecznej i literackiej z lat 1924–1939, zebr. i wstępem opatrzyła A. Zawiszewska, Warszawa 2008. | pl |
dc.description.references | Kuligowska-Korzeniewska A., Ahaswer sercowy, „Przestrzenie Teatru” 2018, nr 7-8. | pl |
dc.description.references | Marzec L., Miłość, macierzyństwo i eugenika, „Czas Kultury” 2010, nr 6. | pl |
dc.description.references | Matuszek G., Naturalistyczne dramaty, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Morozowicz-Szczepkowska M., Z lotu ptaka. Wspomnienia, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Morozowicz-Szczepkowska M., Typ A, [w:] Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatu, pod red. A. Chałupnik i A. Łukszy, wybór A. Adamiecka-Sitek i in., Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Poskuta-Włodek D., Zmowa kobiet? Inscenizacje feministyczne w polskim teatrze dwudziestolecia międzywojennego, „Przestrzenie Teorii” 2015, nr 23. | pl |
dc.description.references | Rurawski J., Gabriela Zapolska, Warszawa 1981. | pl |
dc.description.references | Showalter E., Anarchia płci. Gender i kultura w czasach fin de siècle’u, red. nauk. E. Kraskowska, E. Rajewska, tłum. zespół [Koło Edytorów UAM „Trantiputl”], Poznań 2021. | pl |
dc.description.references | Sosnowska J., Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Stegmann N., Paradygmaty nauk przyrodniczych, ruch kobiecy i kategoria „sex” w ustaleniu ról płciowych w polskich ruchu na rzecz moralności w przededniu pierwszej wojny światowej, [w:] Nowa świadomość płci w modernizmie. Studia spod znaku gender w kulturze polskiej i rosyjskiej u schyłku stulecia, red. G. Ritz, Ch. Biswanger, C. Scheide, Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Śliwa M., Wzorzec-osobowy kobiety-socjalistki w Polsce, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i w XX wieku, zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, t. II, cz. 1, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Wiatrzyk-Iwaniec M., Dramatopisarstwo kobiet, [w:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX. Procesy i gatunki, sytuacje i tematy, pod red. E. Kraskowskiej i B. Kaniewskiej, Poznań 2015. | pl |
dc.description.references | Wiatrzyk-Iwaniec M., Fenomen Nowej Kobiety w polskiej literaturze, prasie kobiecej i publicystyce literackiej przed rokiem 1939 (z uwzględnieniem kontekstów angielskich) (niepublikowana praca doktorska z roku 2015). | pl |
dc.description.references | Wrońska J., Kobiecość a płeć męska. Komediopisarki dwudziestolecia międzywojennego wobec dyskursu emancypacyjnego, „Wielogłos” 2020, nr 2. | pl |
dc.description.references | Zapolska G., Mężczyzna, [w:] tejże, Utwory dramatyczne. Dzieła wybrane, wybór i red. J. Skórnicki i T. Weiss, t. XIV, Kraków 1958. | pl |
dc.description.references | Zapolska G., W sprawie emancypacji (Szkic); Paniom emancypantkom… Odpowiedź, [w:] tejże, Publicystyka, cz. I, oprac. J. Czachowska i E. Korzeniewska, Wrocław 1958. | pl |
dc.description.firstpage | 211 | pl |
dc.description.lastpage | 246 | pl |
dc.identifier.citation2 | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7516-1413 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Pekaniec_Emancypacja_tak_ale_jaka.pdf | 323,29 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)