Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18957
Tytuł: | „Na tej balladzie wszystko jest oparte” |
Inne tytuły: | „Upon this ballad everything is founded” |
Autorzy: | Ossowski, Jerzy Stefan |
Słowa kluczowe: | Konstanty Ildefons Gałczyński Józef Maśliński poetic avant-garde neoclassicism interpretation |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 7-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski |
Źródło: | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 67-84 |
Seria: | Przełomy, Pogranicza;57 |
Konferencja: | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r. |
Abstrakt: | The dispute between the classicist Konstanty Ildefons Gałczyński and the avant-gardist Józef Maśliński centered on the ideological and artistic form of poetic expression. Reconstructing their perspectives on poetry and their competitive approaches to poetic craft was grounded in viewing a poem as an aesthetically formed entity, partly autonomous and partly explicable through conscious artistic intentions. These intentions, integrated within the dynamics of literary evolution, reshaped and enriched the understanding of their of their creativity. Gałczyński’s classical Ballad of the Puppeteers’ Bridge, published in the ‘Literary Column Edited by Józef Maśliński’ in the ‘Kurier Wileński’ [‘Vilnius Courier’] (September 19, 1934), could be interpreted as substantiating evidence for the consistent reinforcement of his position as a neoclassicist. Unraveling the various meanings embedded in the dramatic story of the ballad’s heroine’s demise allows for the hypothesis that the poem encapsulates an allegory of art prevailing over malevolence. |
Afiliacja: | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach |
Nota biograficzna: | JERZY STEFAN OSSOWSKI – dr hab., em. prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, badacz literatury polskiej XX wieku, w szczególności poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Autor książek: Szarlatanów nikt nie kocha. Studia i szkice o Gałczyńskim, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006; Sprawa Gałczyńskiego. Szkice z antropologii kultury literackiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2011 oraz artykułów na temat literatury i kultury literackiej XX wieku. Współredaktor z prof. Adamem Kulawikiem monumentalnej pracy Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1–2, Kraków 2005. Mieszka w Kielcach. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18957 |
ISBN: | 978-83-7657-545-2 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-3039-3939 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 |
Występuje w kolekcji(ach): | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_S_Ossowski_Na_tej_balladzie_wszystko_jest_oparte.pdf | 128,91 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)