Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18957
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ossowski, Jerzy Stefan | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T10:13:57Z | - |
dc.date.available | 2025-10-07T10:13:57Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 67-84 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-545-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18957 | - |
dc.description.abstract | The dispute between the classicist Konstanty Ildefons Gałczyński and the avant-gardist Józef Maśliński centered on the ideological and artistic form of poetic expression. Reconstructing their perspectives on poetry and their competitive approaches to poetic craft was grounded in viewing a poem as an aesthetically formed entity, partly autonomous and partly explicable through conscious artistic intentions. These intentions, integrated within the dynamics of literary evolution, reshaped and enriched the understanding of their of their creativity. Gałczyński’s classical Ballad of the Puppeteers’ Bridge, published in the ‘Literary Column Edited by Józef Maśliński’ in the ‘Kurier Wileński’ [‘Vilnius Courier’] (September 19, 1934), could be interpreted as substantiating evidence for the consistent reinforcement of his position as a neoclassicist. Unraveling the various meanings embedded in the dramatic story of the ballad’s heroine’s demise allows for the hypothesis that the poem encapsulates an allegory of art prevailing over malevolence. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy, Pogranicza;57 | - |
dc.subject | Konstanty Ildefons Gałczyński | pl |
dc.subject | Józef Maśliński | pl |
dc.subject | poetic avant-garde | pl |
dc.subject | neoclassicism | pl |
dc.subject | interpretation | pl |
dc.title | „Na tej balladzie wszystko jest oparte” | pl |
dc.title.alternative | „Upon this ballad everything is founded” | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
dc.description.Biographicalnote | JERZY STEFAN OSSOWSKI – dr hab., em. prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, badacz literatury polskiej XX wieku, w szczególności poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Autor książek: Szarlatanów nikt nie kocha. Studia i szkice o Gałczyńskim, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006; Sprawa Gałczyńskiego. Szkice z antropologii kultury literackiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2011 oraz artykułów na temat literatury i kultury literackiej XX wieku. Współredaktor z prof. Adamem Kulawikiem monumentalnej pracy Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1–2, Kraków 2005. Mieszka w Kielcach. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach | pl |
dc.description.references | Borowy W., Przedmowa do „Antologii liryki polskiej”, [w:] Studia i szkice literackie, t. 2, Warszawa 1983. | pl |
dc.description.references | Bujnicki T., Jerzy Stefan Ossowski, Szarlatanów nikt nie kocha. Studia i szkice o Gałczyńskim, Kraków 2006, „Ruch Literacki” 2007, nr 4–5. | pl |
dc.description.references | Bujnicki T., O Maślińskim i „Żagarach”, „Zdanie” 2003, nr 1. | pl |
dc.description.references | Bujnicki T., Żagaryści „drugiej linii” (Maśliński, Putrament, Mikułko, Huszcza), [w:] Szkice wileńskie. Rozprawy i eseje, Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Eliot T.S., Kim jest dla mnie Dante, przeł. M. Heydel, [w:] tegoż, Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998. | pl |
dc.description.references | Gałczyński K.I., Do przyjaciół z „Prosto z Mostu”, [w:] Wybór poezji, oprac. M. Wyka, wyd. VI zm., Wrocław 2003. | pl |
dc.description.references | Gałczyński K.I., Mydło, czyli radzimy się powiesić, wstęp K. Gałczyńska, wyb. i oprac. J.S. Ossowski, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Gałczyński K.I., Utwory poetyckie, Warszawa 1937. | pl |
dc.description.references | Gałczyński K.I., Wybór poezji, oprac. M. Wyka, Wrocław 2003. | pl |
dc.description.references | Janion M., To jest klasycyzm tragiczny, [w:] R. Przybylski, To jest klasycyzm, wstęp. M. Janion, Warszawa 1978. | pl |
dc.description.references | jim [Maśliński J.], K.I. Gałczyński – poeta zabłąkany w muzyce, „Kurier Wileński” 1934, nr 45. | pl |
dc.description.references | Józef Maśliński, [w:] Kultura pogranicza wschodniego, pod red. T. Budrewicza, T. Bujnickiego i J.S. Ossowskiego, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Kłak T., Awangardzista in partibus infidelium. Kilka rysów do portretu Józefa Maślińskiego, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Prof. D. Zamącińskiej-Paluchowskiej, red. M. Łukaszuk, M. Maciejewski, Lublin 2006. | pl |
dc.description.references | Kłak T., „Idące Wilno” (Żagary” – „Piony” – „Kolumna Literacka”), [w:] Czasopisma awangardy. Część II: 1931–1939, Wrocław 1979. | pl |
dc.description.references | Kołaczkowski S., O tragizmie w ogóle, [w:] Wyspiański. Kasprowicz. Przeglądy, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Kuźma E., O intertekstualizmie międzybiegowym. (Na przykładzie „Końca Świata” K. I. Gałczyńskiego), [w:] Literatura i kultura popularna, t. 2, pod red. J. Kolbuszewskiego i T. Żabskiego, Wrocław 1992. | pl |
dc.description.references | Łapiński Z., Dwaj nowocześni: Leśmian i Przyboś, „Teksty Drugie” 1994, nr 5/6. | pl |
dc.description.references | Miciński B., Pochylmy się nad wierszami Gałczyńskiego, „Prosto z Mostu” 1936, nr 13, [przedruk w:] Pisma. Eseje. Artykuły. Listy, wyb. i oprac. A. Micińska, Kraków 1970. | pl |
dc.description.references | Ossowski J.S., Kilka nowych rysów do portretu J. Maślińskiego, [w:] Od poetyki do hermeneutyki literaturoznawczej. Prace ofiarowane Profesorowi Adamowi Kulawikowi w 70. rocznicę urodzin, pod red. T. Budrewicza i J.S. Ossowskiego, Kraków 2008. | pl |
dc.description.references | Ossowski J.S., Szarlatanów nikt nie kocha. Studia i szkice o Gałczyńskim, Kraków 2006. | pl |
dc.description.references | Ossowski J.S., Żagarysta – Józef Maśliński, [w:] Od strony Kresów. Część trzecia, pod red. H. Bursztyńskiej i H. Turkiewicz, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Ossowski J.S., Żagarystowski start Józefa Maślińskiego, [w:] Żagary. Środowisko kulturowe grupy literackiej, pod red. T. Bujnickiego, K. Biedrzyckiego, J. Fazana, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Przybylski R., To jest klasycyzm, wstęp. M. Janion, Warszawa 1978. | pl |
dc.description.references | Sławiński J., O problemach „sztuki interpretacji”, [w:] Liryka polska interpretacje, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1966. | pl |
dc.description.firstpage | 67 | pl |
dc.description.lastpage | 84 | pl |
dc.identifier.citation2 | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski | pl |
dc.conference | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3039-3939 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_S_Ossowski_Na_tej_balladzie_wszystko_jest_oparte.pdf | 128,91 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)