Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18918
Tytuł: | Kulturozofia Łesi Ukrainki: między modernizmem a „neoromantyzmem” |
Inne tytuły: | Lesya Ukrainka’s philosophy of culture: between Modernism and “Neoromanticism” |
Autorzy: | Radyszewski, Rostysław |
Słowa kluczowe: | Lesya Ukrainka Neoromanticism Noworomanticism modern literature Ukrainian literature |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 1-paź-2025 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Źródło: | Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 33-44 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;57 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 roku |
Abstrakt: | The article presents an outline of the functioning of the ideology and aesthetics of Modernism and the accompanying trends in Ukrainian literature, as the turn of the 19th and 20th centuries in Ukrainian literature brought a noticeable change in social concepts of literature and art, and new philosophical and cultural paradigms were then formed. The new generation of writers also include Lesya Ukrainka, an outstanding writer, poet and playwright. Together with the first Modernists, she updated the language of new art in accordance with the laws of national development, emphasizing the supreme value of the creative personality. Lesya Ukrainka represented the search for her own poetic style and artistic meanings, she was inspired by the trends present in the Ukrainian national environment of that time, but did not join any of the aesthetic schools. Her aesthetic views were broader than any literary movement or group, they did not fit in with “any -isms”. The poet discovered the unknown topics, motifs, images, genre systems and stylistic means, thus contributing to the emergence of a new trend – Neoromanticism (termed by the author “Noworomanticism”). Later, the writer also formulated theoretical assumptions for this aesthetic system. |
Afiliacja: | Kijowski Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki, Ukraina |
Nota biograficzna: | ROSTYSŁAW RADYSZEWSKI – prof. dr hab., kierownik Katedry Polonistyki Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki, członek Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Autor licznych studiów oraz m.in. takich książek jak: Poezja polskojęzyczna na Ukrainie w XVII wieku (Kraków 1996) oraz Polskojęzyczna poezja ukraińska od końca XVI do początku XVIII wieku. Cz. 1. Monografia (Kraków 1996). W Kijowie wydaje i współredaguje monumentalne „Kijowskie Studia Polonistyczne” (XXXIII tomy do 2019 roku). Autor syntezy Нарис історії польської літератури: підручник у двох книгах, t. 1–2 (Kijów 2019). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18918 |
ISBN: | 978-83-7624-195-1 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-5279-8232 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 © Collegium Columbinum, Kraków 2022 © Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
R_Radyszewski_Kulturozofia_Lesi_Ukrainki.pdf | 225,08 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)