REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18351
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMitręga-Niestrój, Krystyna-
dc.date.accessioned2025-07-15T07:04:10Z-
dc.date.available2025-07-15T07:04:10Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(120) 2025, s. 253-268pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18351-
dc.description.abstractCel | Celem artykułu jest przedstawienie istoty modelu subskrypcyjnego oraz pokazanie jego zastosowania w usługach finansowych w praktyce. Metoda badań | Artykuł ma charakter przeglądowo-dyskusyjny, a stosowane metody badawcze to krytyczna analiza literatury przedmiotu oraz wnioskowanie indukcyjne. Wnioski | Subskrypcyjny model biznesowy, zyskujący na popularności w wielu branżach, w tym także w usługach finansowych, charakteryzuje się stałym dostępem do produktów i usług w zamian za regularne opłaty. Podmiotom stosującym ten model pozwala na budowanie lojalnych, długoterminowych relacji z klientami opartych na zrozumieniu ich potrzeb, umożliwia łatwą skalowalność i przynosi przewidywalne przychody. Z drugiej strony wymusza stałe udowadnianie wartości oferty i jej doskonalenie, aby zapobiec anulowaniu subskrypcji w wysoce konkurencyjnym otoczeniu. Z perspektywy dostawców usług finansowych staje się nowym obszarem konkurencji między tradycyjnymi instytucjami finansowymi a sektorem FinTech. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje | Artykuł podejmuje zagadnienie modelu subskrypcyjnego w kontekście usług finansowych, koncentrując się na jego praktycznych implementacjach w ujęciu międzynarodowym, które dotychczas nie były przedmiotem pogłębionej eksploracji w literaturze przedmiotu. Zamiast ujęcia teoretyczno­‑modelowego przyjęto podejście analityczne oparte na wybranych przykła dach rynkowych. Taka perspektywa stanowi uzupełnienie dotychczasowych badań i może inspirować dalsze studia nad transformacją modeli biznesowych w sektorze finansowym.pl
dc.description.abstractPurpose | The purpose of the article is to present the essence of the subscription model and demonstrate its practical application in financial services. Research method | The article is of a review and discussion nature, employing research methods such as critical analysis of the relevant literature and inductive reasoning. Results | The subscription business model, gaining popularity across various industries, including financial services, is characterised by continuous access to products and services in exchange for regular payments. For entities adopting this model, it allows the building of loyal, long-term relationships with customers based on an understanding of their needs, enables easy scalability, and provides predictable revenue streams. On the other hand, it requires constant proof of the value of the offering and its continuous improvement to prevent subscription cancellations in a highly competitive environment. From the perspective of financial service providers, it represents a new area of competition between traditional financial institutions and the FinTech sector. Originality / value / implications / recommendations | The article addresses the concept of the subscription model in the context of financial services, focusing on its practical implementations in an international perspective – an area that has so far received limited attention in the academic literature. Instead of a theoretical and model-based approach, an analytical perspective based on selected market examples has been adopted. This perspective offers a complement to existing research and may serve as a stimulus for further studies on the transformation of business models within the financial sector.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł finansowany ze środków projektu „Nowoczesne technologie w sektorze finansowym. Etap II” (kierownik projektu prof. dr hab. Janina Harasim) realizowanego w ramach potencjału badawczego w roku 2024, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectgospodarka subskrypcjipl
dc.subjectsubskrypcyjny model biznesowypl
dc.subjectsubskrypcjapl
dc.subjectusługi finansowepl
dc.subjectsubscription economypl
dc.subjectsubscription business modelpl
dc.subjectsubscriptionpl
dc.subjectfinancial servicespl
dc.titleGospodarka subskrypcji – jak nowy model biznesowy zmienia usługi finansowepl
dc.title.alternativeThe Subscription Economy – How a New Business Model is Changing Financial Servicespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2025.02.120.12-
dc.description.Emailkrystyna.mitrega-niestroj@ue.katowice.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl
dc.description.references10 Reasons Every Business Should Offer Subscription Options, 2023, PayWhirl, https://blog.paywhirl.com/education/10-reasons-every-business-should-offer-subscription-options [data dostępu: 25.07.2024].pl
dc.description.referencesAcorns Business Model, 2023, Pereira D., https://businessmodelanalyst.com/acorns-business-model/#How_Acorns_makes_money [data dostępu: 2.07.2024].pl
dc.description.referencesBenefits of a Subscription Business Model for Small Business Owners, 2023, PayPal, https://www.paypal.com/us/brc/article/benefits-of-subscription-business-model [data dostępu: 2.07.2024].pl
dc.description.referencesBiznes subskrypcyjny czy nadaje się do każdej branży?, 2020, PayU, https://poland.payu.com/blog/biznes-subskrypcyjny/ [data dostępu: 13.05.2024].pl
dc.description.referencesBoomers to Gen Z. A Guide to Subscriber Preferences. Global Survey Report, 2024, Recurly, https://go.recurly.com/rs/439-LSC-903/images/boomers-to-gen-z-report.pdf [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesHartill R., Maready A., 2024, Betterment vs. Stash: Which Broker Is Right for You?, https://www.fool.com/the-ascent/buying-stocks/betterment-vs-stash [data dostępu: 4.07.2024].pl
dc.description.referencesHow Subscription Models Can Attract Millennials to the Financial Services Industry, 2022, Corporate Insight, https://corporateinsight.com/how-subscription-models-can-attract-millennials-to-the-financial-services-industry [data dostępu: 6.08.2024].pl
dc.description.referencesKlarna Enters Booming Subscription Market with the Launch of Klarna Plus in the Us, 2024, https://www.klarna.com/international/press/klarna-enters-booming-subscription-market-with-the-launch-of-klarna-plus-in-the-us [data dostępu: 20.04.2025].pl
dc.description.referencesKobler D., Bucherer S., Schlotmann J., 2016, Banking Business Models of the Future, Deloitte, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tw/Documents/financial-services/tw-banking-business-models-of-the-future-2016.pdf [data dostępu: 18.04.2025].pl
dc.description.referencesKotkowski R., Maciejewski K., Maicki P., 2020, PayTech – innowacyjne rozwiązania płatnicze na rynku polskim, Narodowy Bank Polski.pl
dc.description.referencesKotliński G., Marszałek P., Waliszewski K., Warchlewska, A., 2022, Wpływ nowoczesnych technologii na zmianę modeli biznesowych banków, Raport WIB PAB 1/2022.pl
dc.description.referencesKozłowski R., 2025, Jak działa subskrypcja: kluczowe aspekty i możliwości w e-commerce, https://expertoo.pl/jak-dziala-subskrypcja-kluczowe-aspekty-i-mozliwosci-w-e-commerce/?utm_source=perplexity#Porownanie_subskrypcji_z_abona mentem [data dostępu: 22.04.2025].pl
dc.description.referencesLele N., Shim Y., 2019, Nextwave Consumer Financial Services: Financial Subscriptions Are Coming, Ernst & Young, https://cdn.foleon.com/upload/3941/nextwave_cfs_report_190419_digital.c24dba2d5ea6.pdf [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesLyakh M., 2024, The Subscription Economy: Key Concepts for Seamless Billing Management Solutions, https://www.dataart.com/blog/the-subscription-economy [data dostępu: 14.08.2024].pl
dc.description.referencesMity i fakty usług subskrypcyjnych. Raport, 2022, Deloitte, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/deloitte-digital/Articles/mity-i-fakty-uslug-subskrypcyjnych.html [data dostępu: 22.07.2024].pl
dc.description.referencesNajciekawsze przykłady projektów realizowanych przez tradycyjne instytucje finansowe i fintechy, 2023, https://prnews.pl/najciekawsze-przyklady-projektow-realizowanych-przez-tradycyjne-instytucje-finansowe-i-fintechy-473172 [data dostępu: 2.07.2024].pl
dc.description.referencesNeobank vs. Fintech: Which is Best for Your Small Business?, 2023, Driven, https://www.driven.ca/resources/neobank-vs-fintech [data dostępu: 12.07.2024].pl
dc.description.referencesPieper K., 2018, 7 Reasons Why Subscriptions Survive, https://letterjacketenvelopes.com/7-reasons-why-subscriptions-survive [data dostępu: 21.07.2024].pl
dc.description.referencesPikuła R., 2021, Chcesz mieć lojalnych i wiernych klientów? Przestaw firmę na model subskrypcyjny, https://www.ican.pl/b/chcesz-miec-lojalnych-i-wiernych-klientow-przestaw-firme-na-model-subskrypcyjny/Px6mfLdOS [data dostępu: 18.07.2024]pl
dc.description.referencesRonteau S., Muzellec L., Saxena D., Trabucchi D., 2022, Digital Business Models: The New Value Creation and Capture Mechanisms of the 21St Century, De Gruyter, Berlin, Boston, DOI: 10.1515/9783110762556.pl
dc.description.referencesRooney K., 2025, Robinhood Ceo Sees Amazon-Like Subscription Model as Path to ‘Loyalty’ in Financial Services, https://www.nbcnews.com/business/business-news/robin-hood-ceo-sees-amazon-subscription-model-loyalty-financial-sector-rcna198562 [data dostępu: 22.04.2025].pl
dc.description.referencesSamcik M., 2022, Zarządzanie subskrypcjami: usługa, którą banki i organizacje płatnicze ułatwią nam życie. Ale jak zrobić to dobrze?, https://subiektywnieofinansach.pl/zarzadzanie-subskrypcjami-aplikacja-mobilna-mastercard [data dostępu: 2.08.2024].pl
dc.description.referencesSubskrypcje PL, 2019, https://static.fintek.pl/uploads/2019/07/Subskrypcje-PL-Raport-07-2019.pdf [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesSubskrypcje PL. Polski rynek a ekonomia subskrypcji, 2017, Straal, https://www.fintek.pl/wp-content/uploads/2017/10/Raport-Straal-Subskrypcje-PL.pdf [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesSubscription Finance: Key Concepts Explained, 2025, Zuora, https://www.zuora.com/glossary/subscription-finance [data dostępu: 22.04.2025].pl
dc.description.referencesŚlażyńska-Kluczek D., 2022, Neobanki jako element cyfrowej transformacji finansów, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny”, nr 3, s. 151–168, DOI: 10.31743/ppe.13748.pl
dc.description.referencesŚwierczyńska-Głownia W., 2023, FAST – w kierunku nowej formy dystrybucji treści, „Media Biznes Kultura”, nr 2(15), s. 137–149, DOI: 10.4467/25442554.MBK.23.022.19052.pl
dc.description.referencesTapprest J.-F., 2021, Subscription Based Business Models in Corporate Banking, https://www.nordea.com/en/news/subscription-based-business-models-in-corporate-banking [data dostępu: 3.08.2024].pl
dc.description.referencesThe SEI Report: Recurring Growth Strategies for Total Monetization, 2024, Zuora, https://www.zuora.com/resource/sei-report [data dostępu: 22.07.2024].pl
dc.description.referencesToffler A., 1971, Future shock, Bantam Books, New York, https://ia801209.us.archive.org/6/items/FutureShock-Toffler/Future-Shock_-_Toffler.pdf [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesUryniuk J., 2023, Aion chce jeszcze raz zawalczyć o klientów z Polski, https://www.cashless.pl/13931-aion-easy [data dostępu: 6.08.2024].pl
dc.description.referencesvan Driel D., 2024, Subscriptions in Banking: The Payment Preference for Payment Services?, https://comms.airplus.com/en/blog/subscriptions-in-banking [data dostępu: 3.08.2024].pl
dc.description.referencesWarrillow J., 2020, Siła subskrypcji. Jak zdobyć klientów i zbudować dochodowy biznes abonamentowy w dowolnej branży, IMKER, Zamość.pl
dc.description.referencesWhat is Subscription Finance?, 2024, DealHub Experts, https://dealhub.io/glossary/subscription-finance [data dostępu: 8.08.2024].pl
dc.description.referencesWhitler A., 2016, How the Subscription Economy is Disrupting the Traditional Business Model, „Forbes”, https://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2016/01/17/a-new-business-trend-shifting-from-a-service-model-to-a-subscription-based-model [data dostępu: 5.07.2024].pl
dc.description.referencesZarządzanie subskrypcjami – jak robić to mądrze?, 2022, Polska Bezgotówkowa, https://polskabezgotowkowa.pl/dla-ciebie/artykuly/zarzadzanie-subskrypcjami-jak-robic-to-madrze [data dostępu: 31.05.2025].pl
dc.description.referencesZiobrowska-Sztuczka J., Markiewicz E., 2024, Subscription economy as a response to new trends in Polish consumer behavior, “Economics and Environment”, vol. 89, no. 2, s. 1–15, DOI: 10.34659/eis.2024.89.2.747.pl
dc.description.referenceswww 1, https://www.subscronomics.com [data dostępu: 18.06.2024].pl
dc.description.referenceswww 2, https://www.juniperresearch.com/research/fintech-payments/ecommerce/subscription-economy-market-report [data dostępu: 2.08.2024].pl
dc.description.referenceswww 3, https://www.acorns.com/pricing [data dostępu: 2.07.2024].pl
dc.description.referenceswww 4, https://www.qapital.com/pricing [data dostępu: 2.07.2024].pl
dc.description.referenceswww 5, https://dave.com [data dostępu: 8.07.2024].pl
dc.description.referenceswww 6, https://www.lemonade.com/onboarding/2 [data dostępu: 12.07.2024].pl
dc.description.referenceswww 7, https://n26.com/en-eu/plans-business?ch=N26USfarewell [data dostępu: 23.04.2025].pl
dc.description.referenceswww 8, https://n26.com/en-eu/plans?ch=N26USfarewell [data dostępu: 23.04.2025].pl
dc.description.referenceswww 9, https://monzo.com/current-account/personal [data dostępu: 18.04.2025].pl
dc.description.referenceswww 10, https://monzo.com/business-banking/plans-pricing [data dostępu: 18.04.2025].pl
dc.description.referenceswww 11, https://nickel.eu/en-fr/prices-and-services [data dostępu: 18.08.2024].pl
dc.description.number2(120)pl
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage268pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0001-9891-2558-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2025, nr 2(120)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2025_K_Mitrega_Niestroj_Gospodarka_subskrypcji.pdf271,61 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)