Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18349
Tytuł: | Finansowanie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami przez samorząd terytorialny w Polsce |
Inne tytuły: | Financing the Protection and Preservation of Monuments in Poland |
Autorzy: | Sekuła, Alicja Kubiszewska, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | zabytek zadania samorządu terytorialnego ochrona zabytków opieka nad zabytkami finansowanie ochrony zabytków zadania własne gmin zadania własne województw monument tasks of local government monument protection care of monuments financing of monument protection own tasks of municipalities own tasks of provinces |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 15-lip-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Optimum. Economic Studies, Nr 2(120) 2025, s. 205-224 |
Abstrakt: | Cel | Identyfikacja sposobów wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) środków na ochronę zabytków i opiekę nad nimi. Metoda badań | Badania (lata 2013–2022) przeprowadzono dla wszystkich rodzajów JST, z podziałem na typ gminy i powiatu. Do zbadania związku między rodzajem JST a strukturą wydatków i sposobem wydatkowania wykorzystano statystykę opisową wraz z analizą korelacji i test niezależności chi-kwadrat, zaś do zidentyfikowania statystycznie istotnych różnic w rocznych średnich wydatkach ponoszonych przez statystyczną JST – analizę wariancji (ANOVA) Wnioski | W podsektorze samorządowym wydatki nominalnie i realnie rosły. Najwięcej wydatkują powiaty, ok. 50% środków. Dominują bieżące (w powiatach ziemskich to 90% wydatków, największy udział wydatków majątkowych – 25% – jest w miastach na prawach powiatu, MNPP), przekazywane głównie jako dotacje celowe podmiotom spoza sektora finansów publicznych (SFP). Wyjątek to województwa – wspierają dotacjami celowymi na zadania bieżące inne JSFP. Wydatki majątkowe realizuje mało jednostek. To wysokie kwoty przekazywane głównie „własnym” jednostkom budżetowym (JB) przez MNPP i gminy miejskie. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje | Obliczono zmianę wielkości kwot na ochronę zabytków, ich strukturę i jednostkowe średnioroczne wartości z podziałem na typ JST, charakter wydatku (bieżące, majątkowe) oraz podmiot finalnie realizujący zadanie. Dowiedziono, że wydatki bieżące realizują zasadę pomocniczości, a inwestycyjne wzmacniają czynniki rozwoju lokalnego. Purpose | Identification of how local government units (LGU) allocate funds for the protection and care of historical monuments. Research method |The study covers the period 2013–2022 and includes all types of LGU (communes and districts were categorised by type). Descriptive statistics, correlation analysis, and chi-square tests were used to explore the relationship between LGU types and spending patterns. ANOVA was applied to detect significant differences in average annual expenditures. Results | Both nominal and real expenditures grew, with districts accounting for around 50%. Current expenditures dominate, especially in rural districts (90%). Most funds are transferred as earmarked grants to non-public sector entities. Cities with district rights (CDR) show the highest share of capital expenditures (25%). Provinces mainly support other PFS units through current earmarked grants. Few units allocate funds to capital expenditures, but these amounts are high, especially in CDR and urban communes. Originality / value / implications / recommendations | The research examines changes in expenditure for monument protection, their structure, and average per-unit values by LGU type and expenditure nature (current, capital) and the entity ultimately executing the task. By allocating funds to monuments, LGU implement the principle of subsidiarity; investments in this area are aimed at strengthening the impact of local development factors. |
Afiliacja: | Alicja Sekuła - Politechnika Gdańska Katarzyna Kubiszewska - Politechnika Gdańska |
E-mail: | Alicja Sekuła: Alicja.Sekula@zie.pg.gda.pl Katarzyna Kubiszewska: kku@pg.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18349 |
DOI: | 10.15290/oes.2025.02.120.10 |
ISSN: | 1506-7637 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4396-3811 0000-0001-7446-5407 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku |
Występuje w kolekcji(ach): | Optimum. Economic Studies, 2025, nr 2(120) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_2_2025_A_Sekula_K_Kubiszewska_Finansowanie_ochrony_zabytkow.pdf | 309,9 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)