Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18349
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sekuła, Alicja | - |
dc.contributor.author | Kubiszewska, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-15T07:03:28Z | - |
dc.date.available | 2025-07-15T07:03:28Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Optimum. Economic Studies, Nr 2(120) 2025, s. 205-224 | pl |
dc.identifier.issn | 1506-7637 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18349 | - |
dc.description.abstract | Cel | Identyfikacja sposobów wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) środków na ochronę zabytków i opiekę nad nimi. Metoda badań | Badania (lata 2013–2022) przeprowadzono dla wszystkich rodzajów JST, z podziałem na typ gminy i powiatu. Do zbadania związku między rodzajem JST a strukturą wydatków i sposobem wydatkowania wykorzystano statystykę opisową wraz z analizą korelacji i test niezależności chi-kwadrat, zaś do zidentyfikowania statystycznie istotnych różnic w rocznych średnich wydatkach ponoszonych przez statystyczną JST – analizę wariancji (ANOVA) Wnioski | W podsektorze samorządowym wydatki nominalnie i realnie rosły. Najwięcej wydatkują powiaty, ok. 50% środków. Dominują bieżące (w powiatach ziemskich to 90% wydatków, największy udział wydatków majątkowych – 25% – jest w miastach na prawach powiatu, MNPP), przekazywane głównie jako dotacje celowe podmiotom spoza sektora finansów publicznych (SFP). Wyjątek to województwa – wspierają dotacjami celowymi na zadania bieżące inne JSFP. Wydatki majątkowe realizuje mało jednostek. To wysokie kwoty przekazywane głównie „własnym” jednostkom budżetowym (JB) przez MNPP i gminy miejskie. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje | Obliczono zmianę wielkości kwot na ochronę zabytków, ich strukturę i jednostkowe średnioroczne wartości z podziałem na typ JST, charakter wydatku (bieżące, majątkowe) oraz podmiot finalnie realizujący zadanie. Dowiedziono, że wydatki bieżące realizują zasadę pomocniczości, a inwestycyjne wzmacniają czynniki rozwoju lokalnego. | pl |
dc.description.abstract | Purpose | Identification of how local government units (LGU) allocate funds for the protection and care of historical monuments. Research method |The study covers the period 2013–2022 and includes all types of LGU (communes and districts were categorised by type). Descriptive statistics, correlation analysis, and chi-square tests were used to explore the relationship between LGU types and spending patterns. ANOVA was applied to detect significant differences in average annual expenditures. Results | Both nominal and real expenditures grew, with districts accounting for around 50%. Current expenditures dominate, especially in rural districts (90%). Most funds are transferred as earmarked grants to non-public sector entities. Cities with district rights (CDR) show the highest share of capital expenditures (25%). Provinces mainly support other PFS units through current earmarked grants. Few units allocate funds to capital expenditures, but these amounts are high, especially in CDR and urban communes. Originality / value / implications / recommendations | The research examines changes in expenditure for monument protection, their structure, and average per-unit values by LGU type and expenditure nature (current, capital) and the entity ultimately executing the task. By allocating funds to monuments, LGU implement the principle of subsidiarity; investments in this area are aimed at strengthening the impact of local development factors. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | zabytek | pl |
dc.subject | zadania samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | ochrona zabytków | pl |
dc.subject | opieka nad zabytkami | pl |
dc.subject | finansowanie ochrony zabytków | pl |
dc.subject | zadania własne gmin | pl |
dc.subject | zadania własne województw | pl |
dc.subject | monument | pl |
dc.subject | tasks of local government | pl |
dc.subject | monument protection | pl |
dc.subject | care of monuments | pl |
dc.subject | financing of monument protection | pl |
dc.subject | own tasks of municipalities | pl |
dc.subject | own tasks of provinces | pl |
dc.title | Finansowanie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami przez samorząd terytorialny w Polsce | pl |
dc.title.alternative | Financing the Protection and Preservation of Monuments in Poland | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/oes.2025.02.120.10 | - |
dc.description.Email | Alicja Sekuła: Alicja.Sekula@zie.pg.gda.pl | pl |
dc.description.Email | Katarzyna Kubiszewska: kku@pg.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Alicja Sekuła - Politechnika Gdańska | pl |
dc.description.Affiliation | Katarzyna Kubiszewska - Politechnika Gdańska | pl |
dc.description.references | Ahmad Y., 2006, The Scope and Definitions of Heritage: From Tangible to Intangible, “International Journal of Heritage Studies”, vol. 12, no. 3, s. 292–300, DOI: 10.1080/13527250600604639. | pl |
dc.description.references | Antoszczyszyn M., 2017, Social Interest in The Polish Doctrine of Monument, “IOP Conference Series: Materials Science and Engineering”, vol. 245(5), s. 1–11, DOI: 10.1088/1757-899X/245/5/052056. | pl |
dc.description.references | Bartl M., 2015, The Way We Do Europe: Subsidiarity and the Substantive Democratic Deficit, “European Law Journal”, vol. 21, no. 1, s. 23–43, DOI: 10.1111/eulj.12115. | pl |
dc.description.references | Faludi A., 2013, Territorial Cohesion and Subsidiarity under the European Union Treaties: A Critique of the ‘Territorialism’ Underlying, “Regional Studies”, vol. 47, no. 9, s. 1594–1606, DOI: 10.1080/00343404.2012.657170. | pl |
dc.description.references | Geertjes G.J., 2023, The Scope of City Autonomy in the Constitutions of the Netherlands and the United Kingdom: Informality, Subsidiarity, Identity, “Hague Journal on the Rule of Law”, vol. 15, s. 283–304, DOI: 10.1007/s40803-023-00195-z. | pl |
dc.description.references | Hailemeskel Abebe T., 2019, The Derivation and Choice of Appropriate Test Statistic (Z, t, F and Chi-Square Test) in Research Methodology, „Mathematics Letters”, vol. 5, nr 3, s. 33–40, DOI: 10.11648/j.ml.20190503.11. | pl |
dc.description.references | Kukołowicz T., Modzelewska M., Siechowicz P., Wiśniewska A., 2016, Rola samorządu terytorialnego w finansowaniu polityki kulturalnej, „Studia BAS”, nr 2(46), s. 229–250. | pl |
dc.description.references | Kuś A., Guzal-Dec D., 2021, Opinie korzystających z samorządowych usług kulturalnych na temat odbudowy Zespołu Zamkowo-Parkowego Radziwiłłów w Białej Podlaskiej, „Rozprawy Społeczne”, t. 15, nr 1, s. 113–124. | pl |
dc.description.references | Lenczowska-Soboń K., 2022, Przestępstwo zniszczenia lub uszkodzenia zabytku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, DOI: 10.31743/sp.15539. | pl |
dc.description.references | Logan VanBlarcom B., Kayahan C., 2011, Assessing the Economic Impact of a Unesco World Heritage Designation, “Journal of Heritage Tourism”, no. 6:2, s. 143–164, DOI: 10.1080/1743873X.2011.561858. | pl |
dc.description.references | Mazur R., Talik A., 2014, Udzielanie dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego na zadania z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami w świetle orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych i sądów administracyjnych, „Finanse Komunalne”, nr 12, s. 45–60. | pl |
dc.description.references | Merta-Staszczak A., 2016, Rola gmin w zagospodarowaniu zabytkowych nieruchomości na Dolnym Śląsku, „Ochrona Zabytków”, nr 2, s. 191–217. | pl |
dc.description.references | Michalec-Dziedzic A., 2022, Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na ochronę zabytków, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych”, nr 3, s. 29–34. | pl |
dc.description.references | Murzyn-Kupisz M., 2012, Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków. | pl |
dc.description.references | Muzea podkarpackie 2004–2014, Globalizacja i europeizacja a przeobrażenia lokalnych instytucji kultury, 2016, Porczyński D., Kosiek T. (red.), Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, Rzeszów. | pl |
dc.description.references | Nowakowski M., 2019, The Anova Method as a Popular Research Tool, „Studia i Prace WNEiZ”, nr 55. | pl |
dc.description.references | Ręklewski M., 2020, Statystyka opisowa. Teoria i przykłady, Państwowa Uczelnia Zawodowa we Włocławku, Włocławek. | pl |
dc.description.references | Sekuła A., Nucińska J., 2021, Finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, Instytut Badań Gospodarczych, Olsztyn, DOI: 10.24136/eep.mon.2021.15. | pl |
dc.description.references | Sekuła A., Fandrejewski R., 2016, Zasady, tryb przyznawania i przekazywania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego a naruszenie dyscypliny finansów publicznych, „Finanse Komunalne”, nr 10, s. 64–71. | pl |
dc.description.references | Sodangi M., Mohd Faris K., Arazi I., Olanrewaju Abdul-Lateef Ashola, 2015, Development of Maintenance Cost Prediction Model for Heritage Buildings, “Jurnal Teknologi”, vol. 74:2, s. 51–57, DOI: 10.11113/jt.v74.4523. | pl |
dc.description.references | Standar A., 2018, Realizacja wydatków inwestycyjnych a kondycja finansowa JST. Przykład gmin wiejskich województwa wielkopolskiego, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 19(68), DOI: 10.22630/PEFIM.2018.19.68.21. | pl |
dc.description.references | Stryjakiewicz T., Kołsut B., Koliński K., 2024, Zapomniane dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich: Studium gminy Wągrowiec, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 18(69), s. 67–184, DOI: 10.14746/rrpr.2024.69.11. | pl |
dc.description.references | Zalasińska K., 2022, Decentralizacja w systemie ochrony zabytków – niewykorzystana szansa?, „Samorząd Terytorialny”, nr 6, s. 11–20. | pl |
dc.description.references | Zalasińska K., Zeidler K., 2015, Wykład prawa ochrony zabytków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wolters Kluwer, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Zeidler K., 2007, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Wolters Kluwer, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konwencja ramowa Rady Europy o wartości dziedzictwa kulturowego dla społeczeństwa, Dz.U. z 2023 r., poz. 396. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych Dz.U. z 2022 r., poz. 513 z późn. zm. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz.U. z 1999 r., Nr 98, poz. 1150 z późn. zm. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz.U. z 2024 r., poz. 609 z późn. zm. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz.U. z 2024 r., poz. 107. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz.U. z 2024 r., poz. 566. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. z 2024 r., poz. 1292. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Dz.U. z 2024 r., poz. 356. | pl |
dc.description.number | 2(120) | pl |
dc.description.firstpage | 205 | pl |
dc.description.lastpage | 224 | pl |
dc.identifier.citation2 | Optimum. Economic Studies | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4396-3811 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7446-5407 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Optimum. Economic Studies, 2025, nr 2(120) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_2_2025_A_Sekula_K_Kubiszewska_Finansowanie_ochrony_zabytkow.pdf | 309,9 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)