REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18349
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSekuła, Alicja-
dc.contributor.authorKubiszewska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2025-07-15T07:03:28Z-
dc.date.available2025-07-15T07:03:28Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(120) 2025, s. 205-224pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18349-
dc.description.abstractCel | Identyfikacja sposobów wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) środków na ochronę zabytków i opiekę nad nimi. Metoda badań | Badania (lata 2013–2022) przeprowadzono dla wszystkich rodzajów JST, z podziałem na typ gminy i powiatu. Do zbadania związku między rodzajem JST a strukturą wydatków i sposobem wydatkowania wykorzystano statystykę opisową wraz z analizą korelacji i test niezależności chi-kwadrat, zaś do zidentyfikowania statystycznie istotnych różnic w rocznych średnich wydatkach ponoszonych przez statystyczną JST – analizę wariancji (ANOVA) Wnioski | W podsektorze samorządowym wydatki nominalnie i realnie rosły. Najwięcej wydatkują powiaty, ok. 50% środków. Dominują bieżące (w powiatach ziemskich to 90% wydatków, największy udział wydatków majątkowych – 25% – jest w miastach na prawach powiatu, MNPP), przekazywane głównie jako dotacje celowe podmiotom spoza sektora finansów publicznych (SFP). Wyjątek to województwa – wspierają dotacjami celowymi na zadania bieżące inne JSFP. Wydatki majątkowe realizuje mało jednostek. To wysokie kwoty przekazywane głównie „własnym” jednostkom budżetowym (JB) przez MNPP i gminy miejskie. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje | Obliczono zmianę wielkości kwot na ochronę zabytków, ich strukturę i jednostkowe średnioroczne wartości z podziałem na typ JST, charakter wydatku (bieżące, majątkowe) oraz podmiot finalnie realizujący zadanie. Dowiedziono, że wydatki bieżące realizują zasadę pomocniczości, a inwestycyjne wzmacniają czynniki rozwoju lokalnego.pl
dc.description.abstractPurpose | Identification of how local government units (LGU) allocate funds for the protection and care of historical monuments. Research method |The study covers the period 2013–2022 and includes all types of LGU (communes and districts were categorised by type). Descriptive statistics, correlation analysis, and chi-square tests were used to explore the relationship between LGU types and spending patterns. ANOVA was applied to detect significant differences in average annual expenditures. Results | Both nominal and real expenditures grew, with districts accounting for around 50%. Current expenditures dominate, especially in rural districts (90%). Most funds are transferred as earmarked grants to non-public sector entities. Cities with district rights (CDR) show the highest share of capital expenditures (25%). Provinces mainly support other PFS units through current earmarked grants. Few units allocate funds to capital expenditures, but these amounts are high, especially in CDR and urban communes. Originality / value / implications / recommendations | The research examines changes in expenditure for monument protection, their structure, and average per-unit values by LGU type and expenditure nature (current, capital) and the entity ultimately executing the task. By allocating funds to monuments, LGU implement the principle of subsidiarity; investments in this area are aimed at strengthening the impact of local development factors.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectzabytekpl
dc.subjectzadania samorządu terytorialnegopl
dc.subjectochrona zabytkówpl
dc.subjectopieka nad zabytkamipl
dc.subjectfinansowanie ochrony zabytkówpl
dc.subjectzadania własne gminpl
dc.subjectzadania własne województwpl
dc.subjectmonumentpl
dc.subjecttasks of local governmentpl
dc.subjectmonument protectionpl
dc.subjectcare of monumentspl
dc.subjectfinancing of monument protectionpl
dc.subjectown tasks of municipalitiespl
dc.subjectown tasks of provincespl
dc.titleFinansowanie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami przez samorząd terytorialny w Polscepl
dc.title.alternativeFinancing the Protection and Preservation of Monuments in Polandpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2025.02.120.10-
dc.description.EmailAlicja Sekuła: Alicja.Sekula@zie.pg.gda.plpl
dc.description.EmailKatarzyna Kubiszewska: kku@pg.edu.plpl
dc.description.AffiliationAlicja Sekuła - Politechnika Gdańskapl
dc.description.AffiliationKatarzyna Kubiszewska - Politechnika Gdańskapl
dc.description.referencesAhmad Y., 2006, The Scope and Definitions of Heritage: From Tangible to Intangible, “International Journal of Heritage Studies”, vol. 12, no. 3, s. 292–300, DOI: 10.1080/13527250600604639.pl
dc.description.referencesAntoszczyszyn M., 2017, Social Interest in The Polish Doctrine of Monument, “IOP Conference Series: Materials Science and Engineering”, vol. 245(5), s. 1–11, DOI: 10.1088/1757-899X/245/5/052056.pl
dc.description.referencesBartl M., 2015, The Way We Do Europe: Subsidiarity and the Substantive Democratic Deficit, “European Law Journal”, vol. 21, no. 1, s. 23–43, DOI: 10.1111/eulj.12115.pl
dc.description.referencesFaludi A., 2013, Territorial Cohesion and Subsidiarity under the European Union Treaties: A Critique of the ‘Territorialism’ Underlying, “Regional Studies”, vol. 47, no. 9, s. 1594–1606, DOI: 10.1080/00343404.2012.657170.pl
dc.description.referencesGeertjes G.J., 2023, The Scope of City Autonomy in the Constitutions of the Netherlands and the United Kingdom: Informality, Subsidiarity, Identity, “Hague Journal on the Rule of Law”, vol. 15, s. 283–304, DOI: 10.1007/s40803-023-00195-z.pl
dc.description.referencesHailemeskel Abebe T., 2019, The Derivation and Choice of Appropriate Test Statistic (Z, t, F and Chi-Square Test) in Research Methodology, „Mathematics Letters”, vol. 5, nr 3, s. 33–40, DOI: 10.11648/j.ml.20190503.11.pl
dc.description.referencesKukołowicz T., Modzelewska M., Siechowicz P., Wiśniewska A., 2016, Rola samorządu terytorialnego w finansowaniu polityki kulturalnej, „Studia BAS”, nr 2(46), s. 229–250.pl
dc.description.referencesKuś A., Guzal-Dec D., 2021, Opinie korzystających z samorządowych usług kulturalnych na temat odbudowy Zespołu Zamkowo-Parkowego Radziwiłłów w Białej Podlaskiej, „Rozprawy Społeczne”, t. 15, nr 1, s. 113–124.pl
dc.description.referencesLenczowska-Soboń K., 2022, Przestępstwo zniszczenia lub uszkodzenia zabytku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, DOI: 10.31743/sp.15539.pl
dc.description.referencesLogan VanBlarcom B., Kayahan C., 2011, Assessing the Economic Impact of a Unesco World Heritage Designation, “Journal of Heritage Tourism”, no. 6:2, s. 143–164, DOI: 10.1080/1743873X.2011.561858.pl
dc.description.referencesMazur R., Talik A., 2014, Udzielanie dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego na zadania z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami w świetle orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych i sądów administracyjnych, „Finanse Komunalne”, nr 12, s. 45–60.pl
dc.description.referencesMerta-Staszczak A., 2016, Rola gmin w zagospodarowaniu zabytkowych nieruchomości na Dolnym Śląsku, „Ochrona Zabytków”, nr 2, s. 191–217.pl
dc.description.referencesMichalec-Dziedzic A., 2022, Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na ochronę zabytków, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych”, nr 3, s. 29–34.pl
dc.description.referencesMurzyn-Kupisz M., 2012, Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl
dc.description.referencesMuzea podkarpackie 2004–2014, Globalizacja i europeizacja a przeobrażenia lokalnych instytucji kultury, 2016, Porczyński D., Kosiek T. (red.), Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, Rzeszów.pl
dc.description.referencesNowakowski M., 2019, The Anova Method as a Popular Research Tool, „Studia i Prace WNEiZ”, nr 55.pl
dc.description.referencesRęklewski M., 2020, Statystyka opisowa. Teoria i przykłady, Państwowa Uczelnia Zawodowa we Włocławku, Włocławek.pl
dc.description.referencesSekuła A., Nucińska J., 2021, Finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, Instytut Badań Gospodarczych, Olsztyn, DOI: 10.24136/eep.mon.2021.15.pl
dc.description.referencesSekuła A., Fandrejewski R., 2016, Zasady, tryb przyznawania i przekazywania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego a naruszenie dyscypliny finansów publicznych, „Finanse Komunalne”, nr 10, s. 64–71.pl
dc.description.referencesSodangi M., Mohd Faris K., Arazi I., Olanrewaju Abdul-Lateef Ashola, 2015, Development of Maintenance Cost Prediction Model for Heritage Buildings, “Jurnal Teknologi”, vol. 74:2, s. 51–57, DOI: 10.11113/jt.v74.4523.pl
dc.description.referencesStandar A., 2018, Realizacja wydatków inwestycyjnych a kondycja finansowa JST. Przykład gmin wiejskich województwa wielkopolskiego, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 19(68), DOI: 10.22630/PEFIM.2018.19.68.21.pl
dc.description.referencesStryjakiewicz T., Kołsut B., Koliński K., 2024, Zapomniane dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich: Studium gminy Wągrowiec, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 18(69), s. 67–184, DOI: 10.14746/rrpr.2024.69.11.pl
dc.description.referencesZalasińska K., 2022, Decentralizacja w systemie ochrony zabytków – niewykorzystana szansa?, „Samorząd Terytorialny”, nr 6, s. 11–20.pl
dc.description.referencesZalasińska K., Zeidler K., 2015, Wykład prawa ochrony zabytków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.description.referencesZeidler K., 2007, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonwencja ramowa Rady Europy o wartości dziedzictwa kulturowego dla społeczeństwa, Dz.U. z 2023 r., poz. 396.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych Dz.U. z 2022 r., poz. 513 z późn. zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz.U. z 1999 r., Nr 98, poz. 1150 z późn. zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz.U. z 2024 r., poz. 609 z późn. zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz.U. z 2024 r., poz. 107.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz.U. z 2024 r., poz. 566.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. z 2024 r., poz. 1292.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Dz.U. z 2024 r., poz. 356.pl
dc.description.number2(120)pl
dc.description.firstpage205pl
dc.description.lastpage224pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-4396-3811-
dc.identifier.orcid0000-0001-7446-5407-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2025, nr 2(120)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2025_A_Sekula_K_Kubiszewska_Finansowanie_ochrony_zabytkow.pdf309,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)