REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18195
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSztuk, Aleksandra-
dc.date.accessioned2025-04-14T10:16:37Z-
dc.date.available2025-04-14T10:16:37Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 1(119) 2025, s. 279-295pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18195-
dc.description.abstractCel - Celem artykułu jest identyfikacja postaw studentów należących do pokolenia Z wobec pracy zdalnej i cyfrowego nomadyzmu. Na podstawie przeglądu literatury przedstawiono problematykę cyfrowego nomadyzmu oraz scharakteryzowano pokolenie Z w kontekście pracy. Metoda badań - Zastosowano podejście ilościowe przy wykorzystaniu formularza ankiety w formie internetowej. W badaniu prowadzonym w okresie marzec–maj 2024 r. wzięło udział 122 wrocławskich studentów. Materiał badawczy był analizowany w programie Statistica. Wnioski - Większość badanych studentów po zakończeniu kształcenia rozważa możliwość łączenia pracy zdalnej z podróżowaniem i częstą zmianą miejsca zamieszkania. Stwierdzono także, że poziom przywiązania do kraju i miasta nie wpływa na chęć pozostania cyfrowym nomadą wśród reprezentantów pokolenia Z zamieszkałych w dużym polskim mieście. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje - Mimo że cyfrowy nomadyzm jest jednym z trendów najszybciej rozwijających się i zyskujących popularność, w literaturze przedmiotu występuje niedostatek publikacji zawierających badania empiryczne na ten temat. Na podstawie badania ilościowego zaproponowano kierunki i cele przyszłych badań.pl
dc.description.abstractPurpose - This paper aims to identify the attitudes of Generation Z towards remote work and digital nomadism. The article presents the issue of digital nomadism and characterizes Generation Z in the work context. Research method - A quantitative approach of an online survey was used. 122 students from Wrocław took part in the study conducted in March–May 2024. The research material was analyzed in the Statistica program. Results - After completing their studies, most of the surveyed students consider the possibility of combining remote work with traveling and frequent changes in the location of their residence. It was found that the level of attachment to the country and the city did not influence the willingness to adopt a nomadic lifestyle among the surveyed people. Originality / value / implications / recommendations - Although digital nomadism is one of the fastest¬ growing trends that gain popularity, there needs to be more publications containing empirical research in the literature on the subject. Based on the quantitative study, directions and goals for future research are proposed.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł finansowany ze środków Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w ramach dofinansowania do udziału w konferencji naukowej WAICHL-2024.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł uzyskał wsparcie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcyfrowy nomadyzmpl
dc.subjectcyfrowy nomadapl
dc.subjectmarketing terytorialnypl
dc.subjectmarketing miastpl
dc.subjectpraca zdalnapl
dc.subjectdigital nomadismpl
dc.subjectdigital nomadpl
dc.subjectterritorial marketingpl
dc.subjectcity marketingpl
dc.subjectremote workpl
dc.titleIdentyfikacja postaw studentów pokolenia Z względem pracy zdalnej i cyfrowego nomadyzmupl
dc.title.alternativeIdentifying The Attitudes of The Generation Z Students Towards Remote Work And Digital Nomadismpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2025.01.119.14-
dc.description.Emailaleksandra.sztuk@ue.wroc.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiupl
dc.description.referencesAlmeida M.A. de, Correia A., Schneider D., Souza J.M., 2021, COVID-19 as Opportunity to Test Digital Nomad Lifestyle, [w:] Proceedings of the 2021 IEEE 24th International Conference on Computer Supported Cooperative Work in Design, s. 1209–1214.pl
dc.description.referencesBencsik A., Horváth-Csikós G., Juhász T., 2016, Y and Z Generations at Workplaces, „Journal of Competitiveness”, nr 8(3), s. 90–106, DOI: 10.7441/joc.2016.03.06.pl
dc.description.referencesBielińska-Dusza E., Hamerska M., 2023, Praca zdalna na tle różnic międzypokoleniowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 67(5), s. 22–37, DOI: 10.15611/pn.2023.5.03.pl
dc.description.referencesBonneau C., Aroles J., 2021, Digital Nomads: A New Form of Leisure Class?, [w:] Experiencing the New World of Work, Aroles J., Vaujany F., Dale K. (red.), Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.description.referencesCzernek A., Stępniak A., 2020, Jakie są oczekiwania pokolenia Z względem przyszłych pracodawców oraz czy pracodawcy są w stanie je spełnić?, [w:] Trendy w biznesie, Śnieżek E. (red.), Wyd. SIZ, Łódź.pl
dc.description.referencesDandy J., Horwitz P., Campbell R., Drake D., Leviston Z., 2019, Leaving Home: Place Attachment and Decisions to Move in the Face of Environmental Change, „Regional Environmental Change”, nr 19(2), s. 615–620.pl
dc.description.referencesDębski J., 2024, Trendy konsumenckie pokolenia Z w obszarze dóbr luksusowych. Gen Z jako przyszły kluczowy klient motoryzacyjnych marek premium, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 68(1), s. 14–25, DOI: 10.15611/pn.2024.1.02.pl
dc.description.referencesDrozdowicz J., 2022, W co wierzy pokolenie Z? Transformacje religijności cyfrowej młodzieży, „Przegląd Religioznawczy”, nr 1(283), s. 91–109.pl
dc.description.referencesFibingier E., 2021, Cyfrowy nomadyzm – nowy trend na rynku pracy, „Rynek Pracy”, nr 1–2, s. 19–31, DOI: 10.5604/01.3001.0015.5844.pl
dc.description.referencesGupta S., Jaiswal R., Gupta S.K., 2024, Digital Nomads: A Systematic LiteratureReview and Future Research Agenda, „Tourism Review”, nr 79(6), DOI: 10.1108/TR-12–2023-0869.pl
dc.description.referencesHannonen O., Quintana T., Lehto X., 2023, A Supplier Side View of Digital Nomadism: The Case of Destination Gran Canaria, „Tourism Management”, nr 97, 104744.pl
dc.description.referencesHysa B., 2016, Zarządzanie różnorodnością pokoleniową, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, nr 97, s. 385–398.pl
dc.description.referencesIstiana Hidayat A., 2024, The Future of Employment: How Generation Z is Reshaping Entrepreneurship through Education?, „Journal of Multidimensional Education”, nr 1(1), s. 28-37.pl
dc.description.referencesJeran A., 2016, Praca zdalna jako źródło problemów realizacji funkcji pracy, „Opuscula Sociologica”, nr 2(16), s. 49–61.pl
dc.description.referencesKarbownik K., 2015, Korzyści i zagrożenia wynikające z zatrudnienia pracowników w formie telepracy, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej”, nr 20, s. 163–176.pl
dc.description.referencesKarmolińska-Jagodzik E., 2012, Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych, „Studia Edukacyjne”, nr 21, s. 191–210.pl
dc.description.referencesKukla D., Nowacka M., 2019, Charakterystyka podejścia do pracy przedstawicieli pokolenia Z – praca w systemie wartości młodych. Cz. 1, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3, s. 120–130.pl
dc.description.referencesLorenz K., Telepraca a środowisko naturalne, „Studia Informatica”, nr 27, s. 153–158.pl
dc.description.referencesMakimoto T., Manners D., 1997, Digital Nomad, John Wiley & Sons, Chichester.pl
dc.description.referencesMladenović D., 2016, Concept of “Figure of Merit” for Place Marketing in Digital Nomadismages, „Marketing Identity”, nr 4(1), s. 393–403pl
dc.description.referencesMuster R., 2020, Pokolenie „Z” na współczesnym rynku pracy w opiniach pracodawców, „Humanizacja pracy”, nr 1, s. 131–146.pl
dc.description.referencesMüller A., 2016, The Digital Nomad: Buzzword or Research Category?, „Transnational Social Review”, nr 6(3), s. 344–348, DOI: 10.1080/21931674.2016.1229930.pl
dc.description.referencesPetrović M., Backović V., Petrović I., 2017, Place Attachment and Migration Intentions of the Population: An Example of Eight Cities in Serbia, „Stanovnistvo”, nr 55, s. 1–24.pl
dc.description.referencesPapież J., 2016, Pokolenie Z – z kręgu kultury ponowoczesnej, „Studia Elbląskie”, nr XVII, s. 287–296.pl
dc.description.referencesPrzecherska W., 2019, Mniej w dobie Internetu? Jak nowe technologie katalizują praktyki minimalistyczne, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, nr 20(3), s. 96–119.pl
dc.description.referencesPutra G., Agirachman F.A., 2016, Urban Coworking Space: Creative Tourism in Digital Nomads Perspective, „Creative Tourism, Community and Design Praxis”, nr 1, s. 169–178.pl
dc.description.referencesReichenberger I., 2017, Digital Nomads – A quest for Holistic Freedom in Work and Leisure, „Annals of Leisure Research”, nr 21(1), s. 364–380.pl
dc.description.referencesRobinson V.M., Schänzel H., 2019, A Tourism Inflex: Generation Z Travel Experiences, „Journal of Tourism Futures”, nr 5(2), s. 127–141.pl
dc.description.referencesStachura P., Kuligowska K., 2018, Coworking – geneza zjawiska i perspektywy rozwoju, „Annales H – Oeconomia”, nr 52(2), s. 153–160.pl
dc.description.referencesSvobodová D., 2022, Digital Nomadism – Implemented Policies, [w:] 22nd International Conference Central And Eastern Europe In The Changing Business Environment. Pro ceedings, Oeconomica Publishing House, Praha, s. 89–98.pl
dc.description.referencesSztuk A., 2023, Cities’ Attractiveness Factors from the Perspective of Digital Nomads, „Scientific Papers of Silesian University of Technology”, nr 174, s. 232–336.pl
dc.description.referencesSztuk A., 2024, Digital Nomads as Recipients and Users of the City’s Offer. Status and Prospects of Research, „Scientific Papers of Silesian University of Technology”, nr 193, s. 633–644, DOI: 10.29119/1641-3466.2024.193.35.pl
dc.description.referencesŠviráková, E., Soukalová R., Bednář P., Danko L., 2015, Culture Managers Education: System Dynamics Model of the Coworking Design Centre, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, nr 174, s. 1684–1694, DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.822.pl
dc.description.referencesThompson B.Y., 2021, Western Millennials: Demographics and Socioeconomic Status, Digital Nomads Living on the Margins: Remote-Working Laptop Entrepreneurs in the Gig Economy (Emerald Studies in Alternativity and Marginalization), Emerald Publishing Limited, Leeds, DOI: 10.1108/978-1-80071-545-520211003.pl
dc.description.referencesTournois L., Rollero C., 2020, “Should I Stay or Should I Go?” Exploring the Influence of Individual Factors on Attachment, Identity and Commitment in a Post-socialist City, „Cities”, nr 102(2), 102740, DOI: 10.1016/j.cities.2020.102740.pl
dc.description.referenceswww 1, https://thinkremote.com/digital-nomad-statistics [data dostępu: 20.06.2024]pl
dc.description.number1(119)pl
dc.description.firstpage279pl
dc.description.lastpage295pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-1845-0363-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2025, nr 1(119)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_1_2025_A_Sztuk_Identyfikacja_postaw_studentow_pokolenia_Z.pdf262,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)