REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18139
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrzygoda, Anna-
dc.contributor.authorPrzygoda, Mikołaj-
dc.date.accessioned2025-03-27T13:00:50Z-
dc.date.available2025-03-27T13:00:50Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 45-57pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18139-
dc.description.abstractPierwsza część artykułu jest propozycją zawarcia ugody pomiędzy osobami zorientowanymi proekologicznie a przedstawicielami denializmu klimatycznego mającej prowadzić do podjęcia natychmiastowych działań naprawczych w obszarze degradacji środowiska naturalnego. W drugiej części artykuł stanowi przypomnienie romantycznej wizji natury przedstawionej w ówczesnych dziełach literackich i zachętę do ich ponownego, współczesnego odczytania. Ostatnia część tekstu to wyrażona wprost nadzieja, że przyjęcie zaproponowanych założeń, obecnych w romantycznych tekstach literackich i romantycznej filozofii życia, może stanowić współcześnie znaczący element bardzo potrzebnej edukacji klimatycznej dorosłych, mającej szansę zaowocować zmianami postaw, a także większym zaangażowaniem w proces wychowania najmłodszych w duchu poszanowania dóbr naturalnych.pl
dc.description.abstractThe first part of the article is a proposal to conclude an agreement between pro-ecological people and representatives of climate denialism, aimed at taking corrective actions in the area of environmental degradation. In the second part, the article is a reminder of the romantic vision of nature presented in literary works of that period and an encouragement to re-read them. The last part of the text is a directly expressed hope that the adoption of the proposed assumptions present in Romantic literary texts and Romantic philosophy of life may constitute a very necessary contemporary climate education for adults, which may result in changes in attitudes and involvement in the process of educating the youngest in the spirit of respect for goods natural.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcodepl
dc.subjectkryzys klimatycznypl
dc.subjectromantyczna wizja naturypl
dc.subjectedukacja klimatyczna oparta na romantycznej wizji naturypl
dc.subjectclimate crisispl
dc.subjectromantic vision of naturepl
dc.subjectclimate education based on the romantic vision of naturpl
dc.titlePowrót do romantycznej wizji natury jako możliwe antidotum na zawinione przez człowieka zmiany klimatyczne w antropoceniepl
dc.title.alternativeReturn to the Romantic Vision of Nature as a Possible Antidote to Human-caused Climate Change in the Anthropocenepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.21.04-
dc.description.EmailAnna Przygoda: przygoda@ujk.edu.plpl
dc.description.AffiliationAnna Przygoda - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.AffiliationMikołaj Przygoda - Uniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesBałachowicz, J. (2017). Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka. Prima Educatione, 1, 21–38.pl
dc.description.referencesBarcz, A. (2018). Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze. Teksty Drugie, 2, 75–87.pl
dc.description.referencesBińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. PWN.pl
dc.description.referencesCzeczot, K. i Pospiszyl, M. (2018). Romantyczny antykapitalizm. IBL PAN.pl
dc.description.referencesDomańska, E. (2013). Humanistyka ekologiczna. Teksty Drugie, 1–2, 13–32.pl
dc.description.referencesDunn, R. (2023). Historia naturalna przyszłości. Co prawa natury mówią o losie człowieka. Copernicus Center Press.pl
dc.description.referencesJózefowicz, A. (2022). Najnowsza proza dziecięca w kontekście rozwijania świadomości ekologicznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 44–65.pl
dc.description.referencesKonarzewski, K. (1987). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. PWN.pl
dc.description.referencesMickiewicz, A. (2010a). Ballady i romanse. W: Adam Mickiewicz. Antologia (s. 34–73). Hachette Polska.pl
dc.description.referencesMickiewicz, A. (2010b). Sonety krymskie. W: Adam Mickiewicz. Antologia (s. 119–136). Hachette Polska.pl
dc.description.referencesMickiewicz, A. (2018). Dziady. GREG.pl
dc.description.referencesMickiewicz, A. (2022). Pan Tadeusz. Siedmioróg.pl
dc.description.referencesMerton, T. (2018). Dark ecology. For a logic of future coexistence. Columbia University Press.pl
dc.description.referencesNorwid, C. (1980). Wiersze. W: Pisma wybrane, wybrał i objaśnił: J.W. Gomulicki. PIW.pl
dc.description.referencesPhilips, T. (2022). Ludzie. Krótka historia tego, jak spieprzyliśmy wszystko. Albatros.pl
dc.description.referencesShelley Wollstonecraft, M. (2013). Frankenstein czyli Współczesny Prometeusz, przekł., oprac. i posł. M. Płaza-Czerwonak. Vesper.pl
dc.description.referencesSłowacki, J. (1987). Liryki i powieści poetyckie. W: Dzieła Wybrane (t. 1), oprac. J. Krzyżanowski. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.references25 orangutanów dziennie umiera za ciasteczka Oreo. (2018). https://www.rp.pl/nauka/art9559231-25-orangutanow-dziennie-umiera-za-ciasteczka-oreo (dostęp: 21.09.2023).pl
dc.description.referencesAAAS Board Statement on Climate Change. (2006). https://www.aaas.org/sites/default/files/aaas_climate_statement2.pdf (dostęp: 20.10.2023).pl
dc.description.referencesCA Gobernor’s Office of Land Use and Climate Innovation. Climate Assessment, Science, and Research. https://opr.ca.gov/facts/list-of-scientific-organizations.html strona zamieniona na: https://lci.ca.gov/climate/icarp/climate-assessment/#fifth-assessment (dostęp: 22.12.2024).pl
dc.description.referencesCNN. (2022). Scientists slam Joe Rogan’s podcast episode with Jordan Peterson as ‘absurd’ and ‘dangerous. https://edition.cnn.com/2022/01/27/us/joe-rogan-jordan-peterson-climate-science-intl/index.htmlpl
dc.description.referencesCordis. Nauka narzędziem międzynarodowej dyplomacji. https://cordis.europa.eu/article/id/30532-science-as-a-tool-for-international-diplomacy/pl (dostęp: 10.10.2023).pl
dc.description.referencesDeutche Welle. (2023a). Prawica zwyżkuje w sondażach. AfD i kwestia klimatu. https://www.dw.com/pl/prawica-zwyżkuje-w-sondażach-afd-i-kwestia-klimatu/a-65797384pl
dc.description.referencesDeutche Welle. (2023b). Elon Musk tweets false climate claim. https://www.dw.com/en/elon-musk-climate-tweet-misinformation/a-66082443pl
dc.description.referencesewybory.eu. Sondaże/Niemcy. https://ewybory.eu/sondaze-europa/niemcy/ (dostęp: 26.10.2023)pl
dc.description.referencesForbes. (2022). On Fox, Donald Trump Calls Climate Change A ‘Hoax’: ‘In The 1920’s They Were Talking About Global Freezing’. https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2022/03/21/on-fox-donald-trump-calls-climate-change-a-hoax-in-the-1920s-they-were-talking-about-global-freezing/pl
dc.description.referencesForbes. (2024). Najbogatsi ludzie świata według amerykańskiego „Forbesa”. https://www.forbes.pl/100-najbogatszych-swiat/najbogatsi-ludzie-swiata-2024-wedlug-forbesa-osmiu-polakow-na-liscie-miliarderow/dck0rjspl
dc.description.referencesFundacja na rzecz Nauki Polskiej. (2018). Polsko-Amerykańska Nagroda Naukowa wręczona. https://www.fnp.org.pl/polsko-amerykanska-nagroda-naukowa-wreczona-2/ (dostęp: 25.10.2023).pl
dc.description.referenceshttps://300gospodarka.pl/news/jedynie-57-firm-stoi-za-80-swiatowych-emisji-co2-jest-nowy-raport (dostęp: 23.12.2024).pl
dc.description.referenceshttps://informacje.pan.pl/informacje/nauki-scisle-i-nauki-o-ziemi/2715-zmiany-klimatu-oficjalnestanowisko-polskiej-akademii-naukpl
dc.description.referencesIPCC. Climate Change 2023 Synthesis Report. https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_LongerReport.pdf (dostęp: 22.12.2024).pl
dc.description.referencesPAN. Komitet ds. Kryzysu Klimatycznego. Zmiany klimatu. https://klimat.pan.pl/zmiany-klimatu/pl
dc.description.referencesSanz, E. (2023). Trzecie miejsca: przestrzenie do ucieczki od rutyny. https://pieknoumyslu.com/trzecie-miejsca-przestrzenie-do-ucieczki-od-rutyny/pl
dc.description.referencesStrużyńska, A. (b.r.). Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy – interpretacja. https://poezja.org/wz/interpretacja/3308/Swiat_ludzkich_spraw_zbyt_wiele_dla_nas_znaczy(dostęp: 10.12.2023).pl
dc.description.referencesSzekspir, W. (b.r.). Hamlet, przekł. J. Paszkowski. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/hamlet.htmlpl
dc.description.referencesTankowska A. (2023). Co łączy denializm klimatyczny z przejęciem Twittera przez Muska?. Demagog. https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/co-laczy-denializm-klimatyczny-z-przejeciem-twittera-przez-muska/ (dostęp: 12.10.2023).pl
dc.description.referencesWordsworth, W. (1807). Żonkile, przekł. M. Froński. http://www.wyczytaj.pl/wiersze/william-wordsworth/zonkile (dostęp: 12.10.2023).pl
dc.description.referencesWordsworth, W. (2024). Daffodils/Żonkile, przekł. E. Binswanger. http://www.sofijon.pl/module/article/one/1999pl
dc.description.issue1(21)pl
dc.description.firstpage45pl
dc.description.lastpage57pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6270-1775-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2024_A_Przygoda_M_Przygoda_Powrot_do_romantycznej_wizji_natury.pdf221,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons