REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18018
Tytuł: Developing Critical Thinking through Reading Comprehension
Inne tytuły: Rozwijanie krytycznego myślenia poprzez czytanie ze zrozumieniem
Autorzy: Poulíková, Ivana
Kóňová, Andrea
Haringa, Ivan
Słowa kluczowe: critical thinking
reading comprehension
reading strategies
professional competencies
krytyczne myślenie
czytanie ze zrozumieniem
strategie czytania
kompetencje zawodowe
Data wydania: 2024
Data dodania: 4-mar-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 201-213
Abstrakt: This paper aims to present how learners’ critical thinking (CT) can be supported through reading comprehension instruction synthesizing existing theories and proposing classroom practices for improving learners’ CT abilities in conjunction with reading comprehension activities. The theoretical framework sheds light on the reading comprehension process, CT psycholinguistics’ perspective and specific teachers’ professional competencies necessary for developing CT, emphasizing reading comprehension as an appropriate and useful platform for stimulating, developing, and supporting learners’ CT. The contribution lies in presenting an argument-based approach and outlining specific teaching strategies that reinforce the synergy between the two constructs as well as discussing the current debates and gaps in the literature. The paper aims to highlight the use of particular CT techniques that collectively promote deeper engagement with texts and are particularly effective in supporting learners’ CT.
Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie, w jaki sposób krytyczne myślenie uczniów (KM) może być wspierane przez nauczanie czytania ze zrozumieniem, syntetyzując istniejące teorie i proponując praktyki realizowane w klasie w celu poprawy umiejętności KM uczniów w połączeniu z ćwiczeniami czytania ze zrozumieniem. Ramy teoretyczne uwzględnione w artykule rzucają światło na proces czytania ze zrozumieniem, perspektywę psycholingwistyki KM i konkretne kompetencje zawodowe nauczycieli niezbędne do rozwijania KM, podkreślają również, że czytanie ze zrozumieniem jest odpowiednią i przydatną formą stymulowania, rozwijania i wspierania KM uczniów. Wkład opracowania polega na przedstawieniu podejścia opartego na argumentach i nakreśleniu konkretnych strategii nauczania, które wzmacniają synergię między tymi dwoma konstruktami, a także omówieniu bieżących opinii na wskazany temat oraz luk w literaturze przedmiotu. Artykuł ma na celu podkreślenie wykorzystania konkretnych technik KM, które wspólnie promują głębsze zaangażowanie w teksty i są szczególnie skuteczne we wspieraniu KM uczniów.
Afiliacja: Ivana Poulíková - Constantine the Philosopher University in Nitra
Andrea Kóňová - Constantine the Philosopher University in Nitra
Ivan Haringa - Constantine the Philosopher University in Nitra
E-mail: Ivana Poulíková: ivana.poulikova@ukf.sk
Andrea Kóňová: andrea.konova@ukf.sk
Ivan Haringa: ivan.haringa@ukf.sk
URI: http://hdl.handle.net/11320/18018
DOI: 10.15290/lingdid.2024.28.13
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0009-0006-7548-4988
0009-0003-1501-2418
0000-0001-6447-6903
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_I_Poulíkova_A_Konova_I_Haringa_Developing_critical_thinking.pdf185,29 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons