REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18017
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPetkova, Ingrid-
dc.date.accessioned2025-03-04T08:36:45Z-
dc.date.available2025-03-04T08:36:45Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 185-200pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18017-
dc.description.abstractThe goal of this article is to draw attention to the importance of introducing inclusive language (IL) in second language classrooms. While there is an extensive literature on the topic of IL, there remains a gap in research focusing on its application in educational settings, particularly in second language teaching. After providing a brief overview of definitions and debates about IL, the article will offer recommendations for implementing IL in three languages: English (natural gendered), Spanish (grammatical gendered) and Hungarian (genderless). Finally, a few activities designed for these languages will be presented with the aim of encouraging second language teachers to integrate the topic of IL into their teaching practice with the purpose of developing students’ language skills and fostering reflection on the sociocultural implications of IL.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest podkreślenie znaczenia języka inkluzywnego (IL) na lekcjach języka obcego. Chociaż na temat IL napisano już wiele, znacznie mniej jest badań na temat jego wykorzystania na lekcji, a jeszcze mniej dotyczących jego obecności na zajęciach z języka obcego. Po krótkim przedstawieniu definicji i opinii na temat IL, podane zostaną pewne zalecenia dotyczące jego stosowania w nauczaniu trzech języków: angielskim (z rodzajem naturalnym), hiszpańskim (z uwzględnieniem rodzaju gramatycznego) i węgierskim (bez rodzaju). Na koniec przedstawione zostaną ćwiczenia, które mogą być zastosowane w jednym lub kilku z tych języków. Mają one na celu zachęcenie nauczycieli do stosowania tych wytycznych podczas prowadzenia zajęć, by rozwijać umiejętności językowe uczniów i umożliwić im podjęcie refleksji nad społeczno-kulturowym tłem danego języka.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectsecond language classroompl
dc.subjectinclusive languagepl
dc.subjectlinguistic sexismpl
dc.subjectgendered languagespl
dc.subjectzajęcia z języka obcegopl
dc.subjectjęzyk inkluzywnypl
dc.subjectseksizm językowypl
dc.subjectjęzyki z uwarunkowaniem rodzajowympl
dc.titleInclusive Language in Language Classespl
dc.title.alternativeJęzyk inkluzywny na lekcjach języka obcegopl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.12-
dc.description.Emailpetkovingrid@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniversity of Pécspl
dc.description.referencesAlonso Torío E., El género y el sexismo en la clase de ELE, Manchester 2016, [online], https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/pdf/manchester_2015-2016/04_alonso.pdf [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesBeare K., Gender Inclusive Language for English Learners, 2018, [online], https://www.thoughtco.com/gender-inclusive-language-for-english-learners-4048873 [accessed: 24.06.2024].pl
dc.description.referencesBodine A., Andocentrism in Prescriptive Grammar, ’They’, Sex Indefinite ’He’, and ’He or She’, “Language in Society” 1975, 4/2, pp. 129–146.pl
dc.description.referencesFarias Loyola A., Petkova I., Nuevas realidades en la clase de lengua: el lenguaje inclusivo en el aula, [in:] Contributi alle recerche romanze, L. Németh, I. Petkova, E. Salamon (eds.), Pécs 2023, pp. 268–275.pl
dc.description.referencesGalavics V., A nő elnevezései a közszlengben, Debrecen 1988.pl
dc.description.referencesGuerrero Salazar S., El debate social en torno al lenguaje no sexista en la lengua española, “IgualdadES” 2020, 2, pp. 201–221.pl
dc.description.referencesGutierrez Conde N., Sexismo lingüístico y lenguaje inclusivo en el aula de español lengua extranjera, 2022, [online], https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8722140 [accessed: 24.06.2024].pl
dc.description.referencesKalinowski S., Lenguaje inclusivo: configuración discursiva de varias luchas, [in:] Apuntes sobre lenguaje no sexista e inclusivo, S. Kalinowski, J. Gasparri, S. I. Pérez, F. Moragas (eds.), Rosario 2020, pp. 17–30.pl
dc.description.referencesKegyesné Szekeres E., Sprachlicher Sexismus und Sprachliches Gender Mainstreaming, “European Integration Studies”, 2006, 4/2, pp. 24-44.pl
dc.description.referencesMartín Barranco M., Punto en boca (Esto no es un manual de lenguaje inclusivo), Madrid 2022.pl
dc.description.referencesPardo Martínez A., Inclusive Language in English and Is Spanish as L2/Fl. Attitudes and Perceptions of Students and Teachers, Alicante 2023.pl
dc.description.referencesParra M.L., Serafini E.J.,“Bienvenidxs todes”: el lenguaje inclusivo desde una perspectiva crítica para las clases de español, “Journal of Spanish Language Teaching” 2021, 8 (2), pp. 143–160.pl
dc.description.referencesPauwels A., Linguistic sexism and Feminist Linguistic Activism, [in:] The Handbook of Language and Gender, J. Holmes, M. Meyerhoff (eds.), Oxford 2003, pp. 550–570, [online], https://www.blackwellpublishing.com/content/bpl_images/content_store/WWW_Content/9780631225027/024.pdf [accessed: 23.06.2024].pl
dc.description.referencesSánchez Vico M., Magallanés Camón A., Moreno Arroyo C., IncluidApps, Canarias 2020.pl
dc.description.referencesSaul J., Diaz-Leon E., Hesni S., Feminist Philosophy of Language, [in:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E.N. Zalta, U. Nodelman (eds.), Stanford 2022, [online], https://plato.stanford.edu/archives/fall2022/entries/feminism-language [accessed: 21.06.2024].pl
dc.description.referencesStahlberg D., Braun F., Irmen L., Sczesny S., Representation of the Sexes in Language, [in:] Social Communication, K. Fiedler (ed.), series Frontiers of Social Psychology 2007, pp. 163–187. https://www.researchgate.net/publication/291783641_Representation_of_the_sexes_in_language [accessed: 25.06.2024].pl
dc.description.referencesVasvári L.O., Problémás nyelvi nem a nem nélküli magyar nyelvben, “Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat” 2014, 4, pp. 130–166.pl
dc.description.referencesWeida K., Your Guide to Inclusive Language Around the World, 2022, [online], https://medium.com/@kazweida/your-guide-to-inclusive-language-around-the-world-22dc1b2cb221[accessed: 24.06.2024].pl
dc.description.referencesYouth Inclusion Workshop Guide: Language and Inclusion, (YIWG) 2018, [online], https://reachfamilies.umn.edu/sites/default/files/ext/inclusion/pdf/Workshop_Language.pdf [accessed: 24.06.2024].pl
dc.description.referencesBritannica, [online], https://www.britannica.com/topic/sexism [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesCollins Dictionary, [online], https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/inclusive-language [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesDaily Mail’s ’Sexist’ Legs-It Headline Sparks Anger… But Pm Says She Doesn’t Mind It, Sky News, [online], https://news.sky.com/story/daily-mail-legs-it-headline-causes-outrage-mps-brand-it-moronic-and-sexist-10816232 [accessed: 24.06.2024].pl
dc.description.referencesInstituto Cervantes, Guía de comunicación no sexista, 2012, [online], https://hispanismo.cervantes.es/libro-de-la-semana/guia-comunicacion-no-sexista [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesOxford Research Encyclopedias, [online], https://oxfordre.com/communication/display/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780190228613-e-470 [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesReal Academia Española, Sobre sexismo lingüístico, femeninos de profesión, y masculino genérico, 2020, [online], https://www.rae.es/recursos-academicos-de-apoyo-para-el-lenguaje-claro/informes-academicos/sobre-sexismo-linguistico-femeninos-de-profesion-y-masculino-generico#r1.idx20 [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesUnited Nations, Gender Inclusive Language, [online], https://www.un.org/en/gender-inclu sive-language/ [accessed: 26.06.2024].pl
dc.description.referencesUniversity of Victoria, Section 5. Inclusive Language, [online], https://www.uvic.ca/brand/story/style/inclusivity/index.php [accessed: 26.06.2024].pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage185pl
dc.description.lastpage200pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2416-5374-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_I_Petkova_Inclusive_language_in_language_classes.pdf477,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons