Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18017
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Petkova, Ingrid | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-04T08:36:45Z | - |
dc.date.available | 2025-03-04T08:36:45Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 185-200 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18017 | - |
dc.description.abstract | The goal of this article is to draw attention to the importance of introducing inclusive language (IL) in second language classrooms. While there is an extensive literature on the topic of IL, there remains a gap in research focusing on its application in educational settings, particularly in second language teaching. After providing a brief overview of definitions and debates about IL, the article will offer recommendations for implementing IL in three languages: English (natural gendered), Spanish (grammatical gendered) and Hungarian (genderless). Finally, a few activities designed for these languages will be presented with the aim of encouraging second language teachers to integrate the topic of IL into their teaching practice with the purpose of developing students’ language skills and fostering reflection on the sociocultural implications of IL. | pl |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest podkreślenie znaczenia języka inkluzywnego (IL) na lekcjach języka obcego. Chociaż na temat IL napisano już wiele, znacznie mniej jest badań na temat jego wykorzystania na lekcji, a jeszcze mniej dotyczących jego obecności na zajęciach z języka obcego. Po krótkim przedstawieniu definicji i opinii na temat IL, podane zostaną pewne zalecenia dotyczące jego stosowania w nauczaniu trzech języków: angielskim (z rodzajem naturalnym), hiszpańskim (z uwzględnieniem rodzaju gramatycznego) i węgierskim (bez rodzaju). Na koniec przedstawione zostaną ćwiczenia, które mogą być zastosowane w jednym lub kilku z tych języków. Mają one na celu zachęcenie nauczycieli do stosowania tych wytycznych podczas prowadzenia zajęć, by rozwijać umiejętności językowe uczniów i umożliwić im podjęcie refleksji nad społeczno-kulturowym tłem danego języka. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl | pl |
dc.subject | second language classroom | pl |
dc.subject | inclusive language | pl |
dc.subject | linguistic sexism | pl |
dc.subject | gendered languages | pl |
dc.subject | zajęcia z języka obcego | pl |
dc.subject | język inkluzywny | pl |
dc.subject | seksizm językowy | pl |
dc.subject | języki z uwarunkowaniem rodzajowym | pl |
dc.title | Inclusive Language in Language Classes | pl |
dc.title.alternative | Język inkluzywny na lekcjach języka obcego | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2024.28.12 | - |
dc.description.Email | petkovingrid@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | University of Pécs | pl |
dc.description.references | Alonso Torío E., El género y el sexismo en la clase de ELE, Manchester 2016, [online], https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/pdf/manchester_2015-2016/04_alonso.pdf [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Beare K., Gender Inclusive Language for English Learners, 2018, [online], https://www.thoughtco.com/gender-inclusive-language-for-english-learners-4048873 [accessed: 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Bodine A., Andocentrism in Prescriptive Grammar, ’They’, Sex Indefinite ’He’, and ’He or She’, “Language in Society” 1975, 4/2, pp. 129–146. | pl |
dc.description.references | Farias Loyola A., Petkova I., Nuevas realidades en la clase de lengua: el lenguaje inclusivo en el aula, [in:] Contributi alle recerche romanze, L. Németh, I. Petkova, E. Salamon (eds.), Pécs 2023, pp. 268–275. | pl |
dc.description.references | Galavics V., A nő elnevezései a közszlengben, Debrecen 1988. | pl |
dc.description.references | Guerrero Salazar S., El debate social en torno al lenguaje no sexista en la lengua española, “IgualdadES” 2020, 2, pp. 201–221. | pl |
dc.description.references | Gutierrez Conde N., Sexismo lingüístico y lenguaje inclusivo en el aula de español lengua extranjera, 2022, [online], https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8722140 [accessed: 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Kalinowski S., Lenguaje inclusivo: configuración discursiva de varias luchas, [in:] Apuntes sobre lenguaje no sexista e inclusivo, S. Kalinowski, J. Gasparri, S. I. Pérez, F. Moragas (eds.), Rosario 2020, pp. 17–30. | pl |
dc.description.references | Kegyesné Szekeres E., Sprachlicher Sexismus und Sprachliches Gender Mainstreaming, “European Integration Studies”, 2006, 4/2, pp. 24-44. | pl |
dc.description.references | Martín Barranco M., Punto en boca (Esto no es un manual de lenguaje inclusivo), Madrid 2022. | pl |
dc.description.references | Pardo Martínez A., Inclusive Language in English and Is Spanish as L2/Fl. Attitudes and Perceptions of Students and Teachers, Alicante 2023. | pl |
dc.description.references | Parra M.L., Serafini E.J.,“Bienvenidxs todes”: el lenguaje inclusivo desde una perspectiva crítica para las clases de español, “Journal of Spanish Language Teaching” 2021, 8 (2), pp. 143–160. | pl |
dc.description.references | Pauwels A., Linguistic sexism and Feminist Linguistic Activism, [in:] The Handbook of Language and Gender, J. Holmes, M. Meyerhoff (eds.), Oxford 2003, pp. 550–570, [online], https://www.blackwellpublishing.com/content/bpl_images/content_store/WWW_Content/9780631225027/024.pdf [accessed: 23.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Sánchez Vico M., Magallanés Camón A., Moreno Arroyo C., IncluidApps, Canarias 2020. | pl |
dc.description.references | Saul J., Diaz-Leon E., Hesni S., Feminist Philosophy of Language, [in:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E.N. Zalta, U. Nodelman (eds.), Stanford 2022, [online], https://plato.stanford.edu/archives/fall2022/entries/feminism-language [accessed: 21.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Stahlberg D., Braun F., Irmen L., Sczesny S., Representation of the Sexes in Language, [in:] Social Communication, K. Fiedler (ed.), series Frontiers of Social Psychology 2007, pp. 163–187. https://www.researchgate.net/publication/291783641_Representation_of_the_sexes_in_language [accessed: 25.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Vasvári L.O., Problémás nyelvi nem a nem nélküli magyar nyelvben, “Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat” 2014, 4, pp. 130–166. | pl |
dc.description.references | Weida K., Your Guide to Inclusive Language Around the World, 2022, [online], https://medium.com/@kazweida/your-guide-to-inclusive-language-around-the-world-22dc1b2cb221[accessed: 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Youth Inclusion Workshop Guide: Language and Inclusion, (YIWG) 2018, [online], https://reachfamilies.umn.edu/sites/default/files/ext/inclusion/pdf/Workshop_Language.pdf [accessed: 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Britannica, [online], https://www.britannica.com/topic/sexism [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Collins Dictionary, [online], https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/inclusive-language [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Daily Mail’s ’Sexist’ Legs-It Headline Sparks Anger… But Pm Says She Doesn’t Mind It, Sky News, [online], https://news.sky.com/story/daily-mail-legs-it-headline-causes-outrage-mps-brand-it-moronic-and-sexist-10816232 [accessed: 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Instituto Cervantes, Guía de comunicación no sexista, 2012, [online], https://hispanismo.cervantes.es/libro-de-la-semana/guia-comunicacion-no-sexista [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Oxford Research Encyclopedias, [online], https://oxfordre.com/communication/display/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780190228613-e-470 [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Real Academia Española, Sobre sexismo lingüístico, femeninos de profesión, y masculino genérico, 2020, [online], https://www.rae.es/recursos-academicos-de-apoyo-para-el-lenguaje-claro/informes-academicos/sobre-sexismo-linguistico-femeninos-de-profesion-y-masculino-generico#r1.idx20 [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | United Nations, Gender Inclusive Language, [online], https://www.un.org/en/gender-inclu sive-language/ [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.description.references | University of Victoria, Section 5. Inclusive Language, [online], https://www.uvic.ca/brand/story/style/inclusivity/index.php [accessed: 26.06.2024]. | pl |
dc.identifier.eissn | 2957-0204 | - |
dc.description.volume | 28 | pl |
dc.description.firstpage | 185 | pl |
dc.description.lastpage | 200 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-2416-5374 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2024, tom XXVIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_28_2024_I_Petkova_Inclusive_language_in_language_classes.pdf | 477,56 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL