Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18014
Tytuł: | Analiza kolokacji w cyklu książeczek dla dzieci o Puciu autorstwa Marty Galewskiej-Kustry – ujęcie jakościowo-ilościowe |
Inne tytuły: | The Analysis of Collocations in the Series of Children’s Books about Pucio by Marta Galewska-Kustra – A Qualitative and Quantitative Approach |
Autorzy: | Makowska, Karolina |
Słowa kluczowe: | kolokacje rozwój języka język dzieci literatura dziecięca Pucio collocations language development children’s language children’s literature |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 3-mar-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 154-171 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest identyfikacja oraz jakościowa i ilościowa analiza kolokacji w serii książek o Puciu, które wspierają rozwój językowy dzieci. Kolokacje zostały wybrane jako stałe zestawienia co najmniej dwóch wyrazów, które jednocześnie odnotowano w sekcji „połączenia” w Wielkim słowniku języka polskiego PAN pod red. Piotra Żmigrodzkiego oraz w Narodowym Korpusie Języka Polskiego (co najmniej 5 wystąpień). Wyniki ukazują dominację kolokacji czasownikowo -rzeczownikowych związanych z codziennymi czynnościami oraz emocjami, co podkreśla rolę serii w budowaniu kompetencji komunikacyjnych najmłodszych użytkowników polszczyzny. Badanie wskazuje na istotność prostych, powtarzalnych struktur w procesie przyswajania języka przez dzieci. The aim of the article is to identify and qualitatively and quantitatively analyze collocations in the series of books about Pucio, which support children’s language development. Collocations were selected as fixed combinations of at least two words, which were simultaneously recorded in the “combinations” section of the Great Dictionary of the Polish Language of the Polish Academy of Sciences edited by Piotr Żmigrodzki, and in the National Corpus of the Polish Language (at least 5 occurrences). The results show the dominance of verb -noun collocations related to everyday activities and emotions, which emphasizes the role of the series in building the communicative competencies of the youngest. The study indicates the importance of simple, repeatable structures in the process of language acquisition by children. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
E-mail: | k.makowska@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18014 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2024.28.10 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-5743-7460 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (SzkDokt) Linguodidactica, 2024, tom XXVIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_28_2024_K_Makowska_Analiza_kolokacji_w_cyklu_ksiazeczek_dla_dzieci.pdf | 211,03 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL