REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18009
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKucharczyk, Radosław-
dc.contributor.authorSzymankiewicz, Krystyna-
dc.date.accessioned2025-03-03T12:10:30Z-
dc.date.available2025-03-03T12:10:30Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 135-153pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18009-
dc.description.abstractZe względu na malejącą liczbę studentów filologii romańskiej kontynuujących naukę języka francuskiego rozpoczętą w liceum, a także obniżający się wśród nich wstępny poziom znajomości tego języka w artykule podjęto próbę określenia profilu współczesnego studenta filologii romańskiej w celu zdefiniowania jego potrzeb i oczekiwań dotyczących kształcenia językowego, by następnie podjąć refleksję nad wynikającymi stąd nowymi wyzwaniami dydaktycznymi. Badanie ankietowe wśród studentów 1. roku warszawskiej romanistyki oraz wywiady z osobami nauczającymi w tej grupie języka francuskiego pozwoliły stwierdzić duże zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych studentów oraz konieczność indywidualizacji nauczania, reagowania na bieżąco przez prowadzących zajęcia na zauważane potrzeby i stosowania różnorodnych technik dydaktycznych.pl
dc.description.abstractDue to the decreasing number of students of French philology continuing the study of French started in high school, as well as the decreasing initial level of knowledge of the language among them, the paper attempts to define the profile of a contemporary French philology student, and thus to define his/her needs and expectations regarding language education, and then to reflect on the resulting new didactic challenges. A questionnaire survey among first -year students of French studies in Warsaw and interviews with their teachers have made it possible to determine the great diversity of students’ educational needs and the necessity for the teachers to differentiate the teaching, as well as to react on an ongoing basis to the perceived needs and to apply various didactic techniques.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectprofil studentapl
dc.subjectfilologia romańskapl
dc.subjectpotrzeby edukacyjnepl
dc.subjectindywidualizacja nauczaniapl
dc.subjectwyzwania dydaktycznepl
dc.subjectstudent profilepl
dc.subjectromance philologypl
dc.subjecteducational needspl
dc.subjectdifferentiated teachingpl
dc.subjectteaching challengespl
dc.titleZmieniający się profil studentów filologii romańskiej i nowe wyzwania dydaktyczne – przypadek studentów 1. roku w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiegopl
dc.title.alternativeThe Changing Profile of French Philology Students and New Teaching Challenges – the Case of 1st Year Students at the Institute of French Studies of The University of Warsawpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.09-
dc.description.EmailRadosław Kucharczyk: r.kucharczyk@uw.edu.plpl
dc.description.EmailKrystyna Szymankiewicz: k.szymankiewicz@uw.edu.plpl
dc.description.AffiliationRadosław Kucharczyk - Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.AffiliationKrystyna Szymankiewicz - Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesEnseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis, H. Grzmil-Tylutki, E. Krakowska-Krzemińska (red.), Kraków 2010.pl
dc.description.referencesNauczanie języków obcych w % ogółu uczniów w szkole, licea ogólnokształcące dla młodzieży,[w:] GUS Baza Danych Lokalnych, [online], https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/cechy/3962 [dostęp: 28.06.2024].pl
dc.description.referencesKrawczyk D., Smuk M., Sokołowicz M., Filologia obca w stulecie swego istnienia. W ruchu uchwycone, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesKucharczyk R., Szymankiewicz K., Les représentations de la langue française chez des élèves polonophones. Quel impact sur le choix de la langue étrangère à l’école, „Neofilolog” 2020, 55/2, s. 173–194.pl
dc.description.referencesKucharczyk R., Szymankiewicz K., Uwarunkowania wyboru nauki języka francuskiego przez polskich licealistów, „Acta Neophilologica” 2020, XXII/1, s. 73–90.pl
dc.description.referencesKuk L., À l’ombre de l’héritage du passé. La présence de la culture française en Pologne après 1989, [w:] Le rayonnement français en Europe centrale, O. Chaline i in. (red.), Pessac 2009, s. 543–551, [online], https://doi.org/10.4000/books.msha.18274 [dostęp: 24.02.2024].pl
dc.description.referencesOciepka N., L’enseignement du français en Pologne jusqu’au XIXe siècle, „Zeszyty Glottodydaktyczne” 2010, 2, s. 147–156.pl
dc.description.referencesRaport Festiwalu FrankoFilm – Zielona Góra „Nauczanie języka francuskiego w Polsce”, [online], https://brief.pl/wp-content/uploads/2019/07/Raport_nauczanie_jezyka_francuskiego_w_Polsce_2019.pdf [dostęp: 16.12.2024].pl
dc.description.referencesSmuk M., Beauté des sonorités, prestige, utilité? La langue française vue par des étudiant.es français.es et internationaux.ales à l’époque de la mondialisation, ”Bulletin suisse de linguistique appliquée” 2022, 116, s. 77–92.pl
dc.description.referencesWerbińska D., Professional Identity of a French Language Teacher in Poland: Constancy vs. Change, Sameness vs. Difference, Agency, „Glottodidactica” 2022, 49 (1), s. 217–240.pl
dc.description.referencesZiółkowski M., La Francophonie en Pologne, ”Hermès” 2004, 3, s. 59–61.pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage135pl
dc.description.lastpage153pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1861-1358-
dc.identifier.orcid0000-0002-8598-3418-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons