REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18004
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJurkowska, Elżbieta A.-
dc.contributor.authorGorlewska, Ewa-
dc.date.accessioned2025-03-03T10:55:49Z-
dc.date.available2025-03-03T10:55:49Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 91-114pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18004-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy projektu publikacji będącej formą wsparcia edukacji polonistycznej, obejmującej uwspółcześnione wersje wybranych tekstów literatury dawnej. Celem szkicu jest nakreślenie tła, na którym osadzamy planowaną monografię, przedstawienie jej treści i kompozycji. W artykule zastosowano metodę analizy zawartości treściowej materiałów poświęconych takim zagadnieniom, jak projektowanie uniwersalne, prosty język, upraszczanie lektur czy inkluzywność w edukacji. W konkluzji stwierdzono potrzebę opublikowania planowanej monografii, a także zwrócono uwagę na praktyczny wymiar badań literaturoznawczych i językoznawczych.pl
dc.description.abstractThe article deals with the project of a publication that is a form of support for Polish language education, including modernized versions of selected texts of ancient literature. The purpose of this article is to outline the background against which we set the planned monograph, and to present its content and composition. The article uses the method of content analysis of materials devoted to such issues as universal design, simple language, simplification of reading, and inclusiveness in education. In conclusion, the need to publish the planned monograph is stated, and attention is paid to the practical dimension of literary and linguistic research.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectprojektowanie uniwersalnepl
dc.subjectprosty językpl
dc.subjectinkluzywność w edukacjipl
dc.subjectupraszczanie lekturpl
dc.subjectuniversal designpl
dc.subjectplain languagepl
dc.subjectinclusivity in educationpl
dc.subjectsimplifying readingpl
dc.titleUproszczone lektury staropolskie. Uwspółcześnione wydanie wybranych utworów dawnej literatury polskiej – projekt monografii wspierającej kształcenie literackie i językowepl
dc.title.alternativeSimplified old Polish readings. A modernized edition of selected works of old Polish literature – a monograph for literary and linguistic educationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.07-
dc.description.EmailElżbieta A. Jurkowska: e.jurkowska@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailEwa Gorlewska: e.gorlewska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationElżbieta A. Jurkowska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationEwa Gorlewska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBurzyńska-Kamieniecka A., Praktyka upraszczania tekstów w dydaktyce języka polskiego jako obcego (dawniej i dziś), „Oblicza Komunikacji” 2019, 11, s. 169–186.pl
dc.description.referencesCiborowski M., Instrukcja tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo w Politechnice Białostockiej, [online], https://pb.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/Instrukcja-tworzenia-dokumentów-dostępnych-cyfrowo-w-Politechnice-Białostockiej.pdf [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesCudak R., Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego, [w:] Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, A.Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), 2, Katowice 2010, s. 117–129.pl
dc.description.referencesCzerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012.pl
dc.description.referencesDąbrówka A., Zmartwychwstanie Kochanowskiego?, [online], https://teatrologia.pl/recenzje/andrzej-dabrowka-zmartwychwstanie-kochanowskiego [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesIluk J., Wpływ czytelności tekstów edukacyjnych na efektywność nauczania w warunkach szkolnych, Wrocław 2012.pl
dc.description.referencesInformacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, [online], https://www.power.gov.pl/media/13597/informacja-dla-wszystkich.pdf [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesJackowska W., Idea prostego języka, czyli efektywna komunikacja nie tylko w biznesie, [online], https://www.karierawfinansach.pl/artykul/wiadomosci/prosty-jezyk-komunikacja-w-biznesie [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesJak tworzyć dostępne dokumenty tekstowe w edytorze MS Word? (podstawy), [online], https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-tworzyc-dostepne-dokumenty-tekstowe-w-edytorze-ms-word [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesJankowska M., Uniwersalne projektowanie w edukacji, [online], https://kidsview.pl/uniwersalne-projektowanie-w-edukacji [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesJanus-Sitarz A., Klasyka literacka w szkole. Poszukiwanie drogi do czytelnika lub drugie życie lektury, [w:] Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, A. Janus-Sitarz (red.), Kraków 2019, s. 83–94.pl
dc.description.referencesJarniewicz J., Literatura w niebycie, „Tygodnik Powszechny” 2015, 35, [online], https://www.tygodnikpowszechny.pl/literatura-w-niebycie-29775 [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesJaskółowa E., Polemika ze średniowiecznym ideałem świętości. Szkolne „kontynuacje i nawiązania” w perspektywie intertekstualnej, [w:] Interpretacje i metodologie. Studia z dydaktyki literatury polskiej, A. Opacka (red.), Katowice 1997, s. 26−40.pl
dc.description.referencesJaskółowa E., Trudne lekcje poezji, [w:] Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym, A. Janus-Sitarz, A. Handzel, A. Kania, A. Kulig (red.), Kraków 2015, s. 125−138.pl
dc.description.referencesJohnston B., Od tłumacza/Translator’s note, [w:] J. Kochanowski, The Envoys, translated by B. Johnston, Introduction by K. Koehler, Kraków 2007, s. XL.pl
dc.description.referencesJurkowska E.A., Gorlewska E., Studenci maturzystom. „Nowa matura ustna z języka polskiego. Przykładowe opracowania zagadnień egzaminacyjnych” jako projekt edukacyjnego wsparcia kształcenia literacko-kulturowego i językowego w szkole ponadpodstawowej, [w:] Z problematyki kształcenia językowego, E. Awramiuk, K. Szamryk (red.), X, Białystok 2024, s. 13–43.pl
dc.description.referencesJurkowska E.A., „Wydanie sejmowe” „Dzieł wszystkich” Jana Kochanowskiego − edytorskie opus magnum i jego „powrót z przeszłości”, [w:] „Powroty do przeszłości”. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, W. Gardocki, D. Piechota (red.), Białystok 2022, s. 51–62.pl
dc.description.referencesKaniewski J., Problem kanonu lektur w edukacji – od podstaw do matury, „Polonistyka” 2005, 2, s. 40–46.pl
dc.description.referencesKarkuta D., Uczynić tradycję bliższą uczniowskim doświadczeniom − refleksje o współczesnym czytaniu poezji w szkole ponadpodstawowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia” 2021, 12 (330), s. 350–365.pl
dc.description.referencesKnopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2021, 42, s. 53–69.pl
dc.description.referencesKresa M., Prosty język w komunikacji akademickiej, [online], https://www.uw.edu.pl/prosty jezyk-w-komunikacji-akademickiej [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesLiszewska Z., „Odprawa posłów greckich”, reż. Maciej Wojtyszko, [online], https://culture.pl/pl/dzielo/odprawa-poslow-greckich-rez-maciej-wojtyszko [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesMaciej Wojtyszko: „Odprawa posłów greckich” w transkrypcji Antoniego Libery to sztuka współczesna, [online], https://www.polskieradio.pl/8/404/artykul/3276714,maciej-wojtyszko-odprawa-poslow-greckich-w-transkrypcji-antoniego-libery-to-sztuka-wspolczesna [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesMatyjaszczyk-Łoboda O., Prosty język jako narzędzie do adaptacji tekstów na potrzeby nauczania języka polskiego jako obcego, „Oblicza Komunikacji” 2019, 11, s. 187–200.pl
dc.description.referencesMotyka M., Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich. Doświadczenia polskie, [online], https://niezostawiamczytelnika.sbp.pl/wp-content/uploads/2021/11/Projektowanie-uniwersalne-–-dostepnosc-i-uczestnictwo-dla -wszystkich-1.pdf [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesNijakowska J., Inkluzja: obecność, uczestnictwo, dostępność, „Języki Obce w Szkole” 2022, 4, [online], https://jows.pl/artykuly/inkluzja-obecnosc-uczestnictwo-dostepnosc [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesPasieka M., Co czytać? Czyli o tekstach dla średnio zaawansowanych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne dla cudzoziemców” 1998, 10, s. 243–249.pl
dc.description.referencesPiekot T., Zarzeczny G., Maroń E., Standard plain language w polskiej sferze publicznej, [w:] Lingwistyka kryminologiczna, M. Zaśko-Zielińska, K. Kredens (red.), Wrocław 2019, s. 197–214.pl
dc.description.referencesPodstawa programowa dla uczniów polskich uczących się za granicą, [online], https://www.orpeg.pl/wp-content/uploads/2020/09/Podstawa-programowa-dla-szkol-polonijnych-w-jezyku-polskim.pdf [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesPodstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa, język polski, [online], https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesPowstaną przekłady dzieł staropolskich, [online], https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,powstana-przeklady-dziel-staropolskich,1406.html [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesProsty język jest dla wszystkich – rozmowa z prof. dr. hab. Pawłem Nowakiem, [online], https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,28839,prosty-jezyk-jest-dla-wszystkich,143322.chtm [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesPróchniak W., Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesPrzepisywanie kanonu. Zagadnienia modernizacji języka literatury dawnej, [online], https://teatrnn.pl/przepisywanie/resume [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesRepozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, [online], rub.uwb.edu.pl [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, [online], https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000101901.pdf [dostęp: 2.09.2024].pl
dc.description.referencesRybka M., Wrześniewska-Pietrzak M., Uczeń cudzoziemski wobec języka staropolskich tekstów przed egzaminem ósmoklasisty – perspektywa glottodydaktyczna, [w:] Język staropolskich tekstów. Nowe odczytania, analizy, interpretacje, A. Słoboda, M. Kuźmicki (red.), Poznań 2022, s. 183–219.pl
dc.description.referencesRzepecki S., Koncepcja projektowania uniwersalnego, [online], https://cewis.uw.edu.pl/projektowanie-uniwersalne-koncepcja-i-zrodla-wiedzy [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesRzeźnicka-Krupa J., Edukacja, różnica i strategie inkluzji w perspektywie założeń edukacji włączającej, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2023, 92 (4), s. 8–18.pl
dc.description.referencesSeretny A., Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego, [w:] E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 243–280.pl
dc.description.referencesSeretny A., Tekst literacki w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Między percepcją a recepcją dzieła, [w:] Literatura polska w świecie. Zagadnienia odbioru i recepcji, R. Cudak (red.), 1, Katowice 2006, s. 292–306.pl
dc.description.referencesSketchnotki, [online], https://gwo.pl/przedmioty/fizyka/sketchnotki [dostęp: 29.01.2025].pl
dc.description.referencesSzałasta-Rogowska B., Nie jestem turystą. Poezja emigracyjna na zajęciach lektoratowych, [w:] Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), 2, Katowice 2010, s. 147–160.pl
dc.description.referencesSzelachowski W., Wstęp, [w:] Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, tłumaczenie z polskiego: Wojciech Szelachowski, Białystok 2022, s. 3.pl
dc.description.referencesSzymik E., Bariery w odbiorze lektur szkolnych, „Nauczyciel i Szkoła” 2005, 1–2 (26–27), s. 181–193.pl
dc.description.referencesUniwersalne projektowanie w edukacji, [online], https://ibe.edu.pl/images/KAPP/Uniwersalne_projektowanie_w_edukacji.pdf [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesUryga Z., Odbiór liryki w klasach maturalnych, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019 poz. 1696, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001696/U/D20191696Lj.pdf [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz.U. 2019 poz. 848, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000848/U/D20190848Lj.pdf [dostęp: 1.09.2024].pl
dc.description.referencesZieniewicz A., Kanon możliwy, kanon konieczny, kanon normatywny, [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Warszawa 2010, s. 65–73.pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage91pl
dc.description.lastpage114pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7201-3869-
dc.identifier.orcid0000-0003-1513-0601-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_E_A_ Jurkowska_E_Gorlewska_Uproszczone_lektury_staropolskie.pdf260,26 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons