REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18002
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorГрушина, Наталия-
dc.date.accessioned2025-03-03T10:01:04Z-
dc.date.available2025-03-03T10:01:04Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 82-90pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18002-
dc.description.abstractTemat sztucznej inteligencji przykuł ostatnio uwagę opinii publicznej. Być może po raz pierwszy w historii świata wiadomości od firm technologicznych wykraczają poza branżę komputerową i powodują tak gorące dyskusje we wszystkich sferach życia, zwłaszcza w tych, które opierają się głównie na aktywności intelektualnej. Nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem w dziedzinie edukacji. Celem artykułu jest przegląd teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego na kierunkach humanistycznych, w szczególności w kształceniu filologicznym i nauczaniu języków obcych. Rozważamy historię pojawienia się terminu sztuczna inteligencja, zagadnienia praktycznego zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji, problem podatności na wykorzystywanie sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego, w szczególności nauk humanistycznych, w procesie przygotowywania i sprawdzania prac pisemnych uczniów, a także płynących z tego zagrożeń, proponujemy ponadto podjęcie konkretnych kroków w celu przezwyciężenia tego ryzyka.pl
dc.description.abstractThe topic of artificial intelligence has captured public attention recently. Perhaps for the first time in world history, news from technology companies goes beyond the computer business and causes vivid discussions in all spheres of intellectual life. In our case, the field of education is in the area of this interest and, probably, vulnerable to new technologies. The purpose of this article is to review theoretical and practical issues related to the use of artificial intelligence in the field of higher education in the humanities, in particular in philological education and second language acquisition. We consider the origins of the term “artificial intelligence”, issues of the practical application of generative AI in the field of education, and the problem of the risks and vulnerabilities of using AI in the field of higher education in the humanities, in particular, the problem of organising and grading written work. We also propose specific steps to overcome these risks.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectsztuczna inteligencjapl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectzadania pisemnepl
dc.subjectgeneratywna AIpl
dc.subjectsystem ocenianiapl
dc.subjectpraktyka oceniania bez ocenianiapl
dc.subjectartificial intelligencepl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectwritten taskspl
dc.subjectgenerative AIpl
dc.subjectgrading systempl
dc.subjectassessment practice of ungradingpl
dc.titleИскусственный интеллект и оценка письменных работ студентовpl
dc.title.alternativeSztuczna inteligencja a ocenianie prac pisemnych uczniówpl
dc.title.alternativeArtificial intelligence and grading students’ written workpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.06-
dc.description.Emailn.grushina@ub.edupl
dc.description.AffiliationУниверситет Барселоныpl
dc.description.referencesArtificial Intelligence Act: Meps Adopt Landmark Law, 2004, [online], https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240308IPR19015/artificial-intelligence-act-mepsadopt-landmark-law [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesBlum S., Ungrading: Why Rating Students Undermines Learning (and What to Do Instead), Morgantown 2020.pl
dc.description.referencesBol′šoj tolkovyj slovar′ russkogo âzyka, S.A. Kuznecov (red.), Sankt-Peterburg 2000.pl
dc.description.referencesCollins Dictionary nazval slovom 2023 goda «iskusstvennyj intellekt», RBC, 2023, [online], https://www.rbc.ru/society/01/11/2023/654218059a794750858ba7a6 [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesÈndrû A., Iskusstvennyj intellekt, Moskva 1985.pl
dc.description.referencesGenerative AI in Education, 2023, [online], https://www.brightapps.ai/ru/generative-ai-ineducation [dostup 29.06.2024].pl
dc.description.referencesII v mobil′nyh igrah: revolûcionnyj opyt iulučšenie vzaimodejstviâ, 13.06.2023, [online], https://playablefactory.com/ru/ai-in-mobile-gaming-revolutionizing-experiences-and-enhancing-interactions [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesMcCarthy J., What Is Artificial Intelligence?, Stanford 2007, [online], https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesMoroseev F., Sil′nyj iskusstvennyj intellekt: ličnost′ ili algoritm?, 2019, [online], https://test.org/2019/12/04/strong-artificial-intelligence-personality-or-algorithm [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesOpen AI zapustit «magazin priloženij» dlâ iskusstvennogo intellekta, Meduza 2023, [online], https:// meduza.io/feature/2023/11/07/openai-zapustit-magazin-prilozheniy-dlya-iskusstvennogo-intellekta [dostup: 29.06.2024].pl
dc.description.referencesŜukin A.N., Obučenie inostrannym âzykam. Teoriâ i praktika, Moskva 2004.pl
dc.description.referencesUkaz Prezidenta RF ot 10 oktâbrâ 2019 g. № 490 «O razvitii iskusstvennogo intellekta v Rossijskoj Federacii» (s izmeneniâmi i dopolneniâmi), [online], https://base.garant.ru/72838946 [dostup: 29.06.2024].pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage82pl
dc.description.lastpage90pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0001-9598-5954-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_N_Grushina_Iskusstvennyy_intellekt_i_otsenka_pismennykh_rabot.pdf161,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons