REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17999
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFerenčík, Milan-
dc.date.accessioned2025-03-03T09:41:21Z-
dc.date.available2025-03-03T09:41:21Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 69-81pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17999-
dc.description.abstractOur proposal for an academic course concerns geocultural globalization and the associated flows of ideas, meanings, values and semiotic resources, including languages, which are manifested in particular configurations of (peri-)urban linguistic landscapes. Within the course students are engaged in tracing synchronies and diachronies of social processes underlying linguistic landscapes of their own lived environments. As the main theoretical-methodological approaches the course integrates linguistic landscape studies, geosemiotics, sociolinguistics of multilingualism, sociolinguistics of globalization, and English as a lingua franca. The aims of the course are to enable students to understand the semiotic processes within the semioscapes of public spaces with which they interact on a daily basis and, ultimately, to contribute to the development of critically thinking and emancipated students.pl
dc.description.abstractArtykuł prezentuje propozycję kursu akademickiego dotyczącego globalizacji geokulturowej i związanych z nią przepływów idei, znaczeń, wartości i zasobów semiotycznych, w tym języków, które przejawiają się w określonych konfiguracjach (około)miejskich krajobrazów językowych. W ramach kursu studenci są angażowani w śledzenie synchronii i diachronii procesów społecznych, leżących u podstaw krajobrazów językowych ich własnych środowisk. Podejście teoretyczno-metodologiczne pozwala na integrację studiów nad krajobrazem językowym, geosemiotyki, socjolingwistyki wielojęzyczności, socjolingwistyki globalizacji i języka angielskiego jako lingua franca. Celem kursu jest umożliwienie studentom zrozumienia procesów semiotycznych zachodzących w krajobrazach językowych (z którymi codziennie wchodzą w interakcje), a w konsekwencji przyczynienie się do rozwoju krytycznie myślących i samodzielnych studentów.pl
dc.description.sponsorshipThe publication was supported by the Educational and Cultural Agency (KEGA) of the Ministry of Education of the Slovak Republic, grant number 009PU-4/2023.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectgeocultural globalizationpl
dc.subjectlinguistic landscape analysispl
dc.subjectmultilingualismpl
dc.subjectpragmaticspl
dc.subjectwalking ethnographypl
dc.subjectglobalizacja geokulturowapl
dc.subjectanaliza krajobrazu językowegopl
dc.subjectwielojęzycznośćpl
dc.subjectpragmatykapl
dc.subjectetnografia spacerowapl
dc.titleUnderstanding Multilingualism of/in Globalized Public Semioscapes: A Course Proposalpl
dc.title.alternativeZrozumienie wielojęzyczności w zglobalizowanych publicznych krajobrazach językowych: propozycja kursupl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.05-
dc.description.Emailmilan.ferencik@unipo.skpl
dc.description.AffiliationUniversity of Prešovpl
dc.description.referencesBlommaert J., The Sociolinguistics of Globalization, Cambridge 2010.pl
dc.description.referencesBlommaert J., Dong J., Language and Movement in Space, [in:] The Handbook of Language and Globalization, N. Coupland (ed.), Malden, MA 2010, p. 366–385.pl
dc.description.referencesBlommaert J., Maly I., Ethnographic Linguistic Landscape Analysis and Social Change: A Case Study, “Tilburg Papers in Culture Studies” 2014, 100, p. 3, [online] https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/portal/30402167/TPCS_100_Blommaert_Maly.pdf [retrieved: 8.08.2024].pl
dc.description.referencesCanagarajah S., The Ecology of Global English, “International Multilingual Research Journal” 2007, 1 (2), pp. 89–100.pl
dc.description.referencesCenoz, J., Gorter, D., Linguistic Landscape as an Additional Source of Input in Second Language Acquisition, “International Review of Applied Linguistics in Language Teaching” 2008, 46 (3), pp. 257–276.pl
dc.description.referencesDe Swaan A., Words of the World: The Global Language System, Cambridge 2001.pl
dc.description.referencesErling E. J., The Many Names of English, “English Today” 2005, 21 (1), pp. 40–44.pl
dc.description.referencesGorter D., Cenoz J., Translanguaging and Linguistic Landscapes, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 54–74.pl
dc.description.referencesGorter D., Cenoz J., van der Worp K., The Linguistic Landscape as a Resource for Language Learning and Raising Language Awareness, “Journal of Spanish Language Teaching” 2021, 8 (2), pp. 161–181.pl
dc.description.referencesGorter D., Cenoz J., A Panorama of Linguistic Landscape Studies, Bristol, Jackson 2024.pl
dc.description.referencesJaworski A., Globalese: A New Visual-Linguistic Register, “Social Semiotics” 2015, 25 (2), pp. 217–235.pl
dc.description.referencesJenkins J., The Phonology of English as an International Language: New Models, New Norms, New Goals, Oxford 2000.pl
dc.description.referencesLabov W., The Effect of Social Mobility on Linguistic Behaviour, “Sociological Inquiry” 1966, 36 (2), pp. 186–203.pl
dc.description.referencesLandry R., Bourhis R. Y., Linguistic Landscape and its Ethnolinguistic Vitality: An Empirical Study, “Journal of Language and Social Psychology” 1997, 16 (1), pp. 23–49.pl
dc.description.referencesLefebvre H., Key Writings, New York 2003.pl
dc.description.referencesMalinowski D., Opening Spaces of Learning in the Linguistic Landscape, “Linguistic Landscape“ 2015, 1 (1), pp. 95–113.pl
dc.description.referencesMauranen A., Exploring ELF: Academic English Shaped by Non-native Speakers, Cambridge 2012.pl
dc.description.referencesMollin S., English as a Lingua Franca: A New Variety in the New Expanding Circle?, “Nordic Journal of English Studies” 2006, 5 (2), pp. 41–57.pl
dc.description.referencesPennycook A., Language as a Local Practice, London–New York 2010.pl
dc.description.referencesScollon R., Scollon S. W., Discourses in Place. Language in the Material World, London–New York 2003.pl
dc.description.referencesSeidlhofer B., Research Perspectives on Teaching English as a Lingua Franca, “Annual Review of Applied Linguistics” 2004, 24, pp. 209–239.pl
dc.description.referencesShohamy E., Ben-Rafael E., Introduction: Linguistic Landscape, a New Journal, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 1–5.pl
dc.description.referencesWallerstein I., World-Systems Analysis: An Introduction, Durham NC 2004.pl
dc.description.referencesWeber J. J., Horner K., Introducing Multilingualism, London–New York 2012.pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage81pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-2063-7634-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_M_Ferencik_Understanding_Multilingualism_of_in_Globalized_Public.pdf405,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons