Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17999
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ferenčík, Milan | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-03T09:41:21Z | - |
dc.date.available | 2025-03-03T09:41:21Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 69-81 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17999 | - |
dc.description.abstract | Our proposal for an academic course concerns geocultural globalization and the associated flows of ideas, meanings, values and semiotic resources, including languages, which are manifested in particular configurations of (peri-)urban linguistic landscapes. Within the course students are engaged in tracing synchronies and diachronies of social processes underlying linguistic landscapes of their own lived environments. As the main theoretical-methodological approaches the course integrates linguistic landscape studies, geosemiotics, sociolinguistics of multilingualism, sociolinguistics of globalization, and English as a lingua franca. The aims of the course are to enable students to understand the semiotic processes within the semioscapes of public spaces with which they interact on a daily basis and, ultimately, to contribute to the development of critically thinking and emancipated students. | pl |
dc.description.abstract | Artykuł prezentuje propozycję kursu akademickiego dotyczącego globalizacji geokulturowej i związanych z nią przepływów idei, znaczeń, wartości i zasobów semiotycznych, w tym języków, które przejawiają się w określonych konfiguracjach (około)miejskich krajobrazów językowych. W ramach kursu studenci są angażowani w śledzenie synchronii i diachronii procesów społecznych, leżących u podstaw krajobrazów językowych ich własnych środowisk. Podejście teoretyczno-metodologiczne pozwala na integrację studiów nad krajobrazem językowym, geosemiotyki, socjolingwistyki wielojęzyczności, socjolingwistyki globalizacji i języka angielskiego jako lingua franca. Celem kursu jest umożliwienie studentom zrozumienia procesów semiotycznych zachodzących w krajobrazach językowych (z którymi codziennie wchodzą w interakcje), a w konsekwencji przyczynienie się do rozwoju krytycznie myślących i samodzielnych studentów. | pl |
dc.description.sponsorship | The publication was supported by the Educational and Cultural Agency (KEGA) of the Ministry of Education of the Slovak Republic, grant number 009PU-4/2023. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl | pl |
dc.subject | geocultural globalization | pl |
dc.subject | linguistic landscape analysis | pl |
dc.subject | multilingualism | pl |
dc.subject | pragmatics | pl |
dc.subject | walking ethnography | pl |
dc.subject | globalizacja geokulturowa | pl |
dc.subject | analiza krajobrazu językowego | pl |
dc.subject | wielojęzyczność | pl |
dc.subject | pragmatyka | pl |
dc.subject | etnografia spacerowa | pl |
dc.title | Understanding Multilingualism of/in Globalized Public Semioscapes: A Course Proposal | pl |
dc.title.alternative | Zrozumienie wielojęzyczności w zglobalizowanych publicznych krajobrazach językowych: propozycja kursu | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2024.28.05 | - |
dc.description.Email | milan.ferencik@unipo.sk | pl |
dc.description.Affiliation | University of Prešov | pl |
dc.description.references | Blommaert J., The Sociolinguistics of Globalization, Cambridge 2010. | pl |
dc.description.references | Blommaert J., Dong J., Language and Movement in Space, [in:] The Handbook of Language and Globalization, N. Coupland (ed.), Malden, MA 2010, p. 366–385. | pl |
dc.description.references | Blommaert J., Maly I., Ethnographic Linguistic Landscape Analysis and Social Change: A Case Study, “Tilburg Papers in Culture Studies” 2014, 100, p. 3, [online] https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/portal/30402167/TPCS_100_Blommaert_Maly.pdf [retrieved: 8.08.2024]. | pl |
dc.description.references | Canagarajah S., The Ecology of Global English, “International Multilingual Research Journal” 2007, 1 (2), pp. 89–100. | pl |
dc.description.references | Cenoz, J., Gorter, D., Linguistic Landscape as an Additional Source of Input in Second Language Acquisition, “International Review of Applied Linguistics in Language Teaching” 2008, 46 (3), pp. 257–276. | pl |
dc.description.references | De Swaan A., Words of the World: The Global Language System, Cambridge 2001. | pl |
dc.description.references | Erling E. J., The Many Names of English, “English Today” 2005, 21 (1), pp. 40–44. | pl |
dc.description.references | Gorter D., Cenoz J., Translanguaging and Linguistic Landscapes, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 54–74. | pl |
dc.description.references | Gorter D., Cenoz J., van der Worp K., The Linguistic Landscape as a Resource for Language Learning and Raising Language Awareness, “Journal of Spanish Language Teaching” 2021, 8 (2), pp. 161–181. | pl |
dc.description.references | Gorter D., Cenoz J., A Panorama of Linguistic Landscape Studies, Bristol, Jackson 2024. | pl |
dc.description.references | Jaworski A., Globalese: A New Visual-Linguistic Register, “Social Semiotics” 2015, 25 (2), pp. 217–235. | pl |
dc.description.references | Jenkins J., The Phonology of English as an International Language: New Models, New Norms, New Goals, Oxford 2000. | pl |
dc.description.references | Labov W., The Effect of Social Mobility on Linguistic Behaviour, “Sociological Inquiry” 1966, 36 (2), pp. 186–203. | pl |
dc.description.references | Landry R., Bourhis R. Y., Linguistic Landscape and its Ethnolinguistic Vitality: An Empirical Study, “Journal of Language and Social Psychology” 1997, 16 (1), pp. 23–49. | pl |
dc.description.references | Lefebvre H., Key Writings, New York 2003. | pl |
dc.description.references | Malinowski D., Opening Spaces of Learning in the Linguistic Landscape, “Linguistic Landscape“ 2015, 1 (1), pp. 95–113. | pl |
dc.description.references | Mauranen A., Exploring ELF: Academic English Shaped by Non-native Speakers, Cambridge 2012. | pl |
dc.description.references | Mollin S., English as a Lingua Franca: A New Variety in the New Expanding Circle?, “Nordic Journal of English Studies” 2006, 5 (2), pp. 41–57. | pl |
dc.description.references | Pennycook A., Language as a Local Practice, London–New York 2010. | pl |
dc.description.references | Scollon R., Scollon S. W., Discourses in Place. Language in the Material World, London–New York 2003. | pl |
dc.description.references | Seidlhofer B., Research Perspectives on Teaching English as a Lingua Franca, “Annual Review of Applied Linguistics” 2004, 24, pp. 209–239. | pl |
dc.description.references | Shohamy E., Ben-Rafael E., Introduction: Linguistic Landscape, a New Journal, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 1–5. | pl |
dc.description.references | Wallerstein I., World-Systems Analysis: An Introduction, Durham NC 2004. | pl |
dc.description.references | Weber J. J., Horner K., Introducing Multilingualism, London–New York 2012. | pl |
dc.identifier.eissn | 2957-0204 | - |
dc.description.volume | 28 | pl |
dc.description.firstpage | 69 | pl |
dc.description.lastpage | 81 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2063-7634 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2024, tom XXVIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_28_2024_M_Ferencik_Understanding_Multilingualism_of_in_Globalized_Public.pdf | 405,56 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL