REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17796
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTomczyszyn, Dorota-
dc.contributor.authorPańczuk, Anna-
dc.contributor.authorSzepeluk, Adam-
dc.date.accessioned2025-01-10T08:23:55Z-
dc.date.available2025-01-10T08:23:55Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(17), 2024, s. 183-203pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17796-
dc.description.abstractJednym ze wskaźników współczesnego humanizmu, w tym rozwoju moralności człowieka, jest postawa tolerancji dla heterogeniczności. W związku z tym badanie postaw wobec osób z niepełnosprawnością wymaga ciągłego uzupełniania. Celem niniejszych badań było określenie wpływu płci studentów na prezentowane postawy wobec osób z niepełnosprawnością. Zastosowano Skalę Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) Andrzeja Sękowskiego. W badaniu wzięło udział 844 studentów. Kobiety prezentowały bardziej pozytywne postawy wobec osób z niepełnosprawnością aniżeli mężczyźni.pl
dc.description.abstractOne of the indicators of contemporary humanism, including the development of human morality, is an attitude of tolerance towards heterogeneity. Therefore, the study of attitudes towards people with disabilities requires ongoing examination. The aim of this study was to determine the influence of students’ gender on their attitudes towards people with disabilities. Andrzej Sękowski’s Attitudes Towards Disabled Persons Scale (PWON) was applied. A total of 844 students participated in the study. Women displayed more positive attitudes towards people with disabilities than men.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjectpostawy społecznepl
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościąpl
dc.subjectstudencipl
dc.subjectSkala Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnychpl
dc.subjectsocial attitudespl
dc.subjectpeople with disabilitiespl
dc.subjectstudentspl
dc.subjectAttitudes Towards Disabled Persons Scalepl
dc.titleStudentki i studenci wobec niepełnosprawnościpl
dc.title.alternativeStudents’ Attitudes Towards Disabilitypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2024.02.17.08-
dc.description.EmailDorota Tomczyszyn: d.tomczyszyn@dyd.akademiabialska.plpl
dc.description.EmailAnna Pańczuk: a.panczuk@dyd.akademiabialska.plpl
dc.description.EmailAdam Szepeluk: a.szepeluk@dyd.akademiabialska.plpl
dc.description.BiographicalnoteDorota Tomczyszyn – doktor, pedagog specjalny, socjolog, pracownik Zakładu Socjologii Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych autorki to uwarunkowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, realizacja ról rodzinnych przez matki i ojców dzieci z niepełnosprawnością oraz problemy edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.pl
dc.description.BiographicalnoteAnna Pańczuk – doktor, były pracownik Zakładu Fizjoterapii Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.pl
dc.description.BiographicalnoteAdam Szepeluk – doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauki o zdrowiu, adiunkt Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych autora to statystyka, modelowanie matematyczne, aktywność fizyczna, sen, niepełnosprawność i epidemiologia.pl
dc.description.AffiliationDorota Tomczyszyn - Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiejpl
dc.description.AffiliationAnna Pańczuk - Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiejpl
dc.description.AffiliationAdam Szepeluk - Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiejpl
dc.description.referencesAronson, Elliot. Wilson, Timothy. Akert, Robin. Psychologia społeczna. Serce i umysł, przeł. Anna Bezwińska i in., (Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 1997).pl
dc.description.referencesBelzyt, Joanna Iza. Doroszuk, Joanna. Woynarowska, Agnieszka. Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeni spotkania, (Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015).pl
dc.description.referencesBoryszewski, Paweł. Niepełnosprawni w opinii społeczności lokalnych na przykładzie 10 wybranych gmin w Polsce, (Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2007).pl
dc.description.referencesBossaert, Goele. Colpin, Hilde. Pijl, Sip Jan. Petry, Katja. “The attitudes of Belgian adolescents towards peers with disabilities”, Research of Developmental Disabilities, Vol. 32(2), 2011, 504–509. doi: 10.1016/j.ridd.2010.12.033.pl
dc.description.referencesBujanowska, Anna. Uwarunkowania postaw studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych, (Lublin: Wyd. UMCS, 2009).pl
dc.description.referencesByra, Stanisława. „Mechanizmy kształtowania się stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnością”, w: Maria Chodkowska, Stanisława Byra, Zdzisław Kazanowski, Danuta Osik-Chudowolska, Monika Parchomiuk, Beata Szabała (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem i integracją, (Lublin: Wyd. UMCS, 2010), 49–60.pl
dc.description.referencesChodkowska, Maria. „Stereotypy i uprzedzenia a aktywność zawo dowa osób niepełnosprawnych”, w: Dorota Tomczyszyn, Wiesław Romanowicz (red.), Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością, (Biała Podlaska: Wyd. PSW im. Papieża Jana Pawła II, 2012), 429–446.pl
dc.description.referencesGorczycka, Ewa. „Z badań nad postawami wobec osób niepełnosprawnych”, w: Joanna Lecewicz-Bartoszewska, Aleksandra Po lak-Sopińska (red.), Ergonomia niepełnosprawnym – współczesne i przyszłe kierunki rozwoju, (Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011), 118–143.pl
dc.description.referencesGoreczny, Anthony. Bender, Erin. Caruso, Guy. Feinstein, Celia. “Attitudes toward individuals with disabilities: results of a recent survey and implications of those results”, Research in Developmental Disabilities, Vol. 32(5), 2011, 1596–1609. doi: 10.1016/j.ridd.2011.02.005.pl
dc.description.referencesJankowska, Maria. „Osobowościowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych. Badania młodzieży trzecich klas gimnazjalnych”, Kwartalnik Naukowy, nr 4(24), 2015, 202–227.pl
dc.description.referencesLarkowa, Halina. Człowiek niepełnosprawny: problemy psychologiczne, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1987).pl
dc.description.referencesde Laat, Stijn. Freriksen, Ellen. Vervloed, Mathijs. “Attitudes of children and adolescents toward persons who are deaf, blind, paralyzed or intellectually disabled”, Research in Developmental Disabilities, Vol. 34(2), 2013, 855–863. doi: 10.1016/j.ridd.2012.11.004.pl
dc.description.referencesLaws, Glynis. Kelly, Elaine. “The attitudes and friendship intentions of children in United Kingdom mainstream schools to ward peers with physical or intellectual disabilities”, International Journal of Disability Development and Education, Vol. 52(2), 2005, 79–99.pl
dc.description.referencesMachalski, Damian. Kołpa, Małgorzata. Grochowska Aneta. „Postrzeganie osób niepełnosprawnych w społeczeństwie”, Health Promotion & Physical Activity, Vol. 4(9), 2019, 40–45.pl
dc.description.referencesMike, Stanisław. Psychologia społeczna, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981).pl
dc.description.referencesNowak, Stefan. „Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych”, w: Stefan Nowak (red.), Teorie postaw, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973), 17-69.pl
dc.description.referencesOstrowska, Antonina. Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, (Warszawa: Wydawnictwo IFiS, 2015).pl
dc.description.referencesPanek, Paul. Jungers, Melissa. “Effects of age, gender, and causality on perceptions of persons with mental retardation”, Research in Developmental Disabilities, Vol. 29(2), 2008, 125–132. doi: 10.1016/j.ridd.2007.01.002.pl
dc.description.referencesPilecki, Andrzej. Zmiany postaw młodzieży wobec osób niepełnosprawnych, (Lublin: Wyd. UMCS, 2013).pl
dc.description.referencesRadlińska, Iwona. Kożybska, Marta. Karakiewicz, Beata. „Attitudes of Polish Medical and Health Sciences Students towards Persons with Physical Disabilities Using the MAS-PL Scale”, International Journal of Environmental Research and Public Health,Vol. 18(15), 2021, 7787. doi:10.3390/ijerph18157787.pl
dc.description.referencesReykowski, Janusz. „Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności”, w: Tadeusz Tomaszewski (red.), Psychologia, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975), 762–825.pl
dc.description.referencesSękowski, Andrzej. Krempa, Monika. „Osobowe i środowiskowe uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych”, w: Ewa Zasępa, Tadeusz Gałkowski, Oblicza psychologii klinicznej, (Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2014), 191–209.pl
dc.description.referencesTomczyszyn, Dorota. „Stereotypy społeczne jako społeczne nastawienia wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną”, w: Anna Leszczyńska-Rejchert, Ewa Kantowicz (red.), Stereotypy a starość i niepełnosprawność, (Toruń: Akapit, 2012), 155–174.pl
dc.description.referencesTuczyński, Krystian. Walat, Wojciech. „Trójczynnikowa koncepcja postawy człowieka wobec wykorzystania e-learningu w procesie kształcenia”, Edukacja – Technika – Informatyka, nr 29(3), 2019, 209–214.pl
dc.description.referencesWędzińska, Magdalena. Młodzież wobec wartości i osób z niepełnosprawnością ruchową, (Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2018).pl
dc.description.referencesWiliński, Wojciech. Świerczek, Rafał. Wieczorek, Marta. „Postawy studentów AWF we Wrocławiu wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną”, Rozprawy Naukowe AWF We Wrocławiu, nr 40, 2013, 49–56.pl
dc.description.referencesWojciszke, Bogdan. „Postawy i ich zmiana”, w: Jan Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. III, (Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000), 79–106.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue2(17)pl
dc.description.firstpage183pl
dc.description.lastpage203pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6672-3306-
dc.identifier.orcid0000-0002-6628-0573-
dc.identifier.orcid0000-0003-0406-3423-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2024, nr 2(17)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons