Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17790
Tytuł: | Inwestycje w rozwój kompetencji pracowników jako determinanta zmian technologicznych w dobie rewolucji cyfrowej – wyniki badań własnych |
Inne tytuły: | Investments in employee development as a determinant of technological changes in the era of the digital revolution – results of own research |
Autorzy: | Karpińska, Kinga Owczarczuk, Magdalena |
Słowa kluczowe: | szkolenia pracowników zmiany technologiczne kompetencje miękkie kompetencje twarde rewolucja cyfrowa employee training technological changes soft skills hard skills digital revolution |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 10-sty-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Optimum. Economic Studies, Nr 4(118) 2024, s. 70-87 |
Abstrakt: | Cel – Na podstawie analizy dostępnych danych statystycznych oraz literatury przyjęto hipotezę, iż: warunkiem wzrostu tempa zmian technologicznych, jak i poziomu cyfryzacji polskiej gospodarki, jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w kompetencje pracowników. W tym kontekście głównym celem artykułu i przeprowadzonych badań było sprawdzenie, czy i w jakim zakresie polskie przedsiębiorstwa, w dobie współczesnej rewolucji cyfrowej, inwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników. Metoda badań – W artykule wykorzystano metody wnioskowania logicznego (dedukcja i indukcja) oraz metody przetwarzania danych, tj. analizę i syntezę. W części empirycznej artykułu wykorzystano badania ankietowe przeprowadzone w okresie listopad 2023–kwiecień 2024 w grupie 421 przedsiębiorstw działających w Polsce. Wnioski – Analiza literatury oraz pozyskanych danych ankietowych wykazała, że inwestycje w szkolenia pracowników są znaczącą determinantą zmian technologicznych, również w polskich przedsiębiorstwach. Można zauważyć, że im większe jest przedsiębiorstwo, tym bardziej intensywne i różnorodne działania szkoleniowe są w nim podejmowane. Mikro- i mali przedsiębiorcy przede wszystkim inwestują w rozwój twardych kompetencji, co wynika z konieczności nadrabiania braków kompetencyjnych. Z kolei średnie i duże firmy oferują swoim pracownikom bardziej różnorodne formy szkoleń, zarówno w zakresie podwyższania kompetencji twardych, jak i kompetencji miękkich. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Analizy i rozważania zawarte w artykule pozwoliły wypełnić lukę badawczą dotyczącą ukazania szkoleń jako determinanty zmian technologicznych w Polsce. Ponadto przeprowadzone badanie odsłoniło nowe problemy badawcze. Zauważalny jest niższy udział szkoleń rozwijających kompetencje miękkie, wynikający z obaw przedsiębiorców co do ich efektywności. Purpose – Based on the analysis of available statistical data and literature, hypothesis was adopted that an increase in the rate of technological change and the level of digitalization of the Polish economy is conditioned by an increase in enterprises’ investment in employee competencies. In this context, the main objective of the article and the conducted research was to verify whether and to what extent enterprises in Poland invest in training their employees. Research method – The article employs methods of logical reasoning (deduction and induction) as well as data processing methods, such as analysis and synthesis. In the empirical part of the article, a survey conducted between November 2023 and April 2024 among 421 enterprises operating in Poland was utilized. Results – An analysis of the literature and survey data has revealed that investments in employee training are a significant determinant of technological change, including in Polish enterprises. It can be observed that the larger the enterprise, the more intensive and diverse the training activities undertaken. Micro and small enterprises primarily invest in developing hard skills, which stem from the need to address competency gaps. On the other hand, medium and large companies offer their employees a more diverse range of training, both in terms of enhancing hard skills and soft skills. Originality / value / implications / recommendations – The analyses and considerations presented in this article have filled a research gap by demonstrating the role of training as a determinant of technological change in Poland. Furthermore, the conducted research has revealed new research problems. A notable lower participation in soft skills development training can be observed, resulting from employers’ concerns about their effectiveness. |
Afiliacja: | Kinga Karpińska - Uniwersytet w Białymstoku Magdalena Owczarczuk - Uniwersytet w Białymstoku |
E-mail: | Kinga Karpińska: k.karpinska@uwb.edu.pl Magdalena Owczarczuk: m.owczarczuk@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/17790 |
DOI: | 10.15290/oes.2024.04.118.05 |
ISSN: | 1506-7637 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-3150-8339 0000-0002-9337-1657 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WEiF) Optimum. Economic Studies, 2024, nr 4(118) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_4_2024_K_Karpinska_M_Owczarczuk_Inwestycje_w_rozwoj_kompetencji.pdf | 292,85 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)