REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17790
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKarpińska, Kinga-
dc.contributor.authorOwczarczuk, Magdalena-
dc.date.accessioned2025-01-10T07:50:06Z-
dc.date.available2025-01-10T07:50:06Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 4(118) 2024, s. 70-87pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17790-
dc.description.abstractCel – Na podstawie analizy dostępnych danych statystycznych oraz literatury przyjęto hipotezę, iż: warunkiem wzrostu tempa zmian technologicznych, jak i poziomu cyfryzacji polskiej gospodarki, jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w kompetencje pracowników. W tym kontekście głównym celem artykułu i przeprowadzonych badań było sprawdzenie, czy i w jakim zakresie polskie przedsiębiorstwa, w dobie współczesnej rewolucji cyfrowej, inwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników. Metoda badań – W artykule wykorzystano metody wnioskowania logicznego (dedukcja i indukcja) oraz metody przetwarzania danych, tj. analizę i syntezę. W części empirycznej artykułu wykorzystano badania ankietowe przeprowadzone w okresie listopad 2023–kwiecień 2024 w grupie 421 przedsiębiorstw działających w Polsce. Wnioski – Analiza literatury oraz pozyskanych danych ankietowych wykazała, że inwestycje w szkolenia pracowników są znaczącą determinantą zmian technologicznych, również w polskich przedsiębiorstwach. Można zauważyć, że im większe jest przedsiębiorstwo, tym bardziej intensywne i różnorodne działania szkoleniowe są w nim podejmowane. Mikro- i mali przedsiębiorcy przede wszystkim inwestują w rozwój twardych kompetencji, co wynika z konieczności nadrabiania braków kompetencyjnych. Z kolei średnie i duże firmy oferują swoim pracownikom bardziej różnorodne formy szkoleń, zarówno w zakresie podwyższania kompetencji twardych, jak i kompetencji miękkich. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Analizy i rozważania zawarte w artykule pozwoliły wypełnić lukę badawczą dotyczącą ukazania szkoleń jako determinanty zmian technologicznych w Polsce. Ponadto przeprowadzone badanie odsłoniło nowe problemy badawcze. Zauważalny jest niższy udział szkoleń rozwijających kompetencje miękkie, wynikający z obaw przedsiębiorców co do ich efektywności.pl
dc.description.abstractPurpose – Based on the analysis of available statistical data and literature, hypothesis was adopted that an increase in the rate of technological change and the level of digitalization of the Polish economy is conditioned by an increase in enterprises’ investment in employee competencies. In this context, the main objective of the article and the conducted research was to verify whether and to what extent enterprises in Poland invest in training their employees. Research method – The article employs methods of logical reasoning (deduction and induction) as well as data processing methods, such as analysis and synthesis. In the empirical part of the article, a survey conducted between November 2023 and April 2024 among 421 enterprises operating in Poland was utilized. Results – An analysis of the literature and survey data has revealed that investments in employee training are a significant determinant of technological change, including in Polish enterprises. It can be observed that the larger the enterprise, the more intensive and diverse the training activities undertaken. Micro and small enterprises primarily invest in developing hard skills, which stem from the need to address competency gaps. On the other hand, medium and large companies offer their employees a more diverse range of training, both in terms of enhancing hard skills and soft skills. Originality / value / implications / recommendations – The analyses and considerations presented in this article have filled a research gap by demonstrating the role of training as a determinant of technological change in Poland. Furthermore, the conducted research has revealed new research problems. A notable lower participation in soft skills development training can be observed, resulting from employers’ concerns about their effectiveness.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectszkolenia pracownikówpl
dc.subjectzmiany technologicznepl
dc.subjectkompetencje miękkiepl
dc.subjectkompetencje twardepl
dc.subjectrewolucja cyfrowapl
dc.subjectemployee trainingpl
dc.subjecttechnological changespl
dc.subjectsoft skillspl
dc.subjecthard skillspl
dc.subjectdigital revolutionpl
dc.titleInwestycje w rozwój kompetencji pracowników jako determinanta zmian technologicznych w dobie rewolucji cyfrowej – wyniki badań własnychpl
dc.title.alternativeInvestments in employee development as a determinant of technological changes in the era of the digital revolution – results of own researchpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.04.118.05-
dc.description.EmailKinga Karpińska: k.karpinska@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailMagdalena Owczarczuk: m.owczarczuk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationKinga Karpińska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationMagdalena Owczarczuk - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesCapestro M., Di Maria E., Bettiol M., 2023, Exploiting Industry 4.0 beyond Expectations: An Empirical Study of Manufacturing Firms, „Technology Analysis and Strategic Management”, s. 1–14, DOI: 10.1080/09537325.2023.2254416.pl
dc.description.referencesCetulean M., Tanase L., Popovici N., 2023, The Social Impact of Digital Transformation at the European Level, „Ovidius University Annals, Economic Sciences Series”, nr XXIII(2), s. 198–202, DOI: 10.61801/OUAESS.2023.2.24.pl
dc.description.referencesCorò G., Plechero M., Volpe M., 2020, Driving Factors and Effects on smes of the Adoption of Industry 4.0 Technologies: An Investigation of Veneto Region, „L’industria”, nr 41(2), s. 215–237, DOI: 10.4324/9780429057984-7.pl
dc.description.referencesDanta S., Rath B.N., 2024, Do Institutional Quality and Human Capital Matter for Innovation in Case of Asian Region?, „Innovation and Green Development”, nr 3(3), DOI: 10.1016/j.igd.2024.100141.pl
dc.description.referencesDESI, 2022a, Digital Economy and Society Index (until 2022), https://digital-decade-desi.digital-strategy.ec.europa.eu/datasets/desi-2022/indicators [data dostępu: 16.05.2024].pl
dc.description.referencesDESI, 2022b, Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. Polska, Komisja Europejska, Bruksela.pl
dc.description.referencesEIBIS, 2022, Digitalisation in Europe 2022–2023.pl
dc.description.referencesEUROSTAT, 2024, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Use_of_artificial_intelligence_in_enterprises [data dostępu: 16.05.2024].pl
dc.description.referencesGrossman G., Helpman E., 1990, Trade, Innovation and Growth, „American Economic Review”, nr 80(2), s. 86–91.pl
dc.description.referencesGUS, 2023, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 roku, Warszawa.pl
dc.description.referencesHeß P., Janssen S., Leber U., 2023, The Effect of Automation Technology on Workers’ Training Participation, „Economics of Education Review”, nr 96(C), DOI: 10.1016/j.econedurev.2023.102438.pl
dc.description.referencesKelly K., 2018, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, tłum. P. Cypryański, Poltext, Warszawa.pl
dc.description.referencesKlingenberg C.O., Borges M.A.V., do Vale Antunes J.A., 2022, Industry 4.0: What Makes it a Revolution? A Historical Framework to Understand the Phenomenon, „Technology in Society”, nr 70(C), DOI: 10.1016/j.techsoc.2022.102009.pl
dc.description.referencesLiu X., Buck T., 2007, Innovation Performance and Channels for International Technology Spillovers: Evidence from Chinese High-Tech Industries, „Research Policy”, nr 36(3), s. 355–366, DOI: 10.1016/j.respol.2006.12.003.pl
dc.description.referencesMartinis P., 2021, Employee Training and Firm Performance: Evidence from ESF Grant Application, „Labour Economics”, nr 72(C), DOI: 10.1016/j.labeco.2021.102056.pl
dc.description.referencesMączyńska E., Okoń-Horodyńska E., 2020, Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej – wyzwania, szanse i zagrożenia, „Przegląd Organizacji”, nr 1, s. 9–21, DOI: 10.33141/po.2020.01.01.pl
dc.description.referencesNeugebauer L.M., Zanko I., 2021, How Digitalization Is Changing the World?, [w:] Lead Community Fundraising. Successfully Connecting People Digitally, Neugebauer L.M., Zanko I. (red.), Springer, Nowy Jork, s. 1–8, DOI: 10.1007/978-3-030-77849-1_1.pl
dc.description.referencesOECD, 2017, Future of Work and Skills. Paper Presented at the 2nd Meeting of the G20 Employment Working Group, Hamburg.pl
dc.description.referencesOECD, 2019, The Future of Work. OECD Employment Outlook, OECD Publishing, Paryż.pl
dc.description.referencesProtasiewicz A., Zalesko E., 2023, The COVID-19 Pandemic Crisis and the Technological Revolution, „Studies in Logic. Grammar and Rhetoric”, nr 68(1), s. 427–445, DOI: 10.2478/slgr-2023-0023.pl
dc.description.referencesSchwab K., 2016, The Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, Genewa.pl
dc.description.referencesSkowronek-Mielczarek A., 2021, Gospodarka cyfrowa a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw na rynku polskim, „Nauki Ekonomiczne”, t. 33, s. 23–36.pl
dc.description.referencesSkrodzka I., 2021, Kapitał ludzki a pozycja innowacyjna krajów Europy Środkowo‑Wschodniej: modelowanie PLS-SEM, CeDeWu, Warszawa.pl
dc.description.referencesSouto-Otero M., Brown P., Freebody S., 2023, High Skilled Workplaces, Technological Change and Employment: Can Educational System Reform Do It?, „International Journal of Educational Research”, nr 122, DOI: 10.1016/j.ijer.2023.102265.pl
dc.description.referencesStefańska M., Grabowski G., 2023, Zaangażowanie pracowników a satysfakcja z pracy w warunkach pracy zdalnej, „E-mentor”, nr 1(98), s. 13–21, DOI: 10.15219/em98.1597.pl
dc.description.referencesŚledziewska K., Włoch R., 2020, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesTuredi S., 2016, The Relationship between R&D Expenditures, Patent Applications and Growth: A Dynamic Panel Causality Analysis for OECD Countries, „Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi”, nr 16(1), s. 39–48.pl
dc.description.referencesWang L., Luo G., Sari A., Shao X., 2020, What Nurtures Fourth Industrial Revolution? An Investigation of Economic and Social Determinants of Technological Innovation in Advanced Economies, „Technological Forecasting and Social Change”, nr 161, DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120305.pl
dc.description.referencesWEF, Over a Third of EU Companies Adopt AI, and Other Digital Technology Stories You Need to Know, https://www.weforum.org/agenda/2024/02/ai-regulation-digital-software-news-february-2024 [data dostępu: 16.05.2024].pl
dc.description.number4(118)pl
dc.description.firstpage70pl
dc.description.lastpage87pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-3150-8339-
dc.identifier.orcid0000-0002-9337-1657-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)
Optimum. Economic Studies, 2024, nr 4(118)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_4_2024_K_Karpinska_M_Owczarczuk_Inwestycje_w_rozwoj_kompetencji.pdf292,85 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)