Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17749
Tytuł: | Kompetencje pragmatyczne studentów filologii angielskiej: wiedza, samoświadomość, samoocena |
Inne tytuły: | The pragmatic competence of st udents of English: knowledge, self-awareness and self-evaluation |
Autorzy: | Rozumko, Agata |
Słowa kluczowe: | kompetencja pragmatyczna pragmatyka interkulturowa filologia angielska samoocena pragmatic competence intercultural pragmatics English studies self-evaluation |
Data wydania: | 2018 |
Data dodania: | 16-gru-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Z problematyki kształcenia językowego T. 7, pod red. Elżbiety Awramiuk i Agaty Rozumko, Białystok 2018, s. 15-31 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest refleksja nad kompetencjami pragmatycznymi studentów filologii angielskiej oraz ich doświadczeniami i potrzebami w tym zakresie, w kontekście planowania treści oferowanego podczas studiów kursu z pragmatyki interkulturowej. Prezentowane rozważania dotyczą studentów Uniwersytetu w Białymstoku i oparte są na badaniach ankietowych, obejmujących samoocenę oraz ćwiczenia sprawdzające wiedzę. Badanie pokazało, że większość ankietowanych studentów posługuje się językiem angielskim podczas komunikacji w internecie oraz pracy w charakterze korepetytora lub nauczyciela, a ich doświadczenia w bezpośrednich kontaktach interkulturowych są niewielkie. Pojedyncze osoby mają jednak znacznie bogatsze doświadczenia, związane np. z pracą zawodową w Wielkiej Brytanii, które można potraktować jako dodatkowe źródło wiedzy podczas zajęć. Swoje podstawowe kompetencje pragmatyczne studenci oceniają stosunkowo wysoko, natomiast w obszarach wymagających także kompetencji interkulturowej czują się mniej pewnie. Wydaje się, że ważne jest przede wszystkim uświadomienie im związków pomiędzy kompetencją pragmatyczną i interkulturową w nauce języka obcego oraz wyczulenie ich na obszary, w których kwestie kulturowe są szczególnie istotne. Większą uwagę należy też zwrócić na elektroniczne formy komunikacji, które stanowią dla nich ważny punkt odniesienia. The aim of this paper is to reflect upon the pragmatic competence of students of English with a view to incorporating their needs and experiences into a course in intercultural pragmatics offered to them as part of their curriculum. The study concerns students at the University of Białystok. It is based on a questionnaire, consisting of self-evaluation questions and tasks checking the students’ knowledge. Most of the students use English to communicate with foreigners via the Internet and in their work as English instructors, while their direct intercultural contacts are rather limited. However, some students have more intercultural experience, e.g. gained while working in the UK, which can be treated as an additional source of information during classes. Students evaluate their basic pragmatic skills rather highly, but they feel considerably less competent in areas requiring some intercultural knowledge. It thus seems to be particularly important to make them realize that pragmatic and intercultural competences in a foreign language are closely related, and help them to identify those areas of communication where cultural issues are particularly important. It is also advisable to pay attention to electronic forms of communication, which are an important point of reference for the students. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Opis: | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/17749 |
ISBN: | 978-83-7431-533-3 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Rozumko_Kompetencje_pragmatyczne_studentow_filologii_angielskiej.pdf | 510,35 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)