REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17749
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRozumko, Agata-
dc.date.accessioned2024-12-16T09:15:35Z-
dc.date.available2024-12-16T09:15:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationZ problematyki kształcenia językowego T. 7, pod red. Elżbiety Awramiuk i Agaty Rozumko, Białystok 2018, s. 15-31pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-533-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17749-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest refleksja nad kompetencjami pragmatycznymi studentów filologii angielskiej oraz ich doświadczeniami i potrzebami w tym zakresie, w kontekście planowania treści oferowanego podczas studiów kursu z pragmatyki interkulturowej. Prezentowane rozważania dotyczą studentów Uniwersytetu w Białymstoku i oparte są na badaniach ankietowych, obejmujących samoocenę oraz ćwiczenia sprawdzające wiedzę. Badanie pokazało, że większość ankietowanych studentów posługuje się językiem angielskim podczas komunikacji w internecie oraz pracy w charakterze korepetytora lub nauczyciela, a ich doświadczenia w bezpośrednich kontaktach interkulturowych są niewielkie. Pojedyncze osoby mają jednak znacznie bogatsze doświadczenia, związane np. z pracą zawodową w Wielkiej Brytanii, które można potraktować jako dodatkowe źródło wiedzy podczas zajęć. Swoje podstawowe kompetencje pragmatyczne studenci oceniają stosunkowo wysoko, natomiast w obszarach wymagających także kompetencji interkulturowej czują się mniej pewnie. Wydaje się, że ważne jest przede wszystkim uświadomienie im związków pomiędzy kompetencją pragmatyczną i interkulturową w nauce języka obcego oraz wyczulenie ich na obszary, w których kwestie kulturowe są szczególnie istotne. Większą uwagę należy też zwrócić na elektroniczne formy komunikacji, które stanowią dla nich ważny punkt odniesienia.pl
dc.description.abstractThe aim of this paper is to reflect upon the pragmatic competence of students of English with a view to incorporating their needs and experiences into a course in intercultural pragmatics offered to them as part of their curriculum. The study concerns students at the University of Białystok. It is based on a questionnaire, consisting of self-evaluation questions and tasks checking the students’ knowledge. Most of the students use English to communicate with foreigners via the Internet and in their work as English instructors, while their direct intercultural contacts are rather limited. However, some students have more intercultural experience, e.g. gained while working in the UK, which can be treated as an additional source of information during classes. Students evaluate their basic pragmatic skills rather highly, but they feel considerably less competent in areas requiring some intercultural knowledge. It thus seems to be particularly important to make them realize that pragmatic and intercultural competences in a foreign language are closely related, and help them to identify those areas of communication where cultural issues are particularly important. It is also advisable to pay attention to electronic forms of communication, which are an important point of reference for the students.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectkompetencja pragmatycznapl
dc.subjectpragmatyka interkulturowapl
dc.subjectfilologia angielskapl
dc.subjectsamoocenapl
dc.subjectpragmatic competencepl
dc.subjectintercultural pragmaticspl
dc.subjectEnglish studiespl
dc.subjectself-evaluationpl
dc.titleKompetencje pragmatyczne studentów filologii angielskiej: wiedza, samoświadomość, samoocenapl
dc.title.alternativeThe pragmatic competence of st udents of English: knowledge, self-awareness and self-evaluationpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L. (2005), Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesBachman L.F. (1990), Fundamental Considerations in Language Testing, Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesBandura E. (2007), Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków: Tertium.pl
dc.description.referencesBarron A. (2003), Acquisition in Interlanguage Pragmatics: Learning How to Do Things with Words in a Study Abroad Context, Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.pl
dc.description.referencesCanale M. (1983), From communicative competence to communicative language pedagogy, w: Language and Communication, red. J. C. Richards i R.W. Schmidt, London: Longman, s. 2-27.pl
dc.description.referencesCanale M., Swain M. (1980), Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing, “Applied Linguistics”, 1(1), 1-47.pl
dc.description.referencesCrystal D. (1997), English as a Global Language, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesEnomoto S., Marriott H. (1994), Investigating evaluative behaviour in Japanese tour guiding interaction, “Multilingua”, 13(102), 131-161.pl
dc.description.referencesFox K. (2014), Watching the English. The Hidden Rules of English Behaviour, wyd. 2, London: Hodder and Stoughton.pl
dc.description.referencesFraser B. (2010), Pragmatic competence: the case of hedging, w: New Approaches to Hedging, red. G. Kaltenböck, W. Mihatsch i S. Schneider, Bingley: Emerald, s. 15-34.pl
dc.description.referencesGlaser K. (2009), Acquiring pragmatic competence in a foreign language – mastering dispreferred speech acts, “Topics in Linguistics”, 4, 50-57.pl
dc.description.referencesHolmes J. (1983), Speaking English with the appropriate degree of conviction, w: Learning and Teaching Languages for Communication: Applied Linguistics Perspectives, red. C. Brumfit, London: Centre for Information on Language Teaching and Research, s. 100-113.pl
dc.description.referencesKasper G. (2001), Four perspectives on L2 pragmatic development, “Applied Linguistics”, 22, 502-530.pl
dc.description.referencesKasper G., Rose K. R. (2001), Pragmatics in language teaching. Introduction, w: Pragmatics in Language Teaching, red. G. Kasper i K. R. Rose, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1-10.pl
dc.description.referencesLong M. H. (2005), Methodological issues in learner needs analysis, w: Second Language Needs Analysis, red. M. H. Long, Cambridge: Cambridge University Press, s. 19-76.pl
dc.description.referencesRozumko A. (2015), Native and non-native uses of English modal particles. The case of “surely” and “ for sure”, “Poznań Studies in Contemporary Linguistics”, 51(4), 551-573.pl
dc.description.referencesSercu L. (2010), Assessing intercultural competence: More questions than answers, w: Testing the Untestable in Language Education, red. A. Paran, L. Sercu, Bristol/Buffalo/Toronto: Multilingual Matters, s. 17-34.pl
dc.description.referencesSimon-Vandenbergen, A.M., Aijmer K. (2007), The semantic field of modal certainty: A corpus-based study of English adverbs, Berlin/New York: Mouton de Gruyter.pl
dc.description.referencesWinnicka E. (2014), Angole, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.firstpage15pl
dc.description.lastpage31pl
dc.identifier.citation2Z problematyki kształcenia językowego T. 7, pod red. Elżbiety Awramiuk i Agaty Rozumkopl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Rozumko_Kompetencje_pragmatyczne_studentow_filologii_angielskiej.pdf510,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)