Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17699
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Perkowski, Maciej | - |
dc.contributor.author | Oksztulski, Maciej | - |
dc.contributor.author | Zoń, Wojciech | - |
dc.contributor.author | Kaczyńska, Izabela | - |
dc.date.accessioned | 2024-12-06T09:24:08Z | - |
dc.date.available | 2024-12-06T09:24:08Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-67169-28-8 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17699 | - |
dc.description.sponsorship | Niniejsza monografia zawiera wyniki badań prowadzonych w ramach projektu „Nauka na rzecz efektywnego wejścia na rynek pracy wykształconych autystów” finansowanego ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa”. Numer rejestracyjny: NdS/551582/2022/2022, kwota dofinansowania 607 890,00 PLN, całkowita wartość projektu 607 890,00 PLN. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2, Przy współpracy Fundacji Prawo i Partnerstwo | pl |
dc.title | Wykształcone osoby w spektrum autyzmu na rynku pracy. Status quo i perspektywy | pl |
dc.title.alternative | Educated Persons on the Autism Spectrum in the Labour Market: Status Quo and Prospects | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Temida 2, Białystok 2024 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/WOSARP.2024 | - |
dc.description.Biographicalnote | Prof. dr hab. MACIEJ PERKOWSKI - prawnik, profesor nauk prawnych, pracownik badawczo-dydaktyczny Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, prezes Fundacji Prawo i Partnerstwo. Kieruje Katedrą Prawa Międzynarodowego Publicznego i Europejskiego na Wydziale Prawa UwB. Kierownik zespołu Europe Direct Podlaskie na zlecenie Komisji Europejskiej. Jest autorem lub współautorem ponad 200 publikacji; uczestniczył w kilkudziesięciu konferencjach krajowych i międzynarodowych. To doświadczony kierownik lub wykonawca w wielu projektach, w tym finansowanych z Narodowego Centrum Nauki i funduszy europejskich. Jego główne nurty badawcze obejmują prawo międzynarodowe publiczne, prawo Unii Europejskiej i prawo stosunków międzynarodowych. Angażuje się naukowo i społecznie w ochronę praw osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem osób w spektrum autyzmu. Zainteresowanie tą tematyką było spowodowane pojawieniem się na studiach prawniczych na Wydziale Prawa UwB pierwszego niemówiącego autysty – Macieja Oksztulskiego, którego promotorem został profesor. Współpraca naukowa – najpierw w ramach seminarium magisterskiego, a później studiów doktoranckich – za owocowała szeregiem publikacji naukowych poświęconych prawom dorosłych osób w spektrum autyzmu i projektami naukowymi. Warto podkreślić, że prof. Perkowski był promotorem pracy doktorskiej Macieja Oksztulskiego pt. „Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych” która została obroniona w grudniu 2021 r. Profesor Maciej Perkowski w ramach niniejszego projektu pełni rolę koordynatora, a także badacza w zakresie prawa. Więcej: https://prawo.uwb.edu.pl/profzw-dr-hab-maciej-perkowski | pl |
dc.description.Biographicalnote | Dr MACIEJ OKSZTULSKI - w 2010 roku jako pierwszy autysta niemówiący w Polsce – zdał maturę, zaś w 2015 roku ukończył stacjonarne studia prawnicze na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, broniąc pracę magisterską pt. Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością – autyzmem w prawie i praktyce (na przykładzie województwa podlaskiego), uzyskując tytuł magistra prawa z oceną bardzo dobrą ze studiów. Od 1 października 2015 roku uzyskał status doktoranta w Katedrze Prawa Międzynarodowego Publicznego. W latach 2017–2018 uczestniczył jako badacz i osoba badana w projekcie pt. NO-AUTism! Kształcenie i rozwój personalny doktoranta z autyzmem – status quo i interdyscyplinarna optymalizacja perspektyw społecznych i zawodowych (w ramach projektu w dn. 12–19 listopada 2017 r. uczestniczył w stażu badawczym w USA, na Uniwersytecie Syracuse – Wydział Prawa i Wydział Pedagogiki). W trakcie studiów doktoranckich w latach 2015–2020 publikował i czynnie uczestniczył w konferencjach naukowych. W związku z wysokimi osiągnięciami naukowo-dydaktycznymi, jako doktorant w latach 2016–2019 otrzymywał stypendia rektora dla najlepszych doktorantów, stypendium doktoranckie, stypendium z dotacji projakościowej oraz dla studentów niepełnosprawnych. W listopadzie 2020 roku w ramach programu (Preludium 19) Narodowego Centrum Nauki otrzymał grant na realizację projektu pt. Uprawnieni teoretycznie? Status prawny osób ze spektrum autyzmu na rynku pracy (w ujęciu krajowych, międzynarodowym i porównawczym). W dniu 21 grudnia 2021 r. obronił rozprawę doktorską pt. Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych, którym kieruje. Natomiast w dniu 21 stycznia 2022 r., uchwałą nr 350 Rady Dyscypliny Nauki Prawne Uniwersytetu w Białymstoku nadano mu stopień naukowy doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki prawne. W następstwie tego osiągnięcia otrzymał w dniu 19.02.2022 roku Nagrodę Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej. Zainteresowania zawodowe doktora obejmują prawo międzynarodowe, prawa człowieka, prawa osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem praw osób ze spektrum autyzmu. Mimo, że jest osobą autystyczną ze znacznym stopniem niepełnosprawności, jest adiunktem na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest również analitykiem danych w projekcie Europe Direct Podlaskie (przygotowuje skróty orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na strony internetowe), samorzecznikiem w projekcie Fundacji SYNAPSIS oraz wolontariuszem Fundacji „Oswoić Świat”’ w Białymstoku. Jest członkiem wielu gremiów doradczych i konsultacyjnych, m.in.: Rady osób z niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, zespołu konsultacyjnego Parlamentarnej Grupy ds. Autyzmu w Sejmie RP oraz Rady Młodych w Podlaskim Sejmiku Osób z Niepełnosprawnościami. W projekcie pełnił rolę badacza oraz uczestnika szkolenia inkluzywnego dla asystentów wykształconych autystów (jako beneficjent asystencji). | pl |
dc.description.Biographicalnote | Mgr WOJCIECH ZOŃ - Prawnik, pracownik badawczo-dydaktyczny Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Fundacji Prawo i Partnerstwo. Na co dzień pracuje w Katedrze Prawa Międzynarodowego Publicznego na Wydziale Prawa UwB oraz jako dyrektor ds. organizacji w Europe Direct Podlaskie. Jest też ekspertem w Prawniczym Centrum Badań nad Edukacją na UwB i sekretarzem redakcji czasopisma „Eastern European Journal of Transnational Relations”. Jest autorem lub współautorem kilkunastu publikacji naukowych z różnych obszarów prawa międzynarodowego i prawa UE, w tym praw osób w spektrum autyzmu. Uczestniczył w kilkudziesięciu konferencjach, seminariach czy spotkaniach naukowych oraz kilku projektach krajowych i międzynarodowych, w tym z obszaru edukacji i praw osób z niepełnosprawnościami. Laureat nagrody Aktywny Student 2014/2015 Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku za wybitne osiągnięcia w działalności naukowej i organizacyjnej, laureat nagrody Santander Universidades 2015 Banku Zachodniego WBK za osiągnięcia w nauce i za zaangażowanie społeczne, laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP na rok akademicki 2015/2016 za wybitne osiągnięcia naukowe. Jako pracownik badawczo-dydaktyczny: Laureat stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców w 2022 r. W projekcie uczestniczył w prowadzeniu badań prawnych oraz szkoleniu i wsparciu eksperckim asystentów wykształconych osób w spektrum autyzmu. | pl |
dc.description.Biographicalnote | Dr IZABELA KACZYŃSKA – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (UMCS). Wcześniej ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie w Białymstoku (na kierunku Pedagogika, o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Ukończyła też studia podyplomowe, o specjalności: Terapia pedagogiczna, a także o specjalności: Autyzm – edukacja i rewalidacja osób ze spectrum autyzmu. Rozwija swoje zainteresowania w kierunku psychoterapii oraz psychotramatologii. Jest autorem artykułów naukowych, m.in. związanych z funkcjonowaniem studentów w przestrzeni akademickiej, relacji mistrz – uczeń (w tym – w kontekście autyzmu), jak również zajmuje się obszarem związanym z sukcesem zawodowym i wsparciem młodych ludzi na ścieżce kariery zawodowej. Pracuje od wielu lat z dzieci z niepełnosprawnościami, w tym również w spectrum autyzmu. Doskonali cały czas swój warsztat pracy uczestnicząc w szkoleniach, superwizjach oraz konferencjach naukowo-szkoleniowych. W projekcie wspierała asystentów merytorycznie prowadząc szkolenia z obszaru poznania treści związanych z zagadnieniami osób w spektrum autyzmu. Uczestniczyła także w działaniach praktycznych superwizując pracę asystentów. | pl |
dc.description.Affiliation | Maciej Perkowski - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.Affiliation | Maciej Oksztulski - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.Affiliation | Wojciech Zoń - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE C 202 z 7.6.2016, s. 389-405. | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. Nr 78, poz. 483. | pl |
dc.description.references | Konwencja Nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przyjęta w Genewie dnia 20 czerwca 1983 r., Dz.U. z 2005 r. Nr 43, poz. 412 | pl |
dc.description.references | Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 | pl |
dc.description.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. z 2012 r. poz. 1169 | pl |
dc.description.references | Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. z 1977 r. Nr 38, poz. 169 | pl |
dc.description.references | Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Paryż, 10 grudnia 1948, https://libr.sejm. gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html | pl |
dc.description.references | Resolution adopted by the General Assembly on 18 December 2007 [on the report of the Third Committee (A/62/435)], A/RES/62/139, https://undocs. org/en/A/RES/62/139 | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024, Dz.U. poz. 2755 z późn. zm. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 110 | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, Dz.U. poz. 957 | pl |
dc.description.references | Szmania L., Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 5, s. 69–91. | pl |
dc.description.references | Szubska M., Geneza i znaczenie dla unijnego porządku prawnego Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Pra wa Humanitarnego” 2018, nr 9, s. 205–219, https://doi.org/10.31648/prpc.3778. | pl |
dc.description.references | Śledzińska-Simon A., Obowiązek dokonania racjonalnych usprawnień – uwagi na tle wyroku TSUE Jetta Ring i Lone Skouboe Werge (C-335/11 I C-337/11), „Studia Prawnicze” 2013, vol. 194(2), s. 23–46, https://www.doi.org/10.4467/25444654SPP.23.031.18503. | pl |
dc.description.references | Ashwin E. et al., Eagle-eyed visual acuity: an experimental investigation of enhanced perception in autism, „Biological Psychiatry” 2009, vol. 65(1), pp. 17–21. | pl |
dc.description.references | Austin R.D. & Pisano G.P., Neurodiversity as a competitive advantage. „Harvard Business Review” 2017, 95(3), pp. 96–103. | pl |
dc.description.references | Baylis E., Th e International Law Commission’s Soft Law Infl uence Symposium: The Role and Contributions of the International Law Commission to the Development of International Law, pp. 1007–1025, https://heinonline. org/HOL/P?h=hein.journals/fi ulawr13&i=1031 | pl |
dc.description.references | Black M.H. et al, Perspectives of key stakeholders on employment of autistic adults across the United States, Australia, and Sweden, „Autism Research” 2019, vol. 12(11), pp. 1648–1662. | pl |
dc.description.references | Businesses leading the way on disability inclusion. A compilation of good corporate practices, ILO, 2023. | pl |
dc.description.references | Cimera R.E., Burgess, S., Wiley, A., Does providing transition services early enable students with ASD to achieve better vocational outcomes as adults?, „Research and Practice for Persons with Severe Disabilities” 2013, vol. 38(2), pp. 88–93. | pl |
dc.description.references | Cope R., Remington A., Th e Strengths and Abilities of Autistic People in the Workplace, „Autism in Adulthood” 2022, vol. 4(1), pp. 22–31. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2020 r. poz. 1309 | pl |
dc.description.references | Cridland E.K. et al., Being a Girl in a Boys’ World: Investigating the Experiences of Girls with Autism Spectrum Disorders During Adolescence, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2014, vol. 44, pp. 1261–1274, https://doi.org/10.1007/s10803–013–1985–6. | pl |
dc.description.references | Demizu Y. et al., Relationship between autistic traits and social functioning in healthy individuals, „Neuropsychopharmacology Reports” 2022, vol. 42(2), pp. 226–229. | pl |
dc.description.references | Dreaver J. et al., Success factors enabling employment for adults on the autism spectrum from employers’ perspective, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2020, vol. 50(5), pp. 1657–1667. | pl |
dc.description.references | Elias O., Lim Ch., ‘General principles of law’, ‘soft ’ law and the identification of international law, „Netherlands Yearbook of International Law” 1997, vol. 28, pp. 3–49, https://doi.org/10.1017/S0167676800000623. | pl |
dc.description.references | Flower R.L., Dickens L.M., Hedley D., Barriers to Employment: Raters’ Perceptions of Male Autistic and Non-Autistic Candidates During a Simulated Job Interview and the Impact of Diagnostic Disclosure, „Autism in Adulthood” 2021, vol. 3(4), pp. 300–309. | pl |
dc.description.references | Goldfarb Y., Assion F., Begeer S., Where do autistic people work? The distribution and predictors of occupational sectors of autistic and gene ral population employees, „Autism” 2024, vol. 0(0), https://doi. org/10.1177/13623613241239388. | pl |
dc.description.references | Griffiths A.J. et al., Identifying critical employability skills for employment success of autistic individuals: A content analysis of job postings, „Journal of Research in Special Educational Needs” 2024, vol. 24(3), pp. 1–12. | pl |
dc.description.references | Griffiths A.J. et al., Developing employment environments where individuals with ASD Th rive: Using machine learning to explore employer policies and practices, „Brain Sciences” 2020, vol. 10(9), pp. 1–22. | pl |
dc.description.references | Happé F. & Frith U., Th e weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2006, vol. 36(1), pp. 5–25. | pl |
dc.description.references | Hayward S.M., Stokes M.A., McVilly K.R., Short report: Gendered workplace social interaction processes in autism, „Research in Developmental Disabilities” 2022, vol. 129, pp. 1–5. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz.U. Nr 148, poz. 973 | pl |
dc.description.references | How to maximize the business benefi ts of diversity and inclusion, ILO, 2022. | pl |
dc.description.references | Howlin P., Moss P., Adults with Autism Spectrum Disorders, „Th e Canadian Journal of Psychiatry” 2012, vol. 57(5), pp. 275–283, https://doi. org/10.1177/070674371205700502. | pl |
dc.description.references | Jolliffe T. & Baron-Cohen S., Are people with autism and Asperger syndrome faster than normal on the Embedded Figures Test?, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 1997, vol. 38(5), pp. 527–534. | pl |
dc.description.references | Kanner L., Autistic Disturbances of Aff ective Contact, „Nervous Child: Journal of Psychopathology, Psychotherapy, Mental Hygiene, and Guidance of the Child” 1943, vol., pp. 217–250. | pl |
dc.description.references | Lai M.C. et al., Sex/gender differences and autism: setting the scene for future research, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” 2015, vol. 54(1), pp. 11–24, https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.10.003 | pl |
dc.description.references | Lai M.C., Lombardo M.V., Baron-Cohen S., Autism, „Lancet” 2014, vol. 383(9920), pp. 896–910, https://doi.org/10.1016/S0140–6736(13)61539–1 | pl |
dc.description.references | Lever A.G., Geurts H.M., Psychiatric Co-occurring Symptoms and Disorders in Young, Middle-Aged, and Older Adults with Autism Spectrum Disorder, „Journal of autism and developmental disorders” 2016, vol. 46(6), pp. 1916–1930, https://doi.org/10.1007/s10803–016–2722–8 | pl |
dc.description.references | Loomes R., Hull L. & Mandy W.P.L., What Is the Male-to-Female Ratio in Autism Spectrum Disorder? A Systematic Review and Meta-Analysis, „Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry” 2017, 56(6), pp. 466–474, https://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.03.013 | pl |
dc.description.references | Lord C. et al., Work, Living, and the Pursuit of Happiness: Vocational and Psychosocial Outcomes for Young Adults with Autism, „Autism” 2020, vol. 24(7), pp. 1691–1703, https://doi.org/10.1177/1362361320919246 | pl |
dc.description.references | Maslahati T. et al., How Do Adults with Autism Spectrum Disorder Participate in the Labor Market? A German Multi-center Survey, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2022, vol. 52, pp. 1066–1076, https://doi. org/10.1007/s10803–021–05008–6 | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej, Dz.U. z 2021 r. poz. 1934 | pl |
dc.description.references | Mawhood L., Howlin P., Th e outcome of a supported employment scheme for high--functioning adults with autism or Asperger syndrome, „Autism” 1999, vol. 3(3), pp. 229–254. | pl |
dc.description.references | McCauley J., Elias R. & Lord C., Trajectories of co-occurring psychopathology symptoms in autism from late childhood to adulthood, „Develop ment and Psychopathology” 2020, vol. 32(4), pp. 1–16, https://doi.org/10.1017%2FS0954579420000826 | pl |
dc.description.references | Nicholas D.B., Mitchell W., Dudley C., Clarke M., Zulla R., An ecosystem approach to employment and autism spectrum disorder, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2018, vol. 48(1), pp. 264–275. | pl |
dc.description.references | Norris J.E. et al., Disclosing an autism diagnosis improves ratings of candidate performance in employment interviews, „Autism” 2024, vol. 28(4), pp. 1045-1050. | pl |
dc.description.references | Norstedt M., Germundsson P., Self-Employment for People with Disabilities: Barriers to and (Im)possibilities in Starting and Running Their Own Business, „Scandinavian Journal of Disability Research” 2022, vol. 24(1), pp. 239–252, https://doi.org/10.16993/sjdr.909. | pl |
dc.description.references | Nouf-Latif F., Bertilsdotter-Rosqvist H., Markström U., Narratives of ideal and second-option jobs among young adults with high functioning autism, „Nordic Social Work Research” 2019, vol. 9(2), pp. 104–117, https:// doi.org/10.1080/2156857X.2018.1484385. | pl |
dc.description.references | Perkowski M., Oksztulski M., Autism as a Disability (From the Lawyer’s Perspective), „Białostockie Studia Prawnicze” 2018, vol. 23, nr 4, pp. 48–49. | pl |
dc.description.references | Ratto A.B. et al., What About the Girls? Sex-Based Diff erences in Autistic Traits and Adaptive Skills, „Journal of autism and developmental disorders” 2018, vol. 48(5), pp. 1698–1711, https://doi.org/10.1007/s10803–017–3413–9. | pl |
dc.description.references | Raymaker D.M. et al., „[I] don’t wanna just machine”: Narratives skilled employment, „Autism” 2023, vol. 27(1), pp. 65–75. | pl |
dc.description.references | Regev O. et al., Association between ultrasonography foetal anomalies and autism spectrum disorder, „Brain” 2022, vol. 145(12), pp. 4519–4530, https:// doi.org/10.1093/brain/awac008 | pl |
dc.description.references | Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE C 326 z 26/10/2012, s. 47–390 | pl |
dc.description.references | Remington A., Fairnie J., A sound advantage: increased auditory capacity in autism, „Cognition” 2017, vol. 166, pp. 459–465, https://doi.org/10.1016/j.cognition.2017.04.002. | pl |
dc.description.references | Richardson L., McCoy A., McNaughton D., „He’s worth the extra work”: The employment experiences of adults with ASD who use augmentative and alternative communication (AAC) as reported by adults with ASD, family members, and employers, „Work” 2019, vol. 62(2), pp. 205–219, https:// doi.org/10.3233/WOR-192856. | pl |
dc.description.references | Rohrback S., Siddoway B., Liu C.S., Chun J.. Genomic mosaicism in the developing and adult brain, „Developmental Neurobiology” 2018, vol. 78(11), pp. 1026–1048. | pl |
dc.description.references | Romualdez A.M. et al., ‘People might understand me better’: Diagnostic disclosure experiences of autistic individuals in the workplace, „Autism in Adulthood” 2021, vol. 3(2), pp. 157–167, https://doi.org/10.1089/aut.2020.0063 | pl |
dc.description.references | Roser M.E. et al., Enhanced visual statistical learning in adults with autism, „Neuropsychology” 2015, vol. 29(2), pp. 163–172. | pl |
dc.description.references | Rynkiewicz A. et al., An investigation of the ‚female camoufl age effect’ in autism using a computerized ADOS-2 and a test of sex/gender differences, „Molecular autism” 2016, vol. 7, https://doi.org/10.1186/s13229–016–0073–0. | pl |
dc.description.references | Rynkiewicz A., Janas-Kozik M., Słopień A., Girls and women with autism, „Psychiatria Polska. ONLINE FIRST” 2018, no. 116, pp. 1–16, https://doi. org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098. | pl |
dc.description.references | Solomon C, Autism and employment: Implications for employers and adults with ASD, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2020, vol. 50, pp. 4209–4217, https://doi.org/10.1007/s10803–020–04537-w. | pl |
dc.description.references | Tint A., Weiss J.A., A qualitative study of the service experiences of women with autism spectrum disorder, „Autism : the international journal of re search and practice” 2018, vol. 22(8), pp. 928–937, https://doi.org/10.1177/1362361317702561 | pl |
dc.description.references | Vincent J., Fabri M., Th e Ecosystem of Competitive Employment for University Graduates with Autism, „International Journal of Disability, Develop ment and Education” 2020, vol. 69(5), pp. 1823–1839, https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1821874. | pl |
dc.description.references | Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. Karta Praw Osób z Autyzmem, M.P. poz. 682 | pl |
dc.description.references | Vincent J., Ralston K., Uncovering employment outcomes for autistic university graduates in the United Kingdom: An analysis of population data, „Autism” 2024, vol. 28(3), pp. 732–743. | pl |
dc.description.references | Vogeley K., Kirchner J., Gawronski A., van Elst L.T., Dziobek I., Toward the development of a supported employment program for individuals with high--functioning autism in Germany, „European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience” 2013, vol. 263(2), pp. 197–203. | pl |
dc.description.references | Wehman P.H. et al., Competitive employment for youth with autism spectrum disorders: Early results from a randomized clinical trial, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2014, vol. 44(3), pp. 487–500. | pl |
dc.description.references | Wing L., Gould J., Gillberg Ch., Autism spectrum disorders in the DSM-V: Better or worse than the DSM-IV?, „Research in Developmental Disabilities” 2011, vol. 32(2), pp. 768–773, https://doi.org/10.1016/j. ridd.2010.11.003. | pl |
dc.description.references | Wong P.S., Donelly M., Neck P.A. & Boyd B., Positive autism: Investigation of work place characteristics leading to a strengths-based approach to employment of people with autism, „Revista de Management Comparat International” 2018, vol. 19(1), pp. 15–30. | pl |
dc.description.references | Young H., Oreve M.-J., Speranza M., Clinical characteristics and problems diagnosing autism spectrum disorder in girls, „Archives de Pédiatrie” 2018, vol. 25(6), pp. 399–403, https://doi.org/10.1016/j.arcped.2018.06.008. | pl |
dc.description.references | Wing L., Th e Autistic Spectrum. Module I. Init I. Distance Education Course Course in Autism (Adults). Birmingham 1994. | pl |
dc.description.references | 6A02 Autism spectrum disorder, ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics, https://icd.who.int/browse/2024–01/mms/en#437815624 | pl |
dc.description.references | AAC in the Workplace: What Augmentative and Alternative Communication (AAC) Tools Do People Use at Work?, Ability Central, https://abilitycen tral.org/article/aac-workplace-what-augmentative-and-alternative-communication-aac-tools-do-people-use-work | pl |
dc.description.references | asperIT, https://asperit.org/ | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, Dz.U. z 2024 r. poz. 152 | pl |
dc.description.references | Asystent osoby niepełnosprawnej, Klasyfikacja zawodów i specjalności, https://psz. praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow//-/klasyfikacja_zawodow/ zawod/341201?_jobclassificationportlet_WAR_nnkportlet_backUrl=https%3A%2F%2Fpsz.praca.gov.pl%2Frynek-pracy%2Fbazy-danych%2Fklasyfi kacja-zawodow-i-specjalnosci%2Fwyszukiwarka-opisow-zawodow%2F%3Fp_p_id%3Djobclassificationportlet_WAR_nnkportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_count%3D1%26_jobclassifi cationportlet_WAR_nnkportlet_query%3DASYSTENT | pl |
dc.description.references | Asystent studenta z ASD, https://www.inkubatorwielkichjutra.pl/asd-cel-projektu/ | pl |
dc.description.references | Autism at Work Program, https://jobs.sap.com/content/Autism-at-Work/?locale=en_US | pl |
dc.description.references | Autyzm a badania prenatalne, https://badaniaprenatalne.pl/autyzm/autyzm-a-badania-prenatalne | pl |
dc.description.references | Autyzm a ciche godziny w sklepach. Chwyt marketingowy czy realne wsparcie?, https://ddb24.pl/artykul/autyzm-a-ciche-godziny/1293240 | pl |
dc.description.references | Autyzm w liczbach, ministerstwo zdrowia wyklucza związek autyzmu ze szczepionkami: https://polanaeis.pl/zdrowie/autyzm-w-liczbach-ministerstwo-zdrowia-wyklucza-związek-autyzmu-ze-szczepionkami | pl |
dc.description.references | Autyzm w Polsce, https://autyscinarynkupracy.edu.pl/autyzm-w-polsce | pl |
dc.description.references | Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, https://niepelnosprawni.gov.pl/p,11,biuro | pl |
dc.description.references | BNP Paribas Bank Polska S.A., https://www.bnpparibas.pl/ | pl |
dc.description.references | Can you see me? „Delphine”, https://youtu.be/Ycq37WAHwhQ | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 2240 ze zm. | pl |
dc.description.references | Czechowicz K., USA/ W ostatnim dwudziestoleciu liczba diagnoz autyzmu wzrosła aż o 500 procent, Nauka w Polsce, 30.01.2023, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C95172%2Cusa-w-ostatnim-dwudziestoleciu-liczba-diagnoz-autyzmu-wzrosla-az-o-500 | pl |
dc.description.references | Deloitte Polska, https://www2.deloitte.com/pl/pl.html | pl |
dc.description.references | Dlaczego diagnoza ASD jest ważna? http://mizerski.org.pl/2022/09/dlaczego-diagnoza-as-jest-wazna/ | pl |
dc.description.references | Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/dostepnosc-podmiotow-szkolnictwa-wyzszego | pl |
dc.description.references | Dotacja na uczniów z orzeczeniem o spektrum autyzmu, www.nowaera.pl/spektrum-autyzmu-pro/dotacja | pl |
dc.description.references | Drzazga M., Żędzian A., Autyzm u dorosłych, objawy, diagnoza, leczenie, https://www.werbi.pl/autyzm-u-dorosłych-objawy-diagnoza-leczenie/ | pl |
dc.description.references | DXC Technology zatrudnia osoby neuroróżnorodne i szerzy wiedzę o inkluzywności w miejscu pracy, https://hrpolska.pl/hr/trendy/dxc-technology-zatrudnia-osoby-neuroroznorodne-i-szerzy-wiedze-o-inkluzywnosci-w-miejscu-pracy | pl |
dc.description.references | DXC Technology, https://dxc.com/us/en | pl |
dc.description.references | EKSMOoN - Elektroniczny Krajowy System Monitorowania i Orzekania o Niepełnosprawności, https://eksmoon.mpips.gov.pl/PZOON/start | pl |
dc.description.references | EY Polska, https://www.ey.com/pl_pl | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jedn. Dz.U. poz. 475, 742 | pl |
dc.description.references | Fundacja „Oswoić Świat”, https://oswoicswiat.pl/ | pl |
dc.description.references | Funkcjonowanie wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/ funkcjonowanie-wojewodzkich-i-powiatowych-urzedow-pracy | pl |
dc.description.references | Grochowska J., Klasyfikacja ICD-11. Dlaczego to taka ogromna zmiana?, Synapsis, https://synapsis.org.pl/klasyfi kacja-icd-11-dlaczego-to-taka-ogromna-zmiana/ | pl |
dc.description.references | Hasło „prozodia”, Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/prozodia;2509165 | pl |
dc.description.references | https://jim.org/autyzm/testy-przesiewowe/ | pl |
dc.description.references | https://www.diagnostyka-umyslu.pl/spektrum-autyzmu-test | pl |
dc.description.references | ING Hubs Poland, https://www.inghubspoland.com/ | pl |
dc.description.references | Interwencja RPO, https://bip.brpo.gov.pl/pl/kategoria-prawna-i-organizacyjna/interwencja-rpo | pl |
dc.description.references | ISS, https://www.issworld.com/pl-pl | pl |
dc.description.references | Jak często występuje autyzm?, https://polskiautyzm.pl/rozpowszechnienie-autyzmu/ | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tekst jend. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm. | pl |
dc.description.references | Jak w Banku BNP Paribas dbamy o neuroróżnorodne środowisko pracy? - M. Petru i M. Trojan-Stelmach, https://youtu.be/l_iN8y2utO8?feature=shared | pl |
dc.description.references | Knapik B., P&G Kim są i jak wspierają neuroróżnorodność?, https://asperit.org/pg--kim-sa-i-jak-wspieraja-neuroroznorodnosc | pl |
dc.description.references | Konińska Spółdzielnia Socjalna Spektrum, https://cris.org.pl/2016/12/09/Koninska-Spoldzielnia-Socjalna-Spektrum/ | pl |
dc.description.references | KRUK, https://pl.kruk.eu/ | pl |
dc.description.references | Kto może zostać Asystentem studenta z ASD?, https://www.inkubatorwielkichjutra.pl/asd-baza-wiedzy/; mBank, https://www.mbank.pl/indywidualny/ | pl |
dc.description.references | Neurodiversity Center of Excellence w EY Polska, https://www.ey.com/pl_pl/corporate-responsibility/neurodiversity-center-of-excellence-w-ey-polska | pl |
dc.description.references | Neuroróżnorodni w biurze. Jak projektować neuroinkluzywne przestrzenie pracy?, Skanska, https://neuroinclusive.design/ | pl |
dc.description.references | Niepełnosprawność w UE: fakty i liczby, https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/disability-eu-facts-figures/ | pl |
dc.description.references | Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych, https://ela.nauka.gov.pl/pl | pl |
dc.description.references | Osoby ze spektrum autyzmu mogą być idealnymi kandydatami do pracy w branży IT. W Polsce wskaźnik zatrudnienia wśród nich nie przekracza jednak 1 proc., https://biznes.newseria.pl/news/osoby-ze-spektrum-autyzmu,p133511456 | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 | pl |
dc.description.references | Ośrodki Wsparcia i Testów, https://cidon.pfron.org.pl/osrodki-wsparcia-i-testow/ | pl |
dc.description.references | Państwowa Inspekcja Pracy, https://www.pip.gov.pl/ | pl |
dc.description.references | Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, https://niepelnosprawni.gov.pl/p,12,pelnomocnik | pl |
dc.description.references | Platforma konkursowa, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/platforma-konkursowa#/ncbr?sort=announcementDate,desc¤tPage=0&limit=10 | pl |
dc.description.references | Polskie uczelnie coraz bardziej dostępne, Serwis Programu Wiedza Edukacja Rozwój, https://www.power.gov.pl/strony/wiadomosci/polskie-uczelnie--coraz-bardziej-dostepne/ | pl |
dc.description.references | Różański M., Dlaczego diagnoz autyzmu jest coraz więcej?, https://www2.niepelnosprawni.pl/ledge/x/969369?site_id=702 | pl |
dc.description.references | SimCorp, https://www.simcorp.com/ | pl |
dc.description.references | Skuteczne strategie postępowania z ludźmi dotkniętymi łagodną formą autyzmu, https://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/skuteczne-strategie postepowanie-z-ludzmi-dotknientymi-lagodna-forma-autyzmu/ | pl |
dc.description.references | Spółdzielnia Socjalna AiW, http://atomyautyzm.com.pl/spoldzielnia-aiw/ | pl |
dc.description.references | Spółdzielnia Socjalna FURIA, http://www.spoldzielnia-furia.pl/?page_id=101 | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, Dz.U. z 2023 r. poz. 802 | pl |
dc.description.references | Symbol przyczyny niepełnosprawności, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, https://empatia.mpips.gov.pl/-/symbol-przyczyny-niepelnosprawnosci | pl |
dc.description.references | System Informacji Oświatowej (SIO), https://sio.gov.pl/sio/login | pl |
dc.description.references | Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 2024: w Procter & Gamble różnorodność to siła, https://natemat.pl/549767,swiatowy-dzien-swiadomosci autyzmu-2024-w-p-g-roznorodnosc-to-sila | pl |
dc.description.references | Technologie asystujące dla osób z dysfunkcjami narządu mowy, OWiT Kraków, https://owit.aktywizuj.pl/wypozyczalnia/technologie-asystujace-dla osob-z-dysfunkcjami-narzadu-mowy/ | pl |
dc.description.references | Trener pracy pomoże, 21.05.2019, https://www.gov.pl/web/rodzina/trener-pracy-pomoze | pl |
dc.description.references | Trener pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-ktorych-reali/trener-pracy/ | pl |
dc.description.references | Trudności w komunikacji i interakcjach społecznych, https://autyzmwiedza.pl/objawy-autyzmu/trudności-w-komunikacji-i-interakcjach-spolecznych/ | pl |
dc.description.references | TVN Warner Bros. Discovery, https://wbdpoland.pl/ | pl |
dc.description.references | UBS Polska, https://www.ubs.com/global/en/careers/poland.html | pl |
dc.description.references | Uczelnie coraz bardziej dostępne, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/dostepnosc-podmiotow-szkolnictwa-wyzszego | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 44 | pl |
dc.description.references | Uczestniczyliśmy w konsultacjach prezydenckiego projektu ustawy o asystencji osobistej, Fundacja Prawo i Partnerstwo, https://prawoipartnerstwo.org/uczestniczylismy-w-konsultacjach-prezydenckiego-projektu-ustawy-o-asystencji-osobistej/ | pl |
dc.description.references | Warsztaty Terapii Zajęciowej (PJM), https://niepelnosprawni.gov.pl/a,10,warsztaty-terapii-zajeciowej-pjm | pl |
dc.description.references | Wspieramy neuroróżnorodność, BNP Paribas, https://www.bnpparibas.pl/blog/wspieramy-neuroroznorodnosc | pl |
dc.description.references | Zaburzenia sensoryczne u osób w spektrum autyzmu - jak rozpoznać i jak zrozumieć nietypowe odbieranie świata przez zmysły, https://polskiautyzm.pl/organuzacja-bidzcow-zmyslowych-sensoryzmy/ | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie kodeksu postępowania cywilnego, prawa o ustroju sądów powszechnych, kodeksu postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. poz. 1860 | pl |
dc.description.references | Uchwała SN z 18.04.2000 r., III ZP 6/00, OSNP 2000, nr 20, poz. 740 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 14.03.2003 r., III SA 1690/02, Lex nr 142375 | pl |
dc.description.references | Wyrok TSUE z 11.07.2006 r., C-13/05, Sonia Chacón Navas v. Eurest Colectivida des SA, ECLI:EU:C:2006:456 | pl |
dc.description.references | Wyrok SN z 25.09.2008 r., II UK 5/08, Lex nr 784941 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 30.09.2010 r., II GSK 825/09, CBOSA | pl |
dc.description.references | Wyrok WSA w Szczecinie z 8.12.2010 r., I SA/Sz 804/10, Lex nr 750504 | pl |
dc.description.references | Wyrok TSUE z 11.04.2013 r., C-335/11, HK Danmark, ECLI:EU:C:2013:222 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1395/12, Lex nr 1481503 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1419/12, Lex nr 1481513 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1396/12, Lex nr 1481504 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1389/12, Lex nr 2005817 | pl |
dc.description.references | Wyrok WSA w Warszawie z 20.05.2014 r., III SA/Wa 3166/13, Lex nr 1564443 | pl |
dc.description.references | Wyrok NSA z 4.06.2014 r., II GSK 603/13, Lex nr 1519148 | pl |
dc.description.references | Wyrok SN z 3.08.2016 r., I PK 168/15, Lex nr 2087686 | pl |
dc.description.references | Wyrok TSUE z 1.12.2016 r., C-395/15, Mohamed Daouidi v. Bootes Plus SL, ECLI :EU:C:2016:917 | pl |
dc.description.references | Wyrok WSA w Warszawie z 17.09.2020 r., III SA/Wa 2501/19, Lex nr 3110565 | pl |
dc.description.references | Wyrok WSA w Warszawie z 22.04.2021 r., III SA/Wa 1524/20, Lex nr 3289890 | pl |
dc.description.references | Centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej w 2022 r., GUS, 2023, https://stat. gov.pl/obszary-tematyczne/gospodarka-spoleczna-wolontariat/gospodarka-spoleczna-trzeci-sektor/centra-integracji-spolecznej-klubyintegracji-spolecznej-zaklady-aktywnosci-zawodowej-warsztaty-terapii-zajeciowej-w-2022-r-,6,11.html | pl |
dc.description.references | Data and Statistics on Autism Spectrum Disorder, CDC, 25.01.2024, https://www. cdc.gov/autism/data-esearch/index.html#cdc_data_surveillance_ section_3-cdcs-2023-community-report-on-autis | pl |
dc.description.references | Informacje o wynikach kontroli: Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. LKI.430.006.2019 Nr ewid. 75/2019/P/19/073/LKI | pl |
dc.description.references | International Classifi cation of Impairments, Disabilities, and Handicaps. A manual of classification relating to the consequences of disease. Published in accordance with resolution WHA29. 35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976, WHO, Geneva 1980. | pl |
dc.description.references | Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2022/2023, GUS, Warszawa, Gdańsk 2023. | pl |
dc.description.references | Prezydencki projekt ustawy o asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami z dnia 4 marca 2024 r., , https://www.prezydent.pl/storage/fi le/core_files/2024/3/4/188903731b7fb62dd3d41b6ac8e63b8/Projekt%20ustawy%20o%20asystencji%20osobistej%20os%C3%B3b%20z%20niepe %C5%82nosprawno%C5%9Bciami.pdf | pl |
dc.description.references | Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Warszawa, sierpień 2023 r. | pl |
dc.description.references | Projekt ustawy z dnia 13 maja 2019 r. o zatrudnieniu wspomaganym, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321843 | pl |
dc.description.references | Projekt ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych r., https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12387901/katalog/13073301#13073301 | pl |
dc.description.references | Raport 2013. Autyzm – sytuacja dorosłych, http://autyzmwpolsce.pl/pliki/Raport_2013_ Autyzm.pdf, [dostęp: 20.02.2024 r.] | pl |
dc.description.references | Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2023, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2024/04/Raport-dobre-praktyki-2023–1.pdf | pl |
dc.description.references | Raport z wywiadu gospodarczego przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Prawo i Partnerstwo w terminie od 1.12.2022 r. do 31.03.2023 r., Białystok 2023 | pl |
dc.description.references | Społeczny obraz autyzmu, raport z badań ilościowych zrealizowanych przez fundację, CBOS dla Fundacji JIM, https://cebos.pl/pl/publikacje/ news/2021/12/dane/spoleczny_obraz_autyzmu-styczen2021.pdf [dostęp: 20.02.2024 r.] | pl |
dc.description.references | General comment No. 4 (2016) on the right to inclusive education, Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 25 November 2016, CRPD/C/ GC/4, pp. 1–21 | pl |
dc.description.references | General comment No. 8 (2022) on the right of persons with disabilities to work and employment, Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 7 October 2022, 7 October 2022, pp. 1–19 | pl |
dc.description.references | Szlubowska A., Osoby niepełnosprawne w badaniach statystyki publicznej, referat na III Kongresie Demograficznym 2022, treść: https://kd.stat.gov. pl/media/attachments/2022/05/11/agnieszka-szlubowska_osoby-niepelnosprawne-w-badaniach-statystyki-publicznej.pdf | pl |
dc.description.references | Światowy dzień świadomości autyzmu, Biuletyn Informacji Publicznej RPO, https://bip.brpo.gov.pl/content/2-kwietnia | pl |
dc.description.references | Wsparcie dorosłych osób z autyzmem, ich rodziców i opiekunów, Fundacja JiM, s. 10, https://jim.org/wp-content/uploads/2020/09/wsparcie-doroslych--broszura.pdf | pl |
dc.description.references | Wyjaśnienia dotyczące Karty praw podstawowych, Dz. Urz. UE C 303 z 14.12.2007, s. 17–35. | pl |
dc.description.references | Zawiadomienie Komisji – Wytyczne dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, C/2016/4384, Dz. Urz. UE C 269 z 23.7.2016, p. 1–19. | pl |
dc.description.references | Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2022 roku, GUS, Gdańsk, październik 2023 r. | pl |
dc.description.references | Babiuch H., Prawo do edukacji w świetle uniwersalnych i regionalnych systemów ochrony praw człowieka, [w:] Uniwersalny i regionalny wymiar ochrony praw człowieka. Nowe wyzwania - nowe rozwiązania, t. 3, J. Jaskiernia (red.), Warszawa 2014. | pl |
dc.description.references | Bąk M., Sytuacja osób niepełnosprawnych z wyższym wykształceniem na rynku pracy – moje osobiste doświadczenia, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2017, nr 2(24), s. 7–11. | pl |
dc.description.references | Bielak-Jomaa E., Paluszkiewicz M., Staszewska E., Włodarczyk M., Wrocławska T., Rehabilitacja zawodowa i społeczna oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Komentarz, Warszawa 2023. | pl |
dc.description.references | Biernat T., Soft law a proces tworzenia prawa w Unii Europejskiej. Wpływ soft law na konstrukcję i treść uzasadnień aktów normatywnych, „Studia Prawnicze: Rozprawy i Materiały” 2012, vol. 11(2), s. 27–37. | pl |
dc.description.references | Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2011. | pl |
dc.description.references | Chłoń-Domińczak A. et al., Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne), Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Cymerys-Cesarz J., Rola standardów „hard law” i „soft law” Światowej Organizacji Zdrowia w obszarze ochrony osób niepełnosprawnych, „Europejski Przegląd Prawa i Stosunków Międzynarodowych” 2024, nr 1, s. 89–99, https://doi.org/10.52097/eppism.8739. | pl |
dc.description.references | Danielewicz D., Dorośli w spektrum autyzmu-specyfikacja funkcjonowania, potrzeby, ograniczenia, „Psychologia Wychowawcza” 2022, nr 24, s. 23–35. | pl |
dc.description.references | Decety J., Michalska K.J., Zmiany neurorozwojowe w obwodach leżących u podstaw empatii i współczucia od dzieciństwa do dorosłości, „Nauka o Rozwoju” 2010, nr 13(6), s. 886–899. | pl |
dc.description.references | Delacato C., Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Drożdż J., Racjonalne usprawnienia jako główny instrument w przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w zatrudnieniu, [w:] Zjawiska niepożądane w zatrudnieniu z perspektywy prawa pracy – wybrane zagadnienia, M. Paluszkiewicz, E. Staszewska (red.), Łódź 2023, s. 67–81, https://doi.org/10.18778/8331–307–8.06 | pl |
dc.description.references | Gałkowski T., Kossewska J. (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Kraków 2004, Gębski M., Publiczne służby zatrudnienia - w uwarunkowaniach rynku pracy, „Studia i Materiały Wydziału Zarządzania i Administracji Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach” 2015, t. 19, nr 2, s. 247–258. | pl |
dc.description.references | Giermanowska E., Kumaniecka-Wiśniewska A., Racław M., Zakrzewska-Manterys E., Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Goldstein S. i in., Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, Kraków 2017. | pl |
dc.description.references | Grandin T. et al., Mózg autystyczny, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Jamroz E., Pyrkosz A., Zaburzenia ze spektrum autyzmu. Aspekt genetyczno-metaboliczny, [w:] Spektrum autyzmu. Postępy w diagnozie i terapii, B. Galas-Zgorzalewicz, E. Mojs (red.), Poznań 2017, s. 33–53. | pl |
dc.description.references | Jędrzejewski P., Efektywność aktywizacji osób bezrobotnych przez publiczne służby zatrudnienia, [w:] Internacjonalne relacje we współczesnym świecie, M. Balcerowicz-Szkutnik, A. Sączewska-Piotrowska (red.), Katowice 2021, s. 71–85. | pl |
dc.description.references | Kierznowski Ł., Prawo do nauki w aktach prawa międzynarodowego, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego, t. 1, M. Perkowski, W. Zoń (red.), Białystok 2016, s. 61–75. | pl |
dc.description.references | Kliś M., Kossewska J., Studies on Emplthy, Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Kossewska J., Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków 2011. | pl |
dc.description.references | Krawczyk P., Święcki Ł., ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, „Psychiatria Polska” 2020, vol. 54(1), s. 7–20, https://doi. org/10.12740/PP/103876 | pl |
dc.description.references | Kuźniak B., Ingelevič-Citak M. (red.), Ius cogens – soft law. Dwa bieguny prawa międzynarodowego publicznego, Kraków 2017. | pl |
dc.description.references | Majewski T., Jak zwiększyć zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, „Praca i Rehabilitacja Niepełnosprawnych” 2009, nr 10, s. 20–24. | pl |
dc.description.references | Majewski T., Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | Melillo R., Autyzm – Zapobieganie zaburzeniom ze spektrum autyzmu, ich diagnozowanie i terapia oraz zalecenia dla rodziców, Gdańsk 2017. | pl |
dc.description.references | Menkes J., Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej a konstytucja Europy, „Studia Europejskie” 2001, nr 2, s. 25–44. | pl |
dc.description.references | Morgan H., Dorośli z autyzmem Teoria i praktyka, Kraków 2004. | pl |
dc.description.references | Oksztulski M., Bezdroża w krainie edukacji, czyli wybrane doświadczenia doktoranta ze spektrum autyzmu w drodze do celu, [w:] Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, A. Drabarz (red.), Białystok 2020. | pl |
dc.description.references | Oksztulski M., Między ideałem a realiami – zakłady aktywności zawodowej a zatrudnienie osób ze spektrum autyzmu, „Białostockie Studia Prawnicze” 2023, t. 28, nr 4, s. 235–254. | pl |
dc.description.references | Oksztulski M., Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. Macieja Perkowskiego, Białystok 2021, Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, http://handle.net/11320/12554. | pl |
dc.description.references | Oksztulski M., Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością-autyzmem w prawie i praktyce (na przykładzie województwa podlaskiego), praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. M. Perkowskiego, Białystok 2015 (w zasobach UwB). | pl |
dc.description.references | Paluszkiewicz M., Racjonalne usprawnienia jako środek wspierania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami w świetle orzecznictwa sądowego, „Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej” 2023, vol. 30(4), s. 387–403, https://doi.org/10.4467/25444654SPP.23.031.18503 | pl |
dc.description.references | Perkowski M., Oksztulski M., Wykształcony autysta na polskim rynku pracy a międzynarodowy standard traktowania, [w:] Dorobek i rozwój myśli polskiej nauki prawa pracy w świetle wyzwań XXI wieku, Księga dedykowana pamięci Profesora Bogusława Cudowskiego, P. Nowik, I. Sierocka, W. Witoszko, K. Żywolewska (red.), Białystok 2022. | pl |
dc.description.references | Pietras T. i in., Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Radom 2022. | pl |
dc.description.references | Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010. | pl |
dc.description.references | Pisula E., Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją, Kraków 2024. | pl |
dc.description.references | Rogowska D., Rola trenera pracy w procesie zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami, „ZN WSH Zarządzanie” 2020, nr 3, s. 195–208, https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%C4%85dzanie%203_2020/Zarz%C4%85dzanie%203_2020%20Rogowska.pdf | pl |
dc.description.references | Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem – teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Sopot 2012. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Perkowski_M_Oksztulski_W_Zon_I_Kaczynska_Wyksztalcone_osoby_w_spectrum_autyzmu_na_rynku_pracy.pdf | 1,33 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)