REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17699
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPerkowski, Maciej-
dc.contributor.authorOksztulski, Maciej-
dc.contributor.authorZoń, Wojciech-
dc.contributor.authorKaczyńska, Izabela-
dc.date.accessioned2024-12-06T09:24:08Z-
dc.date.available2024-12-06T09:24:08Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.isbn978-83-67169-28-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17699-
dc.description.sponsorshipNiniejsza monografia zawiera wyniki badań prowadzonych w ramach projektu „Nauka na rzecz efektywnego wejścia na rynek pracy wykształconych autystów” finansowanego ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa”. Numer rejestracyjny: NdS/551582/2022/2022, kwota dofinansowania 607 890,00 PLN, całkowita wartość projektu 607 890,00 PLN.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, Przy współpracy Fundacji Prawo i Partnerstwopl
dc.titleWykształcone osoby w spektrum autyzmu na rynku pracy. Status quo i perspektywypl
dc.title.alternativeEducated Persons on the Autism Spectrum in the Labour Market: Status Quo and Prospectspl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Temida 2, Białystok 2024pl
dc.identifier.doi10.15290/WOSARP.2024-
dc.description.BiographicalnoteProf. dr hab. MACIEJ PERKOWSKI - prawnik, profesor nauk prawnych, pracownik badawczo-dydaktyczny Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, prezes Fundacji Prawo i Partnerstwo. Kieruje Katedrą Prawa Międzynarodowego Publicznego i Europejskiego na Wydziale Prawa UwB. Kierownik zespołu Europe Direct Podlaskie na zlecenie Komisji Europejskiej. Jest autorem lub współautorem ponad 200 publikacji; uczestniczył w kilkudziesięciu konferencjach krajowych i międzynarodowych. To doświadczony kierownik lub wykonawca w wielu projektach, w tym finansowanych z Narodowego Centrum Nauki i funduszy europejskich. Jego główne nurty badawcze obejmują prawo międzynarodowe publiczne, prawo Unii Europejskiej i prawo stosunków międzynarodowych. Angażuje się naukowo i społecznie w ochronę praw osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem osób w spektrum autyzmu. Zainteresowanie tą tematyką było spowodowane pojawieniem się na studiach prawniczych na Wydziale Prawa UwB pierwszego niemówiącego autysty – Macieja Oksztulskiego, którego promotorem został profesor. Współpraca naukowa – najpierw w ramach seminarium magisterskiego, a później studiów doktoranckich – za owocowała szeregiem publikacji naukowych poświęconych prawom dorosłych osób w spektrum autyzmu i projektami naukowymi. Warto podkreślić, że prof. Perkowski był promotorem pracy doktorskiej Macieja Oksztulskiego pt. „Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych” która została obroniona w grudniu 2021 r. Profesor Maciej Perkowski w ramach niniejszego projektu pełni rolę koordynatora, a także badacza w zakresie prawa. Więcej: https://prawo.uwb.edu.pl/profzw-dr-hab-maciej-perkowskipl
dc.description.BiographicalnoteDr MACIEJ OKSZTULSKI - w 2010 roku jako pierwszy autysta niemówiący w Polsce – zdał maturę, zaś w 2015 roku ukończył stacjonarne studia prawnicze na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, broniąc pracę magisterską pt. Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością – autyzmem w prawie i praktyce (na przykładzie województwa podlaskiego), uzyskując tytuł magistra prawa z oceną bardzo dobrą ze studiów. Od 1 października 2015 roku uzyskał status doktoranta w Katedrze Prawa Międzynarodowego Publicznego. W latach 2017–2018 uczestniczył jako badacz i osoba badana w projekcie pt. NO-AUTism! Kształcenie i rozwój personalny doktoranta z autyzmem – status quo i interdyscyplinarna optymalizacja perspektyw społecznych i zawodowych (w ramach projektu w dn. 12–19 listopada 2017 r. uczestniczył w stażu badawczym w USA, na Uniwersytecie Syracuse – Wydział Prawa i Wydział Pedagogiki). W trakcie studiów doktoranckich w latach 2015–2020 publikował i czynnie uczestniczył w konferencjach naukowych. W związku z wysokimi osiągnięciami naukowo-dydaktycznymi, jako doktorant w latach 2016–2019 otrzymywał stypendia rektora dla najlepszych doktorantów, stypendium doktoranckie, stypendium z dotacji projakościowej oraz dla studentów niepełnosprawnych. W listopadzie 2020 roku w ramach programu (Preludium 19) Narodowego Centrum Nauki otrzymał grant na realizację projektu pt. Uprawnieni teoretycznie? Status prawny osób ze spektrum autyzmu na rynku pracy (w ujęciu krajowych, międzynarodowym i porównawczym). W dniu 21 grudnia 2021 r. obronił rozprawę doktorską pt. Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych, którym kieruje. Natomiast w dniu 21 stycznia 2022 r., uchwałą nr 350 Rady Dyscypliny Nauki Prawne Uniwersytetu w Białymstoku nadano mu stopień naukowy doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki prawne. W następstwie tego osiągnięcia otrzymał w dniu 19.02.2022 roku Nagrodę Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej. Zainteresowania zawodowe doktora obejmują prawo międzynarodowe, prawa człowieka, prawa osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem praw osób ze spektrum autyzmu. Mimo, że jest osobą autystyczną ze znacznym stopniem niepełnosprawności, jest adiunktem na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest również analitykiem danych w projekcie Europe Direct Podlaskie (przygotowuje skróty orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na strony internetowe), samorzecznikiem w projekcie Fundacji SYNAPSIS oraz wolontariuszem Fundacji „Oswoić Świat”’ w Białymstoku. Jest członkiem wielu gremiów doradczych i konsultacyjnych, m.in.: Rady osób z niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, zespołu konsultacyjnego Parlamentarnej Grupy ds. Autyzmu w Sejmie RP oraz Rady Młodych w Podlaskim Sejmiku Osób z Niepełnosprawnościami. W projekcie pełnił rolę badacza oraz uczestnika szkolenia inkluzywnego dla asystentów wykształconych autystów (jako beneficjent asystencji).pl
dc.description.BiographicalnoteMgr WOJCIECH ZOŃ - Prawnik, pracownik badawczo-dydaktyczny Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Fundacji Prawo i Partnerstwo. Na co dzień pracuje w Katedrze Prawa Międzynarodowego Publicznego na Wydziale Prawa UwB oraz jako dyrektor ds. organizacji w Europe Direct Podlaskie. Jest też ekspertem w Prawniczym Centrum Badań nad Edukacją na UwB i sekretarzem redakcji czasopisma „Eastern European Journal of Transnational Relations”. Jest autorem lub współautorem kilkunastu publikacji naukowych z różnych obszarów prawa międzynarodowego i prawa UE, w tym praw osób w spektrum autyzmu. Uczestniczył w kilkudziesięciu konferencjach, seminariach czy spotkaniach naukowych oraz kilku projektach krajowych i międzynarodowych, w tym z obszaru edukacji i praw osób z niepełnosprawnościami. Laureat nagrody Aktywny Student 2014/2015 Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku za wybitne osiągnięcia w działalności naukowej i organizacyjnej, laureat nagrody Santander Universidades 2015 Banku Zachodniego WBK za osiągnięcia w nauce i za zaangażowanie społeczne, laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP na rok akademicki 2015/2016 za wybitne osiągnięcia naukowe. Jako pracownik badawczo-dydaktyczny: Laureat stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców w 2022 r. W projekcie uczestniczył w prowadzeniu badań prawnych oraz szkoleniu i wsparciu eksperckim asystentów wykształconych osób w spektrum autyzmu.pl
dc.description.BiographicalnoteDr IZABELA KACZYŃSKA – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (UMCS). Wcześniej ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie w Białymstoku (na kierunku Pedagogika, o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Ukończyła też studia podyplomowe, o specjalności: Terapia pedagogiczna, a także o specjalności: Autyzm – edukacja i rewalidacja osób ze spectrum autyzmu. Rozwija swoje zainteresowania w kierunku psychoterapii oraz psychotramatologii. Jest autorem artykułów naukowych, m.in. związanych z funkcjonowaniem studentów w przestrzeni akademickiej, relacji mistrz – uczeń (w tym – w kontekście autyzmu), jak również zajmuje się obszarem związanym z sukcesem zawodowym i wsparciem młodych ludzi na ścieżce kariery zawodowej. Pracuje od wielu lat z dzieci z niepełnosprawnościami, w tym również w spectrum autyzmu. Doskonali cały czas swój warsztat pracy uczestnicząc w szkoleniach, superwizjach oraz konferencjach naukowo-szkoleniowych. W projekcie wspierała asystentów merytorycznie prowadząc szkolenia z obszaru poznania treści związanych z zagadnieniami osób w spektrum autyzmu. Uczestniczyła także w działaniach praktycznych superwizując pracę asystentów.pl
dc.description.AffiliationMaciej Perkowski - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.AffiliationMaciej Oksztulski - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.AffiliationWojciech Zoń - Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesKarta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE C 202 z 7.6.2016, s. 389-405.pl
dc.description.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. Nr 78, poz. 483.pl
dc.description.referencesKonwencja Nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przyjęta w Genewie dnia 20 czerwca 1983 r., Dz.U. z 2005 r. Nr 43, poz. 412pl
dc.description.referencesKonwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284pl
dc.description.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. z 2012 r. poz. 1169pl
dc.description.referencesMiędzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. z 1977 r. Nr 38, poz. 169pl
dc.description.referencesPowszechna Deklaracja Praw Człowieka, Paryż, 10 grudnia 1948, https://libr.sejm. gov.pl/tek01/txt/onz/1948.htmlpl
dc.description.referencesResolution adopted by the General Assembly on 18 December 2007 [on the report of the Third Committee (A/62/435)], A/RES/62/139, https://undocs. org/en/A/RES/62/139pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024, Dz.U. poz. 2755 z późn. zm.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 110pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, Dz.U. poz. 957pl
dc.description.referencesSzmania L., Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 5, s. 69–91.pl
dc.description.referencesSzubska M., Geneza i znaczenie dla unijnego porządku prawnego Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Pra wa Humanitarnego” 2018, nr 9, s. 205–219, https://doi.org/10.31648/prpc.3778.pl
dc.description.referencesŚledzińska-Simon A., Obowiązek dokonania racjonalnych usprawnień – uwagi na tle wyroku TSUE Jetta Ring i Lone Skouboe Werge (C-335/11 I C-337/11), „Studia Prawnicze” 2013, vol. 194(2), s. 23–46, https://www.doi.org/10.4467/25444654SPP.23.031.18503.pl
dc.description.referencesAshwin E. et al., Eagle-eyed visual acuity: an experimental investigation of enhanced perception in autism, „Biological Psychiatry” 2009, vol. 65(1), pp. 17–21.pl
dc.description.referencesAustin R.D. & Pisano G.P., Neurodiversity as a competitive advantage. „Harvard Business Review” 2017, 95(3), pp. 96–103.pl
dc.description.referencesBaylis E., Th e International Law Commission’s Soft Law Infl uence Symposium: The Role and Contributions of the International Law Commission to the Development of International Law, pp. 1007–1025, https://heinonline. org/HOL/P?h=hein.journals/fi ulawr13&i=1031pl
dc.description.referencesBlack M.H. et al, Perspectives of key stakeholders on employment of autistic adults across the United States, Australia, and Sweden, „Autism Research” 2019, vol. 12(11), pp. 1648–1662.pl
dc.description.referencesBusinesses leading the way on disability inclusion. A compilation of good corporate practices, ILO, 2023.pl
dc.description.referencesCimera R.E., Burgess, S., Wiley, A., Does providing transition services early enable students with ASD to achieve better vocational outcomes as adults?, „Research and Practice for Persons with Severe Disabilities” 2013, vol. 38(2), pp. 88–93.pl
dc.description.referencesCope R., Remington A., Th e Strengths and Abilities of Autistic People in the Workplace, „Autism in Adulthood” 2022, vol. 4(1), pp. 22–31.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2020 r. poz. 1309pl
dc.description.referencesCridland E.K. et al., Being a Girl in a Boys’ World: Investigating the Experiences of Girls with Autism Spectrum Disorders During Adolescence, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2014, vol. 44, pp. 1261–1274, https://doi.org/10.1007/s10803–013–1985–6.pl
dc.description.referencesDemizu Y. et al., Relationship between autistic traits and social functioning in healthy individuals, „Neuropsychopharmacology Reports” 2022, vol. 42(2), pp. 226–229.pl
dc.description.referencesDreaver J. et al., Success factors enabling employment for adults on the autism spectrum from employers’ perspective, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2020, vol. 50(5), pp. 1657–1667.pl
dc.description.referencesElias O., Lim Ch., ‘General principles of law’, ‘soft ’ law and the identification of international law, „Netherlands Yearbook of International Law” 1997, vol. 28, pp. 3–49, https://doi.org/10.1017/S0167676800000623.pl
dc.description.referencesFlower R.L., Dickens L.M., Hedley D., Barriers to Employment: Raters’ Perceptions of Male Autistic and Non-Autistic Candidates During a Simulated Job Interview and the Impact of Diagnostic Disclosure, „Autism in Adulthood” 2021, vol. 3(4), pp. 300–309.pl
dc.description.referencesGoldfarb Y., Assion F., Begeer S., Where do autistic people work? The distribution and predictors of occupational sectors of autistic and gene ral population employees, „Autism” 2024, vol. 0(0), https://doi. org/10.1177/13623613241239388.pl
dc.description.referencesGriffiths A.J. et al., Identifying critical employability skills for employment success of autistic individuals: A content analysis of job postings, „Journal of Research in Special Educational Needs” 2024, vol. 24(3), pp. 1–12.pl
dc.description.referencesGriffiths A.J. et al., Developing employment environments where individuals with ASD Th rive: Using machine learning to explore employer policies and practices, „Brain Sciences” 2020, vol. 10(9), pp. 1–22.pl
dc.description.referencesHappé F. & Frith U., Th e weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2006, vol. 36(1), pp. 5–25.pl
dc.description.referencesHayward S.M., Stokes M.A., McVilly K.R., Short report: Gendered workplace social interaction processes in autism, „Research in Developmental Disabilities” 2022, vol. 129, pp. 1–5.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz.U. Nr 148, poz. 973pl
dc.description.referencesHow to maximize the business benefi ts of diversity and inclusion, ILO, 2022.pl
dc.description.referencesHowlin P., Moss P., Adults with Autism Spectrum Disorders, „Th e Canadian Journal of Psychiatry” 2012, vol. 57(5), pp. 275–283, https://doi. org/10.1177/070674371205700502.pl
dc.description.referencesJolliffe T. & Baron-Cohen S., Are people with autism and Asperger syndrome faster than normal on the Embedded Figures Test?, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 1997, vol. 38(5), pp. 527–534.pl
dc.description.referencesKanner L., Autistic Disturbances of Aff ective Contact, „Nervous Child: Journal of Psychopathology, Psychotherapy, Mental Hygiene, and Guidance of the Child” 1943, vol., pp. 217–250.pl
dc.description.referencesLai M.C. et al., Sex/gender differences and autism: setting the scene for future research, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” 2015, vol. 54(1), pp. 11–24, https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.10.003pl
dc.description.referencesLai M.C., Lombardo M.V., Baron-Cohen S., Autism, „Lancet” 2014, vol. 383(9920), pp. 896–910, https://doi.org/10.1016/S0140–6736(13)61539–1pl
dc.description.referencesLever A.G., Geurts H.M., Psychiatric Co-occurring Symptoms and Disorders in Young, Middle-Aged, and Older Adults with Autism Spectrum Disorder, „Journal of autism and developmental disorders” 2016, vol. 46(6), pp. 1916–1930, https://doi.org/10.1007/s10803–016–2722–8pl
dc.description.referencesLoomes R., Hull L. & Mandy W.P.L., What Is the Male-to-Female Ratio in Autism Spectrum Disorder? A Systematic Review and Meta-Analysis, „Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry” 2017, 56(6), pp. 466–474, https://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.03.013pl
dc.description.referencesLord C. et al., Work, Living, and the Pursuit of Happiness: Vocational and Psychosocial Outcomes for Young Adults with Autism, „Autism” 2020, vol. 24(7), pp. 1691–1703, https://doi.org/10.1177/1362361320919246pl
dc.description.referencesMaslahati T. et al., How Do Adults with Autism Spectrum Disorder Participate in the Labor Market? A German Multi-center Survey, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2022, vol. 52, pp. 1066–1076, https://doi. org/10.1007/s10803–021–05008–6pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej, Dz.U. z 2021 r. poz. 1934pl
dc.description.referencesMawhood L., Howlin P., Th e outcome of a supported employment scheme for high--functioning adults with autism or Asperger syndrome, „Autism” 1999, vol. 3(3), pp. 229–254.pl
dc.description.referencesMcCauley J., Elias R. & Lord C., Trajectories of co-occurring psychopathology symptoms in autism from late childhood to adulthood, „Develop ment and Psychopathology” 2020, vol. 32(4), pp. 1–16, https://doi.org/10.1017%2FS0954579420000826pl
dc.description.referencesNicholas D.B., Mitchell W., Dudley C., Clarke M., Zulla R., An ecosystem approach to employment and autism spectrum disorder, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2018, vol. 48(1), pp. 264–275.pl
dc.description.referencesNorris J.E. et al., Disclosing an autism diagnosis improves ratings of candidate performance in employment interviews, „Autism” 2024, vol. 28(4), pp. 1045-1050.pl
dc.description.referencesNorstedt M., Germundsson P., Self-Employment for People with Disabilities: Barriers to and (Im)possibilities in Starting and Running Their Own Business, „Scandinavian Journal of Disability Research” 2022, vol. 24(1), pp. 239–252, https://doi.org/10.16993/sjdr.909.pl
dc.description.referencesNouf-Latif F., Bertilsdotter-Rosqvist H., Markström U., Narratives of ideal and second-option jobs among young adults with high functioning autism, „Nordic Social Work Research” 2019, vol. 9(2), pp. 104–117, https:// doi.org/10.1080/2156857X.2018.1484385.pl
dc.description.referencesPerkowski M., Oksztulski M., Autism as a Disability (From the Lawyer’s Perspective), „Białostockie Studia Prawnicze” 2018, vol. 23, nr 4, pp. 48–49.pl
dc.description.referencesRatto A.B. et al., What About the Girls? Sex-Based Diff erences in Autistic Traits and Adaptive Skills, „Journal of autism and developmental disorders” 2018, vol. 48(5), pp. 1698–1711, https://doi.org/10.1007/s10803–017–3413–9.pl
dc.description.referencesRaymaker D.M. et al., „[I] don’t wanna just machine”: Narratives skilled employment, „Autism” 2023, vol. 27(1), pp. 65–75.pl
dc.description.referencesRegev O. et al., Association between ultrasonography foetal anomalies and autism spectrum disorder, „Brain” 2022, vol. 145(12), pp. 4519–4530, https:// doi.org/10.1093/brain/awac008pl
dc.description.referencesTraktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE C 326 z 26/10/2012, s. 47–390pl
dc.description.referencesRemington A., Fairnie J., A sound advantage: increased auditory capacity in autism, „Cognition” 2017, vol. 166, pp. 459–465, https://doi.org/10.1016/j.cognition.2017.04.002.pl
dc.description.referencesRichardson L., McCoy A., McNaughton D., „He’s worth the extra work”: The employment experiences of adults with ASD who use augmentative and alternative communication (AAC) as reported by adults with ASD, family members, and employers, „Work” 2019, vol. 62(2), pp. 205–219, https:// doi.org/10.3233/WOR-192856.pl
dc.description.referencesRohrback S., Siddoway B., Liu C.S., Chun J.. Genomic mosaicism in the developing and adult brain, „Developmental Neurobiology” 2018, vol. 78(11), pp. 1026–1048.pl
dc.description.referencesRomualdez A.M. et al., ‘People might understand me better’: Diagnostic disclosure experiences of autistic individuals in the workplace, „Autism in Adulthood” 2021, vol. 3(2), pp. 157–167, https://doi.org/10.1089/aut.2020.0063pl
dc.description.referencesRoser M.E. et al., Enhanced visual statistical learning in adults with autism, „Neuropsychology” 2015, vol. 29(2), pp. 163–172.pl
dc.description.referencesRynkiewicz A. et al., An investigation of the ‚female camoufl age effect’ in autism using a computerized ADOS-2 and a test of sex/gender differences, „Molecular autism” 2016, vol. 7, https://doi.org/10.1186/s13229–016–0073–0.pl
dc.description.referencesRynkiewicz A., Janas-Kozik M., Słopień A., Girls and women with autism, „Psychiatria Polska. ONLINE FIRST” 2018, no. 116, pp. 1–16, https://doi. org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098.pl
dc.description.referencesSolomon C, Autism and employment: Implications for employers and adults with ASD, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2020, vol. 50, pp. 4209–4217, https://doi.org/10.1007/s10803–020–04537-w.pl
dc.description.referencesTint A., Weiss J.A., A qualitative study of the service experiences of women with autism spectrum disorder, „Autism : the international journal of re search and practice” 2018, vol. 22(8), pp. 928–937, https://doi.org/10.1177/1362361317702561pl
dc.description.referencesVincent J., Fabri M., Th e Ecosystem of Competitive Employment for University Graduates with Autism, „International Journal of Disability, Develop ment and Education” 2020, vol. 69(5), pp. 1823–1839, https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1821874.pl
dc.description.referencesUchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. Karta Praw Osób z Autyzmem, M.P. poz. 682pl
dc.description.referencesVincent J., Ralston K., Uncovering employment outcomes for autistic university graduates in the United Kingdom: An analysis of population data, „Autism” 2024, vol. 28(3), pp. 732–743.pl
dc.description.referencesVogeley K., Kirchner J., Gawronski A., van Elst L.T., Dziobek I., Toward the development of a supported employment program for individuals with high--functioning autism in Germany, „European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience” 2013, vol. 263(2), pp. 197–203.pl
dc.description.referencesWehman P.H. et al., Competitive employment for youth with autism spectrum disorders: Early results from a randomized clinical trial, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2014, vol. 44(3), pp. 487–500.pl
dc.description.referencesWing L., Gould J., Gillberg Ch., Autism spectrum disorders in the DSM-V: Better or worse than the DSM-IV?, „Research in Developmental Disabilities” 2011, vol. 32(2), pp. 768–773, https://doi.org/10.1016/j. ridd.2010.11.003.pl
dc.description.referencesWong P.S., Donelly M., Neck P.A. & Boyd B., Positive autism: Investigation of work place characteristics leading to a strengths-based approach to employment of people with autism, „Revista de Management Comparat International” 2018, vol. 19(1), pp. 15–30.pl
dc.description.referencesYoung H., Oreve M.-J., Speranza M., Clinical characteristics and problems diagnosing autism spectrum disorder in girls, „Archives de Pédiatrie” 2018, vol. 25(6), pp. 399–403, https://doi.org/10.1016/j.arcped.2018.06.008.pl
dc.description.referencesWing L., Th e Autistic Spectrum. Module I. Init I. Distance Education Course Course in Autism (Adults). Birmingham 1994.pl
dc.description.references6A02 Autism spectrum disorder, ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics, https://icd.who.int/browse/2024–01/mms/en#437815624pl
dc.description.referencesAAC in the Workplace: What Augmentative and Alternative Communication (AAC) Tools Do People Use at Work?, Ability Central, https://abilitycen tral.org/article/aac-workplace-what-augmentative-and-alternative-communication-aac-tools-do-people-use-workpl
dc.description.referencesasperIT, https://asperit.org/pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, Dz.U. z 2024 r. poz. 152pl
dc.description.referencesAsystent osoby niepełnosprawnej, Klasyfikacja zawodów i specjalności, https://psz. praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow//-/klasyfikacja_zawodow/ zawod/341201?_jobclassificationportlet_WAR_nnkportlet_backUrl=https%3A%2F%2Fpsz.praca.gov.pl%2Frynek-pracy%2Fbazy-danych%2Fklasyfi kacja-zawodow-i-specjalnosci%2Fwyszukiwarka-opisow-zawodow%2F%3Fp_p_id%3Djobclassificationportlet_WAR_nnkportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_count%3D1%26_jobclassifi cationportlet_WAR_nnkportlet_query%3DASYSTENTpl
dc.description.referencesAsystent studenta z ASD, https://www.inkubatorwielkichjutra.pl/asd-cel-projektu/pl
dc.description.referencesAutism at Work Program, https://jobs.sap.com/content/Autism-at-Work/?locale=en_USpl
dc.description.referencesAutyzm a badania prenatalne, https://badaniaprenatalne.pl/autyzm/autyzm-a-badania-prenatalnepl
dc.description.referencesAutyzm a ciche godziny w sklepach. Chwyt marketingowy czy realne wsparcie?, https://ddb24.pl/artykul/autyzm-a-ciche-godziny/1293240pl
dc.description.referencesAutyzm w liczbach, ministerstwo zdrowia wyklucza związek autyzmu ze szczepionkami: https://polanaeis.pl/zdrowie/autyzm-w-liczbach-ministerstwo-zdrowia-wyklucza-związek-autyzmu-ze-szczepionkamipl
dc.description.referencesAutyzm w Polsce, https://autyscinarynkupracy.edu.pl/autyzm-w-polscepl
dc.description.referencesBiuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, https://niepelnosprawni.gov.pl/p,11,biuropl
dc.description.referencesBNP Paribas Bank Polska S.A., https://www.bnpparibas.pl/pl
dc.description.referencesCan you see me? „Delphine”, https://youtu.be/Ycq37WAHwhQpl
dc.description.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 2240 ze zm.pl
dc.description.referencesCzechowicz K., USA/ W ostatnim dwudziestoleciu liczba diagnoz autyzmu wzrosła aż o 500 procent, Nauka w Polsce, 30.01.2023, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C95172%2Cusa-w-ostatnim-dwudziestoleciu-liczba-diagnoz-autyzmu-wzrosla-az-o-500pl
dc.description.referencesDeloitte Polska, https://www2.deloitte.com/pl/pl.htmlpl
dc.description.referencesDlaczego diagnoza ASD jest ważna? http://mizerski.org.pl/2022/09/dlaczego-diagnoza-as-jest-wazna/pl
dc.description.referencesDostępność podmiotów szkolnictwa wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/dostepnosc-podmiotow-szkolnictwa-wyzszegopl
dc.description.referencesDotacja na uczniów z orzeczeniem o spektrum autyzmu, www.nowaera.pl/spektrum-autyzmu-pro/dotacjapl
dc.description.referencesDrzazga M., Żędzian A., Autyzm u dorosłych, objawy, diagnoza, leczenie, https://www.werbi.pl/autyzm-u-dorosłych-objawy-diagnoza-leczenie/pl
dc.description.referencesDXC Technology zatrudnia osoby neuroróżnorodne i szerzy wiedzę o inkluzywności w miejscu pracy, https://hrpolska.pl/hr/trendy/dxc-technology-zatrudnia-osoby-neuroroznorodne-i-szerzy-wiedze-o-inkluzywnosci-w-miejscu-pracypl
dc.description.referencesDXC Technology, https://dxc.com/us/enpl
dc.description.referencesEKSMOoN - Elektroniczny Krajowy System Monitorowania i Orzekania o Niepełnosprawności, https://eksmoon.mpips.gov.pl/PZOON/startpl
dc.description.referencesEY Polska, https://www.ey.com/pl_plpl
dc.description.referencesUstawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jedn. Dz.U. poz. 475, 742pl
dc.description.referencesFundacja „Oswoić Świat”, https://oswoicswiat.pl/pl
dc.description.referencesFunkcjonowanie wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/ funkcjonowanie-wojewodzkich-i-powiatowych-urzedow-pracypl
dc.description.referencesGrochowska J., Klasyfikacja ICD-11. Dlaczego to taka ogromna zmiana?, Synapsis, https://synapsis.org.pl/klasyfi kacja-icd-11-dlaczego-to-taka-ogromna-zmiana/pl
dc.description.referencesHasło „prozodia”, Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/prozodia;2509165pl
dc.description.referenceshttps://jim.org/autyzm/testy-przesiewowe/pl
dc.description.referenceshttps://www.diagnostyka-umyslu.pl/spektrum-autyzmu-testpl
dc.description.referencesING Hubs Poland, https://www.inghubspoland.com/pl
dc.description.referencesInterwencja RPO, https://bip.brpo.gov.pl/pl/kategoria-prawna-i-organizacyjna/interwencja-rpopl
dc.description.referencesISS, https://www.issworld.com/pl-plpl
dc.description.referencesJak często występuje autyzm?, https://polskiautyzm.pl/rozpowszechnienie-autyzmu/pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tekst jend. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.pl
dc.description.referencesJak w Banku BNP Paribas dbamy o neuroróżnorodne środowisko pracy? - M. Petru i M. Trojan-Stelmach, https://youtu.be/l_iN8y2utO8?feature=sharedpl
dc.description.referencesKnapik B., P&G Kim są i jak wspierają neuroróżnorodność?, https://asperit.org/pg--kim-sa-i-jak-wspieraja-neuroroznorodnoscpl
dc.description.referencesKonińska Spółdzielnia Socjalna Spektrum, https://cris.org.pl/2016/12/09/Koninska-Spoldzielnia-Socjalna-Spektrum/pl
dc.description.referencesKRUK, https://pl.kruk.eu/pl
dc.description.referencesKto może zostać Asystentem studenta z ASD?, https://www.inkubatorwielkichjutra.pl/asd-baza-wiedzy/; mBank, https://www.mbank.pl/indywidualny/pl
dc.description.referencesNeurodiversity Center of Excellence w EY Polska, https://www.ey.com/pl_pl/corporate-responsibility/neurodiversity-center-of-excellence-w-ey-polskapl
dc.description.referencesNeuroróżnorodni w biurze. Jak projektować neuroinkluzywne przestrzenie pracy?, Skanska, https://neuroinclusive.design/pl
dc.description.referencesNiepełnosprawność w UE: fakty i liczby, https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/disability-eu-facts-figures/pl
dc.description.referencesOgólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych, https://ela.nauka.gov.pl/plpl
dc.description.referencesOsoby ze spektrum autyzmu mogą być idealnymi kandydatami do pracy w branży IT. W Polsce wskaźnik zatrudnienia wśród nich nie przekracza jednak 1 proc., https://biznes.newseria.pl/news/osoby-ze-spektrum-autyzmu,p133511456pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz.U. z 2023 r. poz. 1465pl
dc.description.referencesOśrodki Wsparcia i Testów, https://cidon.pfron.org.pl/osrodki-wsparcia-i-testow/pl
dc.description.referencesPaństwowa Inspekcja Pracy, https://www.pip.gov.pl/pl
dc.description.referencesPełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, https://niepelnosprawni.gov.pl/p,12,pelnomocnikpl
dc.description.referencesPlatforma konkursowa, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/platforma-konkursowa#/ncbr?sort=announcementDate,desc¤tPage=0&limit=10pl
dc.description.referencesPolskie uczelnie coraz bardziej dostępne, Serwis Programu Wiedza Edukacja Rozwój, https://www.power.gov.pl/strony/wiadomosci/polskie-uczelnie--coraz-bardziej-dostepne/pl
dc.description.referencesRóżański M., Dlaczego diagnoz autyzmu jest coraz więcej?, https://www2.niepelnosprawni.pl/ledge/x/969369?site_id=702pl
dc.description.referencesSimCorp, https://www.simcorp.com/pl
dc.description.referencesSkuteczne strategie postępowania z ludźmi dotkniętymi łagodną formą autyzmu, https://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/skuteczne-strategie postepowanie-z-ludzmi-dotknientymi-lagodna-forma-autyzmu/pl
dc.description.referencesSpółdzielnia Socjalna AiW, http://atomyautyzm.com.pl/spoldzielnia-aiw/pl
dc.description.referencesSpółdzielnia Socjalna FURIA, http://www.spoldzielnia-furia.pl/?page_id=101pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, Dz.U. z 2023 r. poz. 802pl
dc.description.referencesSymbol przyczyny niepełnosprawności, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, https://empatia.mpips.gov.pl/-/symbol-przyczyny-niepelnosprawnoscipl
dc.description.referencesSystem Informacji Oświatowej (SIO), https://sio.gov.pl/sio/loginpl
dc.description.referencesŚwiatowy Dzień Świadomości Autyzmu 2024: w Procter & Gamble różnorodność to siła, https://natemat.pl/549767,swiatowy-dzien-swiadomosci autyzmu-2024-w-p-g-roznorodnosc-to-silapl
dc.description.referencesTechnologie asystujące dla osób z dysfunkcjami narządu mowy, OWiT Kraków, https://owit.aktywizuj.pl/wypozyczalnia/technologie-asystujace-dla osob-z-dysfunkcjami-narzadu-mowy/pl
dc.description.referencesTrener pracy pomoże, 21.05.2019, https://www.gov.pl/web/rodzina/trener-pracy-pomozepl
dc.description.referencesTrener pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-ktorych-reali/trener-pracy/pl
dc.description.referencesTrudności w komunikacji i interakcjach społecznych, https://autyzmwiedza.pl/objawy-autyzmu/trudności-w-komunikacji-i-interakcjach-spolecznych/pl
dc.description.referencesTVN Warner Bros. Discovery, https://wbdpoland.pl/pl
dc.description.referencesUBS Polska, https://www.ubs.com/global/en/careers/poland.htmlpl
dc.description.referencesUczelnie coraz bardziej dostępne, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, https://www.gov.pl/web/ncbr/dostepnosc-podmiotow-szkolnictwa-wyzszegopl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 44pl
dc.description.referencesUczestniczyliśmy w konsultacjach prezydenckiego projektu ustawy o asystencji osobistej, Fundacja Prawo i Partnerstwo, https://prawoipartnerstwo.org/uczestniczylismy-w-konsultacjach-prezydenckiego-projektu-ustawy-o-asystencji-osobistej/pl
dc.description.referencesWarsztaty Terapii Zajęciowej (PJM), https://niepelnosprawni.gov.pl/a,10,warsztaty-terapii-zajeciowej-pjmpl
dc.description.referencesWspieramy neuroróżnorodność, BNP Paribas, https://www.bnpparibas.pl/blog/wspieramy-neuroroznorodnoscpl
dc.description.referencesZaburzenia sensoryczne u osób w spektrum autyzmu - jak rozpoznać i jak zrozumieć nietypowe odbieranie świata przez zmysły, https://polskiautyzm.pl/organuzacja-bidzcow-zmyslowych-sensoryzmy/pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie kodeksu postępowania cywilnego, prawa o ustroju sądów powszechnych, kodeksu postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. poz. 1860pl
dc.description.referencesUchwała SN z 18.04.2000 r., III ZP 6/00, OSNP 2000, nr 20, poz. 740pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 14.03.2003 r., III SA 1690/02, Lex nr 142375pl
dc.description.referencesWyrok TSUE z 11.07.2006 r., C-13/05, Sonia Chacón Navas v. Eurest Colectivida des SA, ECLI:EU:C:2006:456pl
dc.description.referencesWyrok SN z 25.09.2008 r., II UK 5/08, Lex nr 784941pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 30.09.2010 r., II GSK 825/09, CBOSApl
dc.description.referencesWyrok WSA w Szczecinie z 8.12.2010 r., I SA/Sz 804/10, Lex nr 750504pl
dc.description.referencesWyrok TSUE z 11.04.2013 r., C-335/11, HK Danmark, ECLI:EU:C:2013:222pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1395/12, Lex nr 1481503pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1419/12, Lex nr 1481513pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1396/12, Lex nr 1481504pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 16.05.2014 r., II FSK 1389/12, Lex nr 2005817pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Warszawie z 20.05.2014 r., III SA/Wa 3166/13, Lex nr 1564443pl
dc.description.referencesWyrok NSA z 4.06.2014 r., II GSK 603/13, Lex nr 1519148pl
dc.description.referencesWyrok SN z 3.08.2016 r., I PK 168/15, Lex nr 2087686pl
dc.description.referencesWyrok TSUE z 1.12.2016 r., C-395/15, Mohamed Daouidi v. Bootes Plus SL, ECLI :EU:C:2016:917pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Warszawie z 17.09.2020 r., III SA/Wa 2501/19, Lex nr 3110565pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Warszawie z 22.04.2021 r., III SA/Wa 1524/20, Lex nr 3289890pl
dc.description.referencesCentra integracji społecznej, kluby integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej w 2022 r., GUS, 2023, https://stat. gov.pl/obszary-tematyczne/gospodarka-spoleczna-wolontariat/gospodarka-spoleczna-trzeci-sektor/centra-integracji-spolecznej-klubyintegracji-spolecznej-zaklady-aktywnosci-zawodowej-warsztaty-terapii-zajeciowej-w-2022-r-,6,11.htmlpl
dc.description.referencesData and Statistics on Autism Spectrum Disorder, CDC, 25.01.2024, https://www. cdc.gov/autism/data-esearch/index.html#cdc_data_surveillance_ section_3-cdcs-2023-community-report-on-autispl
dc.description.referencesInformacje o wynikach kontroli: Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. LKI.430.006.2019 Nr ewid. 75/2019/P/19/073/LKIpl
dc.description.referencesInternational Classifi cation of Impairments, Disabilities, and Handicaps. A manual of classification relating to the consequences of disease. Published in accordance with resolution WHA29. 35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976, WHO, Geneva 1980.pl
dc.description.referencesOświata i wychowanie w roku szkolnym 2022/2023, GUS, Warszawa, Gdańsk 2023.pl
dc.description.referencesPrezydencki projekt ustawy o asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami z dnia 4 marca 2024 r., , https://www.prezydent.pl/storage/fi le/core_files/2024/3/4/188903731b7fb62dd3d41b6ac8e63b8/Projekt%20ustawy%20o%20asystencji%20osobistej%20os%C3%B3b%20z%20niepe %C5%82nosprawno%C5%9Bciami.pdfpl
dc.description.referencesProgram „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Warszawa, sierpień 2023 r.pl
dc.description.referencesProjekt ustawy z dnia 13 maja 2019 r. o zatrudnieniu wspomaganym, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321843pl
dc.description.referencesProjekt ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych r., https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12387901/katalog/13073301#13073301pl
dc.description.referencesRaport 2013. Autyzm – sytuacja dorosłych, http://autyzmwpolsce.pl/pliki/Raport_2013_ Autyzm.pdf, [dostęp: 20.02.2024 r.]pl
dc.description.referencesRaport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2023, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2024/04/Raport-dobre-praktyki-2023–1.pdfpl
dc.description.referencesRaport z wywiadu gospodarczego przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Prawo i Partnerstwo w terminie od 1.12.2022 r. do 31.03.2023 r., Białystok 2023pl
dc.description.referencesSpołeczny obraz autyzmu, raport z badań ilościowych zrealizowanych przez fundację, CBOS dla Fundacji JIM, https://cebos.pl/pl/publikacje/ news/2021/12/dane/spoleczny_obraz_autyzmu-styczen2021.pdf [dostęp: 20.02.2024 r.]pl
dc.description.referencesGeneral comment No. 4 (2016) on the right to inclusive education, Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 25 November 2016, CRPD/C/ GC/4, pp. 1–21pl
dc.description.referencesGeneral comment No. 8 (2022) on the right of persons with disabilities to work and employment, Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 7 October 2022, 7 October 2022, pp. 1–19pl
dc.description.referencesSzlubowska A., Osoby niepełnosprawne w badaniach statystyki publicznej, referat na III Kongresie Demograficznym 2022, treść: https://kd.stat.gov. pl/media/attachments/2022/05/11/agnieszka-szlubowska_osoby-niepelnosprawne-w-badaniach-statystyki-publicznej.pdfpl
dc.description.referencesŚwiatowy dzień świadomości autyzmu, Biuletyn Informacji Publicznej RPO, https://bip.brpo.gov.pl/content/2-kwietniapl
dc.description.referencesWsparcie dorosłych osób z autyzmem, ich rodziców i opiekunów, Fundacja JiM, s. 10, https://jim.org/wp-content/uploads/2020/09/wsparcie-doroslych--broszura.pdfpl
dc.description.referencesWyjaśnienia dotyczące Karty praw podstawowych, Dz. Urz. UE C 303 z 14.12.2007, s. 17–35.pl
dc.description.referencesZawiadomienie Komisji – Wytyczne dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, C/2016/4384, Dz. Urz. UE C 269 z 23.7.2016, p. 1–19.pl
dc.description.referencesSzkolnictwo wyższe i jego finanse w 2022 roku, GUS, Gdańsk, październik 2023 r.pl
dc.description.referencesBabiuch H., Prawo do edukacji w świetle uniwersalnych i regionalnych systemów ochrony praw człowieka, [w:] Uniwersalny i regionalny wymiar ochrony praw człowieka. Nowe wyzwania - nowe rozwiązania, t. 3, J. Jaskiernia (red.), Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesBąk M., Sytuacja osób niepełnosprawnych z wyższym wykształceniem na rynku pracy – moje osobiste doświadczenia, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2017, nr 2(24), s. 7–11.pl
dc.description.referencesBielak-Jomaa E., Paluszkiewicz M., Staszewska E., Włodarczyk M., Wrocławska T., Rehabilitacja zawodowa i społeczna oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Komentarz, Warszawa 2023.pl
dc.description.referencesBiernat T., Soft law a proces tworzenia prawa w Unii Europejskiej. Wpływ soft law na konstrukcję i treść uzasadnień aktów normatywnych, „Studia Prawnicze: Rozprawy i Materiały” 2012, vol. 11(2), s. 27–37.pl
dc.description.referencesBobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesChłoń-Domińczak A. et al., Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne), Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesCymerys-Cesarz J., Rola standardów „hard law” i „soft law” Światowej Organizacji Zdrowia w obszarze ochrony osób niepełnosprawnych, „Europejski Przegląd Prawa i Stosunków Międzynarodowych” 2024, nr 1, s. 89–99, https://doi.org/10.52097/eppism.8739.pl
dc.description.referencesDanielewicz D., Dorośli w spektrum autyzmu-specyfikacja funkcjonowania, potrzeby, ograniczenia, „Psychologia Wychowawcza” 2022, nr 24, s. 23–35.pl
dc.description.referencesDecety J., Michalska K.J., Zmiany neurorozwojowe w obwodach leżących u podstaw empatii i współczucia od dzieciństwa do dorosłości, „Nauka o Rozwoju” 2010, nr 13(6), s. 886–899.pl
dc.description.referencesDelacato C., Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesDrożdż J., Racjonalne usprawnienia jako główny instrument w przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w zatrudnieniu, [w:] Zjawiska niepożądane w zatrudnieniu z perspektywy prawa pracy – wybrane zagadnienia, M. Paluszkiewicz, E. Staszewska (red.), Łódź 2023, s. 67–81, https://doi.org/10.18778/8331–307–8.06pl
dc.description.referencesGałkowski T., Kossewska J. (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Kraków 2004, Gębski M., Publiczne służby zatrudnienia - w uwarunkowaniach rynku pracy, „Studia i Materiały Wydziału Zarządzania i Administracji Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach” 2015, t. 19, nr 2, s. 247–258.pl
dc.description.referencesGiermanowska E., Kumaniecka-Wiśniewska A., Racław M., Zakrzewska-Manterys E., Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesGoldstein S. i in., Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesGrandin T. et al., Mózg autystyczny, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesJamroz E., Pyrkosz A., Zaburzenia ze spektrum autyzmu. Aspekt genetyczno-metaboliczny, [w:] Spektrum autyzmu. Postępy w diagnozie i terapii, B. Galas-Zgorzalewicz, E. Mojs (red.), Poznań 2017, s. 33–53.pl
dc.description.referencesJędrzejewski P., Efektywność aktywizacji osób bezrobotnych przez publiczne służby zatrudnienia, [w:] Internacjonalne relacje we współczesnym świecie, M. Balcerowicz-Szkutnik, A. Sączewska-Piotrowska (red.), Katowice 2021, s. 71–85.pl
dc.description.referencesKierznowski Ł., Prawo do nauki w aktach prawa międzynarodowego, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego, t. 1, M. Perkowski, W. Zoń (red.), Białystok 2016, s. 61–75.pl
dc.description.referencesKliś M., Kossewska J., Studies on Emplthy, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesKossewska J., Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesKrawczyk P., Święcki Ł., ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, „Psychiatria Polska” 2020, vol. 54(1), s. 7–20, https://doi. org/10.12740/PP/103876pl
dc.description.referencesKuźniak B., Ingelevič-Citak M. (red.), Ius cogens – soft law. Dwa bieguny prawa międzynarodowego publicznego, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesMajewski T., Jak zwiększyć zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, „Praca i Rehabilitacja Niepełnosprawnych” 2009, nr 10, s. 20–24.pl
dc.description.referencesMajewski T., Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesMelillo R., Autyzm – Zapobieganie zaburzeniom ze spektrum autyzmu, ich diagnozowanie i terapia oraz zalecenia dla rodziców, Gdańsk 2017.pl
dc.description.referencesMenkes J., Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej a konstytucja Europy, „Studia Europejskie” 2001, nr 2, s. 25–44.pl
dc.description.referencesMorgan H., Dorośli z autyzmem Teoria i praktyka, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesOksztulski M., Bezdroża w krainie edukacji, czyli wybrane doświadczenia doktoranta ze spektrum autyzmu w drodze do celu, [w:] Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, A. Drabarz (red.), Białystok 2020.pl
dc.description.referencesOksztulski M., Między ideałem a realiami – zakłady aktywności zawodowej a zatrudnienie osób ze spektrum autyzmu, „Białostockie Studia Prawnicze” 2023, t. 28, nr 4, s. 235–254.pl
dc.description.referencesOksztulski M., Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. Macieja Perkowskiego, Białystok 2021, Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, http://handle.net/11320/12554.pl
dc.description.referencesOksztulski M., Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością-autyzmem w prawie i praktyce (na przykładzie województwa podlaskiego), praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. M. Perkowskiego, Białystok 2015 (w zasobach UwB).pl
dc.description.referencesPaluszkiewicz M., Racjonalne usprawnienia jako środek wspierania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami w świetle orzecznictwa sądowego, „Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej” 2023, vol. 30(4), s. 387–403, https://doi.org/10.4467/25444654SPP.23.031.18503pl
dc.description.referencesPerkowski M., Oksztulski M., Wykształcony autysta na polskim rynku pracy a międzynarodowy standard traktowania, [w:] Dorobek i rozwój myśli polskiej nauki prawa pracy w świetle wyzwań XXI wieku, Księga dedykowana pamięci Profesora Bogusława Cudowskiego, P. Nowik, I. Sierocka, W. Witoszko, K. Żywolewska (red.), Białystok 2022.pl
dc.description.referencesPietras T. i in., Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Radom 2022.pl
dc.description.referencesPisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesPisula E., Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją, Kraków 2024.pl
dc.description.referencesRogowska D., Rola trenera pracy w procesie zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami, „ZN WSH Zarządzanie” 2020, nr 3, s. 195–208, https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%C4%85dzanie%203_2020/Zarz%C4%85dzanie%203_2020%20Rogowska.pdfpl
dc.description.referencesSuchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem – teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Sopot 2012.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WP)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)