REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17638
Tytuł: Treści kształcenia językowego w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego a nauka o języku w szkole (na przykładzie wybranych programów nauczania języka polskiego)
Inne tytuły: The course content of language in textbooks for teaching Polish as a foreign language and language teaching in schools (on the basis of selected curricula for Polish language teaching)
Autorzy: Frąckiewicz, Małgorzata K.
Słowa kluczowe: kształcenie językowe
nauka o języku
kompetencja komunikacyjna
program nauczania
podręcznik
Ianguage education
Iearning about a Ianguage
communicative competence
program of Iearning
textbook
Data wydania: 2016
Data dodania: 22-lis-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Z problematyki kształcenia językowego T. VI, pod red. Elżbiety Awramiuk i Marzanny Karolczuk, Białystok 2016, s. 267-284
Abstrakt: Celem opracowania jest wskazanie obszarów (treści programowych) kształcenia językowego, jakie realizuje się w ramach kształcenia polonistycznego (nauczanie fonetyki, fleksji, słowotwórstwa), w konfrontacji z treściami tego kształcenia wpisanymi do podręczników nauki języka polskiego jako obcego. Chodzi o wyodrębnienie obszarów (treści) koniecznych w nauce języka ojczystego jako podbudowy m.in. do świadomej nauki języków obcych. Ważne jest tu także wskazanie potrzeby ciągłości w nauce tzw. gramatyki języka ojczystego na wszystkich etapach edukacyjnych. Wydaje się, że świadomość w tym zakresie jest niedostateczna, co przejawia się między innymi w "ograniczonym" zakresie treści z nauki o języku, realizowanych na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, w niewłaściwym rozumieniu pojęcia kompetencja komunikacyjna oraz w braku współpracy między polonistami i nauczycielami języków obcych.
This artiele describes areas of Ianguage teaching used to teach the Polish Ianguage to native speakers (for exampIe, teaching phonetics, inflexion, word formation), as opposed to textbooks written for foreigners Iearning Polish. This involves choosing necessary areas of the Polish Ianguage in the teaching of native speakers in order to improve communicative competence, which is helpful when one attempts to acquire knowledge of a foreign Ianguage. It is important to continue studying the grammar of one's mother tongue at all educational Ievels. Awareness in this respect is generally Iacking , which can be seen in the Iimited extent to which knowledge about the Ianguage is taught to secondary school students, as well as in the misunderstanding of the phrase 'communicative competence', and as a resuIt of the fact that Polish Ianguage and foreign Ianguage educators do not cooperate.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Opis: Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.
URI: http://hdl.handle.net/11320/17638
ISBN: 978-83-7431-479-4
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Frackiewicz_Tresci_ksztalcenia_jezykowego.pdf727,69 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)