Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17638
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Frąckiewicz, Małgorzata K. | - |
dc.date.accessioned | 2024-11-22T08:35:42Z | - |
dc.date.available | 2024-11-22T08:35:42Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Z problematyki kształcenia językowego T. VI, pod red. Elżbiety Awramiuk i Marzanny Karolczuk, Białystok 2016, s. 267-284 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-479-4 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17638 | - |
dc.description | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. | pl |
dc.description.abstract | Celem opracowania jest wskazanie obszarów (treści programowych) kształcenia językowego, jakie realizuje się w ramach kształcenia polonistycznego (nauczanie fonetyki, fleksji, słowotwórstwa), w konfrontacji z treściami tego kształcenia wpisanymi do podręczników nauki języka polskiego jako obcego. Chodzi o wyodrębnienie obszarów (treści) koniecznych w nauce języka ojczystego jako podbudowy m.in. do świadomej nauki języków obcych. Ważne jest tu także wskazanie potrzeby ciągłości w nauce tzw. gramatyki języka ojczystego na wszystkich etapach edukacyjnych. Wydaje się, że świadomość w tym zakresie jest niedostateczna, co przejawia się między innymi w "ograniczonym" zakresie treści z nauki o języku, realizowanych na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, w niewłaściwym rozumieniu pojęcia kompetencja komunikacyjna oraz w braku współpracy między polonistami i nauczycielami języków obcych. | pl |
dc.description.abstract | This artiele describes areas of Ianguage teaching used to teach the Polish Ianguage to native speakers (for exampIe, teaching phonetics, inflexion, word formation), as opposed to textbooks written for foreigners Iearning Polish. This involves choosing necessary areas of the Polish Ianguage in the teaching of native speakers in order to improve communicative competence, which is helpful when one attempts to acquire knowledge of a foreign Ianguage. It is important to continue studying the grammar of one's mother tongue at all educational Ievels. Awareness in this respect is generally Iacking , which can be seen in the Iimited extent to which knowledge about the Ianguage is taught to secondary school students, as well as in the misunderstanding of the phrase 'communicative competence', and as a resuIt of the fact that Polish Ianguage and foreign Ianguage educators do not cooperate. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | kształcenie językowe | pl |
dc.subject | nauka o języku | pl |
dc.subject | kompetencja komunikacyjna | pl |
dc.subject | program nauczania | pl |
dc.subject | podręcznik | pl |
dc.subject | Ianguage education | pl |
dc.subject | Iearning about a Ianguage | pl |
dc.subject | communicative competence | pl |
dc.subject | program of Iearning | pl |
dc.subject | textbook | pl |
dc.title | Treści kształcenia językowego w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego a nauka o języku w szkole (na przykładzie wybranych programów nauczania języka polskiego) | pl |
dc.title.alternative | The course content of language in textbooks for teaching Polish as a foreign language and language teaching in schools (on the basis of selected curricula for Polish language teaching) | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016 | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bartmiński J. (2004), Tekstologia (lingwistyka tekstu), w: Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era, s. 46-57. | pl |
dc.description.references | Bednarkowa W. (2009), W szkole XXI wieku, w: M. Taraszkiewicz, G. Redlisiak, Z. Taraszkiewicz, Metody wspierania rozwoju uczniów, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 39-89. | pl |
dc.description.references | Biernacka M. (20l3), Pojęcie kompetencji fonologicznej vel fonetycznej - rozważania terminologiczne, "Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców" , 20, 65-82. | pl |
dc.description.references | Chrabąszcz M. (1998), Spotkanie człowiek - kultura - człowiek. Program nauczania języka polskiego na IV poziomie edukacyjnym (szkoła ponadgimnazjalna - liceum, technikum). Zakres podstawowy i rozszerzony, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. | pl |
dc.description.references | Cząstka-Szymon B., Synowiec H. (1996), Polszczyzna w szkole śląskiej, Katowice: Wydawnictwo "Śląsk" . | pl |
dc.description.references | Czechowska A. (2004), Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, w: Wrocławska dyskusja o języku polskim, red. A. Dąbrowska, Wrocław: WTN, s. l3-19. | pl |
dc.description.references | Czeniek A. (2010), Sprawność pisania - sprawnościq odkrywanq na nowo, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. K. Birecka, K. Taczyńska, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 15-23. | pl |
dc.description.references | Długosz-Kurczabowa K. (2005), Nowy słownik etymologiczny języka polskiego, wyd. 2, Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Franke U. (2012), Podręczny leksykon logopedyczny, Harmonia Universalis: Monachium. | pl |
dc.description.references | Garncarek P. (2011), Czas na czasownik, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Gębal P. E. (2012), Od słowa do słowa toczy się rozmowa, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Grochala B. (2013), Kompetencja komunikacyjna a gatunek - o relacji internetowej na żywo, http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/ll089/4506/30grochala. pdf?sequence=l&isAllowed=, dostęp: 16.06 2015. | pl |
dc.description.references | Grzegorczykowa R. (1998), Wykłady z polskiej składni, Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Kietlińska A. M. (2014), Kompozycja wypracowania jako wyznacznik umiejętności tekstotwórczych uczniów, w: Z problematyki kształcenia językowego, t. V, red. E. Awramiuk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 65-81. | pl |
dc.description.references | Kowalikowa J. (2008), Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, w: Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywa, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków Tarnów: Księgarnia Akademicka, s. 461-473. | pl |
dc.description.references | Krasowicz-Kupis G. (2012), recenzja, w: A. Jurek, Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, czwarta strona okładki. | pl |
dc.description.references | Krzyżyk D. (2010), Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach maturalnych, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej i polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sybiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 149-163. | pl |
dc.description.references | Kupisiewicz Cz. (2005), Podstawy dydaktyki, Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Łabęcka B., Ponad słowami. Program nauczania przedmiotu język polski w liceum i technikum (zgodny z nową, podstawą, programową, i obowiązujący od roku szkolnego 2012/2013). Zakres podstawowy i rozszerzony, http://www.nowaera.pl/index. | pl |
dc.description.references | Markowski A., Paszyński W., Wroczyński T. (2002), Pamiętajcie o ogrodach ... Program nauczania języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego, licem profilowanego i technikum - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym, w: A. Korzyb, "Pamiętajcie o ogrodach ... ". Poradnik dla nauczyciela i program nauczania języka polskiego, Warszawa: WSiP, s. 113-141. | pl |
dc.description.references | Martyniuk W. (2004), Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ). Materiał roboczy dla uczestników seminarium DOS TTS, http://www.e-dos. org/pliki/ handout% 20dra%20Martyniuka.pdf, dostęp: 7.07.2012. | pl |
dc.description.references | Miodunka W. (1987), Odbicie opozycji "kompetencja językowa" - "kompetencja komunikacyjna" w inwentarzach pojęciowych (National Syłłabuses), "Przegląd Glottody daktyczny" , 8, 41-53. | pl |
dc.description.references | Morton W., Scheffler P. (2013), Gramatyczne dryle tłumaczeniowe w nauczaniu języka angielskiego, "Języki Obce w Szkole" , l, 82-87. | pl |
dc.description.references | Nagajowa M., (1995), ABC metodyki języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Nocoń J. (2012), Problemy i dylematy współczesnej lingwodydaktyki języka polskiego, "Lingwistyka Stosowana" , 5, 49-64. | pl |
dc.description.references | Okoń W. (2003), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Pawlak M. (2014), Strategie komunikacyjne w nauce języka obcego - próba integracji perspektyw, "Konińskie Studia Językowe" , 2 (1), 11-33. | pl |
dc.description.references | Pieniążek M. (2014), Język polski coraz bardziej obcy, "Indeks. Pismo Uniwersytetu Opolskiego" , 5-6, 13-16. | pl |
dc.description.references | Podstawa (1999): Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 1999 r., nr 14, poz. 129, zał. nr I. | pl |
dc.description.references | Podstawa (2002): Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników, Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r., Dz. U. nr 51, poz. 458 z późno zm. | pl |
dc.description.references | Podstawa (2008): Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2009 r., nr 4, poz. 17, zał. nr 4. | pl |
dc.description.references | Seretny A. (2011), Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków. | pl |
dc.description.references | Skudrzykowa A., Urban K. (2000), Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków - Warszawa: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Spółka Wydawniczo-Księgarska. | pl |
dc.description.references | Sobol E. (2002), Nowy słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Synowiec H. (1999), Język polski w szkole, w: Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Ośrodek Badań Prasoznawczych, S. 115-129 | pl |
dc.description.references | Synowiec H. (2010), Teksty folkloru w edukacji regionalnej i polonistycznej, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej i polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sybiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, S. 51-60. | pl |
dc.description.volume | 6 | pl |
dc.description.firstpage | 267 | pl |
dc.description.lastpage | 284 | pl |
dc.identifier.citation2 | Z problematyki kształcenia językowego T. VI, pod red. Elżbiety Awramiuk i Marzanny Karolczuk | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Frackiewicz_Tresci_ksztalcenia_jezykowego.pdf | 727,69 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)