Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17269
Tytuł: | Specyfika rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochii |
Inne tytuły: | Specificity of understanding of the basic theological and philosophical terms in Severus of Antioch’s teaching |
Autorzy: | Awksentiuk, Piotr |
Słowa kluczowe: | Severus of Antioch essence hypostasis person nature energy Sewer z Antiochii istota hipostaza osoba natura energia |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 23-wrz-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 26, 2024, s. 99-107 |
Abstrakt: | This article focuses on the specific understanding of basic theological and philosophical terms of Severus of Antioch’s teaching. The author analyses such concepts as: "essence" (οὐσία), "hypostasis" (ὑπόστασις), "person" (πρόσωπον), "nature" (φύσις) and "energy" (ἐνέργεια). The research on the above terms is a necessary introduction to further study of christology of the most outstanding of the representatives of "moderate monophysism". As a result of the conducted research, the differences in the Severus of Antioch and the Diphysites’ understanding of the above-mentioned concepts were revealed. Of particular note is the interpretation of the concept of "φύσις", which for the Antiochian Patriarch is synonymous with the terms "ὑπόστασις" and "πρόσωπον". It also seems specific to interpret the term "ἐνέργεια", which, according to Severus, is not an attribute of a being, but is only a manifestation of a specific hypostasis/nature/person. Niniejszy artykuł poświęcony jest specyfice rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochii. Autor analizuje w nim takie pojęcia jak: „istota” (οὐσία), „hipostaza” (ὑπόστασις), „osoba” (πρόσωπον), „natura” (φύσις) oraz „energia” (ἐνέργεια). Zbadanie powyższych terminów to niezbędny wstęp do kolejnych rozważań nad chrystologią najwybitniejszego z przedstawicieli „umiarkowanego monofizyzmu”. W efekcie przeprowadzonych badań ujawnione zostały różnice w rozumieniu wspomnianych pojęć przez Sewerem z Antiochii i dyfizytów. Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja pojęcia „φύσις”, które dla Antiocheńskiego Patriarchy jest synonimem terminów „ὑπόστασις” oraz „πρόσωπον”. Specyficzne wydaje się być również interpretowanie terminu „ἐνέργεια”, która, według Sewera, nie jest atrybutem istoty, a jest jedynie przejawianiem się konkretnej hipostazy/natury/osoby. |
Afiliacja: | Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Teologiczny, Polska |
E-mail: | piotrawksentiuk@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/17269 |
DOI: | 10.15290/elpis.2024.26.09 |
ISSN: | 1508-7719 |
e-ISSN: | 2956-8258 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0009-0008-1529-7296 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
Właściciel praw: | Copyright (c) 2024 Piotr Awksentiuk; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2024, T. 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_26_2024_P_Awksentiuk_Specyfika_rozumienia_podstawowych_terminow.pdf | 306,75 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL