REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17269
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAwksentiuk, Piotr-
dc.date.accessioned2024-09-23T09:25:26Z-
dc.date.available2024-09-23T09:25:26Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationElpis, T. 26, 2024, s. 99-107pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17269-
dc.description.abstractThis article focuses on the specific understanding of basic theological and philosophical terms of Severus of Antioch’s teaching. The author analyses such concepts as: "essence" (οὐσία), "hypostasis" (ὑπόστασις), "person" (πρόσωπον), "nature" (φύσις) and "energy" (ἐνέργεια). The research on the above terms is a necessary introduction to further study of christology of the most outstanding of the representatives of "moderate monophysism". As a result of the conducted research, the differences in the Severus of Antioch and the Diphysites’ understanding of the above-mentioned concepts were revealed. Of particular note is the interpretation of the concept of "φύσις", which for the Antiochian Patriarch is synonymous with the terms "ὑπόστασις" and "πρόσωπον". It also seems specific to interpret the term "ἐνέργεια", which, according to Severus, is not an attribute of a being, but is only a manifestation of a specific hypostasis/nature/person.pl
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest specyfice rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochii. Autor analizuje w nim takie pojęcia jak: „istota” (οὐσία), „hipostaza” (ὑπόστασις), „osoba” (πρόσωπον), „natura” (φύσις) oraz „energia” (ἐνέργεια). Zbadanie powyższych terminów to niezbędny wstęp do kolejnych rozważań nad chrystologią najwybitniejszego z przedstawicieli „umiarkowanego monofizyzmu”. W efekcie przeprowadzonych badań ujawnione zostały różnice w rozumieniu wspomnianych pojęć przez Sewerem z Antiochii i dyfizytów. Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja pojęcia „φύσις”, które dla Antiocheńskiego Patriarchy jest synonimem terminów „ὑπόστασις” oraz „πρόσωπον”. Specyficzne wydaje się być również interpretowanie terminu „ἐνέργεια”, która, według Sewera, nie jest atrybutem istoty, a jest jedynie przejawianiem się konkretnej hipostazy/natury/osoby.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectSeverus of Antiochpl
dc.subjectessencepl
dc.subjecthypostasispl
dc.subjectpersonpl
dc.subjectnaturepl
dc.subjectenergypl
dc.subjectSewer z Antiochiipl
dc.subjectistotapl
dc.subjecthipostazapl
dc.subjectosobapl
dc.subjectnaturapl
dc.subjectenergiapl
dc.titleSpecyfika rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochiipl
dc.title.alternativeSpecificity of understanding of the basic theological and philosophical terms in Severus of Antioch’s teachingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCopyright (c) 2024 Piotr Awksentiuk; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2024.26.09-
dc.description.Emailpiotrawksentiuk@wp.plpl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Teologiczny, Polskapl
dc.description.referencesAthanasii Alexandrini, (1857). Epistola ad Afros episcopos [w:] Patrologia Cursus Completus. Series Graeca 26. red. and ed. Jacques Paul Migne. Paris.pl
dc.description.referencesBasilius Caesariensis, (1857) Contra Eunomium IV, 286-287 [w:] Patrologia Cursus Completus. Series Graeca 29, red. and ed. Jacques Paul Migne. Paris.pl
dc.description.referencesSévère d’Antioche, (1964-1971). Adversus Apologiam Iuliani 21 [w:] La polémique antijulianiste. [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium T. 2B. ed. and trans. R. Hespel. Louvain: Durbecq.pl
dc.description.referencesSeverus Antiochenus, (1973). Letter 6 to Maron the reader [w:] A collection of Letters [w:] Patrologia Orientalis 14,12, ed. and trans. E. W. Brooks. Paris: Firmin-Didot.pl
dc.description.referencesSeverus Antiochenus, (1981). Epistola 3 ad Johannem abbatem [w:] Doctrina Patrum de Incarnatione Verbi. ed. R. Phanourgakis and E. Chrysos. Munster: Aschendorf.pl
dc.description.referencesSeverus Antiochenus, (1938). Liber contra impium Grammaticum [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 111-112. red. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Dubecq.pl
dc.description.referencesSeverus Antiochenus, (1949). Orationes ad Nephalium, eiusdem ac Sergii Grammatici epistulae mutuae [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 119-120. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Durbecq.pl
dc.description.referencesSeverus Antiochenus, (1952). Liber contra impium Grammaticum [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 94. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Durbecq.pl
dc.description.referencesDawydienkov, O. B. (2007). Christologiczeskaja sistiema Siewira Antiochijskogo. Moskwa: Prawosławnyj Swiato-Tichonowskij gumanitarnyj uniwiersitiet.pl
dc.description.referencesHainthaler, T. (2002). Ephraem von Antiochien und sein Neuchalcedonismus [w:] Grillmeier, A. Jesus der Christus im Glauben der Kirche 2, 3: Die Kirchen von Jerusalem und Antiochien nach 451 bis 600. Freiburg s. 357-373.pl
dc.description.referencesLebon, J. (1975). Christologia Sirijskogo monofizitstwa. red. N. A. Zabołotskij, Leningrad: Izdatielstwo Leningradskaja Duchownaja Akadiemija.pl
dc.description.referencesLoure, V. M. (2006). Istorija Wizantijskoj filozofii. Sankt-Pietierburg: Axioma.pl
dc.description.referencesMeyendorff, I. (2000). Iisus Christos w wostocznom prawosławnom bogosłowii. Moskva: Izdatielstwo Prawosławnogo Swiato-Tichonowskogo Bogosłowskogo instituta.pl
dc.description.referencesSamuel, V. C. (1974). The Understanding of the Christological Definitions of both (Oriental Orthodox and Roman Catholic) Traditions in the Light of Post-Chalcedonian Theology. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien.pl
dc.description.referencesSellers, R. V. (1953). The Council of Chalcedon: A Historical and Doctrinal Survey. London: S.P.C.K.pl
dc.description.referencesSzukin, T. A. (2009). Sewir Antiochijskij [w:] Antologija wostoczno-chritianskoj bogosłowskoj mysli T. 1, Moskwa i Sankt-Pietierburg: Izdatielstwo «Nikieja» RCHGA. s. 623-636.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage99pl
dc.description.lastpage107pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0009-0008-1529-7296-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2024, T. 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_26_2024_P_Awksentiuk_Specyfika_rozumienia_podstawowych_terminow.pdf306,75 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons