Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17269
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Awksentiuk, Piotr | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-23T09:25:26Z | - |
dc.date.available | 2024-09-23T09:25:26Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Elpis, T. 26, 2024, s. 99-107 | pl |
dc.identifier.issn | 1508-7719 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17269 | - |
dc.description.abstract | This article focuses on the specific understanding of basic theological and philosophical terms of Severus of Antioch’s teaching. The author analyses such concepts as: "essence" (οὐσία), "hypostasis" (ὑπόστασις), "person" (πρόσωπον), "nature" (φύσις) and "energy" (ἐνέργεια). The research on the above terms is a necessary introduction to further study of christology of the most outstanding of the representatives of "moderate monophysism". As a result of the conducted research, the differences in the Severus of Antioch and the Diphysites’ understanding of the above-mentioned concepts were revealed. Of particular note is the interpretation of the concept of "φύσις", which for the Antiochian Patriarch is synonymous with the terms "ὑπόστασις" and "πρόσωπον". It also seems specific to interpret the term "ἐνέργεια", which, according to Severus, is not an attribute of a being, but is only a manifestation of a specific hypostasis/nature/person. | pl |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł poświęcony jest specyfice rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochii. Autor analizuje w nim takie pojęcia jak: „istota” (οὐσία), „hipostaza” (ὑπόστασις), „osoba” (πρόσωπον), „natura” (φύσις) oraz „energia” (ἐνέργεια). Zbadanie powyższych terminów to niezbędny wstęp do kolejnych rozważań nad chrystologią najwybitniejszego z przedstawicieli „umiarkowanego monofizyzmu”. W efekcie przeprowadzonych badań ujawnione zostały różnice w rozumieniu wspomnianych pojęć przez Sewerem z Antiochii i dyfizytów. Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja pojęcia „φύσις”, które dla Antiocheńskiego Patriarchy jest synonimem terminów „ὑπόστασις” oraz „πρόσωπον”. Specyficzne wydaje się być również interpretowanie terminu „ἐνέργεια”, która, według Sewera, nie jest atrybutem istoty, a jest jedynie przejawianiem się konkretnej hipostazy/natury/osoby. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | Severus of Antioch | pl |
dc.subject | essence | pl |
dc.subject | hypostasis | pl |
dc.subject | person | pl |
dc.subject | nature | pl |
dc.subject | energy | pl |
dc.subject | Sewer z Antiochii | pl |
dc.subject | istota | pl |
dc.subject | hipostaza | pl |
dc.subject | osoba | pl |
dc.subject | natura | pl |
dc.subject | energia | pl |
dc.title | Specyfika rozumienia podstawowych terminów teologiczno-filozoficznych w nauczaniu Sewera z Antiochii | pl |
dc.title.alternative | Specificity of understanding of the basic theological and philosophical terms in Severus of Antioch’s teaching | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Copyright (c) 2024 Piotr Awksentiuk; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/elpis.2024.26.09 | - |
dc.description.Email | piotrawksentiuk@wp.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Teologiczny, Polska | pl |
dc.description.references | Athanasii Alexandrini, (1857). Epistola ad Afros episcopos [w:] Patrologia Cursus Completus. Series Graeca 26. red. and ed. Jacques Paul Migne. Paris. | pl |
dc.description.references | Basilius Caesariensis, (1857) Contra Eunomium IV, 286-287 [w:] Patrologia Cursus Completus. Series Graeca 29, red. and ed. Jacques Paul Migne. Paris. | pl |
dc.description.references | Sévère d’Antioche, (1964-1971). Adversus Apologiam Iuliani 21 [w:] La polémique antijulianiste. [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium T. 2B. ed. and trans. R. Hespel. Louvain: Durbecq. | pl |
dc.description.references | Severus Antiochenus, (1973). Letter 6 to Maron the reader [w:] A collection of Letters [w:] Patrologia Orientalis 14,12, ed. and trans. E. W. Brooks. Paris: Firmin-Didot. | pl |
dc.description.references | Severus Antiochenus, (1981). Epistola 3 ad Johannem abbatem [w:] Doctrina Patrum de Incarnatione Verbi. ed. R. Phanourgakis and E. Chrysos. Munster: Aschendorf. | pl |
dc.description.references | Severus Antiochenus, (1938). Liber contra impium Grammaticum [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 111-112. red. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Dubecq. | pl |
dc.description.references | Severus Antiochenus, (1949). Orationes ad Nephalium, eiusdem ac Sergii Grammatici epistulae mutuae [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 119-120. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Durbecq. | pl |
dc.description.references | Severus Antiochenus, (1952). Liber contra impium Grammaticum [w:] Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 94. ed. and trans. J. Lebon. Louvain: Durbecq. | pl |
dc.description.references | Dawydienkov, O. B. (2007). Christologiczeskaja sistiema Siewira Antiochijskogo. Moskwa: Prawosławnyj Swiato-Tichonowskij gumanitarnyj uniwiersitiet. | pl |
dc.description.references | Hainthaler, T. (2002). Ephraem von Antiochien und sein Neuchalcedonismus [w:] Grillmeier, A. Jesus der Christus im Glauben der Kirche 2, 3: Die Kirchen von Jerusalem und Antiochien nach 451 bis 600. Freiburg s. 357-373. | pl |
dc.description.references | Lebon, J. (1975). Christologia Sirijskogo monofizitstwa. red. N. A. Zabołotskij, Leningrad: Izdatielstwo Leningradskaja Duchownaja Akadiemija. | pl |
dc.description.references | Loure, V. M. (2006). Istorija Wizantijskoj filozofii. Sankt-Pietierburg: Axioma. | pl |
dc.description.references | Meyendorff, I. (2000). Iisus Christos w wostocznom prawosławnom bogosłowii. Moskva: Izdatielstwo Prawosławnogo Swiato-Tichonowskogo Bogosłowskogo instituta. | pl |
dc.description.references | Samuel, V. C. (1974). The Understanding of the Christological Definitions of both (Oriental Orthodox and Roman Catholic) Traditions in the Light of Post-Chalcedonian Theology. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. | pl |
dc.description.references | Sellers, R. V. (1953). The Council of Chalcedon: A Historical and Doctrinal Survey. London: S.P.C.K. | pl |
dc.description.references | Szukin, T. A. (2009). Sewir Antiochijskij [w:] Antologija wostoczno-chritianskoj bogosłowskoj mysli T. 1, Moskwa i Sankt-Pietierburg: Izdatielstwo «Nikieja» RCHGA. s. 623-636. | pl |
dc.identifier.eissn | 2956-8258 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 99 | pl |
dc.description.lastpage | 107 | pl |
dc.identifier.citation2 | Elpis | pl |
dc.identifier.orcid | 0009-0008-1529-7296 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2024, T. 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_26_2024_P_Awksentiuk_Specyfika_rozumienia_podstawowych_terminow.pdf | 306,75 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL