REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17050
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTołwińska, Bożena-
dc.date.accessioned2024-08-02T09:10:34Z-
dc.date.available2024-08-02T09:10:34Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationTwórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 104-112pl
dc.identifier.isbn978-83-64817-04-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17050-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractCelem mojej wypowiedzi jest próba pokazania możliwości wykorzystania kategorii twórczej postawy, jako jednej z dróg radzenia sobie z problemem detemporalizacji, który charakteryzuje współczesną kulturę (Bauman, 1998; Tarkowska, 2005). Powszechnie odczuwany jest brak równowagi w doświadczaniu czasu. Nieustannie jesteśmy narażeni na doświadczanie dylematów chwytania wszystkich "szans, które się teraz pojawiają". Nakazy kultury teraźniejszości, są bardzo silne i "zaraźliwe" w społeczeństwie opartym na rywalizacji jednostek, mają zatem ogromną moc regulacyjną. Inspirując się koncepcją twórczości codziennej, przejawem twórczej postawy może być świadome modelowanie perspektywy temporalnej, dążenie do równowagi w doświadczaniu czasu. Planowanie swojej przyszłości poprzez wyznaczanie ważnych rozwojowo celów, pod kątem cenionych wartości, które stanowiłyby kryterium wyborów, byłyby "mechanizmem sortującym", może być alternatywną drogą, chociaż trudną w świecie wielozadaniowości i "kultu prędkości". Twórcza postawa wyrażałaby się nie w podejmowaniu jak największej liczby zadań, tonięciu w "nadmiarze możliwości" (Bauman, 2009, s. 103), na byciu w wiecznym stanie alarmu, lecz na ich wyborze.pl
dc.description.abstractThe purpose of my paper is an attempt to show the possibilities of using the category of creative attitude as one of the ways of coping with detemporalization that characterizes contemporary culture (Bauman, 1998; Tarkowska, 2005). The lack of balance in the experience of time is commonly noticed. We are constantly exposed to dilemmas about catching all the "opportunities that arise". The orders of the culture of the present are very strong and "contagious" in a society based on competition, and therefore they have enormous regulatory power. Inspired by the concept of everyday creativity, the symptom of creative attitude may be modeling of temporal perspective, aspiring for balance in the experience of time. Planning the future, by determining important developmental goals on the basis of values, which would constitute selection criterion and would be a "sorting mechanism", can be an alternative way, although difficult in a multi-tasking world of "the cult of speed". The creative attitude would not express itself in taking as many tasks as possible, drowning in "the excess of opportunity" (Bauman, 2009, p. 103), being in a perpetual state of alarm, but in their selection.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.subjectkultura teraźniejszościpl
dc.subjectplanowanie przyszłościpl
dc.subjecttwórcza postawapl
dc.subjectthe culture of the presentpl
dc.subjectplanning the futurepl
dc.subjectcreative attitudepl
dc.titlePlanowanie przyszłości w kulturze teraźniejszości jako przejaw twórczej postawy wobec życiapl
dc.title.alternativePlanning the future in the culture of the present as a manifestation of creative attitude towards lifepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Stowarzyszenie Trans Humanapl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBauman, Z. (1998). Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.pl
dc.description.referencesGórniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl
dc.description.referencesHonore, C. (2011). Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem. Warszawa: Drzewo Babel.pl
dc.description.referencesEriksen, T.H. (2003). Tyrania chwili. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesKostera, M., Śliwa, M. (2012). Zarządzanie w XXI w. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesMadalińska-Michalak, J. (2012). Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesModrzejewska-Świgulska, M. (2007). Teorie twórczości codziennej. (W:) K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesNęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesPietrasiński, Z. (1961). Psychologia sprawnego myślenia. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesSenge, P.M., i in. (2002). Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka, jak budować organizację uczącą się. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.description.referencesSenge, P.M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków: Wolters Kluwerpl
dc.description.referencesSinek, S. (2013). Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Gliwice: Helion.pl
dc.description.referencesSołowiej, J. (1997). Psychologia twórczości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesSzmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesTarkowska, E. (2005). Zygmunt Bauman o czasie i procesach detemporalizacji. Kultura i Społeczeństwo, nr 3.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesZimbardo, P., Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.firstpage104pl
dc.description.lastpage112pl
dc.identifier.citation2Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunatpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Tolwinska_Planowanie_przyszlosci.pdf385,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)