REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17016
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZalewska-Bochenko, Agnieszka-
dc.date.accessioned2024-07-24T09:08:13Z-
dc.date.available2024-07-24T09:08:13Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 194-210pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17016-
dc.description.abstractCel – Artykuł eksploruje dynamiczny rozwój technologiczny współczesnego społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji (AI) w edukacji. Analizuje, jak implementacja AI transformuje proces edukacyjny, czyniąc go bardziej dostępnym, elastycznym i efektywnym. Zwraca uwagę na wyzwania, w tym etyczne, jakie niesie integracja AI z edukacją. Metoda badań – Zastosowano zintegrowane podejście badawcze, łącząc metodę analizy deskryptywnej, komparatywnej i opisowej, aby zapewnić dogłębne i wieloaspektowe zrozumienie roli i potencjału sztucznej inteligencji w edukacji. Ponadto, w celu uzyskania kompleksowego obrazu bieżących trendów, wykorzystano metodę desk research, analizując istniejące dane i literaturę. W rozważaniach zastosowano rozumowanie indukcyjne, co pozwala na wyciąganie ogólnych wniosków z obserwowanych danych. Wnioski – Sztuczna inteligencja ma potencjał do dokonania rewolucji w nauczaniu i uczeniu się. Wymaga tym samym od systemów edukacyjnych szybkiego dostosowania do zmieniających się technologii i zmiany obecnych praktyk edukacyjnych, co będzie miało znaczący wpływ na przyszłość nauczania. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Artykuł przyczynia się do dyskusji na temat roli AI w edukacji, zachęcając do refleksji nad jej długoterminowym wpływem na kształcenie przyszłych pokoleń. Podkreśla potrzebę wprowadzenia innowacji opartych na AI w sektorze edukacyjnym jako środka do rozwijania umiejętności przyszłości.pl
dc.description.abstractPurpose – The article explores the dynamic technological development of contemporary society, with a particular focus on artificial intelligence (AI) in education. It examines how the implementation of AI is transforming the educational process, making it more accessible, flexible, and efficient. The article highlights the challenges, including ethical ones, brought by the integration of AI in education. It presents existing tools that utilize AI in teaching and inspires reflection on its potential in shaping future generations’ education. Research method – An integrated research approach was employed, combining descriptive, comparative, and expository analysis methods to ensure a thorough and multi‑faceted understanding of the role and potential of artificial intelligence in education. Additionally, to obtain a comprehensive picture of current trends, a desk research method was used, analyzing existing data and literature. The discussions utilized inductive reasoning, allowing for the drawing of general conclusions from observed data. Results – Artificial intelligence has the potential to revolutionize teaching and learning, requiring educational systems to rapidly adapt to changing technologies and modify current educational practices, which will significantly impact the future of teaching. Originality / value / implications / recommendations – The article contributes to the discussion on the role of AI in education, encouraging reflection on its long‑term impact on the education of future generations. It emphasizes the need to introduce AI‑based innovations in the educational sector as a means to develop future skills.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł finansowany ze środków Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsztuczna inteligencja (AI)pl
dc.subjectAI w nauczaniupl
dc.subjectedukacja przyszłych generacjipl
dc.subjectnarzędzia AIpl
dc.subjectkorzyści AI w edukacjipl
dc.subjectzagrożenia AI w edukacjipl
dc.subjectaspekty etyczne AIpl
dc.subjectartificial intelligence (AI)pl
dc.subjectAI in teachingpl
dc.subjecteducation of future generationspl
dc.subjectAI toolspl
dc.subjectbenefits of AI in educationpl
dc.subjectrisks of AI in educationpl
dc.subjectethical aspects of AIpl
dc.titleSztuczna inteligencja w procesie edukacjipl
dc.title.alternativeArtificial intelligence in the education processpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.02.116.10-
dc.description.Emaila.zalewska-bochenko@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAmes S., 2023, AI Technology in Education Statistics 2023: Report & Survey for Over 300 Audiences, 2023, https://pl.rask.ai/research/ai-in-education [data dostępu: 10.12.2023].pl
dc.description.referencesBostrom N., 2014, Superintelligence: Paths, dangers, strategies, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom.pl
dc.description.referencesChojnowski M., 2022, Etyka sztucznej inteligencji: Wprowadzenie, Centrum Etyki Technologii Instytutu Humanites, Warszawa.pl
dc.description.referencesFazlagić J., 2022, Rozwój sztucznej inteligencji jako wyzwanie dla systemu edukacji, [w:] Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?, Fazlagić J. (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl
dc.description.referencesFintech, 2022, Sztuczna inteligencja (AI). Zalety, wady i przyszłość, https://fintechportal.pl/sztuczna-inteligencja-zalety-wady-i-przyszlosc [data dostępu: 7.06.2024].pl
dc.description.referencesGoodfellow I.J., Bengio Y., Courville A., 2018, Deep Learning, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, USA.pl
dc.description.referencesHolmes W., Bialik M., Fadel C., 2019, Artificial Intelligence in Education, [w:] Data ethics: building trust: how digital technologies can serve humanisty, Holmes W., Bialik M., Fadel C. (red.), Globethics Publications in Geneva, Geneva, DOI: 10.58863/20.500.12424/4276068.pl
dc.description.referencesJaskuła S., 2023, Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy Kultury”, nr 42(3), s. 13–26, DOI: 10.35765/pk.2023.4203.04.pl
dc.description.referencesKowalczewska K., 2021, Sztuczna inteligencja na wojnie. Perspektywa MPHKZ. Przypadek autonomicznych systemów śmiercionośnej broni, Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o., Warszawa, DOI: 10.7366/9788366470422.pl
dc.description.referencesKoziej S., 2023, Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 23(16), s. 11–20, DOI: 10.34739/sn.2023.23.01.pl
dc.description.referencesKurzweil R., 2005, The Singularity is Near, Wiking, New York City.pl
dc.description.referencesŁukawski T., Łukawski A., Rafał M., 2023, Do czego AI nie służy, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, https://www.lscdn.pl/pl/informacje/lublin/14503,quotDo-czego-AI-nie-sluzy-Przewodnik-dla-nauczycieliquot.html [data dostępu: 10.12.2023].pl
dc.description.referencesMiernik A., 2023, Sztuczna inteligencja – czym jest? Czy AI wpłynie na sytuację na rynku pracy w Polsce?, https://www.ey.com/pl_pl/workforce/sztuczna-inteligencja-ai-i-rynek-pracy-w-polsce [data dostępu: 15.12.2023].pl
dc.description.referencesPietrzykowski A., 2023, Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ocenie prac pisemnych: idea, stan aktualny, ryzyka, perspektywy, „Scripta Neophilologica Posnaniensia”, nr 23, s. 121–132, DOI: 10.14746/snp.2023.23.09.pl
dc.description.referencesPortal Przemysłowy, 2019, Krótka historia sztucznej inteligencji – Rozwój Al, https://portalprzemyslowy.pl/automatyka-robotyka/automatyka-robotyka-iiot-przemysl-40/rozwoj-al/#:~:text=W%201637%20r.%20filozof%20i%20naukowiec%2C%20Rene%20Descartes%2C,dziś%20nazywamy%20sztuczną%20inteligencją%20%28ang.%20artificial%20intelligence%2C%20AI%29 [data dostępu: 23.11.2023].pl
dc.description.referencesRaport PARP, 2023, Rynek pracy, edukacja, kompetencje, Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji, Monitoring rynku pracy. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji [data dostępu: 28.11.2023].pl
dc.description.referencesReport, 2022, AI in Education Market Research Report: by Component (Solution, Service), Deployment (Cloud, On-Premises), Technology (NLP, ML), Application (Content Delivery Systems, Learning Platforms, Virtual Facilitators, Intelligent Tutoring Systems), End Use (K–12 Education, Higher Education, Academic Research, Corporate Training) – Industry Revenue Estimation & Growth Forecast to 2030, https://www.psmarketresearch.com/market-analysis/ai-in-education-market [data dostępu: 26.11.2023].pl
dc.description.referencesRussell S.J., Norvig P., 2021, Artificial Intelligence. A Modern Approach (4th ed), Pearson Education, London.pl
dc.description.referencesSelenko E., Bankins S., Shoss M., Warburton J., Restubog S.L.D., 2022, Artificial Intelligence and the Future of Work: A Functional-Identity Perspective, „Current Directions in Psychological Science”, nr 31(3), s. 272–279, DOI: 10.1177/09637214221091823.pl
dc.description.referencesStahl B.C., 2021, Artificial Intelligence for a Better Future An Ecosystem Perspective on the Ethics of AI and Emerging Digital Technologies, Springer, Cham, DOI: 10.1007/978-3-030-69978-9_1.pl
dc.description.referencesStefanowicz B., 2006, Sztuczna inteligencja, „E-mentor”, nr 4(16), s. 83–87.pl
dc.description.referencesStylec-Szromek P., 2018, Sztuczna inteligencja – prawo, odpowiedzialność, etyka, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie”, nr 123, s. 501–509.pl
dc.description.referencesSysło M.M., 2022, Sztuczna inteligencja wkracza do szkół: jak uczyć się o AI i z pomocą AI, [w:] Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?, Fazlagić J. (red.), Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Warszawa.pl
dc.description.referencesTuomi I., Punie Y., Vuorikari R., Cabrera M., 2018, The impact of Artificial Intelligence on learning, teaching, and education, Publications Office, DOI: 10.2760/12297.pl
dc.description.referencesUtracki J., 2021, Sztuczna inteligencja – wprowadzenie, https://www.utracki.us.edu.pl/sztuczna-inteligencja-wprowadzenie [data dostępu: 23.11.2023].pl
dc.description.referencesWalsh T., Levy N., Bell G., Elliott A., Maclaurin J., Mareels I., Wood F., 2019, The effective and ethical development of artificial intelligence: an opportunity to improve our wellbeing, Australian Council of Learned Academia, https://acola.org/hs4-artificial-intelligence-australia [data dostępu: 15.11.2023].pl
dc.description.referencesWalton Family Foundation, 2023, ChatGPT Used by Teachers More Than Students, New Survey from Walton Family Foundation Finds, https://www.waltonfamilyfoundation.org/chatgpt-used-by-teachers-more-than-students-new-survey-from-walton-family-foundation-finds [data dostępu: 23.11.2023].pl
dc.description.referencesWesoła B., 2023, Sztuczna inteligencja na studiach. Gdzie w Polsce studiować AI? Perspektywy dla absolwentów, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji [data dostępu: 18.11.2023].pl
dc.description.referencesXu Y., Liu X., Cao X., Huang C., Liu E., Qian S., Liu X., Wu Y., Dong F., Qiu C.W., Qiu J., Hua K., Su W., Wu J., Xu H., Han Y., Fu C., Yin Z., Liu M., Roepman R., Dietmann S., Virta M., Kengara F., Zhang Z., Zhang L., Zhao T., Dai, J., Yang J., Lan L., Luo M., Liu Z., An T., Zhang B., He X., Cong S., Liu X., Zhang W., Lewis J.P., Tiedje J.M., Wang Q., An Z., Wang F., Zhang L., Huang T., Lu C., Cai Z., Wang F., Zhang J., 2021, Artificial intelligence: A powerful paradigm for scientific research, “The Innovation”, no. 2(4), https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666675821001041 [data dostępu: 12.12.2023].pl
dc.description.number2(116)pl
dc.description.firstpage194pl
dc.description.lastpage210pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-7382-0064-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)
Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_A_Zalewska_Bochenko_Sztuczna_inteligencja_w_procesie_edukacji.pdf694,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)