REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16986
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWiśniewska-Kuźma, Magda-
dc.date.accessioned2024-07-23T10:00:01Z-
dc.date.available2024-07-23T10:00:01Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 115-140pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16986-
dc.description.abstractCel – Celem artykułu jest ocena progresywności podatku od dochodów osobistych w odniesieniu do zakresu realizacji funkcji dochodowej podatku w europejskich państwach postkomunistycznych w porównaniu z innymi państwami OECD. Metoda badań – Wykorzystano analizę opisową i porównawczą, metodę aglomeracji danych w ramach hierarchicznych metod analizy skupień. Wnioski – W większości państw objętych badaniem zidentyfikowano występowanie regresywnej progresji podatku od dochodów osobistych. W wyniku grupowania państw OECD, przeprowadzonego na podstawie zmiennych opisujących progresywność podatku oraz zakres realizacji funkcji dochodowej podatku, wyodrębniono sześć klastrów. Europejskie państwa postkomunistyczne wraz z Turcją utworzyły klaster cechujący się najsilniejszą wśród pozostałych grup regresywnością progresji, niskimi średnimi stawkami PIT oraz marginalnym znaczeniem fiskalnym PIT. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Opracowano autorski wskaźnik do pomiaru siły progresji podatku od dochodów osobistych, bazujący zarówno na stopniu progresji (relacji średnich stawek PIT dla dochodu w wysokości 67% i 167% średniego wynagrodzenia w gospodarce), jak i stromości progresji, wyrażonej relacją przyrostów stawek PIT w obu grupach dochodowych: 67% i 167% średniego wynagrodzenia w gospodarce.pl
dc.description.abstractPurpose – The aim of the article is to assess progressive personal income taxes in the context of implementation of the fiscal function of taxes in European post-communist countries compared to other OECD countries. Research method – Descriptive and comparative analysis, as well as the data agglomeration within hierarchical clustering analysis. Results – In most of the examined countries, there is regressive progression in personal income tax. Six clusters were distinguished through clustering OECD countries based on variables describing tax progressivity and the scope of the taxes’ fiscal function. European post-communist countries, along with Turkey, formed a cluster characterized by the strongest regressive progression, low average PIT rates, and low fiscal importance of PIT. Originality/value/implications/recommendations – A proprietary indicator was developed to measure progression in personal income tax, based on both the degree of progression (the ratio of average PIT rates for income at 67% and 167% of the average wage in the economy) and the steepness of progression, expressed by the ratio of PIT rate increases in both income groups: 67% and 167% of the average wage in the economy.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł finansowany ze środków Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpomiar progresji lokalnejpl
dc.subjectpodatek od dochodów osobistychpl
dc.subjectpolityka podatkowapl
dc.subjectpaństwa postkomunistycznepl
dc.subjectmeasurement of local progressionpl
dc.subjectpersonal income taxpl
dc.subjecttax policypl
dc.subjectpost-communist countriespl
dc.titleProgresywność podatku od dochodów osobistych w europejskich państwach postkomunistycznych na tle państw OECDpl
dc.title.alternativeProgressive personal income taxes in post-communist European countries compared to OECD countriespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.02.116.06-
dc.description.Emailm.wisniewska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAkcigit U., Baslandze S., Stantcheva S., 2016, Taxation and the international mobility of inventors, “American Economic Review”, vol. 106(10), s. 2930–2981, DOI: 10.1257/aer.20150237.pl
dc.description.referencesBarrios S., Ivaskaite-Tamosiune V., Maftei A., Narazani E., Varga J., 2020, Progressive Tax Reforms in Flat Tax Countries, “Eastern European Economics”, vol 58(2), s. 83–107.pl
dc.description.referencesBerens S., Gelepithis M., 2019, Welfare state structure, inequality, and public attitudes towards progressive taxation, “Socio-Economic Review”, vol. 17(4), s. 823–850, DOI: 10.1093/ser/mwx063.pl
dc.description.referencesBarnes L., 2015, The Size and Shape of Government: Preferences Over Redistributive Tax Policy, “Socio-Economic Review”, vol 13(1), s. 55–78, DOI: 10.1093/ser/mwu007.pl
dc.description.referencesBenedek D., Benitez J.C., Vellutini C., 2022, Progress of the Personal Income Tax in Emerging and Developing Countries, “IMF Working Papers”, vol. 2022(020) A001, DOI: 10.5089/9798400201134.001.A001.pl
dc.description.referencesCausa O., Hermansen M., 2017, Income Redistribution through Taxes and Transfers across OECD Countries, [w:] Inequality, Redistribution and Mobility (Research on Economic Inequality, Rodríguez J.G., Bishop, J.A. (red.), Emerald Publishing Limited, Leeds, DOI: 10.1108/S1049-258520200000028002.pl
dc.description.referencesCastelluccio M., 2021, Flat tax? Maybe not a bad idea after all, “Research in Economics”, vol. 75(1), s. 60–78, DOI: 10.1016/j.rie.2020.11.002.pl
dc.description.referencesCorneo G., Grüner H.P., 2002, Individual Preferences for Political Redistribution, “Journal of Public Economics”, vol. 83, s. 83–107.pl
dc.description.referencesCreedy J., Enright J., Gemmell N., Mellish A., 2010, Population ageing and taxation in New Zealand, “New Zealand Economic Papers”, vol. 44(2), s. 137–158, DOI: 10.1080/00779954.2010.492574pl
dc.description.referencesCrusack T.R., Beramendi P., 2006, Taxing work, “European Journal of Political Research”, vol. 45(1), DOI: 10.1111/j.1475-6765.2005.00290.x.pl
dc.description.referencesDomonkos S., 2016, Who Wants a Progressive Income Tax? Determinants of Tax Policy Preferences in Post-socialist Eastern Europe, “East European Politics and Societies”, vol. 30(2), s. 423–448, DOI: 10.1177/0888325415602055.pl
dc.description.referencesFiler R.K., Hanousek J., Lichard T., Torosyan K., 2019, “Flattening” Tax Evasion? Evidence from The Post-communist Natural Experiment, “Economics of Transition and Institutional Change”, vol. 27(1), s. 223–246, DOI: 10.1111/ecot.12189.pl
dc.description.referencesFormuzis P., Puri A., 1980, Inflation, progressivity, and state income tax revenues, “Policy Stidies Journal”, vol. 9(1), s. 19–25, DOI: 10.1111/j.1541-0072.1980.tb00916.x.pl
dc.description.referencesvan Ganzen B., 2023, Determinants of top personal income tax rates in 19 OECD countries, 1981–2018, “Journal of Public Policy”, vol. 43(3), s. 401–426, DOI:10.1017/S0143814X23000028.pl
dc.description.referencesGerber C., Klemm A., Liu L., Mylonas V., 2019, Income Tax Progressivity: Trends and Implications, “Oxford Bulletin of Economics and Statistics”, vol. 82(2), s. 365–386, DOI: 10.1111/obes.12331.pl
dc.description.referencesGovori F., 2015, A Different Aproach of Tax Progressivity Measurement, “Munich Personal RePEc Archive”, nr 62846.pl
dc.description.referencesHennighausen T., Heinemann F., 2014, Don’t Tax Me? Determinants of Individual Attitudes Toward Progressive Taxation, “German Economic Review”, vol. 16(3), s. 255–289, DOI: 10.1111/geer.12050.pl
dc.description.referencesHoy Ch., 2022, How Does the Progressivity of Taxes and Government Transfers Impact People’s Willingness to Pay Tax? Experimental Evidence across Developing Countries, “Policy Research Working Paper”, vol. 10167, DOI: 10.1257/rct.8847-1.0pl
dc.description.referencesJoumard I., Pisu M., Bloch D., 2012, Tackling income inequality. The role of taxes and transfers, “OECD Journal: Economic Studies”, vol. 2012(1), s. 37–70. DOI: 10.1787/19952856.pl
dc.description.referencesKakinaka M., Pereira R.M., 2006, A New Measurement of Tax Progressivity, “International University of Japan. Graduate School of International Relations Working Paper”, vol. 6(7).pl
dc.description.referencesKakwani N., Son H.H., 2021, Normative Measures of Tax Progressivity: an International Comparison, “The Journal of Economic Inequality”, vol. 19(322), s. 185–212, DOI: 10.1007/s10888-020-09463-6.pl
dc.description.referencesLimberg J., 2020, What’s fair? Preferences for tax progressivity in the wake of the financial crisis, “Journal of Public Policy”, vol. 40(2), s. 171–193, DOI: 10.1017/S0143814X1 8000430.pl
dc.description.referencesLupu N., Pontusson J., 2023, The Political Puzzle of Risinig Inequality, [w:] Unequal Democracies: Public Policy, Responsiveness, and Redistribution in an Era of Rising Economic Inequality, Lupu N., Pontusson J. (eds.), SSRC Anxieties of Democracy. Cambridge University Press, Cambridge, DOI: 10.1017/9781009428682.001.pl
dc.description.referencesMominur Rahman Md., 2023, Impact of taxes on the 2030 agenda for sustainable development: Evidence from Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) countries, “Regional Sustainability”, vol. 4(3), s. 235–248, DOI: 10.1016/j.regsus.2023.07.001.pl
dc.description.referencesPeterson T., Bair Z., 2022, United States Tax Rates and Economic Growth, “Sage Open”, vol. 12(3), s. 1–13, DOI: 10.1177/21582440221114324.pl
dc.description.referencesPrammer D., 2019, How does population ageing impact on personal income taxes and social security contributions?, “The Journal of the Economics of Ageing”, vol. 14, DOI: 10.1016/j.jeoa.2018.12.005.pl
dc.description.referencesRapacki R., Czerniak A., 2020, Powstanie i ewolucja kapitalizmu patchworkowego w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego”, nr 2(89), s. 23–32.pl
dc.description.referencesRueda D., 2018, Food Comes First, Then Morals: Redistribution Preferences, Parochial Altruism, and Immigration in Western Europe, “The Journal of Politicks”, vol. 80(1), s. 225–239, DOI: 10.1086/694201.pl
dc.description.referencesSaavedra P., Marcincin A., Valachy J., 2007, Flat Income Tax Reforms, [w:] A Fiscal Policy and Economic Growth. Lessons for Eastern Europe and Central Asia, Grey C., Lane T., Varoudakis A. (eds.), World Bank, Washington.pl
dc.description.referencesScheve K., Stasavage D., 2010, The Conscription of Wealth: Mass Warfare and the Demand for Progressive Taxation, “International Organization”, vol. 64(4), s. 529–561, DOI: 10.1017/S0020818310000226.pl
dc.description.referencesSultan Khwaja M., Iyer I., 2014, Revenue Potential, Tax Space, and Tax Gap. A comparative Analysis, “Policy Research Working Paper”, vol. 6868.pl
dc.description.referencesSustainable Development Goals: Harnessing Business to Achieve the SDGs througt Finance, Technology, and Law Reform, 2019, Walker J., Pekmezovic A., Walker G. (eds.), John Wiley & Sons Ltd, New York.pl
dc.description.referencesTovat Jalles J., Karras G., 2024, Tax Progressivity and Output in the US, “Economics Letters”, vol. 235, DOI: 10.1016/j.econlet.2024.111545.pl
dc.description.referencesWang Ch., Caminada K., 2011, Disentangling income inequality and the redistributive effect of social transfers and taxes in 36 LIS countries, “Munich Personal RePEc Archive”, nr 32861, s. 1–53.pl
dc.description.referencesWilliams C.C., 2008, Illegitimate wage practices in Eastern Europe: The case of evelope wages, “Journal for East European Management Studies”, vol. 13(3), s. 258–259.pl
dc.description.referencesWiśniewska-Kuźma M., 2021, Progresywność podatku od dochodów osobistych w państwach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl
dc.description.referencesWiśniewska-Kuźma M., 2023, Wpływ polityki fiskalnej na poziom dobrobytu [rozprawa doktorska], https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/handle/11320/15098 [data dostępu: 29.03.2024].pl
dc.description.referenceswww 1, https://stats.oecd.org [data dostępu: 12–20.12.2023].pl
dc.description.number2(116)pl
dc.description.firstpage115pl
dc.description.lastpage140pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-9076-7365-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)
Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_M_Wisniewska_Kuzma_Progresywnosc_podatku_od_dochodow_osobistych.pdf808,23 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)