REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16981
Tytuł: Zachowania zakupowe studentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanego punktu sprzedaży detalicznej przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania
Inne tytuły: Purchasing behavior of students from Poland and Ukrainein terms of preferred retail pointbefore and during the COVID-19 pandemic
Autorzy: Grzywińska-Rąpca, Małgorzata
Rzeczkowski, Daniel
Machuga, Roman
Słowa kluczowe: młodzi konsumenci
zachowania zakupowe
pandemia
COVID-19
young consumers
shopping behaviour
pandemic
Data wydania: 2024
Data dodania: 23-lip-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 43-62
Abstrakt: Cel – Celem artykułu jest przedstawienie wyników przeprowadzonego badania dotyczącego określenia determinant i analizy zmian zachowań zakupowych młodych konsumentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanej placówki handlu detalicznego przed pandemią COVID‑19 i w trakcie jej trwania. Metoda badań – Do realizacji celu badania zastosowano metodę analizy materiału źródłowego oraz danych pochodzących z badania ankietowego, które zostało przeprowadzone w Polsce i Ukrainie wśród studentów Uniwersytetu Warmińsko‑‑Mazurskiego w Olsztynie oraz studentów Zachodnioukraińskiego Uniwersytetu Narodowego w Tarnopolu. Następnie dokonano formalno‑‑statystycznej analizy danych, a wnioskowanie dedukcyjne przeprowadzono zgodnie z wynikami analizy korespondencji. Wnioski – Na podstawie zgromadzonego materiału i przeprowadzonej analizy ustalono, że w odniesieniu do preferowanych placówek handlu detalicznego narodowość respondentów różnicowała miejsce dokonywania zakupów żywnościowych i napojów bezalkoholowych zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Podjęta w opracowaniu tematyka dotycząca czynników determinujących zachowania zakupowe młodych konsumentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanej placówki handlu detalicznego przed pandemią COVID‑19 i w jej trakcie jest ważna i aktualna. Przeprowadzone badania i sformułowane wnioski wypełniają istniejącą lukę w zakresie zachowań zakupowych młodych konsumentów w sytuacjach nietypowych (kryzysowych). Stanowią tym samym przyczynek do dalszych rozważań w zakresie identyfikacji czynników wpływających na zachowania zakupowe młodych konsumentów w trakcie pandemii i porównania ze zmianami po pandemii.
Purpose – The aim of the article is to present the results of a study finding the determinants and analyzing changes in shopping behavior of young consumers from Poland and Ukraine in terms of their preferred retail outlet before and during the Covid-19 pandemic. Research method – A survey conducted in Poland and Ukraine among students of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn and students of the West Ukrainian National University in Ternopil. Subsequently, a formal-statistical analysis of the data was carried out, and deductive reasoning was applied to the results of correspondence analysis. Results – Based on the collected material and the analysis, it was found that the preferred retail establishments for food and non-alcoholic beverages differed depending on the nationality of respondents both before and during the pandemic. Originality / value / implications / recommendations – The subject matter of the study on the factors determining the shopping behavior of young consumers from Poland and Ukraine in terms of the preferred retail outlet before and during the Covid-19 pandemic is important and current. The conducted research and formulated conclusions fill the existing gap in knowledge of the shopping behavior of young consumers in atypical (crisis) situations. Thus, they are a contribution to further reflections on the identification of factors influencing the shopping behavior of young consumers during the pandemic and comparison with changes after the pandemic.
Afiliacja: Małgorzata Grzywińska-Rąpca - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Daniel Rzeczkowski - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Roman Machuga - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
E-mail: Małgorzata Grzywińska-Rąpca: malgo@uwm.edu.pl
Daniel Rzeczkowski: daniel.rzeczkowski@uwm.edu.pl
Roman Machuga: roman.machuga@uwm.edu.pl
Sponsorzy: Artykuł uzyskał wsparcie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16981
DOI: 10.15290/oes.2024.02.116.03
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-2088-2795
0000-0002-8458-5987
0000-0002-5333-494X
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_M_Grzywinska_Rapca_D_Rzeczkowski_R_Machuga_Zachowania_zakupowe_studentow.pdf760,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)