REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16981
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrzywińska-Rąpca, Małgorzata-
dc.contributor.authorRzeczkowski, Daniel-
dc.contributor.authorMachuga, Roman-
dc.date.accessioned2024-07-23T07:46:35Z-
dc.date.available2024-07-23T07:46:35Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 43-62pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16981-
dc.description.abstractCel – Celem artykułu jest przedstawienie wyników przeprowadzonego badania dotyczącego określenia determinant i analizy zmian zachowań zakupowych młodych konsumentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanej placówki handlu detalicznego przed pandemią COVID‑19 i w trakcie jej trwania. Metoda badań – Do realizacji celu badania zastosowano metodę analizy materiału źródłowego oraz danych pochodzących z badania ankietowego, które zostało przeprowadzone w Polsce i Ukrainie wśród studentów Uniwersytetu Warmińsko‑‑Mazurskiego w Olsztynie oraz studentów Zachodnioukraińskiego Uniwersytetu Narodowego w Tarnopolu. Następnie dokonano formalno‑‑statystycznej analizy danych, a wnioskowanie dedukcyjne przeprowadzono zgodnie z wynikami analizy korespondencji. Wnioski – Na podstawie zgromadzonego materiału i przeprowadzonej analizy ustalono, że w odniesieniu do preferowanych placówek handlu detalicznego narodowość respondentów różnicowała miejsce dokonywania zakupów żywnościowych i napojów bezalkoholowych zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Podjęta w opracowaniu tematyka dotycząca czynników determinujących zachowania zakupowe młodych konsumentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanej placówki handlu detalicznego przed pandemią COVID‑19 i w jej trakcie jest ważna i aktualna. Przeprowadzone badania i sformułowane wnioski wypełniają istniejącą lukę w zakresie zachowań zakupowych młodych konsumentów w sytuacjach nietypowych (kryzysowych). Stanowią tym samym przyczynek do dalszych rozważań w zakresie identyfikacji czynników wpływających na zachowania zakupowe młodych konsumentów w trakcie pandemii i porównania ze zmianami po pandemii.pl
dc.description.abstractPurpose – The aim of the article is to present the results of a study finding the determinants and analyzing changes in shopping behavior of young consumers from Poland and Ukraine in terms of their preferred retail outlet before and during the Covid-19 pandemic. Research method – A survey conducted in Poland and Ukraine among students of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn and students of the West Ukrainian National University in Ternopil. Subsequently, a formal-statistical analysis of the data was carried out, and deductive reasoning was applied to the results of correspondence analysis. Results – Based on the collected material and the analysis, it was found that the preferred retail establishments for food and non-alcoholic beverages differed depending on the nationality of respondents both before and during the pandemic. Originality / value / implications / recommendations – The subject matter of the study on the factors determining the shopping behavior of young consumers from Poland and Ukraine in terms of the preferred retail outlet before and during the Covid-19 pandemic is important and current. The conducted research and formulated conclusions fill the existing gap in knowledge of the shopping behavior of young consumers in atypical (crisis) situations. Thus, they are a contribution to further reflections on the identification of factors influencing the shopping behavior of young consumers during the pandemic and comparison with changes after the pandemic.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł uzyskał wsparcie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmłodzi konsumencipl
dc.subjectzachowania zakupowepl
dc.subjectpandemiapl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectyoung consumerspl
dc.subjectshopping behaviourpl
dc.subjectpandemicpl
dc.titleZachowania zakupowe studentów z Polski i Ukrainy w zakresie preferowanego punktu sprzedaży detalicznej przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwaniapl
dc.title.alternativePurchasing behavior of students from Poland and Ukrainein terms of preferred retail pointbefore and during the COVID-19 pandemicpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.02.116.03-
dc.description.EmailMałgorzata Grzywińska-Rąpca: malgo@uwm.edu.plpl
dc.description.EmailDaniel Rzeczkowski: daniel.rzeczkowski@uwm.edu.plpl
dc.description.EmailRoman Machuga: roman.machuga@uwm.edu.plpl
dc.description.AffiliationMałgorzata Grzywińska-Rąpca - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.description.AffiliationDaniel Rzeczkowski - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.description.AffiliationRoman Machuga - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.description.referencesAdamczyk G., 2015, Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych, „Handel Wewnętrzny”, t. 354(1), s. 5–16.pl
dc.description.referencesAngowski M., Domańska K., Komor A., 2016, Miejsca zakupu żywności – wybory młodych konsumentów, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu”, t. XVIII, z. 6, s. 11–16.pl
dc.description.referencesAntonides G., De Groot I.M., Van Raaij W.F., 2011, Mental budgeting and the management of household finance, “Journal of Economic Psychology”, vol. 32(4), s. 546–555.pl
dc.description.referencesAntonides G., Raaij van W.F., 2003, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, przeł. M. Zagrodzki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBaker S.R., Farrokhnia R.A., Meyer S., Pagel M., Yannelis C., 2020, How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 COVID-19 pandemic, “The Review of Asset Pricing Studies”, vol. 10(4), s. 834–862.pl
dc.description.referencesBartosik-Purgat M., 2014, Zwyczaje zakupowe młodych Europejczyków – wybór sklepu i jego determinanty, „Marketing i Rynek”, nr 4, s. 22–28.pl
dc.description.referencesBylok F., 2005, Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wydawnictwa Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.pl
dc.description.referencesBywalec C., 2007, Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBywalec C., 2010, Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl
dc.description.referencesChakrabarty M., Hildenbrand W., 2009, Engel’s Law Reconsidered, “Journal of Mathematical Economics”, vol. 47(3), s. 289–299, DOI: 10.1016/j.jmateco.2011.01.006.pl
dc.description.referencesChen S., 2006, Machine-buried analysis of mixed consumption behavior, “Business Research”, vol. 17, s. 48–50.pl
dc.description.referencesChua G., Yuen K.F., Wang X., Wong Y.D., 2021, The Determinants of Panic Buying during COVID-19, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 18(6), s. 1–28, DOI: 10.3390/ijerph18063247.pl
dc.description.referencesDi Crosta A., Ceccato I., Marchetti D., La Malva P., Maiella R., Cannito L., Di Domenico A., 2021, Psychological factors and consumer behawior during the COVID-19 pandemic, “PloS One”, vol. 16(8), s. 62887–62912, DOI: 10.1371/journal.pone.0256095.pl
dc.description.referencesDomański T., 2022, Strategie rozwoju zagranicznych sieci handlowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, DOI: 10.18778/8220-863-4.pl
dc.description.referencesEichenbaum M.S., Rebelo S., Trabandt M., 2021, The Macroeconomics of Epidemics, “The Review of Financial Studies”, vol. 34(11), s. 5149–5187, DOI: 10.3386/w26882.pl
dc.description.referencesEngel J., Blackwell R., Miniard P., 1986, Consumer Behavior, CBS College Publishing: New York, NY, USA.pl
dc.description.referencesFoxall G.R., 2009, Consumer behawior analysis, The Sage Publications Handbook of Marketing Theory, London.pl
dc.description.referencesFoxall G., Goldsmith R.E., 1998, Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, przeł. M. Zagrodzki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGormsen N.J., Koijen R.S., 2020, Coronavirus: Impact on stock prices and growth expectations, “The Review of Asset Pricing Studies”, vol. 10(4), s. 574–597, DOI: 10.2139/ssrn.3555917.pl
dc.description.referencesGosik B., 2016, Wpływ marketyzacji handlowej na zachowania konsumpcyjne mieszkańców miast, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 3, s. 93–108, DOI: 10.5604/18998658.1228262.pl
dc.description.referencesGrzybowska-Brzezińska M., Grzywińska-Rąpca M., Batyk I.M., Janusz M., 2022, Determinanty decyzji rynkowych Pokolenia Z na rynku dóbr i usług ze szczególnym uwzględnieniem zmian ich zachowań konsumpcyjnych spowodowanych pandemią COVID-19, Instytut Badań Gospodarczych, Olsztyn, DOI: 10.24136/eep.mon.2022.2.pl
dc.description.referencesGrzywińska-Rąpca M., 2021, Finanse gospodarstw domowych w świetle subiektywnych ocen sytuacji materialnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.pl
dc.description.referencesGrzywińska-Rąpca M., 2022, Consumer Purchasing Behaviour during the Covid-19 Epidemic: A Case Study for Poland, „Экономика региона”, vol. 18(2), s. 595–608, DOI: 10.17059/ekon.reg.2022-2-21.pl
dc.description.referencesGrzywińska-Rąpca M., Lutchyn N., 2022, Analysis of changes in the life quality and consumption level of students under the COVID19 pandemic in Poland and Ukraine, “Вісник Львівського університету. Серія економічна”, вип. 62, s. 139–156, DOI: 10.30970/ves.2022.62.0.6211.pl
dc.description.referencesGrzywińska-Rąpca M., Grzybowska-Brzezińska M., 2016, Determinanty e-zakupów na rynku żywności, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, z. 40, s. 469–478, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171445994 [data dostępu: 31.05.2024].pl
dc.description.referencesGrzywińska-Rąpca M., Duarte N., Janusz M., 2021, Housing situation of students during the COVID-19 pandemic – a case study from Poland and Portugal, “Olsztyn Economic Journal”, vol. 16(2), s. 169–180, DOI: 10.31648/oej.7823.pl
dc.description.referencesJeremen D.E., Michalska-Dudek I., Rapacz A., 2016, Wirtualizacja i prosumpcja – innowacyjne trendy w konsumpcji turystycznej i ich wpływ na strategie dystrybucji podmiotów organizacji i pośrednictwa w turystyce, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 33, s. 55–68, DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-05.pl
dc.description.referencesKamińska M., Krakowiak-Drzewiecka M., 2023, Młodzi konsumenci w społeczeństwie konsumpcyjnym – wnioski z badań, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, vol. 67(1), s. 46–63, DOI: 10.15611/pn.2023.1.03.pl
dc.description.referencesKarczewska M., 2010, Determinanty zachowań konsumenckich na rynku, [w:] Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych 2010, Grupa Naukowa Pro Futuro, Kraków.pl
dc.description.referencesKocot M., Kwasek A., 2022, Trendy zachowań zakupowych e-konsumentów w świetle badań empirycznych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie”, t. 23(2), s. 39–52.pl
dc.description.referencesKucharska B., Malinowska M., 2021, Konsument w przestrzeni handlu detalicznego w warunkach pandemii COVID-19, [w:] Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii, Nowak W., Szalonka K. (red.), Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, DOI: 10.34616/142088.pl
dc.description.referencesKusińska A., 2000, Zachowania polskich konsumentów na rynku w latach dziewięćdziesiątych, [w:] Rynek i konsumpcja w transformowanej gospodarce, Misiąg F. (red.), Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.pl
dc.description.referencesLi Y., 2020, Research on System, Consumer Awareness and Consumer Purchase Decision, “Business and Economics Research”, vol. 8, s. 109–113.pl
dc.description.referencesLipowski M., Angowski M., 2014, Uwarunkowania wyboru produktów żywnościowych i miejsc ich zakupu, „Marketing i Rynek”, nr 6, (CD), s. 2–16.pl
dc.description.referencesLusk J.L., Brown J., Mark T., Proseku I., Thompson R., Welsh J., 2006, Consume behavior, public policy, and country-of-origin labeling, “Review of Agricultural Economics”, vol. 28(2), s. 284–292, DOI: 10.1111/j.1467-9353.2006.00288.x.pl
dc.description.referencesMałysa-Kaleta A., 2015, Kierunki oraz determinanty zmian struktury konsumpcji w krajach Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne”, nr 231, s. 56–79.pl
dc.description.referencesMetody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, 2004, Gatnar E. Walesiak M. (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.description.referencesMirońska D., 2010, Zachowania nabywców na rynku – trendy i wpływ na działanie przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe/Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej”, nr 27, s. 114–132.pl
dc.description.referencesOstrowska I., Gracz L., 2014, Młodzi nabywcy na e-zakupach, Placet, Warszawa.pl
dc.description.referencesRacjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, 2004, Kieżel E. (red.), PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesRoberts Jr J.M., 2000, Correspondence analysis of two-mode network data, “Social Networks”, vol. 22(1), s. 65–72.pl
dc.description.referencesRomanowski R., 2020, Marketing w czasach pandemii, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.pl
dc.description.referencesStanimir A., 2005, Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych (Correspondence Analysis as a Tool for the Study Economic Factors), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.description.referencesŚwiatowy G., 2006, Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban S., Michałowska M., 2013, Czynniki wpływające na zachowania konsumentów w zakresie wyboru targowisk jako miejsca zakupu produktów konsumpcyjnych na przykładzie województwa lubuskiego, „Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich”, vol. 100(2), s. 108–118.pl
dc.description.referencesWoroniecka-Leciejewicz I., Terwińska M., 2008, Preferencje konsumpcyjne a struktura wydatków gospodarstw domowych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania. Współczesne Problemy Zarządzania”, nr 1, s. 29–58.pl
dc.description.referencesYin B., Yu Y., Xu X., 2021, Recent advances in consumer behavior theory: Shocks from the COVID-19 pandemic, “Behavioral Sciences”, vol. 11(12), s. 1–14, DOI: 10.3390/bs11120171 [data dostępu: 31.05.2024].pl
dc.description.referencesZhou K., Zhou Y., 2004, An Economic Analysis of Consumer Behavior in the Sports Lottery Market, “Journal Beijing Sport University”, vol. 652, s. 605–606.pl
dc.description.referenceswww 1, https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 [data dostępu: 25.06.2024].pl
dc.description.number2(116)pl
dc.description.firstpage43pl
dc.description.lastpage62pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-2088-2795-
dc.identifier.orcid0000-0002-8458-5987-
dc.identifier.orcid0000-0002-5333-494X-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_M_Grzywinska_Rapca_D_Rzeczkowski_R_Machuga_Zachowania_zakupowe_studentow.pdf760,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)