REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16928
Tytuł: Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży
Autorzy: Wróblewska, Monika
Data wydania: 2009
Data dodania: 16-lip-2024
Wydawca: Trans Humana
Źródło: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. Wybrane zagadnienia, pod redakcją Moniki Wróblewskiej, Białystok 2009, s. 57-69
Abstrakt: Zdolności to różnice indywidualne, które sprawiają, że przy danym zasobie wiedzy i sprawności, w takich samych warunkach zewnętrznych i przy równej motywacji niektórzy uczą się szybciej nowych rzeczy. Dziecko wyróżniające się pod względem pewnej zdolności i plasujące się zgodnie z normami krajowymi w górnych 2% populacji powinno być uznane za wybitnie zdolne nawet wtedy, gdy nie zostało zaliczone do najlepszych uczniów w szkole. Wysoka inteligencja nie gwarantuje wybitnych osiągnięć. Bardzo istotne są umiejętności dotyczące funkcjonowania społecznego, głównie umiejętności współpracy, rozwiązywania konfliktów, komunikowania się, empatii. Inteligencja twórcza i inteligencja szkolna wymagają innych zdolności. Uczniowie zdolni nie są jednolitą grupą. Wspieranie rozwoju zdolności to przede wszystkim praca z cechami inteligencji emocjonalnej, której poziom może przeszkadzać w odniesieniu sukcesu (sfera emocjonalno-społeczna). Jednocześnie wspierać należy sferę rozwoju intelektualnego, która pozwala zaspokoić potrzeby poznawcze. W procesie identyfikacji ucznia zdolnego (również uzdolnionego twórczo) należy uwzględnić grupę, w której trzeba odkryć uzdolnionych.
Afiliacja: Zakład Psychologii Społecznej i Rozwoju Człowieka, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku
Opis: Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16928
ISBN: 978-83-61209-23-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Wroblewska_Diagnoza_i_stymulowanie_rozwoju.pdf489,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)