REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16856
Tytuł: Pojęcie usilności dziejowej Lelewela w historiozofii Mickiewicza
Inne tytuły: Lelewel’s Concept of Historical Endeavor in Mickiewicz’s Historiosophy
Autorzy: Kaźmierczyk, Zbigniew
Słowa kluczowe: Vilnius
Lelewel
philomaths
folklore
Russia
historiosophy
Data wydania: 2024
Data dodania: 9-lip-2024
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Romantyczność i filologia. Wileńskie kręgi Adama Mickiewicza. Studia, red. tomu Andrzej Baranow, Jarosław Ławski, Białystok–Vilnius 2024, s. 81-95
Seria: Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;49
Konferencja: Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i romantycy wobec tradycji wileńskiego środowiska filologicznego (1795–1864). Osobowości – idee – dzieła – konteksty europejskie", Białystok–Vilnius 21 czerwca 2022 r.
Abstrakt: The article presents the radiation of Joachim Lelelwel’s lectures on Vilnius’s intellectual environment. The basis for the reconstruction of the influence of that university professor on his listeners is the analysis of the rhymed speech delivered to welcome the professor of the Philomaths on January 9, 1822. The author lists the romantic features of Lelewel’s historiosophy and investigates its transformation on the basis of the works of its reception in the context of Mickiewicz’s works. He proves that the historiosophy of Lelewel and Mickiewicz takes into account the collision of Poland and Russia over the centuries and indicates the inspiration and direction of Mickiewicz’s independent development of the philosophy of history.
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
Nota biograficzna: ZBIGNIEW KAŹMIERCZYK – dr hab., prof. nadzw., literaturoznawca, pracuje w Katedrze Historii Literatury na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Pracowni Literatury Etnogenetycznej, prezes Oddziału Gdańskiego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego. Ukazał gnostycko-manichejski wymiar egzystencji w twórczości Miłosza (Dzieło demiurga, 2011), stosując język dostępu do apokryfów religii gnozy. Zgromadził argument językoznawcze, historyczne, religioznawcze, etnograficzne i archeologiczne na rzecz irańskiej etnogenezy Słowian i ukazał jej implikacje literaturoznawcze w pracy Słowiańska psychomachia Mickiewicza (2012). Wystąpienie irańskiego dualizmu u Miłosza i Mickiewicza (jego stwierdzenie i uzyskanie języka dostępu opisu i analizy) traktuje jako punkt wyjścia do badań wschodniego „cienia” Słowiańszczyzny. Metodologia wypracowana do ujęcia specyfiki kultur słowiańskich jest w tych pracach podstawą do hermeneutyki kultur Wschodu i Zachodu i rozwijania komparatystyki mitologicznej. Autor ponad stu artykułów opublikowanych w Polsce i za granicą (w przekładzie rosyjskim, ukraińskim, litewskim) w tomach zbiorowych i na łamach periodyków, jak „Tytuł”, „Tygiel Kultury”, „Ruch Literacki”, „Teksty Drugie”, „Slavia”, „Res Philologica”, „Ceslovo Miloso Skaitymai”.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16856
ISBN: 978-83-7657-509-4
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7716-3911
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i romantycy wobec tradycji wileńskiego środowiska filologicznego (1795–1864). Osobowości – idee – dzieła – konteksty europejskie", 21 czerwca 2022

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Z_Kazmierczyk_Pojecie_usilnosci_dziejowej_Lelewela.pdf141,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)