REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16856
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKaźmierczyk, Zbigniew-
dc.date.accessioned2024-07-09T09:23:07Z-
dc.date.available2024-07-09T09:23:07Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationRomantyczność i filologia. Wileńskie kręgi Adama Mickiewicza. Studia, red. tomu Andrzej Baranow, Jarosław Ławski, Białystok–Vilnius 2024, s. 81-95pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-509-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16856-
dc.description.abstractThe article presents the radiation of Joachim Lelelwel’s lectures on Vilnius’s intellectual environment. The basis for the reconstruction of the influence of that university professor on his listeners is the analysis of the rhymed speech delivered to welcome the professor of the Philomaths on January 9, 1822. The author lists the romantic features of Lelewel’s historiosophy and investigates its transformation on the basis of the works of its reception in the context of Mickiewicz’s works. He proves that the historiosophy of Lelewel and Mickiewicz takes into account the collision of Poland and Russia over the centuries and indicates the inspiration and direction of Mickiewicz’s independent development of the philosophy of history.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;49-
dc.subjectVilniuspl
dc.subjectLelewelpl
dc.subjectphilomathspl
dc.subjectfolklorepl
dc.subjectRussiapl
dc.subjecthistoriosophypl
dc.titlePojęcie usilności dziejowej Lelewela w historiozofii Mickiewiczapl
dc.title.alternativeLelewel’s Concept of Historical Endeavor in Mickiewicz’s Historiosophypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024pl
dc.description.BiographicalnoteZBIGNIEW KAŹMIERCZYK – dr hab., prof. nadzw., literaturoznawca, pracuje w Katedrze Historii Literatury na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Pracowni Literatury Etnogenetycznej, prezes Oddziału Gdańskiego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego. Ukazał gnostycko-manichejski wymiar egzystencji w twórczości Miłosza (Dzieło demiurga, 2011), stosując język dostępu do apokryfów religii gnozy. Zgromadził argument językoznawcze, historyczne, religioznawcze, etnograficzne i archeologiczne na rzecz irańskiej etnogenezy Słowian i ukazał jej implikacje literaturoznawcze w pracy Słowiańska psychomachia Mickiewicza (2012). Wystąpienie irańskiego dualizmu u Miłosza i Mickiewicza (jego stwierdzenie i uzyskanie języka dostępu opisu i analizy) traktuje jako punkt wyjścia do badań wschodniego „cienia” Słowiańszczyzny. Metodologia wypracowana do ujęcia specyfiki kultur słowiańskich jest w tych pracach podstawą do hermeneutyki kultur Wschodu i Zachodu i rozwijania komparatystyki mitologicznej. Autor ponad stu artykułów opublikowanych w Polsce i za granicą (w przekładzie rosyjskim, ukraińskim, litewskim) w tomach zbiorowych i na łamach periodyków, jak „Tytuł”, „Tygiel Kultury”, „Ruch Literacki”, „Teksty Drugie”, „Slavia”, „Res Philologica”, „Ceslovo Miloso Skaitymai”.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesCysewski K., Romantyczne nowatorstwo i tradycja. O „Balladach i romansach” Mickiewicza, Słupsk 1994.pl
dc.description.referencesLelewel J., Narody na ziemiach słowiańskich przed powstaniem Polski, w: tegoż, Dzieła, t. V, Warszawa 1972, s. 821.pl
dc.description.referencesKaźmierczyk Z., Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012.pl
dc.description.referencesKorotkich K., Zmysły w „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza, w: Debiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia. W 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, red. J. Ławski, Ł. Zabielski, Kraków 2021.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Do Joachima Lelewela. Z okoliczności rozpoczęcia kursu historii powszechnej na Uniwersytecie Wileńskim, dnia 9 stycznia 1822 r., w: Dzieła, t. 1, Wiersze, oprac. C. Zgorzelski, Wydanie Rocznicowe 1798–1998, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesPiwińska M., Tajemnica pierwszej części „Dziadów”, w: tejże, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesPlokhy S., Kwestia rosyjska. Jak budowano naród i imperium, przeł. Ł. Witczak, Kraków 2019.pl
dc.description.referencesTomiccy J. i R., Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Białystok 1975.pl
dc.description.referencesWitkowska A., Lelewel Joachim, w: J.M. Rymkiewicz, D. Siwicka, A. Witkowska, M. Zielińska, Mickiewicz. Encyklopedia, red. H. Żytkowicz, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesWitkowska A., Rówieśnicy Mickiewicza, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesZgorzelski C., Wstęp, w: A. Mickiewicz, Wybór poezji, Wrocław 1986.pl
dc.description.referencesŻmigrodzka M., Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska, E. Kiślak, Warszawa 2002.pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage95pl
dc.identifier.citation2Romantyczność i filologia. Wileńskie kręgi Adama Mickiewicza. Studia, red. tomu Andrzej Baranow, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceMiędzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i romantycy wobec tradycji wileńskiego środowiska filologicznego (1795–1864). Osobowości – idee – dzieła – konteksty europejskie", Białystok–Vilnius 21 czerwca 2022 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-7716-3911-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i romantycy wobec tradycji wileńskiego środowiska filologicznego (1795–1864). Osobowości – idee – dzieła – konteksty europejskie", 21 czerwca 2022

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Z_Kazmierczyk_Pojecie_usilnosci_dziejowej_Lelewela.pdf141,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)