REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16689
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMroczka, Agnieszka-
dc.date.accessioned2024-06-12T10:48:30Z-
dc.date.available2024-06-12T10:48:30Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 103-111pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16689-
dc.description.abstractArtykuł podejmuje problematykę artystycznej prezentacji tekstu literackiego przez dzieci. Autorka wychodzi od własnych doświadczeń pracy jako instruktorka teatralna oraz jurorka w konkursach recytatorskich, w tym mających już swoją historię Dziecięcych Interpretacji – konkursu organizowanego z myślą o najmłodszych wykonawcach – dzieciach w wieku szkoły podstawowej. Doświadczenie organizatorskie, praca z młodymi recytatorami oraz obserwacja efektów pracy nauczycieli przygotowujących dzieci do prezentacji scenicznej są punktem wyjścia do opisu najważniejszych aspektów procesu recytacji od zagadnień regulaminowych po ostateczny występ. Autorka podejmuje kwestie celów recytacji doboru repertuaru oraz czynników go warunkujących, analizy i interpretacji dzieła literackiego, środków wyrazu artystycznego w recytacji, radzenia sobie ze stresem i tremą, indywidualnych predyspozycji dzieci, systematyczności pracy oraz przeszkód stojących na drodze dobrego przygotowania dziecka do scenicznej realizacji tekstu. Zwraca uwagę na brak przygotowania nauczycieli języka polskiego do pracy nad artystycznym wyrażaniem utworów literackich oraz pyta o sens pracy instruktorskiej, jak też organizacji konkursów recytatorskich.pl
dc.description.abstractThe article explores the issue of artistic presentation of literary texts by children. The author bases her work on her own experience as a theatre instructor and a juror in recitation competitions, including the ever-present Children’s Interpretations – a competition organised with the youngest performers in mind – children of primary school age. Her experience as an organiser, her work with young performers and her observation of the effects of the work of teachers preparing children for stage presentation is the starting point for a description of the most important aspects of the recitation process: from statutory issues to the final performance. The author discusses the aims of recitation, repertoire selection and factors conditioning it, analysis and interpretation of a literary work, means of artistic expression in recitation, coping with stress and stage fright, individual predispositions of children, regularity of work, obstacles standing in the way of good preparation of a child for the stage performance of a text. She draws attention to the lack of preparation of Polish language teachers to work on the artistic expression of literary works, and questions the sense of the work of instructors as well as the organisation of performing arts competitions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectrecytacjapl
dc.subjectDziecięce Interpretacjepl
dc.subjectkonkurs recytatorskipl
dc.subjectrecytatorpl
dc.subjectdziecięca recytacjapl
dc.subjectkultura żywego słowapl
dc.subjectrecitationpl
dc.subjectChildren’s Interpretationspl
dc.subjectrecitation contestpl
dc.subjectreciterspl
dc.subjectchild’s recitationpl
dc.subjectculture of the living wordpl
dc.titleDziecko jako recytator i interpretator tekstu. Na marginesie konkursu recytatorskiego Dziecięce Interpretacje w Tarnobrzeskim Domu Kultury – refleksje instruktorki i jurorkipl
dc.title.alternativeThe Child as a Reciter and Interpreter of the Text: On the Sidelines of the Children’s Interpretations Recitation Competition at the Tarnobrzeg Cultural Center – Reflections of the Instructor and Jurorpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.20.08-
dc.description.Emailagnieszka.mroczka@tdk.tarnobrzeg.plpl
dc.description.AffiliationTarnobrzeski Dom Kulturypl
dc.description.referencesBator, Z. (1990). Kultura żywego słowa w kształceniu świadomości językowej i literackiej stu dentów polonistyki. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny, 133: Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, 4, 225–250. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/6485/RND133--11--Kultura-zywego--Bator.pdf?sequence=1&isAllowed=ypl
dc.description.referencesBąk, P. (1988). Kultura żywego słowa w nauczaniu języka polskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 18, 65–71.pl
dc.description.referencesGuzy, A. (2012/2013). Przed wygłoszeniem tekstu. Język Polski w Szkole IV–VI, 3, 41–57.pl
dc.description.referencesKochański, W., Koszutska, O., Listkiewicz, Z. (1974). Sekrety żywego słowa. Poradnik dla recytatorów. Instytut Wydawniczy CRZZ.pl
dc.description.referencesLange, K. (2018). O potrzebie kształcenia kultury żywego słowa i emisji głosu u przyszłych nauczycieli (polonistów). Neurolingwistyka Praktyczna, 4, 242–252.pl
dc.description.referencesNowak, M. (2011). O przygotowaniu prezentacji recytatorskiej. Polonistyka, 1, 50–55.pl
dc.description.referencesŚliwonik, L. (2023). Rocznicowo… W: Ogólnopolski Konkurs Recytatorski. Regulamin. Towarzystwo Kultury Teatralnej we współpracy z Domami i Ośrodkami Kultury.pl
dc.description.referencesWolan, M. (2009/2010). Przywróćmy ćwiczenia ortofoniczne!. Język Polski w Szkole IV–V, 1, 30–42.pl
dc.description.issue2(20)pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage111pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2023_A_Mroczka_Dziecko_jako_recytator_i_interpretator_tekstu.pdf136,3 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons