Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16688
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Klasik, Michał | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T10:05:47Z | - |
dc.date.available | 2024-06-12T10:05:47Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 91-102 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/16688 | - |
dc.description.abstract | Tekst przedstawia różne pod względem formalnym (performance, obiekty, rysunki, fotografie – praca z ciałem, dźwiękiem, pejzażem) autorskie prace artysty, których wspólnym wątkiem jest tematyka miejsca. Artystyczny proces jest nieustannym ścieraniem się tego, co zmienne, a wynikające z wykorzystania słowa z tym, co jest stałe, a zawarte w warstwie wizualnej. Autor umieszcza swoje działania w ramy procesów konstrukcji i dekonstrukcji, próbując w ten sposób wyrazić stosunek człowieka do przestrzeni (działanie Przeniesienie, Schronienie), natury i tradycji (działanie i instalacja 54 m3 świętych drzew), kosmosu (wideo Pierwszy człowiek w kosmosie) czy sytuacji politycznej (instalacja Mimo negocjacji nie udało się osiągnąć zawieszenia broni). Relacje te wyrażone są nie tylko w aktywności artystycznej i jej symbolice, ale również w postawie ciała – tym pierwotnym języku relacji z otoczeniem, z innymi i z samym sobą, np. podczas lekcji w szkole. Działania wizualne mieszają się tutaj z refleksją artysty, nauczyciela i zapisem reakcji odbiorców. | pl |
dc.description.abstract | The text presents the artist’s original works, formally diverse (performance, objects, drawings, photographs – working with the body, sound, landscape), whose common thread is the theme of place. The artistic process is a constant clash between what is changeable and derives from the use of words and what is constant and contained in the visual aspect. The author places his actions within the framework of the processes of construction and deconstruction, attempting in this way to express man’s relationship to space (the action Transfer, Shelter), to nature and tradition (the action and installation 54 m3 Sacred Trees), to the cosmos (the video First Man in Space), to the political situation (the installation Despite negotiations, a ceasefire could not be reached). An attitude expressed not only in the artistic activity and its symbolism, but also in the posture of the body – that primordial language of the relationship with the environment, with others and with oneself, e.g. during lessons at school. Visual activities are mixed here with the reflection of the artist, the teacher and the recording of the audience’s reactions. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | pl |
dc.subject | doświadczenie | pl |
dc.subject | przestrzeń | pl |
dc.subject | ciało | pl |
dc.subject | experience | pl |
dc.subject | space | pl |
dc.subject | body | pl |
dc.title | Doświadczenie ciała i przestrzeń symboliczna. Edukacja i sztuka wrażliwego zamieszkiwania | pl |
dc.title.alternative | Body Experience and Symbolic Space. Education and the Art of Sensitive Dwelling | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.20.07 | - |
dc.description.Email | klasikmichal@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach | pl |
dc.description.references | Eliade, M. (2011). Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Wydawnictwo Aletheia. | pl |
dc.description.references | Pallasmaa, J. (2015). Myśląca dłoń. Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze. Instytut Architektury. | pl |
dc.description.references | Klasik, M. (2022). Mimo negocjacji nie udało się osiągnąć zawieszenia broni (dokumentacje wideo pracy). https://www.youtube.com/watch?v=OiyyU1ziE3Y | pl |
dc.description.issue | 2(20) | pl |
dc.description.firstpage | 91 | pl |
dc.description.lastpage | 102 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2023_M_Klasik_Doswiadczenie_ciala_i_przestrzen_symboliczna.pdf | 627,06 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL