REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16430
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKiszkiel, Łukasz-
dc.date.accessioned2024-04-23T07:57:38Z-
dc.date.available2024-04-23T07:57:38Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationPublikacje naukowe stypendystów. T. 2, redakcja naukowa Marek Proniewski, Białystok 2013, s. 174-190pl
dc.identifier.isbn978-83-63503-11-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16430-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractCelem niniejszego artykulu jest przedstawienie wyników badań przeprowadzonych wśród mieszkańców Białegostoku, dotyczących nastawienia i postrzegania ludzi bogatych jak również wiążącej się z tym konsumpcji dóbr zbytecznych. Nawet bez prezentacji rezultatów eksploracji, można by założyć a priori, że sposób myślenia o ludziach bogatych związany jest silnie z zajmowaną pozycją społeczną, posiadanym statusem, co w prostej mierze wyraża się zdobytym wykształceniem, czy sytuacją materialną gospodarstwa odmowego. Jednak bez odpowiednich badań nie można przewidzieć jaki odsetek mieszkańców Białegostoku darzy sympatią bądź antypatią osoby zamożne. Ponadto, nie wiadomo, czy sposób postrzegania bogactwa (zawistny, obojętny, potępiający, aspiracyjny) przekłada się na zachowania konsumpcyjne dóbr zbytecznych, których mianem często określa się wyroby luksusowe. Dowiedziono, że rozwarstwienie i dychotomia w strukturze społecznej deprecjonuje kapitał społeczny oraz wzmaga manifestację statusu poprzez używanie "głośnej "i sygnalizacyjnej konsumpcji wyrażającej się poprzez blichtr i próżność1.Nadmierna i klująca w oczy konsumpcja u jednych budzi resentymenty i zawiść, u drugich uruchamia natomiast symptom rywalizacji i naśladownictwa. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku odbywa się to z niekorzyścią dla budowy zaufania i ładu społeczneg. Zrealizowane badania ukażą zatem jak podzielona jest populacja Białostoczan względem nastawienia do bogactwa oraz jak wiele osób zadeklarowało partycypację w konsumowaniu zbytku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherUniwersytet w Białymstoku, Wschodni Ośrodek Transferu Technologiipl
dc.subjectdobro luksusowepl
dc.subjectkonsumpcja na pokazpl
dc.subjectstatus społecznypl
dc.subjectpozycja społecznapl
dc.titlePostrzeganie ludzi bogatych a konsumpcja dóbr luksusowych przez miszkańców Białegostoku w świetle badań własnychpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.AffiliationWydział Historyczno-Socjologiczny. Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAnnuszewska A., Wiedza wspólna i rytuały komunikacyjne: wyniki badań sondażowych jako narzędzie kreowania wiedzy wspólnej we współczesnym społeczeństwie, 2009pl
dc.description.referencesBabbie E., Badanie społeczne w praktyce, PWN, 2007pl
dc.description.referencesBerry Ch., 1994. The Idea of Luxury: A Conceptual and Historical Investigation. Cambridge: Cambridge University Presspl
dc.description.referencesDe Botton A., Lęk o status, Czuły Barbarzyńca, 2004pl
dc.description.referencesFrank R. H., Falling Behind: How rising inequality harms the middle class, University of Califomia Presspl
dc.description.referencesFrank R. H., Luxury Fever: Why Money Fails to Satisfy in an Era of Excess, Princeton University Press, 2005pl
dc.description.referencesGoffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, 2006pl
dc.description.referencesKapferer J.N, Bastein V., The Luxury strategy. Break the rules of marketing to build luxury brands, MPC Books, 2009pl
dc.description.referencesMacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Wydawnictwo: Muza, 2005pl
dc.description.referencesMiller G., Teoria szpanu - seks, ewolucja i zachowania klienta, Prószyński i s-ka, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesPostrel V., The Substance of Style: How the Rise of A esthetic Value Is Remaking Commerce, Culture, and Consciousness, HarperCollins, 2003pl
dc.description.referencesSilverstein M.J.; Fiske N. with Butman J., 2005. Trading up. Why consumers want new luxury goods and how companies create them. USA: PenguineGroup Portfoliopl
dc.description.referencesSimmon L., Douglas B., Veblen effects in a theory of conspicuous consumption, [w:] The American Economic Review; ABI/INFORM Global, 1996; 86,3pl
dc.description.referencesSztumski J., 2005. Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"pl
dc.description.referencesWilkinson R., Pickett K. , Duchrówności. Tam gdzie panuje równość, wszystkim żyje się lepiej, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesVeblen T., Teoria klasy próżniaczej, Muza, 2008pl
dc.description.firstpage174pl
dc.description.lastpage190pl
dc.identifier.citation2Publikacje naukowe stypendystów. T. 2, redakcja naukowa Marek Proniewskipl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
L_Kiszkiel_Postrzeganie_ludzi_bogatych_a_konsumpcja_dobr_luksusowych.pdf931,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)