REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15956
Tytuł: Autoedukacja studentów w uniwersytecie - ujęcie z perspektywy podmiotu
Autorzy: Wróblewska, Walentyna
Data wydania: 2008
Data dodania: 2-lut-2024
Wydawca: Trans Humana
Abstrakt: Książka dotyczy autoedukacji studentów w uniwersytecie, rozumianej jako proces wielostronnego rozwoju osobowości człowieka, w którym on sam wyznacza cele, treści, metody, środki, dokonuje kontroli, oceny efektów i korekty błędów oraz braków. Uwzględniając przyjętą definicję oraz założenia psychologii poznawczej przedstawiam koncepcję autorską autoedukacji studentów oraz próbę jej empirycznej egzemplifikacji. Złożony, wieloaspektowy przedmiot badań, słabo poznany i zaznaczony w teorii pedagogicznej i w praktyce, o szczególnym znaczeniu w okresie zachodzących przemian jest prezentowany z perspektywy podmiotu w świetle badań ilościowych i jakościowych. Opracowanie obejmuje usytuowanie procesu autoedukacji studentów w kontekście oddziaływań uczelni, ze szczególnym uwzględnieniem metod kształcenia stosowanych przez nauczycieli akademickich, form organizacji zajęć, charakteru relacji nauczyciel-student, zakresu i rodzaju oddziaływań nauczyciela akademickiego oraz wyposażenia bazy dydaktycznej. Rozpoznanie autoedukacji studentów zostało ujęte też wobec zmian zachodzących w rzeczywistości, a przede wszystkim związanych z rozwojem cywilizacyjnym, globalizacją świata, integracją krajów europejskich oraz wymaganiami rynku pracy. Konsekwencją prezentowanego materiału diagnostycznego jest sformułowanie wielu przypuszczeń, które wymagają dalszych badań w celu zweryfikowania hipotez i określenia natężenia występujących prawidłowości. Implikacją prowadzonych rozważań teoretycznych i empirycznych jest ustalenie pewnych propozycji zmian w uniwersytecie, ukierunkowanych na inspirowanie i tworzenie warunków do autoedukacji studentów. Prezentowana książka pozostaje otwarta, zaprasza do nowych rozważań teoretycznych i poczynań badawczych dotyczących poruszonej w niej problematyki.
The book deals with student self-education at university, understood as the process of multilevel development of human personality in which man defines his goals, contents, methods and means, carries out self-check, assessment of effects, correction of mistakes and shortcomings. Taking into consideration the adopted definition and the assumptions of cognitive psychology, the book presents an original conception of student self-education and an attempt of its empirical exemplification. The complex, multi-faceted research subject, poorly known and marked In teaching theory and practice, particularly significant at the time of occurring changes is presented from the perspective of the subject in the light of quantitative and qualitative research. The study considers the process of student self-education in the context of university interactions, especially methods of education used by academic teachers, forms of classes, the character of teacher-student relation and the equipment of teaching basis. The identification of student self-education has been presented in view of occurring changes of reality, especially the changes connected with the development of civilization, world globalization, integration of European countries and requirements of the labour market. The presented iagnostic material results in formulating many speculations which require further research in order to review hypotheses and determine the intensity of occurring regularities. The conducted theoretical and empirical discussion implies certain suggestions of changes at university oriented at inspiring and creating conditions for student self-education. The presented book remains open, it invites new theoretical deliberations and research actions concerning the raised issues.
Sponsorzy: Wydanie publikacji zostało sfinansowane przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
Opis: Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15956
ISBN: 978-83-61209-13-3
Typ Dokumentu: Book
Właściciel praw: © Copyright by Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Wroblewska_Autoedukacja_studentow_w_uniwersytecie.pdf7,65 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)