Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15828
Tytuł: | Методика обучения русскому ударению в польской аудитории – история и перспективы |
Inne tytuły: | Metodyka nauczania rosyjskiej akcentuacji polskich studentów – historia i perspektywy Methods of teaching russian word stress to Polish students – history and perspectives |
Autorzy: | Woch, Joanna |
Słowa kluczowe: | akcent wyrazowy język rosyjski jako obcy słowotwórstwo sylaba język polski word stress Russian as a foreign language word formation syllable Polish language |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 23-sty-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 263-276 |
Abstrakt: | Artykuł skupia się na dwóch metodach nauczania polskich studentów rosyjskiego akcentu: imitacyjnej i gramatycznej. Metoda imitacyjna, która polega na powtarzaniu słów, fraz i zdań z prawidłowym akcentem, jest ciągle dominującą metodą nauczania polskich studentów. Zastosowanie tej metody nie pozwala na osiągnięcie zadowalających rezultatów, ponieważ nie uwzględnia różnic między rosyjskim a polskim systemem akcentowym. Nieodzownym elementem w opanowaniu prawidłowej rosyjskiej wymowy winno być eliminowanie błędów powodowanych interferencją języka ojczystego. Dlatego koniecznością w nauczaniu rosyjskiej akcentuacji jest zastosowanie metody gramatycznej, która jest jedynym efektywnym sposobem nauczania prawidłowości akcentowych, ponieważ pozwala wypracować umiejętność świadomego akcentowania opartego na uporządkowanych zasadach i zależnościach oraz może udoskonalić i poprawić ogólną wymowę w języku rosyjskim. The article focuses on two main methods of teaching word stress to Polish students: imitation and the grammar method. Imitation, based on repeating words, phrases and sentences with correct word stress, is the dominant method of teaching Polish students. However, this method does not seem to be effective in acquiring orthoepic habits since it is not based on characteristic features of the Russian accentual system. The research indicated that it is necessary to compare and analyse Russian and Polish accentual systems to eliminate mother tongue interference to master correct Russian pronunciation. Therefore, using the grammar method in teaching Russian word stress is a necessity. This method allows for teaching rules of stress in Russian because it uses word formation characteristics and the morphemic structure of words. It is the only effective way of learning accentual patterns as it can develop the habit of conscious accentuation based on structured rules and regularities, and improve and correct Russian pronunciation in general. |
Afiliacja: | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwa |
E-mail: | joanna.woch@us.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15828 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2023.27.18 |
ISSN: | 1731-6332 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-5750-3571 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2023, tom XXVII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_27_2023_J_Woch_Metodika_obucheniya_russkomu_udareniyu_v_polskoy_auditorii.pdf | 180,39 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)