REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15828
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWoch, Joanna-
dc.date.accessioned2024-01-23T12:16:27Z-
dc.date.available2024-01-23T12:16:27Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 263-276pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15828-
dc.description.abstractArtykuł skupia się na dwóch metodach nauczania polskich studentów rosyjskiego akcentu: imitacyjnej i gramatycznej. Metoda imitacyjna, która polega na powtarzaniu słów, fraz i zdań z prawidłowym akcentem, jest ciągle dominującą metodą nauczania polskich studentów. Zastosowanie tej metody nie pozwala na osiągnięcie zadowalających rezultatów, ponieważ nie uwzględnia różnic między rosyjskim a polskim systemem akcentowym. Nieodzownym elementem w opanowaniu prawidłowej rosyjskiej wymowy winno być eliminowanie błędów powodowanych interferencją języka ojczystego. Dlatego koniecznością w nauczaniu rosyjskiej akcentuacji jest zastosowanie metody gramatycznej, która jest jedynym efektywnym sposobem nauczania prawidłowości akcentowych, ponieważ pozwala wypracować umiejętność świadomego akcentowania opartego na uporządkowanych zasadach i zależnościach oraz może udoskonalić i poprawić ogólną wymowę w języku rosyjskim.pl
dc.description.abstractThe article focuses on two main methods of teaching word stress to Polish students: imitation and the grammar method. Imitation, based on repeating words, phrases and sentences with correct word stress, is the dominant method of teaching Polish students. However, this method does not seem to be effective in acquiring orthoepic habits since it is not based on characteristic features of the Russian accentual system. The research indicated that it is necessary to compare and analyse Russian and Polish accentual systems to eliminate mother tongue interference to master correct Russian pronunciation. Therefore, using the grammar method in teaching Russian word stress is a necessity. This method allows for teaching rules of stress in Russian because it uses word formation characteristics and the morphemic structure of words. It is the only effective way of learning accentual patterns as it can develop the habit of conscious accentuation based on structured rules and regularities, and improve and correct Russian pronunciation in general.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectakcent wyrazowypl
dc.subjectjęzyk rosyjski jako obcypl
dc.subjectsłowotwórstwopl
dc.subjectsylabapl
dc.subjectjęzyk polskipl
dc.subjectword stresspl
dc.subjectRussian as a foreign languagepl
dc.subjectword formationpl
dc.subjectsyllablepl
dc.subjectPolish languagepl
dc.titleМетодика обучения русскому ударению в польской аудитории – история и перспективыpl
dc.title.alternativeMetodyka nauczania rosyjskiej akcentuacji polskich studentów – historia i perspektywypl
dc.title.alternativeMethods of teaching russian word stress to Polish students – history and perspectivespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.18-
dc.description.Emailjoanna.woch@us.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwapl
dc.description.referencesDybo V. A., Slavânskaâ akcentologiâ. Opyt rekonstrukcii sistemy akcentnyh paradigm v praslavânskom, Moskva 1981.pl
dc.description.referencesDziewanowska D., Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesFedânina N. A., Udarenie v sovremennom russkom âzyke, Moskva 1976.pl
dc.description.referencesFomina T. G., Russkoe udarenie. Učebnoe posobie, Kazan’ 2001.pl
dc.description.referencesGałecki W., Zasady nauczania języka rosyjskiego (metodyka). Podręcznik dla szkół wyższych, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesGasek B., Wiedza akcentologiczna w nauczaniu języka rosyjskiego na studiach rusycystycznych, „Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik” 2016, 19, s. 47–59.pl
dc.description.referencesGrochowski L., Metodyka nauczania języka rosyjskiego, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesGrochowski L., O nauczaniu języka rosyjskiego w szkole średniej, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesHart D., O russkom udarenii – prosto, Sankt-Peterburg 2013.pl
dc.description.referencesKolesov V. V., Russkaâ akcentologiâ, Sankt-Peterburg 2010.pl
dc.description.referencesMarciszewska M., Sładkiewicz Ż., Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących, Gdańsk 2015.pl
dc.description.referencesMetodyka nauczania języka rosyjskiego, A. Doros (red.), Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesOlechnowicz M., K voprosu o metodike obučeniâ russkomu udareniû v pol’skoj auditorii, „Glottodidactica” 1966, 7, s. 91–108, [online], https://pressto.amu.edu.pl/index.php/gl/article/download/18252/18868 [dostup 5.06.2022].pl
dc.description.referencesOlechnowicz M., Teoretyczne zasady dystrybucji rosyjskiego akcentu wyrazowego, Łódź 1974.pl
dc.description.referencesPodstawy pedagogiczne nauczania języka rosyjskiego, S. Siatkowski (red.), Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesSkrundowa, Z., Sprawność mówienia w nauczaniu języka rosyjskiego, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesWoch J., Ispol’zovanie Nacional’nogo korpusa russkogo âzyka v obučenii postanovki udareniâ dlâ studentov-rusistov, „Roczniki Humanistyczne” 2021, LXIX, 10, s. 189–204pl
dc.description.referencesZaliznâk A. A., Trudy po akcentologii, Moskva 2010.pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage263pl
dc.description.lastpage276pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0001-5750-3571-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)