Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15816
Tytuł: | Обращение к группе людей – дидактический аспект |
Inne tytuły: | Zwrot adresatywny do grupy osób – aspekt dydaktyczny Addressative phrase to a group of people – a didactic aspect |
Autorzy: | Rudyk, Anna |
Słowa kluczowe: | adresatyw adresat zbiorowy etykieta językowa język polski język rosyjski addressative collective addressee linguistic etiquette Polish language Russian language |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 23-sty-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 199-209 |
Abstrakt: | Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zwrotu adresatywnego jako istotnego elementu etykiety językowej. Zastosowana została metoda obserwacji, polegająca na analizie adresatywów kierowanych do grupy osób w konkretnym kontekście – materiał faktograficzny obejmuje fragmenty współczesnej polskiej prozy i jej przekładu na język rosyjski oraz przykłady w języku rosyjskim zaczerpnięte z korpusu internetowego. Badanie pokazało, że zwroty adresatywne są nie tylko ważnym składnikiem etykiety, lecz także językowym wykładnikiem relacji interpersonalnych, dlatego powinno się na nie zwracać szczególną uwagę podczas lekcji języka obcego w celu prawidłowego kształtowania kompetencji komunikacyjnej uczących się. The aim of this article is to present the addressative phrase as an important element of linguistic etiquette. A method of observation has been applied, consisting in the analysis of addressatives addressed to a group of people in a specific context – the factual material includes fragments of contemporary Polish prose and its translation into Russian, as well as examples in Russian taken from an Internet corpus. The study showed that addressative phrases are not only an important component of etiquette, but also linguistic exponents of interpersonal relations, which is why special attention should be paid to them during foreign language lessons in order to properly shape learners’ communicative competence. |
Afiliacja: | Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Neofilologii, Katedra Rusycystyki |
E-mail: | arudyk@ur.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15816 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2023.27.14 |
ISSN: | 1731-6332 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-2238-9841 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2023, tom XXVII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_27_2023_A_Rudyk_Obrashcheniye_k_gruppe_lyudey.pdf | 189,74 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)