REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15816
Tytuł: Обращение к группе людей – дидактический аспект
Inne tytuły: Zwrot adresatywny do grupy osób – aspekt dydaktyczny
Addressative phrase to a group of people – a didactic aspect
Autorzy: Rudyk, Anna
Słowa kluczowe: adresatyw
adresat zbiorowy
etykieta językowa
język polski
język rosyjski
addressative
collective addressee
linguistic etiquette
Polish language
Russian language
Data wydania: 2023
Data dodania: 23-sty-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 199-209
Abstrakt: Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zwrotu adresatywnego jako istotnego elementu etykiety językowej. Zastosowana została metoda obserwacji, polegająca na analizie adresatywów kierowanych do grupy osób w konkretnym kontekście – materiał faktograficzny obejmuje fragmenty współczesnej polskiej prozy i jej przekładu na język rosyjski oraz przykłady w języku rosyjskim zaczerpnięte z korpusu internetowego. Badanie pokazało, że zwroty adresatywne są nie tylko ważnym składnikiem etykiety, lecz także językowym wykładnikiem relacji interpersonalnych, dlatego powinno się na nie zwracać szczególną uwagę podczas lekcji języka obcego w celu prawidłowego kształtowania kompetencji komunikacyjnej uczących się.
The aim of this article is to present the addressative phrase as an important element of linguistic etiquette. A method of observation has been applied, consisting in the analysis of addressatives addressed to a group of people in a specific context – the factual material includes fragments of contemporary Polish prose and its translation into Russian, as well as examples in Russian taken from an Internet corpus. The study showed that addressative phrases are not only an important component of etiquette, but also linguistic exponents of interpersonal relations, which is why special attention should be paid to them during foreign language lessons in order to properly shape learners’ communicative competence.
Afiliacja: Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Neofilologii, Katedra Rusycystyki
E-mail: arudyk@ur.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15816
DOI: 10.15290/lingdid.2023.27.14
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2238-9841
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_A_Rudyk_Obrashcheniye_k_gruppe_lyudey.pdf189,74 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)