REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15816
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRudyk, Anna-
dc.date.accessioned2024-01-23T08:27:29Z-
dc.date.available2024-01-23T08:27:29Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 199-209pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15816-
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie zwrotu adresatywnego jako istotnego elementu etykiety językowej. Zastosowana została metoda obserwacji, polegająca na analizie adresatywów kierowanych do grupy osób w konkretnym kontekście – materiał faktograficzny obejmuje fragmenty współczesnej polskiej prozy i jej przekładu na język rosyjski oraz przykłady w języku rosyjskim zaczerpnięte z korpusu internetowego. Badanie pokazało, że zwroty adresatywne są nie tylko ważnym składnikiem etykiety, lecz także językowym wykładnikiem relacji interpersonalnych, dlatego powinno się na nie zwracać szczególną uwagę podczas lekcji języka obcego w celu prawidłowego kształtowania kompetencji komunikacyjnej uczących się.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the addressative phrase as an important element of linguistic etiquette. A method of observation has been applied, consisting in the analysis of addressatives addressed to a group of people in a specific context – the factual material includes fragments of contemporary Polish prose and its translation into Russian, as well as examples in Russian taken from an Internet corpus. The study showed that addressative phrases are not only an important component of etiquette, but also linguistic exponents of interpersonal relations, which is why special attention should be paid to them during foreign language lessons in order to properly shape learners’ communicative competence.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectadresatywpl
dc.subjectadresat zbiorowypl
dc.subjectetykieta językowapl
dc.subjectjęzyk polskipl
dc.subjectjęzyk rosyjskipl
dc.subjectaddressativepl
dc.subjectcollective addresseepl
dc.subjectlinguistic etiquettepl
dc.subjectPolish languagepl
dc.subjectRussian languagepl
dc.titleОбращение к группе людей – дидактический аспектpl
dc.title.alternativeZwrot adresatywny do grupy osób – aspekt dydaktycznypl
dc.title.alternativeAddressative phrase to a group of people – a didactic aspectpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.14-
dc.description.Emailarudyk@ur.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowski, Instytut Neofilologii, Katedra Rusycystykipl
dc.description.referencesAkišina A. A., Formanovskaâ N. I., Russkij rečevoj ètiket. Učebnoe posobie dlâ studentov-inostrancev, Moskva 1982.pl
dc.description.referencesBalandina L. A., Davidân G. R., Kuračenkova G. F., Simonova E. P., Russkij âzyk i kul’tura reči: Učebnoe posobie dlâ auditorij i samostoâtel’noj raboty studentov-nefilologov vysših učebnyh zavedenij, Moskva 2012.pl
dc.description.referencesBielanin A., Czapiga Z., Sovremennyj russkij âzyk. Sintaksis, Rzeszów 2003.pl
dc.description.referencesChrobak K., Nauczanie zwrotów grzecznościowych na lekcjach języka obcego – analiza kursu do nauki języka niemieckiego Direkt neu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka” 2019, 11 (104), s. 87–97.pl
dc.description.referencesDźwierzyńska E., Kommunikativnaâ potrebnost’ v obučenii dialogičeskoj reči, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka” 2017, 9 (96), s. 128–135.pl
dc.description.referencesEfremova T. V., Novyj slovar’ russkogo âzyka. Tolkovo-slovoobrazovatel’nyj, Moskva 2000, [online], www.udarenieru.ru, [dostup: 22.06.2022].pl
dc.description.referencesFormanovskaâ N. I., Obraŝenie s točki zreniâ kommunikativnogo-pragmatičeskogo podhoda, „Rečevoe obŝenie (Teoretičeskie i prikladnye aspekty rečevogo obŝeniâ)”, 2000, 3, s. 83–88.pl
dc.description.referencesLomov A. M., Slovar’-spravočnik po sintaksisu sovremennogo russkogo âzyka, Moskva 2007.pl
dc.description.referencesMarcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesMihal’čuk, T. G., Russkij rečevoj ètiket. Praktikum, Minsk 2016.pl
dc.description.referencesNacional’nyj korpus russkogo âzyka, [online], http://www.ruscorpora.ru/new/, [dostup: 20.01.2020].pl
dc.description.referencesRečevoj ètiket, [online], https://blog.tutoronline.ru/rechevoj-jetiket, [dostup: 22.06.2022].pl
dc.description.referencesRečevoj ètiket na rabote i v žizni, [online], https://www.artimage.ru/info/articles/rechevoy_etiket/, [dostup: 31.01.2020].pl
dc.description.referencesGretkovskaâ M., Ženŝina i mužčiny, Harkìv 2008.pl
dc.description.referencesGretkowska M., Kobieta i mężczyźni, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesGrochola K., Osobowość ćmy, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesGroholâ K., Babočka na ladoni, Moskva 2008.pl
dc.description.referencesNurovskaâ M., Delo Niny S., Moskva 2013.pl
dc.description.referencesNurowska M., Sprawa Niny S., Warszawa 2009.pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage199pl
dc.description.lastpage209pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2238-9841-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_A_Rudyk_Obrashcheniye_k_gruppe_lyudey.pdf189,74 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)