REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15755
Tytuł: Resilience of Polish tertiary teachers – how to define it and how to build it
Inne tytuły: Definicja kompetencji odpornościowych i sposoby ich rozwijania przez polskich nauczycieli szkół wyższych
Autorzy: Dzięcioł-Pędich, Agnieszka
Strawińska, Anetta B.
Słowa kluczowe: Polish tertiary teachers
competencies of tertiary teachers
resilience
learning outcomes
resilience for tertiary teachers
polscy nauczyciele akademiccy
kompetencje nauczycieli akademickich
kompetencje odpornościowe
rezyliencja
efekty kształcenia
rozwijanie kompetencji odpornościowych nauczycieli akademickich
Data wydania: 2023
Data dodania: 17-sty-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 23-43
Abstrakt: The aim of the article is to analyse the resilience competence of Polish tertiary teachers which allowed them to cope with the impact of the Covid-19 pandemic on various aspects of education. The article specifically emphasizes how the resilience competence is defined in the Polish context. The article also presents an overview of expected tertiary learning outcomes for future teachers of Polish, and English as a foreign language, in order to analyse the degree to which tertiary teacher training courses emphasize the importance of social and emotional aspects of teaching which are part of the resilience competence. Finally, the article presents selected ways of building resilience for tertiary teachers.
Celem artykułu jest analiza kompetencji odpornościowych polskich nauczycieli szkół wyższych, umożliwiających dydaktykom uporanie się z konsekwencjami pandemii COVID-19, uwidaczniającymi się w procesie nauczania i obejmującymi różne aspekty edukacji. Tekst ma budowę dwudzielną: partie teoretyczne uzupełnia egzemplifikacja o charakterze metodycznym. Jest to to próba odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu kursy uniwersyteckie przygotowujące do zawodu nauczyciela akcentują istotność społecznych i emocjonalnych aspektów nauczania wchodzących w skład kompetencji odpornościowych. W sposób szczególny zwrócono uwagę na sposób definiowania „kompetencji odpornościowych” w polskim kontekście. Przedstawiono przegląd oczekiwanych efektów uczenia się dla przyszłych nauczycieli języka polskiego i angielskiego. Na koniec zaprezentowano wybrane sposoby rozwijania kompetencji odpornościowych nauczycieli szkół wyższych.
Afiliacja: Agnieszka Dzięcioł-Pędich - Uniwersytet w Białymstoku, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Anetta B. Strawińska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Stylistyki i Lingwistyki Antropologicznej
E-mail: Agnieszka Dzięcioł-Pędich: adzieciol-pedich@uwb.edu.pl
Anetta B. Strawińska: a.strawinska@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15755
DOI: 10.15290/lingdid.2023.27.02
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2292-4111
0000-0001-8401-3068
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SPNJO)
Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)