REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15755
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDzięcioł-Pędich, Agnieszka-
dc.contributor.authorStrawińska, Anetta B.-
dc.date.accessioned2024-01-17T11:14:08Z-
dc.date.available2024-01-17T11:14:08Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 23-43pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15755-
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyse the resilience competence of Polish tertiary teachers which allowed them to cope with the impact of the Covid-19 pandemic on various aspects of education. The article specifically emphasizes how the resilience competence is defined in the Polish context. The article also presents an overview of expected tertiary learning outcomes for future teachers of Polish, and English as a foreign language, in order to analyse the degree to which tertiary teacher training courses emphasize the importance of social and emotional aspects of teaching which are part of the resilience competence. Finally, the article presents selected ways of building resilience for tertiary teachers.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza kompetencji odpornościowych polskich nauczycieli szkół wyższych, umożliwiających dydaktykom uporanie się z konsekwencjami pandemii COVID-19, uwidaczniającymi się w procesie nauczania i obejmującymi różne aspekty edukacji. Tekst ma budowę dwudzielną: partie teoretyczne uzupełnia egzemplifikacja o charakterze metodycznym. Jest to to próba odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu kursy uniwersyteckie przygotowujące do zawodu nauczyciela akcentują istotność społecznych i emocjonalnych aspektów nauczania wchodzących w skład kompetencji odpornościowych. W sposób szczególny zwrócono uwagę na sposób definiowania „kompetencji odpornościowych” w polskim kontekście. Przedstawiono przegląd oczekiwanych efektów uczenia się dla przyszłych nauczycieli języka polskiego i angielskiego. Na koniec zaprezentowano wybrane sposoby rozwijania kompetencji odpornościowych nauczycieli szkół wyższych.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPolish tertiary teacherspl
dc.subjectcompetencies of tertiary teacherspl
dc.subjectresiliencepl
dc.subjectlearning outcomespl
dc.subjectresilience for tertiary teacherspl
dc.subjectpolscy nauczyciele akademiccypl
dc.subjectkompetencje nauczycieli akademickichpl
dc.subjectkompetencje odpornościowepl
dc.subjectrezyliencjapl
dc.subjectefekty kształceniapl
dc.subjectrozwijanie kompetencji odpornościowych nauczycieli akademickichpl
dc.titleResilience of Polish tertiary teachers – how to define it and how to build itpl
dc.title.alternativeDefinicja kompetencji odpornościowych i sposoby ich rozwijania przez polskich nauczycieli szkół wyższychpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.02-
dc.description.EmailAgnieszka Dzięcioł-Pędich: adzieciol-pedich@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailAnetta B. Strawińska: a.strawinska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationAgnieszka Dzięcioł-Pędich - Uniwersytet w Białymstoku, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcychpl
dc.description.AffiliationAnetta B. Strawińska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Stylistyki i Lingwistyki Antropologicznejpl
dc.description.referencesAguilar E., Building Resilience, Preventing Burnout, Edutopia 2017, [online], https:// www.edutopia.org/article/building-resilience-preventing-burnout, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesAguilar E., Helping Teachers Thrive, Edutopia 2017, [online], https://www.edutopia.org/article/helping-teachers-thrive, [retrieved: 21.11.2022].pl
dc.description.referencesAguilar E., Onward: Cultivating Emotional Resilience in Educators, New York 2018.pl
dc.description.referencesAguilar E., Simple Tips for Boosting Teacher Resilience, Edutopia 2018, [online], https://www.edutopia.org/article/simple-tips-boosting-teacher-resilience/, [retrieved: 21.11.2021].pl
dc.description.referencesAmerican Psychology Association, Resilience, APA Dictionary of Psychology (n.d.), [online], https://dictionary.apa.org/resilience, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesArida R. M., Teixeira-Machado L., The Contribution of Physical Exercise to Brain Resilience “Frontiers in Behavioural Neuroscience” 2012, 14, Article 626769, pp. 1–18, [online], https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2020.626769/full, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesBorucka A., Ostaszewski K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, “Medycyna Wieku Rozwojowego” 2008, 2 (12), pp. 587–597.pl
dc.description.referencesBzymek A., W szkole Heleny Radlińskiej odczytywanej na nowo z resilience w tle, [in:] Pedagogika, Z. Aleksander (ed.), Gdańsk 2008, pp. 17–27.pl
dc.description.referencesCouros G., Your legacy as an educator is always determined by what your students do, George Couros. Learner. Speaker. Author (n.d.), [online], https://georgecouros.ca/blog/archives/7461, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, “Neo-didagmata” 1999, XXIV, pp. 53–66.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Refleksja krytyczna i jej miejsce w dyskusji nad reformowaniem oświaty (próba zastosowania), “Rocznik Pedagogiczny” 1997, 20, pp. 29–47.pl
dc.description.referencesDavis P., 5 Myths About Resilience, “Forbes” 2016, [online], https://www.forbes.com/sites/pauladavislaack/2016/02/08/5-myths-about-resilience/?sh=160af58e5a57, [retrieved: 21.11.2022].pl
dc.description.referencesDrumhiller N., Brannum K., Explore Your Intellectual Curiosity as an Academic Researcher, American Military University. EDGE 2015, [online], https://amuedge.com/explore-your-intellectual-curiosity-as-an-academic-researcher/, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesDuda B., Lisczyk K., Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej – zastosowania, możliwości, perspektywy, “Forum Lingwistyczne” 2018, 5, pp. 143–154, [online], http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-af6baf11-22c8-44f7-96c1-6ae5c4a2f372, [retrieved: 11.01.2021].pl
dc.description.referencesDweck C. S., Mindset: The New Psychology of Success, New York 2007.pl
dc.description.referencesDziedziczak-Foltyn A., Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy, “Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2006, 2 (28), pp. 65–77.pl
dc.description.referencesFeld G. B., Diekelmann S., Sleep smart-optimizing sleep for declarative learning and memory, “Frontiers in psychology” 2015, 6, Article 622, pp. 1–11.pl
dc.description.referencesGallant A., Riley P., Early career teacher attrition: new thoughts on an intractable problem, “Teacher Development” 2014, 18 (4), pp. 562–580.pl
dc.description.referencesGołek B., Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary), “Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2014, LXVII, [online], https://journals.pan.pl/dlibra/publication/95215/edition/82109/content/kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela-wybrane-obszary-competenciesof-the-modern-teacher-selected-fields-golek-bartlomiej?language=pl, [retrieved: 06.09.2021].pl
dc.description.referencesGosner S., How Kids Can Overcome the Awkwardness of Asking for Help, Edutopia 2021, [online], https://www.edutopia.org/article/how-kids-can-overcome-awkwardness-asking-help/, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesHenke M., Rezylientne przywództwo – czy leci z nami pilot?, [in:] Szkolenia dla biznesu, 2020, [online], http://malgorzatahenke.pl/2020/08/02/rezylientne-przywodztwo/, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesHofstede Insights, Country comparison, Hostede Insights (n.d.), [online], https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/poland/, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesHuffington A., How to succeed? Get more sleep, Arianna Huffington. TEDWomen 2010, [online], https://www.ted.com/talks/arianna_huffington_how_to_succeed_get_more_sleep, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesInternetowy Słownik Języka Polskiego: [człowiek] odporny, [online], https://sjp.pwn.pl/szukaj/odporno%C5%9B%C4%87.html, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesJongepier F., van de Sande M., Workaholic academics need to stop taking pride in their burnout, “Times Higher Education” 2021, [online], https://www.timeshighereducation.com/opinion/workaholic-academics-need-stop-taking-pride-their-burnout, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesKlaus P., Brag!: the art of tooting your own horn without blowing it, New York 2004.pl
dc.description.referencesKozak-Łatkowska B., Koncepcja kompetencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi w kontekście uczenia się przez całe życie, [in:] szkolenia.com (n.d.), [online], http://www.szkolenia.com/news/806/koncepcja-kompetencji-w-zarzadzaniu-zasobami-ludzkimi-w-kontekscie-uczenia-sie-przez-cale-zycie, [retrieved: 17.05.2016].pl
dc.description.referencesKuś A., Ludzie Uniwersytetu w dobie globalizacji, [in:] Edukacja w zglobalizowanym świecie V. Tanaś, W. Welskop (eds.), Łódź 2016, pp. 155–162.pl
dc.description.referencesMastrokoukou et al., Rediscovering Teaching in University: A Scoping Review of Teacher Effectiveness in Higher Education, “Frontiers in Education” 2022, 7, Article 861458, pp. 1–16.pl
dc.description.referencesMęczkowska A., Kompetencja, [in:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (ed.), vol. 2, Warszawa 2009, pp. 693–695.pl
dc.description.referencesModel Kompetencji Zawodowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Biuro Karier (n.d.), [online], https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesPink D. H., Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us, Edinburgh 2011.pl
dc.description.referencesPrice-Mitchell M., Curiosity is a Core Predictor of Academic Performance, Roots of action (n.d.), [online], https://www.rootsofaction.com/curiosity-academic-performance/, [retrieved: 22.11.2022].pl
dc.description.referencesProgram studiów. Kierunek studiów: Filologia obca nauczycielska. Rok akademicki 2021/2022, [online], https://filologia.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zalacznik-nr-1-Program-studiow_-Filologia_obca_nauczycielska.pdf, [retrieved: 19.11.2022].pl
dc.description.referencesProgram studiów. Kierunek studiów: filologia polska nauczycielska. Rok akademicki 2021/2022, [online], https://filologia.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Filologia_polska_nauczycielska_Program.pdf, [retrieved: 19.11.2022].pl
dc.description.referencesQuoidbach J. et al., Emodiversity and the Emotional Ecosystem, “Journal of Experimental Psychology: General” 2014, 143 (6), pp. 2057–2066.pl
dc.description.referencesRobinson K., Do Schools Kill Creativity? Ken Robinson. TED 2006, [online], https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity, [retrieved: 24.11.2022]. Sajduk B., Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto Kogo Jak Uczy?, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesSarris J. et al., International Society for Nutritional Psychiatry Research consensus position statement: nutritional medicine in modern psychiatry, “World Psychiatry” 2015, 14, pp. 370–371.pl
dc.description.referencesSikma L., Building Resilience: Using BRiTE with Beginning Teachers in the United States, [in:] Cultivating Teacher Resilience, C. F. Mansfield (ed.), Singapore 2021, pp. 85–100.pl
dc.description.referencesSłownik Języka Polskiego: Resiliencja, [online], https://sjp.pl/resiliencja, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesSpencer J., What’s Your Legacy as a Teacher?, John Spencer 2017, [online], https://spencerauthor.com/your-legacy-teacher/, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesStrawińska A. B., Autopromocja w edukacji akademickiej, [in:] Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, M. Karwatowska, L. Tymiakin (eds.), Lublin 2017, pp. 137–166.pl
dc.description.referencesStrawińska A. B., Uwagi językoznawcy o kompetencjach odpornościowych (na podstawie profesji nauczyciela akademickiego), “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2021, 30, pp. 208–210.pl
dc.description.referencesTeam Resilience, How to Know if Your Team Has Low Resilience, Payne Resilience Training & Consulting 2022, [online], https://payneresilience.com/blog/low-team-resilience, [retrieved: 24.11.2022].pl
dc.description.referencesTeam Tony, Learn how to overcome adversity. How to build resilience and overcome anything, T. Robbins (n.d.), [online], https://www.tonyrobbins.com/mind-meaning/overcoming-adversity/, [retrieved: 21.11.2022].pl
dc.description.referencesThose who can teach, should. Editorial, “Nature Chemical Biology” 2007, 3 (12).pl
dc.description.referencesTruebridge S., Resilience: It Begins With Beliefs, “Kappa Delta Pi Record” 2016, 52 (1), pp. 22–27.pl
dc.description.referencesWędrychowska E. Rezyliencja – 5 sposobów na to, jak budować swoją “warstwę ochronną”, by radzić sobie w trudnych doświadczeniach zawodowych, [online], http://ewedrychowska-coaching.pl/blog/rezyliencja-5-sposobow-na-to-jak-budowac-swoja-warstwe-ochronna-by-radzic-sobie-w-trudnych-doswiadczeniach-zawodowych/, [retrieved: 12.01.2021].pl
dc.description.referencesWołoszyn S., Nauczyciel, [in:] Encyklopedia pedagogiczna,W. Pomykało (ed.), Warszawa 1993, pp. 444–445.pl
dc.description.referencesWróblewski A. K., Wizja uniwersytetu przyszłości, “Nauka” 2010, 2, pp. 11–17.pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage43pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2292-4111-
dc.identifier.orcid0000-0001-8401-3068-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SPNJO)
Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)