Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15755
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Dzięcioł-Pędich, Agnieszka | - |
dc.contributor.author | Strawińska, Anetta B. | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-17T11:14:08Z | - |
dc.date.available | 2024-01-17T11:14:08Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 23-43 | pl |
dc.identifier.issn | 1731-6332 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15755 | - |
dc.description.abstract | The aim of the article is to analyse the resilience competence of Polish tertiary teachers which allowed them to cope with the impact of the Covid-19 pandemic on various aspects of education. The article specifically emphasizes how the resilience competence is defined in the Polish context. The article also presents an overview of expected tertiary learning outcomes for future teachers of Polish, and English as a foreign language, in order to analyse the degree to which tertiary teacher training courses emphasize the importance of social and emotional aspects of teaching which are part of the resilience competence. Finally, the article presents selected ways of building resilience for tertiary teachers. | pl |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza kompetencji odpornościowych polskich nauczycieli szkół wyższych, umożliwiających dydaktykom uporanie się z konsekwencjami pandemii COVID-19, uwidaczniającymi się w procesie nauczania i obejmującymi różne aspekty edukacji. Tekst ma budowę dwudzielną: partie teoretyczne uzupełnia egzemplifikacja o charakterze metodycznym. Jest to to próba odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu kursy uniwersyteckie przygotowujące do zawodu nauczyciela akcentują istotność społecznych i emocjonalnych aspektów nauczania wchodzących w skład kompetencji odpornościowych. W sposób szczególny zwrócono uwagę na sposób definiowania „kompetencji odpornościowych” w polskim kontekście. Przedstawiono przegląd oczekiwanych efektów uczenia się dla przyszłych nauczycieli języka polskiego i angielskiego. Na koniec zaprezentowano wybrane sposoby rozwijania kompetencji odpornościowych nauczycieli szkół wyższych. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | Polish tertiary teachers | pl |
dc.subject | competencies of tertiary teachers | pl |
dc.subject | resilience | pl |
dc.subject | learning outcomes | pl |
dc.subject | resilience for tertiary teachers | pl |
dc.subject | polscy nauczyciele akademiccy | pl |
dc.subject | kompetencje nauczycieli akademickich | pl |
dc.subject | kompetencje odpornościowe | pl |
dc.subject | rezyliencja | pl |
dc.subject | efekty kształcenia | pl |
dc.subject | rozwijanie kompetencji odpornościowych nauczycieli akademickich | pl |
dc.title | Resilience of Polish tertiary teachers – how to define it and how to build it | pl |
dc.title.alternative | Definicja kompetencji odpornościowych i sposoby ich rozwijania przez polskich nauczycieli szkół wyższych | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2023.27.02 | - |
dc.description.Email | Agnieszka Dzięcioł-Pędich: adzieciol-pedich@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Email | Anetta B. Strawińska: a.strawinska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Agnieszka Dzięcioł-Pędich - Uniwersytet w Białymstoku, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | pl |
dc.description.Affiliation | Anetta B. Strawińska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Stylistyki i Lingwistyki Antropologicznej | pl |
dc.description.references | Aguilar E., Building Resilience, Preventing Burnout, Edutopia 2017, [online], https:// www.edutopia.org/article/building-resilience-preventing-burnout, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Aguilar E., Helping Teachers Thrive, Edutopia 2017, [online], https://www.edutopia.org/article/helping-teachers-thrive, [retrieved: 21.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Aguilar E., Onward: Cultivating Emotional Resilience in Educators, New York 2018. | pl |
dc.description.references | Aguilar E., Simple Tips for Boosting Teacher Resilience, Edutopia 2018, [online], https://www.edutopia.org/article/simple-tips-boosting-teacher-resilience/, [retrieved: 21.11.2021]. | pl |
dc.description.references | American Psychology Association, Resilience, APA Dictionary of Psychology (n.d.), [online], https://dictionary.apa.org/resilience, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Arida R. M., Teixeira-Machado L., The Contribution of Physical Exercise to Brain Resilience “Frontiers in Behavioural Neuroscience” 2012, 14, Article 626769, pp. 1–18, [online], https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2020.626769/full, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Borucka A., Ostaszewski K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, “Medycyna Wieku Rozwojowego” 2008, 2 (12), pp. 587–597. | pl |
dc.description.references | Bzymek A., W szkole Heleny Radlińskiej odczytywanej na nowo z resilience w tle, [in:] Pedagogika, Z. Aleksander (ed.), Gdańsk 2008, pp. 17–27. | pl |
dc.description.references | Couros G., Your legacy as an educator is always determined by what your students do, George Couros. Learner. Speaker. Author (n.d.), [online], https://georgecouros.ca/blog/archives/7461, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, “Neo-didagmata” 1999, XXIV, pp. 53–66. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M., Refleksja krytyczna i jej miejsce w dyskusji nad reformowaniem oświaty (próba zastosowania), “Rocznik Pedagogiczny” 1997, 20, pp. 29–47. | pl |
dc.description.references | Davis P., 5 Myths About Resilience, “Forbes” 2016, [online], https://www.forbes.com/sites/pauladavislaack/2016/02/08/5-myths-about-resilience/?sh=160af58e5a57, [retrieved: 21.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Drumhiller N., Brannum K., Explore Your Intellectual Curiosity as an Academic Researcher, American Military University. EDGE 2015, [online], https://amuedge.com/explore-your-intellectual-curiosity-as-an-academic-researcher/, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Duda B., Lisczyk K., Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej – zastosowania, możliwości, perspektywy, “Forum Lingwistyczne” 2018, 5, pp. 143–154, [online], http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-af6baf11-22c8-44f7-96c1-6ae5c4a2f372, [retrieved: 11.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Dweck C. S., Mindset: The New Psychology of Success, New York 2007. | pl |
dc.description.references | Dziedziczak-Foltyn A., Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy, “Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2006, 2 (28), pp. 65–77. | pl |
dc.description.references | Feld G. B., Diekelmann S., Sleep smart-optimizing sleep for declarative learning and memory, “Frontiers in psychology” 2015, 6, Article 622, pp. 1–11. | pl |
dc.description.references | Gallant A., Riley P., Early career teacher attrition: new thoughts on an intractable problem, “Teacher Development” 2014, 18 (4), pp. 562–580. | pl |
dc.description.references | Gołek B., Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary), “Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2014, LXVII, [online], https://journals.pan.pl/dlibra/publication/95215/edition/82109/content/kompetencje-wspolczesnego-nauczyciela-wybrane-obszary-competenciesof-the-modern-teacher-selected-fields-golek-bartlomiej?language=pl, [retrieved: 06.09.2021]. | pl |
dc.description.references | Gosner S., How Kids Can Overcome the Awkwardness of Asking for Help, Edutopia 2021, [online], https://www.edutopia.org/article/how-kids-can-overcome-awkwardness-asking-help/, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Henke M., Rezylientne przywództwo – czy leci z nami pilot?, [in:] Szkolenia dla biznesu, 2020, [online], http://malgorzatahenke.pl/2020/08/02/rezylientne-przywodztwo/, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Hofstede Insights, Country comparison, Hostede Insights (n.d.), [online], https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/poland/, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Huffington A., How to succeed? Get more sleep, Arianna Huffington. TEDWomen 2010, [online], https://www.ted.com/talks/arianna_huffington_how_to_succeed_get_more_sleep, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Internetowy Słownik Języka Polskiego: [człowiek] odporny, [online], https://sjp.pwn.pl/szukaj/odporno%C5%9B%C4%87.html, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Jongepier F., van de Sande M., Workaholic academics need to stop taking pride in their burnout, “Times Higher Education” 2021, [online], https://www.timeshighereducation.com/opinion/workaholic-academics-need-stop-taking-pride-their-burnout, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Klaus P., Brag!: the art of tooting your own horn without blowing it, New York 2004. | pl |
dc.description.references | Kozak-Łatkowska B., Koncepcja kompetencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi w kontekście uczenia się przez całe życie, [in:] szkolenia.com (n.d.), [online], http://www.szkolenia.com/news/806/koncepcja-kompetencji-w-zarzadzaniu-zasobami-ludzkimi-w-kontekscie-uczenia-sie-przez-cale-zycie, [retrieved: 17.05.2016]. | pl |
dc.description.references | Kuś A., Ludzie Uniwersytetu w dobie globalizacji, [in:] Edukacja w zglobalizowanym świecie V. Tanaś, W. Welskop (eds.), Łódź 2016, pp. 155–162. | pl |
dc.description.references | Mastrokoukou et al., Rediscovering Teaching in University: A Scoping Review of Teacher Effectiveness in Higher Education, “Frontiers in Education” 2022, 7, Article 861458, pp. 1–16. | pl |
dc.description.references | Męczkowska A., Kompetencja, [in:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (ed.), vol. 2, Warszawa 2009, pp. 693–695. | pl |
dc.description.references | Model Kompetencji Zawodowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Biuro Karier (n.d.), [online], https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Pink D. H., Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us, Edinburgh 2011. | pl |
dc.description.references | Price-Mitchell M., Curiosity is a Core Predictor of Academic Performance, Roots of action (n.d.), [online], https://www.rootsofaction.com/curiosity-academic-performance/, [retrieved: 22.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Program studiów. Kierunek studiów: Filologia obca nauczycielska. Rok akademicki 2021/2022, [online], https://filologia.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zalacznik-nr-1-Program-studiow_-Filologia_obca_nauczycielska.pdf, [retrieved: 19.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Program studiów. Kierunek studiów: filologia polska nauczycielska. Rok akademicki 2021/2022, [online], https://filologia.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Filologia_polska_nauczycielska_Program.pdf, [retrieved: 19.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Quoidbach J. et al., Emodiversity and the Emotional Ecosystem, “Journal of Experimental Psychology: General” 2014, 143 (6), pp. 2057–2066. | pl |
dc.description.references | Robinson K., Do Schools Kill Creativity? Ken Robinson. TED 2006, [online], https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity, [retrieved: 24.11.2022]. Sajduk B., Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto Kogo Jak Uczy?, Kraków 2014. | pl |
dc.description.references | Sarris J. et al., International Society for Nutritional Psychiatry Research consensus position statement: nutritional medicine in modern psychiatry, “World Psychiatry” 2015, 14, pp. 370–371. | pl |
dc.description.references | Sikma L., Building Resilience: Using BRiTE with Beginning Teachers in the United States, [in:] Cultivating Teacher Resilience, C. F. Mansfield (ed.), Singapore 2021, pp. 85–100. | pl |
dc.description.references | Słownik Języka Polskiego: Resiliencja, [online], https://sjp.pl/resiliencja, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Spencer J., What’s Your Legacy as a Teacher?, John Spencer 2017, [online], https://spencerauthor.com/your-legacy-teacher/, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Strawińska A. B., Autopromocja w edukacji akademickiej, [in:] Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, M. Karwatowska, L. Tymiakin (eds.), Lublin 2017, pp. 137–166. | pl |
dc.description.references | Strawińska A. B., Uwagi językoznawcy o kompetencjach odpornościowych (na podstawie profesji nauczyciela akademickiego), “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2021, 30, pp. 208–210. | pl |
dc.description.references | Team Resilience, How to Know if Your Team Has Low Resilience, Payne Resilience Training & Consulting 2022, [online], https://payneresilience.com/blog/low-team-resilience, [retrieved: 24.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Team Tony, Learn how to overcome adversity. How to build resilience and overcome anything, T. Robbins (n.d.), [online], https://www.tonyrobbins.com/mind-meaning/overcoming-adversity/, [retrieved: 21.11.2022]. | pl |
dc.description.references | Those who can teach, should. Editorial, “Nature Chemical Biology” 2007, 3 (12). | pl |
dc.description.references | Truebridge S., Resilience: It Begins With Beliefs, “Kappa Delta Pi Record” 2016, 52 (1), pp. 22–27. | pl |
dc.description.references | Wędrychowska E. Rezyliencja – 5 sposobów na to, jak budować swoją “warstwę ochronną”, by radzić sobie w trudnych doświadczeniach zawodowych, [online], http://ewedrychowska-coaching.pl/blog/rezyliencja-5-sposobow-na-to-jak-budowac-swoja-warstwe-ochronna-by-radzic-sobie-w-trudnych-doswiadczeniach-zawodowych/, [retrieved: 12.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Wołoszyn S., Nauczyciel, [in:] Encyklopedia pedagogiczna,W. Pomykało (ed.), Warszawa 1993, pp. 444–445. | pl |
dc.description.references | Wróblewski A. K., Wizja uniwersytetu przyszłości, “Nauka” 2010, 2, pp. 11–17. | pl |
dc.description.volume | 27 | pl |
dc.description.firstpage | 23 | pl |
dc.description.lastpage | 43 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-2292-4111 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-8401-3068 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (SPNJO) Artykuły naukowe (WFil) Linguodidactica, 2023, tom XXVII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_27_2023_A_Dzieciol_Pedich_A_B_Strawinska_Resilience_of_Polish_tertiary_teachers.pdf | 201,04 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)